تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,219 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,135 |
یاران امامان | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1365، شماره 61، دی 1365 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
یاران امامان صفوان بن یحیی سیّد محمّد جواد مُهری صفوان بن یحیی از مخلصترین و راستگوترین یاران امام است. او از فقهای اصحاب میباشد که امام کاظم (ع) را درک کرده و از آن حضرت روایت کرده است و در زمان امام جواد (ع) از دنیا رفته ولی بیشتر اوقات خود را در محضر امام رضا سلام الله علیه گذرانده و دارای مقام و منزلت ویژهای در نزد آن حضرت بوده و از وکلای ایشان نیز بوده است. کتابهای حدیث پر است از نام صفوان و با شمارش روایات زیادی که ایشان از ائمه یا اصحاب ائمه نقل کرده و یا از او نقل کردهاند، 1181 مورد میباشد. بنابراین، صفوان نه 1181 مورد میباشد. بنابراین، صفوان نه تنها یار امامان و از فقهای زمان خود بوده که یکی از مشهورترین روات حدیث است، و احتمالاً روایات بسیار دیگری نیز از امامان نقل کرده باشد که در اثر فشارهای و خیانتهای دشمنان اهل بیت از بین رفته و تلف شده است. نجاشی«ره» گوید: صفوان بن یحیی را منزلتی والا از نظر زهد و عبادت و پارسائی است که در عبادت و ورع مانند او در زمان خودش دیده نشده است. صفوان 30 کتاب تألیف کرده است که از آن جمله: کتاب الوضوء- کتاب الصلاة- کتاب الحج- کتاب الزکاة- کتاب النکاح- کتاب الطلاق- کتاب الفرائض- کتاب الوصایا- کتاب الشراء و البیع- کتاب العتق و التدبیر- کتاب البشارات و نوادر میباشد. صفوان بن یحیی رحمة الله علیه در سال 210 (هجری قمری) از دار دنیا رفت. شیخ طوسی«ره» گوید: صفوان بن یحیی کوفی که کنیهاش ابومحمّد است، از راستگوترین، پارساترین و موثقترین افراد زمان خود نزد اهل حدیث بود. آنگاه شیخ داستان جالبی از ایشان نقل میکند که دلیل امانت و همچنین اخلاص او در عبادت است: صفوان بن یحیی همراه با دو نفر از دوستانش به نامهای عبدالله بن جندب و علی بن نعمان به مکّه مشرّف میشوند، و پس از انجام اعمال در کنار خانه خدا با هم عهد میکند که هر گاه یکی از آنها از دنیا رفت، دو نفر دیگر اعمال او را به عهده گرفته، تا زندهاند نماز و روزه و حج و زکات بجای او انجام دهند و هر گاه دومی از دنیا رفت، آن فرد سوم، همگام با اعمال خودش، اعمال آن دو نفر را نیز انجام دهد. از قضا آن دو نفر قبل از صفوان از دنیا رفتند، ولذا صفوان تا زنده بود اعمال آنان را نیز انجام میداد؛ در هر شبانه روز 150 رکعت نماز میخواند (فرایض و نوافل) و در سال سه ماه روزه میگرفت و سه بار در سال زکات اموالش را میپرداخت، و بالاتر اینکه نه تنها این اعمال را بجای آنان انجام میداد که هر گاه کار خیری میکرد و یا در راه خدا انفاق مینمود، آن دو برادر را نیز با خود شریک میکرد. (و این بالاترین درجه اخلاص در دوستی و محبت برای خدا است). از احتیاط و ورعش در دین همین بس که یکی ازهمسایگانش (که اهل کوفه بود) در مکه او را دید و از او خواست دو دینار برای خانوادهاش به کوفه با خود ببرد. صفوان گفت: من این شتر را کرایه کردهام، بگذار از صاحب شتر اجازه بگریم، اگر اجازه داد پول تو را همراه با خودم برمیدارم. صفوان از امام رضا و امام جواد علیهما السلام روایت کرده است و همچنین از چهل نفر از اصحاب امام صادق (ع) روایت کرده است. ابن الندیم در فهرست خود کتابهای دیگری برای ایشان ذکر کرده از جمله: کتاب المحبه و الوظائف- کتاب الآداب و کتاب بشارات المؤمن. و در کوتاه سخن، تمام علما و بزرگان از متقدمین و متأخرین، صفوان را مورد اعتماد و وثوق دانستهاند و هیچ کس در وثاقت و امانت و صدق و اخلاص او شک و تردیدی ندارد و بالاتر اینکه کشی«ره» و شیخ طوسی«ره» او را از اصحاب اجماع دانستهاند. همانگونه که در مقدمه بیان شد، صفوان از مقرّبین امامان و وکیل امام رضا (ع) بوده و امام جواد«ع» از او اظهار رضایت کامل کرده است. از جمله روایاتی که درباره وی آمده است، روایتی است از امام هشتم (ع) که میفرماید: «ما ذئبان ضاریان فی غنم قد غاب عنها رعاتها بأضرَّ فی دین مسلم من حبّ الریاسة. ثم قال: لکن صفوان لایحب الریاسة»- دو گرگ خونخوار در گلّه گوسفندی که شبانش آن را ترک گفته، زیانبارتر نیست از حبّ ریاست و مقام نسبت به دین یک انسان مسلمان. آنگاه حضرت استدراک کرده و میفرمایند: ولی صفوان هرگز حبّ ریاست ندارد. (و این دلیل سموّ اخلاق این مرد با فضیلت و تقوی است). عبدالله بن صلت قمی میگوید: بر ابوجعفر ثانی (امام جواد) سلام الله علیه وارد شدم که ایام آخر عمر مبارکش را میگذراند. شنیدم میفرمود: خداوند- از طرف من- جزای خیر به صفوان بن یحیی، محمدبن سنان و زکریابن آدم عطا فرماید چرا که اینان به من وفادار بودند. و اما از دانش و علم صفوان چه بگوئیم که به عنوان یکی از فقیهترین روات حدیث در بین علمای رجال معروف شده است. کشی«ره» هنگامی که فقهای از اصحاب امام کاظم و امام رضا«ع» را یاد میکند میگوید: «همانا صفوان بن یحیی از اصحاب اجماع است و او و یونس بن عبدالرحمن از تمام اصحاب زمان خود فقیهتر بودند.» و بالاتر اینکه محمد بن سنان نیز خود گوید: هرکس سئوال از مشکلات دارد به سوی من روی آورد ولی اگر کسی از حلال و حرام میخواهد بپرسد، پس به سوی شیخ (یعنی صفوان بن یحیی) برود. صوفان بن یحیی، این دانشمند، فقیه، عابد، پارسا، پرهیزکار و یار وفادار امامان علیهم السلام پس ازعمری که در خدمت به مکتب و پیشوایان مکتب سلام الله علیهم گذراند، در سال 210 هجری قمری در مدینه منوّره از دنیا رفت. امام جواد سلام الله علیه حنوط و کفن برای او فرستاد و دستور داد عمویش اسماعیل بن موسی بر آن بزرگوار نماز گذارد. خداوند او را جزای خیر دهد و با اولیائش محشور فرماید. امام سجاد(ع) مردی از اهالی کوفه به امام سجاد(ع)، نوشت و از وی تقاضا نمود تا او را به بهترین کاری که برای دنیا و آخرتش مفید باشد، راهنمائی نماید. امام در پاسخ نوشت: ... من طلب رضی الله بسخط الناس کفاه الله امور الناس و من طلب رضی الناس بسخط الله و کله الله الی الناس». (اختصاص- ص 225) هر کس که خشنودی خداوند را (گرچه) با نارضایتی مردم همراه باشد، بجوید؛ خداوند با یاری خویش او را از دیگران بینیاز سازد، و هر کس که رضایت مردم را ببهای خشم الهی طلب کند، خداوند او را به مردم واگذارد (و از نصرت او خودداری نماید).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 89 |