تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,101 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,035 |
پاسخ به نامه ها | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1366، شماره 66، خرداد 1366 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
پاسخ به نامه ها زرند کرمان- برادر م-س-21 بسیار کسانی که باور ندارند به خاطر یک اشتباه و لغزش تا آخر عمر از آنچه آنرا خوشبختی خویش می دانند محروم می شوند. چگونه می شود به خاطر یک گناه که انسان مرتکب شده حق ندارد با فرد مورد پسند خویش ازدواج کند؟! ولی باید بدانید یک اشتباه گاهی انسان را به دره سقوط می فرستد.همان گونه که اشتباه و غفلت یک لحظه راننده او را به همه سرنشینان اتومبیل به قعر دره می افکند با یک گناه انسان از نظر قانونی چنان گرفتار می شودکه آبرو و حیثیت خود را بر باد خواهد داد.یک عمل ناشایست که با برادر او انجام داده اید شرعا شما را از ازدواج با او تا ابد محروم می کند.تنها این مورد نیست موارد زیادی است که یک عمل موجب حرمت ابدی ازدواج می شود حتی گاهی بدون اینکه گناهی مرتکب شده باشند بلکه گاهی ازدواج انجام شده را عمل یک فرد دیگر بر هم می زند و یک خانواده گرم وصمیمی به خاطر اشتباه یک انسان که آن هم گناه نیست بدون اینکه مایل باشند از هم می پاشد.خانواده ای را سراغ داریم که پس از سالها زندگی و با فرزندان متعدد ناچار شدند از هم جدا بشوند بدلیل اینکه مادرزن فرزند دختر خویش را شیر داده بود پس شما نباید از این حکم تعجب کنید. قسم خوردن شما هیچ تاثیری ندارد. اگر یقین به آن عمل داشته باشید باید از این مورد صرف نظر کنید.البته اگر آدرس بدهید بعضی توضیحات بیشتر داده خواهد شد که شاید برای شما در این رابطه مفید باشد. نی ریز-برادر ظفرآبادی مسئول مطالبی که در مقاله ها با نام نویسنده ها درج می شود خود آن آقایان هستند و مسئول مقاله های بی نام و نشان هیئت تحریریه دارندبنابراین اگر دوگانگی در بعضی موارد باشد مانند داستان تکفل رسول خدا صلی الله علیه و آله برای امیرالمومنین علیه السلام که در مقاله (13 رجب مطلع نور ) مورد تکذیب یا تشکیک قرار گرفته و در بعضی مقالات دیگر بدون اعتراض ذکر شده جای تعجب نیست.تشخیص صحت و سقم مطالب مورد اختلاف با خواننده تیزبین و دقیق است. گلپایگان- برادر- ن- 8/540 مکرر در همین بخش به برادران و خواهران تذکر داده ایمکه قبل از ازدواج به دقت مسئله را بررسی کنید و تحت تاثیر احساسات تند و زودگذر قرار نگیرید و همچنین تسلیم زور و تحمیل خانواده نشوید و خلاصه به قول بعضی از دانشمندان قبل از ازدواج چشمان خود را خوب باز کنید و پس از آن برهم نهید. یعنی باید بعد از ازدواج از بسیاری از عیوب و نقصها چشم بپوشید و آنها را نادیده بگیرید. اکنون نیز وظیف اخلاقی همین است.اگر شما با او اظهار محبت و مهربانی کنید او نیز متقابلا چنین خواهد کرد و تدریجا کانون خانواده گرم و باصفا خواهد شد و علاقه ای که برای دوام و ثبات خانواده مورد نیاز است به وجود خواهد آمدبه هیچ وجه فکر طلاق را به خود راه ندهید. آستاره- برادر نظامی با تشکر از تذکر شما متذکر می شویم که هر نویسنده ای مسئول مقاله خویش است و اگر حدیثی یا مطلبی در مقاله ای از مقالات مجله آمده و در مقاله دیگر به شدت مورد تکذیب قرار گرفته ناشی از آزاد اندیشی است و جای انتقاد نیست.شما که مطالعه می کنید نیز باید با آزاداندیشی آنچه را دلیل و برهان تایید می کند بپذیرید. زاهدان- برادر م-ب همانگونه که نوشته اید خواندن آن شعر و امثال آن در محضر رزمندگان یا خانواده شهدا بلکه بطور کلی موجب تضعیف روحیه تحریک احساسات پدری و بروز سستی در حرکت جهاد است ولی متاسفانه اینگونه نکات در اکثر مجامع مراعات نمی شود مثلا در دعای کمیل و مناسبتهائی مانند آن بدون دلیل داغ مادران را –با ذکر مصبتهای گذشته به گونه ای احساسات برانگیز- تازه می کنند. گوئی هدف این افراد فقط برآوردن فریاد و ضجه بانوان است.بجای این که با توجه دادن آنان به هدف عظیم و راه مقدس رزمندگان دلهای آنها را آرامش بخشند با ذکر نکات ریز فجایع مانند جدا شدن سر و امثال آن عواطف آنها را تحریک نموده و ناله آنان را برمی آورند. بدون شک این کار عملی است ضدانسانی وضد اخلاق اسلامی و عموما ناشی از غفلت و بی توجهی است. فریدن-برادر حسن-ب-12 اولا نباید تسلیم ازدواج تحمیلی می شدید و اکنون که عجولانه و به دلیل نادانی اقدام کرده اید نباید بدون دلیل اظهار تنفر نمائید.چگونه وجدانتان می پذیرد که تاوان این معامله را فقط ضعیف ترین طرف پس بدهد و مثلا اگر کمترین چیزی که به قول خودتان به شان شما مناسب نیست رخ داد باید او را رها کنید و از او تنفر داشته باشید.و ثانیا شما دلیلی برای این تنفر ننوشته اید بجز رفتار نامناسب و بی سوادی در حالی که شما مثلا دیپلم هستید.باید بدانید آنچه کانون خانواده را گر م نگه می دارد و صفا می بخشد توافق اخلاقی و مهر و محبت و صمیمیت است که این هم باید متقابل باشد وگرنه مدرم تحصیلی او به چه کار شما می آید؟ غالبا دلیل اینگونه تنفرهای بیجا تلقین وگاهی خود بزرگ بینی است. همان جمله که ( اصلا به شان من نمی خورد) دلیل این واقعیت است که وجدان خود را قاضی کنید و اگر به درد کبر و غرور گرفتارید خودرا علاج نمائید مشکلتان خود بخود حل می شود.و اکثر گرفتاریهای انسان از همین بلای خودبزرگ بینی است امیدواریم خداوند همه را به وظیفه خویش آشنا سازد و میان شما مودت و الفت قرار دهد. تهران- برادر ع-2-36-30 ذکر مساله به آن گونه صراحتی که مورد نیاز شما است در مجله ممکن نیست.اگر صراحت رساله عملیه برای شما کافی نبوده چگونه متوقعید در مجله از آن صریحتر نوشته شود.در صورت نیاز حتما باید آدرس بدهید و بهرحال اگر شک یا گمان دارید اشکالی نیست وسوسه به خود راه ندهید. تبریز –برادر حین- الف- ج ازدواج کنید و نگران نباشید. زرند کرمان – خواهر ر-ی از ادامه آن ارتباط به شدت اجتناب کنید. دین و ایمان و عفت و آبروی خود را نگهدارید.اگر او خواهان شما باشد باید به خواستگاری شما بیاید نه اینکه با شما رابطه برقرار کند این گناه است و برای شما بسیار خطرناک فریب ظواهر را نخورید. قم- برادر م- 2000 در ازدواج رضایت دخترو پدرش شرط است ورضایت کسی دیگر لازم نیست بنابراین خلافی مرتکب نشده اید و هرکس اعتراض کند از نادانی اوست. نورآباد ممسنی- برادر ب-س-ژ ازدواج یک معامله زودگذر نیست که مراعات رضایت پدر و مادر در آن بشود ممکن است اکنون برای رضایت پدر یا مادر با کسی ازدواج کنید و چون تمایل ندارید نتوانید به زندگی ادامه دهید و مشکل بزرگی در سر راه خود قرار داده باشید بنابراین پدر و مادر محترمتان نیز باید بدانند که شرط اول موفقیت در این امر تمایل و علاقه شما است و نباید مورد دلخواه خود را بر شما تحمیل کنند و شما نیز نباید تسلیم ازدواج تحمیلی شوید در عین حال که به هردوی آنها نهایت احترام لازم و واجب است. از سوی دیگر سعی کنید دائی را راضی کنید که مهر سنگین قرار ندهد که از نظر شرعی نکوهیده است و اما شیربها و امثال آن اصلا شرعیت ندارد و شرعا پدر و مادر حق ندارند چنین مخارجی را بتراشند و تعیین مهر نیز باید با توافق دختر باشد نه به دلخواه پدرو مادر.این حکم شرعی است. امیدواریم آنها رسوم محلی خود را بر حکم خدا مقدم ندارند. مشهد-برادر علی نصرالله پور احضار ارواح حرام و گناه و ملحق به سحرو جادو می باشد. جبهه- برادر م –ر-ش 0013 به پزشک بیماریهای مجاری ادرار مراجعه کنید. بروجرد-برادر ع-ک 811 کسی را واسطه قرار دهید تا پدر و مادر را متوجه وظیفه خود بنماید. اردبیل- برادرخدام 235 نگاه کردن به بدن نامحرم حق الناس ندارد و توبه کافی است. تهران-خواهر س-ص-17 برای تشخیص آن مساله و احتمال تاثیر آن جراحی باید به پزشک مراجعه کنید. باختران- برادر ل-ک-110 به نظر ما بهتر است در صورت نیاز با دیگری ازدواج کنید و تاحد مقدور همسرتان را طلاق ندهید و سعی در هدایت او داشته باشید. اهواز –برادر جواد م-م-م-64 بجنورد-برادر جعفر پناهی تهران – خواهر س-خ-ا سءاول خود را از دفتر استفتاء امام به آدرس قم- دفتر استفتاء امام بپرسید. برادر عاصی-ا-وا آدرس بدهید یا با تلفن (24803)تماس حاصل نمائید. برادر ح-پ-م-ی مجله جای این گونه مسائل نیست اگر نیاز دارید آدرس بدهید. برادر م-م-م-م کسب ایمان و تقوا و دستیابی به کمالات انسانی با یک عمل مشخص حاصل نمی شود بلکه با ریاضت نفسانی و دوری از شهوات غیر مشروع و تا حدودی چشم پوشی از تمایلات مباح به دست می آید.شما برای قدم اول سعی کنید برخود مسلط شوید و حداقل از آن عادت زشت دست بردارید اگر موفق شدید می توانید به آینده خود امیدوار باشید.بهرحال از رحمت الهی مایوس نشوید. تهران- خواهر فاطمه چ-ج برما مشکل و گران است که چنین پاسخی بگوئیم ولی چاره ای نیست. با کمال تاسف باید بگوئیم که شما بر این مرد که او را شوهر می دانید تا ابد حرام هستید. اکنون نیز او شوهر شما نیست.ازدواجتاب باطل است و باید از او جدا شوید. فرزندتان بدلیل عدم اطلاع از مساله حلال زاده است. البته بر شما گران می آید ولی خودکشی راه حل هیچ مشکلی نیست و اگر شما به این حکم ااهی تن در می دهید و زندگی خود را از هم می پاشید برای رضای خداوند و تسلیم در برابر خواسته او است پس باید متوقع اجر از سوی او باشید مبادا با گناهی بزرگتر که خودکشی باشد اجر خود را ضایع کنید. این امتحانی است از خداوند و البته امتحانی است سخت و تلخ ولی باید سعی کنید از آن سربلند بیرون آئید.ضمنا این را نیز بپزیرید که مقصر در این مشکل خودتان هستنید. این مثل را نیز به یاد داشته باشید که مضمون احادیث است: یک لحظه هوسرانی، یک عمر پشیمانی. در اینجا بار دیگر به همه برادران و خواهران تذکر می دهیم که در هر مورد مشکوکی پیش از تحقیق کافی از وظیفه شرع اقدام به ازدواج ننمایند که پس از تحکیم زندگی خانوادگی ناچار به جدائی نشوند. بستان آباد- برادرم-ع-ن سوال خود را مجددا ارسال نمائید. برادر سعید- د-آ-20 آردس بدهید تا پاسخ داده بشود. بابل- الف-5-70 1-آن آب پاک است و غسل ندارد. 2-اگر روزه را عمدا بخورید کفاره واجب می شود هرجند بعد از آن به مسافرت بروید. 3- اگر ممکن است در موقع کار بینی و دهان را با دستمالی بپیچید تا گرد و خاک وارد نشود.البته این کار از نظر بهداشتی همیشه لازم است. گرد و خاک زیاد همچنان روزه را باطل می کند برای سلامتی انسان نیز مضر است. و بهرحال اگربه مقدار مسافت شرعی مسافرت بروید و در آنجا روزه بخورید و برگردید اشکالی ندارد. تهران برادر(7-7) کاری که انجام می دهید صد در صد گناه و حرام است انسان در انگیره اینگونه اعمال خود را فریب می دهد. برادر م-م-چ اگر شیر به مقدار کافی خورده اید ازدواج جایز نیست و اگر شک در مقدار آن دارید گر چه ازدواج جایز است ولی بهتر است از چنین ازدواجی صرف نظر کنید. ملایر- برادر الف- 100 ازدواج شما اشکال دارد و آدرسی که نوشته اید کافی نیست تا توضیح کافی داده شود. میمند-برادر غ-5918 آن کار گناه است چه ضرر داشته باشد و چه نداشته باشد شما باید با ازدواج خود را از این گرفتاری نجات دهید. شوشتر- برادر م-ب-1346-11 بدون شما ازدواج شما با دختر عمه بی سرپرست که مورد ستم شوهر سابق قرار گرفته بسیار خوب و مناسب و موجب رضای خداوند متعال است ان شاء الله. هشتپر-برادر س-ر-ص-دو مطمئن باشید آن دوست شما از روی حسادت آن تهمتها را زده. به او اعتنا نکنید و هرچه زودتر اقدام نمائید. خمین- برادر ج-ی به پزشک بیماریهای اعصاب مراجعه کنید. برادر ح-29 شما سالمید نگران نباشید. برادر س-ح-غ لوشان-برادر م-ک-ک-س آدرس دقیق پستی بدهید تا پاسخها به صورت خصوصی ارسال شود. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 70 |