
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,408 |
تعداد مقالات | 34,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,341,233 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,871,540 |
وضعیت ناگوارمسلمانان در هند | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1366، شماره 66، خرداد 1366 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
وضعیت ناگوارمسلمانان در هند جنگ هندو- مسلمان! برخوردهای خشونت بار هندوها و مسلمانان در هند و کشته شدن صدها مسلمان و وارد آمدن میلیونها روپیه خسارات مالی و جانی تازگی ندارد و جزء طببیعت حیات سیاسی هند شده است. تبلور آن در گذشته های نه چندان دور را باید در برخورد شدید هندوها –مسلمانان در شبه قاره و ایجاد کشور پاکستان بعد از استقلال هند دانست و در گذشته نزدیک نیز بدون اینکه اشاره به حوادث سالهای گذشته کنیم تنها حوادث سال گذشته کافی است ابعاد این مصیبت و وضع ناگوار مسلمانان در هند را نشان دهد تل جائیکه خبرگزاریها آن را چنگ هند و – مسلمان می نامند. متاسفانه در این میان همیشه مسلمانان بازده بوده اند. شدیدترین موج درگیری در گذشته در 1983 و در جریان انتخابات آسام بود که در آن حدود چهارهزار نفر که اکثریت مسلمان بوده کشته شدند. قبل از اینکه به شرح درگیری های اخیر که در نتیجه صدور رای یک دادگاه به نفع هندوها و به ضرر مسلمانان بود پرداخته شود مروری بر حوادث سال جاری می کنیم ولی قبل از آن نیز لازم است یادآوری شود که طبق آمار منتشره دولتی جمعیت مسلمانان حدود 80 میلیون نفراست ولی خود مسلمانان معتقدند که آنان حدود 120 تا 150 میلیون نفر می باشند. در هر صورت از لحاظ آماری در درجه دوم بعد از هندوها قرار دارند اگر تقسیم قدرت را بر اساس جمعیت حساب کنیم طبیعتا باید سهم قابل ملاحظه ای در هرم قدرت سیاسی حکومت هند داشته باشند ولی متاسفانه نه تنها چنین نیست بلکه همه درگیریها دقیقا در جهت تضعیف اقتصادی و سیاسی مسلمانان و دور کردن آنها از صحنه قدرت تا مرحله جذب آنها در جامعه هند و نهاینا حذف قدرت اسلام می باشد و لذا طبیعی است که به هر وسیله ممکن که سهل ترین آنها ایجاد درگیری مذهبی است از سر راه برداشته شود. درگیری های گجرات مروری به حوادث سال گذشته نشان می دهد که در درگیریها و تحریکات احمد آباد گجرات- که البته هنوز تمام نشده – صدها مسلمان کشته و زخمی و هزاران نفر بی خانمان بجای گذاشت و صدها خانه ونیز امامکن مسلمانان به آتش کشیده شد.علت آن این بود که دولت ایالتی اعلام کرد قصد دارد به طبقات محروم و فقیر جامعه که عمدتا از هندوها هستند 18 درصد سهم جهت شرکت آنها در مشاغل اداری آموزشی و حرفه ای اختصاص دهد. در این فاصله که درگیری میان امتیاز خواهان و طبقات مرفه هندوها درگرفت سازمان افراطی هندو زمانی که مشاهده کرد هندوهای مرفه به جان هندوهای فقیر و محروم افتاده اند برای انحراف افکار عمومی اعلامیه ها و شب نامه هائی علیه هندوها منتشر کرد که هندوهای ناآگاه و متعصب را علیه مسلمانان تحریک و موجب درگیری شدند. دستور قتل عام مسلمانان در یکی از شب نامه ها آمده بود: اگر مسلمانان خواهان پاکستان بودند به آن دست یافته اند و دیگر حق ندارند در هند زندگی کنند. ما هندوها باید قسم یاد کنیم که هر کدام یک مسلمان را به قتل برسانیم. مسلمانان از نظر اعتقادی نامقدسند... آنها معابد و گاوهای ما را از بین می برند و به ما اهانت می کنند. ما باید به آنها درس فراموش ناشدنی بدهیم. همه دستگاه پلیس با ماست...هندوها بیدار شوید و آماده باشید... آب دهان خود را بهنگام عبور از مسجد بیرون بریزید(تف کنید) خوکها را سرببرید و آنها به داخل مسجد بیندازید. در خونین ترین حملات که در ناطق کالو بود نیروهای پلیس به زنان مسلمان که علیه سکوت دولت در مورد این فجایع اعتراض کردند یورش بردند و آنها را تا سر حد مرگ مورد ضرب و شتم قرار دادند. در بخشی از حملات اردیبهشت ماه سال 64 افراطیون هندو به مسلمانان گجرات چندیدن مسجد و دهها کتاب و قرآن خطی و 1700 خانه به آتش کشیده شد و اموال زیادی به غارت رفت. درگیریها به سایر نقاط سرایت کرد و 140 مغازه و 37 باب خانه در شهر ویرانگام طعمه آتش قرار گرفت. در ر.ز عید سعید فطر که مسلمانان در مساجد احمدآباد مشغول بجای آوردن مراسم مذهبی بودند دسته های عظیمی از هندوها پس از یک راهپیمائی مفصل آنهم زمانی که مقررات منع رفت و آمد برقرار بود در برابر مساجد اقدام به بجا آوردن مراسم مذهبی خود که توام با رقص و آواز بود نموده ودر بازگشت دهها خانه مسلمانان را به آتش کشیدند. در شهر بارودا شهری که اجداد آنها اولین کسانی بودند که به اسلام مشرف شدند و زمانی بیش از دویست مسجد داشت فعلا از جمعیت یک میلیون نفری فقط صدهزار مسلمان دارد. کشتار مسلمانان در این شهر تکرار شد.تعدادی از موبدان هندو از شهرهای احمد آباد ویرانگام- دهلیو راجکوت جلسه ای در این شهر تشکیل دادهو سپس به سخن رانی های تحریک آمیزی علیه مسلمانان پرداختند. بخشی از سخنرانی چنین بود : ما هندوها حاکمان اصل هندیم ولی مسلمانان روزبروز قدرتمند تر می شوند دوهزار و پانصد شهر بزرگ در هند وجود دارد اگر شما هندوها هر روز سه مسلمان را در یک شهر هند بکشید بایت ترتیب /7500 مسلمان در هر روز و دویست و بیست و پنج هزار مسلمان در ماه به قتل خواهد رسید.باین ترتیب دیگر مسلمانی باقی نخواهد ماند.و بقیه هم بدین ما یعنی هندوئیزم خواهند پیوست. وضع مسلمانان در ایالات دیگر از جمله در آسام بهتر از جاهای دیگر نیست عده زیادی از آنها که سالها قبل از کشور های مجاور آمده بودند بیرون رانده شدند و گروه دیگری که ساکن شده اند بر اساس توافقی که بین دولت مرکزی و افراطیون هندوی محلی بسته شد از حقوق مدنی و از جمله حق رای در انتخابات اخیر ایالت محروم شدند در حال حاضر آسام حدود بیست میلیون جمعیت دارد که بیش از بیست درصد آن را مسلمانان تشکیل می دهند. همانطور که قبلا یادآوری شد بهنگام انتخابات 1983 و درگیریهائی که شد بیش از چار هزار نفر اکثرا مسلمان کشته شدند. دولت جدید آسام در آغاز فعالیتهای انتخاباتی اعلام کرده بود که به محض به قدرت رسیدن همه مسلمانان را بیرون خواهند ریخت که در این صورت صدهزار نفرآواره خواهند شد. تازه ترین درگیریها که موجب وارد آمدن خساراتمالی و جانی فراوان شدهو قطعا آخرین آنها نخواهد بود این است که روز آول فوریه 1986 برابر با 12 بهمن 64 دادگاه ایالتی اوتار پرداش رایی صادر کرد که بر اساس آن مکانی ( مسجدی) که از سالها محل عبادت مسلمانان بوده برای عبادت در اختیار هندوها قرار گرفت. بقیه هندوها مکان مزبور را که یوها نام دارد و در نزدیکی فیض آیاد در ایالت اوتار پرادش قرار گرفته محل تولد یکی از محبوب ترین خدایان هندو بنام راما قهرمان افسانه ای هندی رامایاناست بروایت آنها بابر پادشاه (مسلمان) مغول مکان مزبور را در 1528 تخریب و تبدیل به مسجد کرد از آن پس تا 1949 مسلمانان در آنجا عبادت می کردند. بقرار معلوم درگیریهائی نیز در همین دوره بین مسلمانان و هندو ها ایجاد می گردد. مسلمانان می گویند در آن وقت که بایر مکان مذکور را به مسجد تبدیل کرد معبدی وجود نداشت تا هندوها بر سر آن ادعا داشته باشند. درگیریها باعث شد که دولت مرکزی برای جلوگیری از تشنجات دستور تعطیل آنرا بدهد ولی مسئله توسط هندوها به دادگاه احاله میگردد. اینک پس از 37 سال روز اول فوریه 1986 رای دادگاه به نفع هندوها صادر میگردد و به آنها اجازه میدهد که در آن محل به عبادت بپردازند بدون اینکه اعلام نماید که تملک آن با مسلمانان است یا هندوان ومشکل از هنگامی آغاز گردید که پنجاه هزار هندو صدور رای دادگاه را جشن می گرفتند.به گزارش خبرگزاریها در اینحال مسلمانان باین رای اعتراض و با شمشیر چوب و سنگ به آنها حمله می کنند که در نتیجه عده ای کشته و زخمی می شوند این رای جامعه مسلمانان هندرا نگران نموده و موجبات اعتراض شدید و گسترده در شهر دهلی و سایر شهرها از جمله کشمیر گردیده.در برخورد بین مسلمانان و هندوها در اطراف مسجد جامع شهر دهلی که منجر به کشته شدن چند مسلمان گردید امام جماعت مسجد(امام بخاری) بشدت به تیراندازی پلیس و کشته شدن افراد مسلمان اعتراض نمود. ناآرامیها به سرعت به شهرهای دیگر از جمله جامو و کشمیر و سهور سرایت نمود. خبرگزاریها گزارش داده اند که بدترین برخورد در شهر سهور بوده که طزفین هندوها و مسلمانان با اسلحه شمشیر سنگ و چوب به جان هم افتادند.در این درگیریها عده زیادی کشته و صدها نفر مسلمان زخمی می شوند. وگروهی در این رابطه دستگیر شده اند ضمنا عده ای پلیس زخمی گردیدند.این حوادث در هند تازگی ندارد ولی صدور رای وسیله دادگاه ایالتی آنهم پس از 37 سال و بجان انداختن گروهای مذهبی سوال برانگیز است.شواهد نشان می دهد و پلیس و قوای دولتی نتوانسته اند حافظ مسلمانان باشند و جلوی خسارات فراوان مالی و جانی را در شهرهای مختلف بگیرند. آخرین تحولان حاکی است:زد و خورد بین هندوها و مسلمانان در سهور سه نفر کشته و در جامو بخاطر ایجاد یک مسجد 120 نفر از جمله صد مامور پلیس زخمی شد. عکس العمل مسلمانان هند مسلمانان و احزاب مختلف هند روز 2/12/64 در یک گردهمائی از مردم خواستند اتحاد خود را همچنان حفظ کنند تابتوانند بر مشکلاتی که دولت هند پس از واگذاری غیرقانونی مسجد بابری به هندوها ایجاد کرده است به هندوها فائق آیند.امام جمعه دهلی نو تظاهرات جمعه گذشته مسلمانان را در اطراف مسجد جامع صلحجویانه خواند که پلیس دخالت و دو نفر را به قتل رسانده وی به دولت هشدار داد که باید مسجد را به مسلمانان باز گرداند وی گفت ما تا دستیابی به حقوق خود خاموش نخواهیم شد. در پایان گردهمائی قطعنامه صادر و طی آن اعلام گردید مبارزات مسلمین علیه هیچ مذهب بخصوصی نیست و فقط به منظور احقاق حقوق خودشان است در است قطعنامه آمده است که مسلمین اجازه نخواهند داد دولت در شریعت آنان دخالت کند. شرکت کنندگان در گردهمائی هم چنین بازگرداندن نه تنها مسجد بابری بلکه تمامی اماکن عبادی که تحت نظارت اداره آثار و ابنیه هند درآمده را خواستار شدند. در این رابطه فدراسیون مسلمانان هند از سازمانهای ملی هندی های مقیم انگلیس در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرده حداقل بیست هزار مسجد در هند وجود دارد که در طول 39 سال گذشته به معبد تبدیل شده اند و این با قانون اساسی کشور در تضاد است. این فدراسیون روز 9 مارس 18 اسفند مجمعی تشکیل و در مورد واگذاری مسجد بابری به بحث خواهند پرداخت.در این مجمع مسلمانان کشورهای دیگر شرکت خواهند داشت. مورد فوق و یا موارد مشابه نشان می دهد که سازمانها و تشکیلات دولتی نیز به اختلافات از طریق ایجاد محدودیت در فعالیت مذهبی مسلمانان دامن می زنند. به عنوان مثال تعدادی از مساجد تحت عنوان آثار باستانی تعطیل و ادای فرایض دینی در آنها غیرممکن گردیده است.بعقیده مقامات دولتی اقامه نماز در مساجدی که وسیله دولت حفظ شده مجاز نیست و یا یک دادگاه ایالتی کلکته اخیرا درخواست نموده که به تقاضای چند هندوی متعصب از دادگاه محل از انتشار قرآن در آن ایالت جلوگیری و قرآن های منتشره جمع آوری گردد و این کار با اعتراضات مسلمانان مواجه و دادگاه عقب نشینی کرد. کشور های مسلمان نظر پاکستان و بنگلادش نیز به آن اعتراض کردند. و مطبوعات با همه بدبینی بخشی از تلاشهای مسلمانان در این زمینه را انتشار دادند و از جمله از قول وزیر امور مذهبی پاکستان نوشتند که این بدترین نوع محدودیت مذهبی علیه اقلیتها در یک کشور میتواند باشد. مورد دیگر اینکه علائم و فشارهائی از اقدامات اولیه دولت در تغییر قانون احوال شخصیه مسلمانان به چشم میخورد. بطور خلاصه مسلمانان با تعداد قابل توجه جمعیت که به حدود جمعیت کل هند میرسد ازنقش اصلی خود به عنوان یک قدرت فعال در سیستم حکومتی هند در قبال اقلیتهای دیگر محرومند برعکس باستناد اظهارات یک هندو حاکمیت اکنون در اختیار برهمن هائی است که تنها ده درصد کل جمعیت هند را تشکیل میدهند ولی این عده معدوم مردم هند را مورد ظلم و ستم قرار میدهند این طبقه توانست از طریق مراحل دموکراتیک به قانون مربوط به اتباع مسلمان یجاوز کند. برای نیل به این اهداف از دادگاهها و سایر مراجع استفاده مینماید و نمونه هائی قبلا ذکر گردید. باظهار مسلمانان سرشناس هند هویت اسلامی مسلمانان دائما از طرف سیستم حاکمه این کشور مورد تهدید قرار می گیرد. مسلمانان به ناچار باید درصدد حفظ و حمایت از هویت اسلامی خود باشند.بعقیده یکی از اساتید دانشگاههای هند حتی موضعگیری قانون اساسی نیز در رابطه با مسئله هویت اسلامی نامفهوم است.شواهد امر نشان می دهد که در هند مسلمانان هدف تبعیض مذهبیواقع می شوند و در موارد مختلف مانند پیدا کردن شغل و کار هندوها با تعصبات مذهبی و فرقه گرائی محیط را برای داوطلبان استخدام و کارمندان مسلمان محدود می سازد. (دولت هند در انخاب اعزام نیروی کار به کشورهای مختلف دخالت زیادی داردو به مسلمانان فرصت کافی نمی دهد) مسلمانان گاه از بیم خشونت هندوها مناطق مسکونی جداگانه ای برای خود تشکیل داده اند.مسلمانان از یک طرف پایبند اصول و اعتقادات و فرهنگ خاص خود هستند از طرف دیگر ناچارند از بعضی خصوصیات از قبیل مقاومت در برابر فرهنگهای هندوئی چشم بپوشند.از لحاظ فرهنگی به علت عدم توجه دوایر و مقامات دولت به فرهنگ اسلامی زبان اردو –زبان اکثریت قریب به اتفاق مسلمانان هند از اهمیت خود افتاده است. در زمینه تجاری مسلمانان از تسهیلات سرمایه گذاری در صنایع تا حد زیادی محروم اند. آنها درانتخابات شرکت فعال ندارند و بعلت نداشتن بنیه و پایگاه مستحکم قدرت از ترس خشونت هندوها با احزابی که هیچ علاقه ای به اسلام ندارند رای میدهند و یا با آنها ائتلاف می کنند.مسلمانا هروقت که اعتراض برای کسب حقوق حقه خود کرده اند با خشونت روبرو شده اند در حالیکه هندوها با ایجاد ناآرامی در موارد مختلف نه تنها به خواسته های خود میرسند بلکه امتیازات بیشتری نیز می گیرند مثال بارز آن در آسام است که افراطیون هندو با ایجاد ناآرامی های مداوم به حکومت رسیدند ولی عده زیادی از مسلمانان از حقوق خود محروم شدند. بطور خلاصه نگاهی به وضع مسلمانان هند نشان می دهد که بعد از استقلال هند و ایجاد پاکستان در 1947 مراکز اقتصادی و اجتماعی و مذهبی مسلمانان بطور سیستماتیک در شهرهای مختلف بخصوص مراکز تجمع مسلمانان مورد تهاجم سازمانهای افراطی است. مسلمانان در بسیاری از موارد در برابر اقلیتهای دیگر مورد تبعیض قرار می گیرند. حقوقشان ضایع و مهمترین وسیله برای تضعیف آنها ایجاد درگیری های عمدی با استفاده از عوامل واحساسات مذهبی است. عوامل دشمنی با مسلمانان علل و عوامل امر را می توان بشرح زیر خلاصه کرد: الف-وجود سازمانهای مختلف نژادپرستانه با زمینه فعالیت های ضد اسلامی زحمات گروههای افراطی هندو و حمایت ضمنی مقامات و دستگاههای دولتی هندی از جمله پلیس برخوردار استاز آن جمله است: سازمان آر-اس-اس:این سازمان متعصب و پیرو سیستم حفظ کاستو معتقد است همه غیر از هندوهائی که در هند هستند باید به آئین هندوها درآیند. این سازمان در موارد بسیاری به خشونت متوسل شده اموال مسلمانان و گاه پیروان سایر مذاهب را غارت و حیاتشان را مورد تهدید قرار میدهد معروف است که قاتل گاندی(که درصدد برچیدن سیستم کاست بود) اعضای این سازمان بوده است. 2-جان سنگ. یک سازمان طرفدار تبعیض نژادی که دستش به بسیاری از غارتهای اموال مسلمانان سوزاندان اماکن تجاری و اقتصادی آنها آلوده است. 3-شیوسنا- که اخیرا در شهر بمبئی تاسیس شده و مراکز فعالیت خود را به شدت و سرعت به شهرهای مختلف که مرکز تجمع مسلمانان از جمله کشمیر گسترش داده اعضای این سازمان متعصب هندوئی معتقدند که هند متعلق به هندوهاست و زمینه فعالیت آنهامشخصا ضداسلامی است.رهبر آنها اخیرا گفته بود که اگر روزی به قدرت برسد اجازه نخواهد داد که حتی یک مسلمان در هند باقی بماند. 4-حزب چپ و کمونیست:تردید نیست که احزاب کمونیست نقش فعالی در ایجاد تضییقات و محدودیتها برای فعالیت گروههای مذهبی و بخصوص مسلمانا دارند. و مشوق و راهنمای دولت در انجام این امورند.نقش مسیحیت را نباید در این مورد نادیده گرفت. ب: جدا از عواملی که ریشه در سیاست و حکومت هند دارد از جمله رعایت اصل سیلکرلاریزم که بخصوص در هند همیشه به عنوان اصل جدائی از سیاست بر آن تاکید می شود عوامل دیگری ناشی از خود جامعه مسلمانان در هند است که این وضع آشفته را تسریع می کند که از آن جمله: 1-عدم آگاهی کافی توده مسلمان به علت فقر بینوائی عقب ماندگی نداشتن امکانات برای ایجاد آگاهی سیاسی و اجتماعی. 2-خلاء رهبری در میان مسلمانان. 3-عدم انسجام مسلمانان و نداشتن پایگاه قدرت در متن جامعه خود. 4-وجود مسلمانان دولتی یا عناصر وابسته به دولت که در هر موردی اقدامات ضداسلامی دولت را توجیه و آنها را قانونی تفسیر می کند. 5- عوامل پنهان خارجی و داشتن امکانات کافی برای ایجاد تفرقه و آشوب ها و درگیری های خونین مذهبی در مواقع لازم. 6-رسانه هایگروهی که برخی از آنها ضمن وارونه جلوه دادن حقایق و بزرگ کردن اشتباهات مسلمانان به موقع آتش افروزی می کنند و در عوض مظالم هندوها را بر مسلمانان نادیده می گیرند. 7- در کنار همه این عوامل بی تفاوتی حکومت هند نسبت بهاین جریاناتتجربه نشان داده است که نیروهای پلیس و حفاظتی همیشه موقعی وارد عمل شده اند که مسلمانان خسارات مالی و جانی فراوان دیده و نقش آنها تا حدی فقط برای نشان دادن حضور دولت در صحنه به نفع مسلمانان است( البته بی انصافی است اگر گفته شود هیچ نقشی ندارند زیذت در برخی موارد دخالت آنهاموجب کاهش خسارات و تشنجات است)ضمنا دولت هند همیشه سعی دارد ادعا کند که دموکراسی بزرگ هند خانه مذاهب بسیاری است و پیروان آنها بطور مسالمت آمیز در کنار یکدیگر و برای هند زندگی می کنند حتی راجیوگاندی در مصاحبه های خود بخصوص در خارج از هند (در سفر اخیر مسقط و عمان) از اقدامات حمایتی هند از مسلمانان و برنامه هائی که برای اقلیت مسلمان در نظر دارد سخن می گوید در هفته جاری نیز از احزاب مخالف خواسته تا نسبت به یک لایحه در مورد مسلمانان که ظاهرا برای جلب رضایت آنها است تشکیل جلسه دهند.دلیل این امر این است که رای مسلمانان همیشه در انتخابات سراسری نقش مهمی داشته شاید ایندیراگاندی تا حد زیادی بر این امرواقف بود و با توجه به نقشی که مسلمانان در استقلال هند داشتند سعی در جذب قلوب مسلمانان داشت و حزی کنگره در دوره های قبل حتی بعنوان سمبلیک هم شده گاها ریاست جمهور( هرچند نقش تشریفاتی داشته و دارد) را از میان مسلمانان انتخاب می کردند. ذاکرحسین و فخرالدین علی احمد از آن جمله بودند. امام این رسم نیز ظاهرا منسوخ گردیده و چند سالی است که به موجب تجنب سیکها یک نفر سیک بریاست جمهوری برگزیده شده بهتر است اگر حزب کنگره نیز علاقه ای به جامعه اسلامی نشان می دهد بیشتر برای جلب آراء موافق انهاست. عامل امید بخش خوشبختانه در این میان یک عامل مهم که مایه امیدواری جهان اسلام میباشد به مسلمانان هند دلگرمی و امید میدهد و آن انقلاب شکوهمند اسلامی ایران است.آثار این انقلاب در بیداری مسلمانان هندرا در چند سال گذشته می توان از لابلای خطوط و علائم خشنود کننده ای در میان جامعه مسلمانان و نوشته ها و گفته های مسلمانان آ» کشور مشاهده کرد.آثار پدیدار گشته وعلاقه به تشکیل اجتماعات انجمن ها برگزاری کنفراتس ها سمینارها متعدد و بیش از گذشته است.یادآور می شود که در گذشته جامعه مسلمانان که امکان تظاهرات وسیع نداشتند فقط شرکت وسیع و همه جانبه در نمازهای عید سعید فطر فرصت مغتنمی برای آنها برای نشان دادن ناخشنودی خود از دولت بود و این امر به هشدار به دولت و قدرتهای ضداسلامی تعبیر می شد. اینک سمینارها و کنفرانس ها و نشستهای متعدد میتوانند بیانگر اعتراضات و نقطه نظرات آنان باشد. این سمینارها و نشست ها بیشتر به منظور بالا بردن صدای اعتراض مسلمانان در مقابل حق کشی های مسلمانان و نیز حفظ هویت اسلامی است. بعنوان نمونه در سمیناری که اخیرا وسیله مسمانان ترتیت داده شد گفته شد دولتی که مدعی آزادی است درصدد نابود ساختن مسلمانان بوده و در موضع گیری علیه مسلمانان تردیدی بخود راه نمیدهد. سمینار هشدار داد در صورتی که این روند ادامه یابد مسلمانان اعتماد خود را به سیستم کاملا از دست داده و به دولت هشدار می دهند که در این صورت مجبورند پارلمان مجالس انتخابات و تمام سیستم ستمگر و فاسد را تحریم کنند با توجه به اینکه مقدمات بیداری مسلمانان در شبه قاره کم و بیش فراهم شده و انقلاب اسلامی ایران چراغ فراراه این بیداری باشد لذا جمهوری اسلامی ایران میتواند با ایجاد رابطه بیشتر با مسلمین شیه قاره و توسعه آن نقش بسیار سازنده ای در نجات مسلمانان آن ایفانماید در سایه حمایت و هدایت جمهوری اسلامی مسلمانان هند میتوانند در وحله اول هویت اسلامی خو را که اکنون کوشش برای حفظ آن آغاز گردیده بکمال برسانند و در وحله بعدی با آگاهی از توانائیهای خود و قدرت اسلام نقش موثر و سازنده خود را در هرم قدرت و جایگاه رفیع خود و اسلام را در آن کشور بزرگ و در میان جمعیت چند صیدمیلیونی هندی بیابند. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 96 |