تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,081 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,026 |
جنگ ، و جنگ تبلیغاتی | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1365، شماره 63، اسفند 1365 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
جنگ ، و جنگ تبلیغاتی بسم الله الرحمن الرحیم پیروزی های رزمندگان اسلام در عملیات اخیر به خصوص در کربلای پنج و حساسیت فوق العاده̾ منطقه̾ عملیاتی ، دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی را سخت به وحشت انداخته که با شتاب زدگی دست به حرکت های انفعالی و عکس العمل های ناشیانه می زنند که از جمله آنها جنگ تبلیغاتی است . و در این زمینه تنها رادیو های بیگانه نیست که متعهد حمایت از دشمن متجاوز است بلکه دشمنان داخلی و منافقان و سست عنصران و غرب زدگان و راحت طلبان و حسودان و نادانان هر کدام به سهم خود در جهت خدشه دار ساختن جنگ و حقانیت آن فعالیت چشم گیری دارند . به همین دلیل وظیفه̾ نویسندگان و سخن گویان در پاسخ گویی از شبهه های القا شده از سوی مخالفان بسیار سنگین است . و همچنین وظیفه̾ مردم و نیروهای اطلاعاتی و انتظاماتی در مقابله با شایعه پراکنان و مرجفان و اراجیف سازان نیز سنگین و مهم است . گاهی دیده میشود که بعضی از کوردلان که همچون خفاش با همه نزدیکی ، نور آفتاب را به دلیل حسادت و رشک نمی توانند دید حتی در جلسات خصوصی مربوط به شهدا و تجلیل از آنان با اظهار تأسف ، در حقانیت راه آنان تشکیک مینمایند و به جای تسلیت نمک بر زخم دل پدران و مادران داغ دیده میپاشند. تکرار تاریخ تاریخ تکرار می شود . اینها پیروان همان نابخردانی هستند که در دوران خلافت ظاهری امیر المؤمنین علیه السلام با القاء شبهه ، حقانیت جنگ های آن حضرت را با پیمان شکنان و یاغیان و متجاوزانی چون معاویه مورد تشکیک قرار می دادند که اینها مسلمانند! و این جنگ برادر کشی است ! و چون معاویه احساس شکست کرد و از عمرو عاص چاره خواست و او با بلند کردن قرآن بر سر نیزه ها مطالبه صلح و داوری نمود ، همین منحرفان سعی در تحمیل صلح بر امیرالمؤمنین علیه السلام نمودند و سرانجام در اثر جهالت و نادانی آنها ، آن حضرت با همه̾ مخالفت ناچار شد دست از جنگ بردارد و بالاخره آن یاغی متجاوز به هدف شوم خود رسید . اینان نیز همان روش را در پیش گرفته اند ولی خوشبختانه امام امت دارای چنان اصحاب و یارانی است که لحظه ای در انجام فرمان ها و دستورات آن حضرت درنگ روا نمیدارند و هر چه آتش جنگ فروزان تر و تبلیغات دشمن گسترده تر میشود این جوانمردان مصمم تر و در راه خود قاطع تر می شوند . و الحمدلله رب العالمین . باید با صدام بجنگیم نکته ای که در این زمینه باید تذکر دهیم این است که ما گرچه همیشه درباره این گونه شبهه ها پاسخ می گوییم که این جنگ بر ما تحمیل شده و ما خواهان آن نبودیم ولی واقعیت این است که دشمن زمینه بهتری برای موفقیت ما در انجام وظیفه̾ شرعی خویش فراهم نموده وگرنه ما دیر یا زود وظیفه داشتیم که با کمک به مردم مسلمان عراق این رژیم کافر را از سرزمین مقدس اسلامی برانیم . مگر از نظر شرع مقدس اسلام چه فرقی میان شاه و صدام است که انقلاب بر ضد شاه لازم و واجب بود و بر ضد این حزب کافر واجب نباشد ؟ بسیاری از این شبهه سازان اصل انقلاب را حق میدانند ولی جنگ را نمی پذیرند . مگر اسلام یک دین ناسیونالیستی است که هر ملتی در چارچوب ملیت خود وظیفه داشته باشد ؟ اسلام هر کس را که توان امر به معروف و نهی از منکر دارد در حدود قدرت و استطاعتش موظف نمود که معروف را به پا دارد و منکر را از بین ببرد . شاه با همه بدکاری و خیانت و ترویج کفر و فساد و فحشاء ، رسما از سوی حضرت امام تکفیر نشد ولی حزب بعث محکوم به کفر است . کسانی که به ایدئولوژی این حزب واقفند خوب می دانند که این حزب کافر است و محارب . یعنی به شدت و سرعت هر چه تمام تر سعی در براندختن همه̾ ارزش های اسلامی و حتی اعتقادات اسلامی و ظواهر دین دارد . فعالیت های ضد مذهبی حزب بعث در سازمان امنیّت عراق بخش بسیار وسیعی به نام مبارزه با ارتجاع مذهب وجود دارد و همین بخش بود که حوزه̾ علمیه̾ نجف را از هم پاشید و طلاب و فضلا را که اکثرا ایرانی بودند تنها به بهانه̾ ایرانی بودند از آنجا اخراج کرد و روحانیون عراقی را تحت تعقیب قرار داد و به بهانه مختلف بعضی را اعدام و بعضی را زندانی نمود. مرحوم آیة الله حکیم قدس سره را تحت فشار قرار داد و یکی از فرزندانش را متهم به جاسوسی کرد و به این بهانه او را در خانه تحت نظر گذاشت و حتی بعضی از طلاب که برای ملاقات ایشان از نجف به کوفه حرکت کردند مورد شتم و ضرب قرار داد و پس از وفات ایشان به هر دست آویزی در حوزه̾ ایجاب رعب و وحشت نمود و روز به روز از کیفیت و کمیت حوزه علمیه کاسته شد و مانع تصمیمات ضد مذهبی دولت بعث از سر راه برداشته شد . در زمینه ظواهر مذهبی ، حزب بعث سعی بلیغی در بر چیدن آنها نمود . هر گونه تظاهری به مذهب در ادارات دولتی و مدارس و دانشگاهها به شدت مستوجب تعقیب سازمان امنیت بود . برنامه های دین و قرآن به طور کلی از مدارس بر چیده شد حتی قطعات ادبی که در کتابهای درسی از قرآن یا نهج البلاغه آمده بود جای خود را به کلمات نامربوط میشیل عفلق و امثال او داد . عفلق یک مهره̾ انگلیسی مسیحی مذهب است که رهبر این حزب و او را در عراق به نام پدر بنیان گذار ! می خوانند . تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل . کلمات کفر آمیز که از لسان این پلید در رسانه های گروهی و حتی کتابهای درسی دانش آموزان پراکنده است نشانگر کینه و دشمنی عمیق او با اسلام و مسلمین است . در یکی از این جملات میگوید : این ملت عرب است که محمد را همچون یک نابغه به وجود آورده است و این ملت میتواند در هر زمان از امثال محمد فراوان به دنیا عرضه کند !!! خلاصه به طور کلی فعالیت و تحرک این رژیم برای اسلام زدائی از جامعه عراق و زدودن همه̾ آثار دین و مذهب و خداپرستی که آن را ارتجاع می نامید به مراتب از فعالیت شاه سریعتر و با خشونت بیشتری همراه بود و هست . جهاد ما جهاد تدافعی است بنابراین مبارزه و ستیز با این حزب کافر و ملحد بر هر مسلمانی که توان داشته باشد لازم و واجب است و اگر این جنگ را آنها شروع نکرده بودند و حضرت امام زمینه را مساعد می دیدند و دستور جنگ ابتدائی می دادند نیز بسیار به جا و مناسب بلکه لازم و ضروری بود حتی اگر جهاد ابتدائی را از خصائص امام معصوم بدانیم زیرا مبارزه با چنین رژیمی بدون شک یک جهاد ابتدائینیست بلکه جهاد تدافعی است . از نظر اسلام تنها خاک و میهن نیست که باید از آن دفاع کرد بلکه در درجه̾ اول عقیده و مذهب است که باید از آن دفاع شود . چنگ انداختن چنین رژیم کافر بر جامعه̾ اسلامی عراق و اعتاب مقدسه و حوزه̾ علمیه یک تهاجم بسیار نیرومند و حساب شده ای از سوی کفر جهانی بر اسلام و مسلمین است و باید همه̾ مسلمانان به دفاع از حریم مقدس اسلام برخیزند . چه فرق میکند که این کافر خون خوار و مهاجم شناسنامه̾ اسلامی داشته باشد یا غیر اسلامی ؟ . تازه رهبر این گروه همان گونه که گفتیم و همه می دانند از نظر شناسنامه نیز مسلمان نیست . بنابراین جهاد با این گروه به هر حال یک جهاد دفاعی است . دفاع از حریم قرآن و اسلام است . دفاع در برابر تهاجم کفر و الحاد بعثی . بلکه واقعیت این است که حتی اگر این حزب کافر نبود و تنها مانع عمل به دستورات اسلام و برقراری نظام اسلامی بود بازهم مبارزه با او یک دفاع به حساب می آید . نه هجوم همان گونه که مبارزه با شاه و شاهان گذشته وحال نیز دفاع از اسلام و حقوق مسلمین بود و هست . پس جنگ با این حزب به طریق اولی یک ضرورت شرعی است . در عین حال انقلاب اسلامی این جنگ را شروع نکرد بلکه بر او تحمیل شد . و اکنون که زمینه آماده شده است ، بدون شک باز ایستادن از جنگی که خود در ابتدا لازم بود و دشمن زمینه آن را سریعتر فراهم نمود نه تنها به صلاح ایران نیست بلکه از نظر شرعی یک خیانت به آرمان اسلام و قرآن و شریعت است نباید اینگونه توهم شود که جنگ اکنون در خاک عراق است و آن را نمی توان دفاع نامید که این خود یکی از شبهه های القاء شده از سوی دشمنان است . دفاع از اسلام خاک و کشور را نمی شناسد و همه مرز ها برای دفاع از دین خدا باز است . نگارنده̾ این سطور در محضر یکی از مراجع بزرگ حاضر بودم که ایشان درباره̾ جنگ فرمودند : خوب شد که عراق خود این جنگ را شروع کرد تا نابود شود وگرنه برای ما حمله ابتدائی مشکل بود و این سخن به وضوح می رساند که وظیفه̾ اصلی شروع به جنگ بود زیرا این جنگ به هر حال دفاع است . سرباز مسلمان زیر پرچم کفر گاهی چنین القا میشود که سربازان عراقی اکثرا مسلمانند و پیرو حزب بعث نیستند و گاهی در سنگر های آنان نیز قرآن و سجاده پیدا شده است گرچه سعی فرماندهان آنها این است که جو مذهبی را از بین ببرند ولی در میان آنها نمازخوان نیز وجود دارد و به هر حال اکثر سربازان عراقی پیرو حزب بعث و اعتقادات آن ها نیستند بنابراین کشتن آنها جایز نیست . آنها هم در این سطح وسیع و گاهی به آیه « فلایسرف فی القتل » نیز به اشتباه تمسک می شود . پاسخ از این شبهه این است که سرباز مسلمان اگر زیر پرچم کفر بجنگد در حکم کافر است و باید از میان برداشته شود و تا زمانی که سرباز عراقیمسلمان در اختیار کفار است باید کشته شود و در کشتن آنها هیچ اسرافی نیست . و اگر این زیاد کشی اسراف باشد پیروی از امیرالمؤمنین علیه السلام است که به « قتال العرب » معروف شد یعنی بسیار کشنده . کشتن نیرو های باطل هرچه بیشتر بهتر است . آیه فلا یسرف فی القتل در مورد قصاص است . « و من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا فلا یسرف فی القتل انه کان منصوراً » کسی که به ستم کشته شود ما از ولیّ دم او حمایت می کنیم ولی نباید در کشتار تجاوز کند زیرا با نصرت و یاری ما اقدام مینماید منظور این است که در مورد قصاص از شخص قاتل نباید تجاوز کرد آن گونه که رسم عرب بود و هست که اگر دستشان به قاتل نرسید دیگران از فامیل او را می کشند و گاهی به دلیل اهمیت شخص به یک نفر ده ها انسان بی گناه را می کشتند و میکشند !! این روش مورد سرزنش و منع قرآن است و این هیچ ربطی به مبارزه با کفر و نیرو های مورد استفاده کفر ندارد . رفتار با سربازان عراقی سرباز عراقی آن گاه که اسیر می شود و از چنگال کفر رها می شود برادر مسلمان ما است و لذا رفتار نیروهای اسلامی ما با آنها به گونه ای است که خودشان نیز در تحیر و تعجب می مانند . ما در این جا فتوای حضرت امام در مورد اسرا را می آوریم تا هم برای رزمندگان حجت باشد و هم برای دیگران که تهمت های ناروائی در این باره منتشر میسازند . و اگر احیانا فردی پیدا شود که در خفا روش نامطلوبی داشته باشد خود را اصلاح نماید. و این را نیز تذکر می دهیم که اموال اسرا ملک آنها است و کسی حق ندارد چیزی از آنها را به عنوان غنیمت بردارد . تنها غنیمت در این جنگ اموال دولتی است که تکلیف آنها نیز با دولت اسلامی است و افراد متفرقه حق تصرف در آنها را بدون اجازه̾ مسئولین ندارند .
س ــ برخورد و رفتار با اسرای جنگی باید چگونه باشد و آیا کسی می تواند به خاطر آن که اسرا قبلا در حال جنگ با اسلام بوده اند به آنان توهین نماید ؟ ج ــ اهانت به اسرا جایز نیست بلکه باید نسبت به آنان اخلاق اسلامی مراعات شود .
حمله هوائی دشمن به شهر ها بعضی از راحت طلبان که هیچ احساس مسئولیتی در برابر این جنگ ندارند و تنها فکر و هدفشان تنها زیستن و خوشتر زندگی کردند است از حمله های هوائی دشمن به شهر ها و مناطق مسکونی به وحشت افتاده و ادامه̾ جنگ را سبب نابودی ایران میدانند و به این دلیل صلح ذلت بار را می پسندند و هر روز نغمه ای در این راه سر می دهند . پاسخ این ها را امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده است : «فالموت فی حیاتکم مقهورین و الحیاة فی موتکم قاهرین . » شما در اشتباهید اگر این گونه ماندن را زندگی می نامید . زندگی با غلبه دشمن خون خوار و منت گذاشتن او بر صلح ذلت بار چیزی به جز مرگ نیست . و مردن در راه هدف الهی و احیا عدالت چیزی به جز حیات جاودان نمی باشد . ملت مجاهد و فداکار و خداجوی ایران بارها به اثبات رسانده است تا سرحد شهادت ، جنگ با دشمنان خدا را ادامه خواهد داد و کشته شدن در این راه را چه در جبهه جنگ و چه در زیر بمباران وحشیانه دشمن ــ که آن هم دلیلی به جز مقاومت این ملت مسلمان ندارد ــ سعادت و خوشبختی میداند . این وحشی گری ها بیشتر شقاوت دشمن و بی اعتنائی او را به همه̾ ارزش ها و پیمان های بین المللی و وجدان انسانی به اثبات میرساند و دلیل روشنیاست بر عدم امکان صلح با چنین جانور درنده ای که نه به کودکان و زنان رحم میکند و نه قدسیت و احترام اماکن مقدسه را نگه می دارد. بنابراین به هر قیمتی باشد این جنگ را باید تا سرنگونی دشمن کافر ادامه داد و این جنگ در هر حال یک جنگ دفاعی است که حتی اگر تحمیل نشده بود لازم بود شروع شود اکنون که دشمن شروع کرده به هیچ وجه نباید این فرصت را از دست داد . به امید پیروزی هر چه سریعتر رزمندگان اسلام بر نیروهای کافر حزب بعث .
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 248 |