تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,123 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,041 |
دانستیهائی از قرآن | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1365، شماره 62، بهمن 1365 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
دانستنیهایی از قرآن استقامت در جنگ «وَ لَنَبْلُوَنَّکُم حَتّی نَعْلَمُ الْمُجاهِدْینَ مِنْکُمْ وَالصابِرینَ وَنَبْلُوَ أَخْبارَکُمْ». (سوره محمّد«ص»- آیه 31) به تحقیق همۀ شما را آزمایش میکنیم تا مجاهدان واقعی و بردباران از شما مشخص شود و اخبارتان را نیز مورد آزمایش قرار میدهیم. آزمایش الهی منحصر به مسائل جنگ و کارزار نیست بلکه گاهی در نعمت و رفاه نیز انسان مورد آزمایش قرار میگیرد. همانگونه که فقر و کمبود محصولات و قحطی، از وسایل آزمایش الهی است، همچنین گاهی یک نفر با پول و سرمایه زیاد و نعمت فراوان مورد امتحان قرار میگیرد که آیا این پولها را در راه خدا مصرف میکند و تمام حقوق شرعیّه را میپردازد و بر مستمندان و بیچارگان انفاق میکند یا اینکه همه را به مصرف خودش میرساند و در راه خدا چیزی را انفاق نمیکند؟ در آیه 35 از سوره انبیا میخوانیم: «وَ نَبْلُوکُمْ بِالشَرِّ وَ الْخَیْرِ فِتتْنَةً وَ اِلَینا تُرْجُعوْن»- شما را به خوشی و ناگواری و بد و نیک مبتلا کرده، امتحان مینمائیم و بازگشت همه شما به سوی ما است. ولی بدون تردید، آزمایش در سختیها و محنتها و مصیبتها دشوارتر و مشکلتر است، و بیشترین آزمایشهای بشر در اینگونه موارد است: در آیه 155 از سوره بقره میخوانیم: «وَلَنَبْلُوَتَّکُمْ بِشَیءٍ ومِنَ الْخَوفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأمْولِ وَ الْأنْفُسِ وَالثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصّابِرِیْنَ...»- و شما را بدون تردید در اموری چون ترس، گرسنگی و زیانهای مالی و جانی و کمبود محصولات و مواد غذائی آزمایش میکنیم و بشارت ده به صابران، همانها که هر گاه مصیبتی برایشان وارد شود میگویند: ما از خدائیم و به سوی او باز میگردیم، درود و رحمت خداوند برایشان باد و همانا آنان هدایت شدگاناند. در این آیه تاکید بر این شده است که خداوند تمام مردم را مورد امتحان قرار میدهد و وسایل آزمایش را هم کمبودهای اقتصادی و از دست دادن عزیزان و هم ناامنی و ترس ذکر کرده است، ولی در نتیجه، اگر کسی از این آزمایش، سربلند و سرفراز درآید و در برابر ناملایمات و محنتهای روزگار، بجای گله و شکایت کردن، راضی به رضای خدا باشد و مصیبتها را در راه کسب خشنودی خدا، با دل و جان تحمّل کند، خداوند به او بشارت میدهد و بر او درود و رحمت و الطاف خویش میفرستد و او است نیکوکار واقعی که هدایت یافته است. در هر حال، جنگ و کارزار، از مهمترین وسایل آزمایش است و راستی اگر کسی در این مورد قبول شود، در سایر موارد نیز قبول خواهد شد. در آیه مورد بحث، خداوند میفرماید: ما شما را در میدان جهاد و کارزار امتحان میکنیم تا آنانکه شکیبایند و بردبار، از آنان که از جنگ خسته شدهاند یا به این میدان وارد نمیشوند، مشخّص و معین شود. میدان جهاد مهمترین و مشخّصترین جا برای امتحان است زیرا در آنجا است که چهرۀ خوب از بدن مشخص میشود و رزمندگان از قاعدین، امتیاز پیدا میکنند. و ضمناً آنان که در جنگ شرکت نکنند، یا نمیتواند شرکت کنند، بیگمان تلخی جنگ و پیامدهای ناگوار آن به آنان میرسد، پس اینان نیز خواه ناخواه مورد امتحان قرار میگیرند و در هر حال انسان باید استقامت ورزد و بر مشکلات و سختیها و ناگواریها و محنتها و مصیبت-ها، شکیبا باشد. همانگونه که در آیه ملاحظه میکنیم، صابران همراه با مجاهدان ذکر شده است چرا که نتیجۀ قطعی جنگ، وجود مشکلات و ناگواریها است ولی چون برای خدا است و چون نتیجه نهائی آن احدی الحسنیین (یا پیروزی و یا شهادت در راه خدا) میباشد، لذا باید در برابر مشکلات ناشی از جنگ صبر کرد و استقامت ورزید، زیرا در صورت استقامت و پایداری، خداوند مردم را مورد لطف و رحمت خویش قرار میدهد و درود و صلوات و رحمت بر آنها میفرستد و به نعمت والای «و بشّر الصابرین» نائل میآیند. و چیزی که استقامت و پایداری مؤمنین را افزایش میدهد همین است که اطمینان دارند به گذشتن حوادث تلخ، چه دیر و چه زود. در هر حال مدت رنجها و مصیبتها کوتاه است و دنیا زودگذر است و آنچه برای انسان باقی میماند اعمال صالح او است که در استقامت در راه حق تجلّی مییابد. و صابران را چه وحشتی است از جنگ یا بمبارانهای ظالمانه صدامیان پلید یا سایر حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله و... که میدانند همه از خدایند و بازگشت ایشان به سوی خدا است. مطلب دیگر این است که آزمایشها برای این منظور است که نخبگان شناخته شوند و خوبان از بدان ممتاز گردند و جواهرات از سنگهای بیقیمت مشخص و معین گردد. به امید پیروزی رزمندگان عزیز اسلام که از امتحان سربلند بیرون آمدند.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 65 |