تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,015,837 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,717,983 |
سرمقاله | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1366، شماره 67، تیر 1366 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
بسم الله الرحمن الرحیم در ادامه بحث چارۀ گرفتاریها در سرمقاله پیشین سخن از ضرورت اجتناب ناپذیر گرفتاریها و سختیهائی بود که فرد و جامعه اسلامی در راه تحقق آرمانهای اسلامی و انجام تکالیف الهی بطور طبیعی یا بوسیله دشمن با آنها روبرو میشوند و... که در ادامۀ بحث لازم است نکات دیگری نیز مورد اشاره قرار گیرد. یکی از تحلیلهای دشمنان این است که: هر انقلابی بطور طبیعی توقع آفرین است بویژه این انقلاب که یکی از شعارهای مهمش حمایت از مستضعفین بوده و اکثریت مستضعف مردم ایران را بخود جذب و بدین وسیله به پیروزی رسیده است! و با توجه به این که مفهوم استضعاف نیز در استضعاف اقتصادی و مادی خلاصه و ترسیم شده است، مردم توقعی مضاعف نسبت به امور مادی از این انقلاب دارند و بر این اساس چنین تصوری دشمن بخش مهمی از توطئههایش را در جهت جلوگیری از رفع مشکلات مادی و اقتصادی و حتّی تشدید آنها بکار گرفت تا بگمان خام خود بدین وسیله مردم، خود را در این انقلاب ناکام دیده و دست از حمایت آن بردارند! که البته این تحلیل نیز مانند دیگر تحلیلها و محاسبات موهوم و مادی گرایانهشان غلط از آب درآمد، تیرشان به سنگ خورد و نتیجه معکوس بخشید و همانگونه که قبلاً ترسیم کردیم همۀ این سختیها و مشکلات موجب آبدیدگی بیشتر امت اسلام شد و بصورت نردبانی برای تکامل معنوی و مادی جامعه اسلامی مورد استفاده قرار گرفت و ما لازم دیدیم که اعتقاد امت قهرمان اسلام و برداشت و زبان حال آنها را نسبت به این نوع گرفتاریها و سختیها ترسیم کنیم تا دشمن بیشتر به ناکامی و شکست خود در این زمینه واقف شود. و اتقاقاً برخی از دوستان هم تصورشان بر این بود که اعتراف به گرفتاریها و حتّی پیش بینی تشدید آنها و نوید ندادن به برطرف شدن آنها در آیندۀ نزدیک، ممکن است مردم را متوحش کند در حالیکه اینگونه نیست و آنچه که مطرح شده مبتنی بر آیات و روایات و تجربه تاریخی و عینیت خارجی است و از طرفی مردم خود بهتر از ما به واقعیت امور آشنا و با مشکلات مادی دست به گریبان هستند و اگر برای قشر مرفه و مترفین از خدا بیخبر مسأله تنگدستی و مشکلات مردم مستغرب باشد، برای خود مردم ملموس است و بیان آن نوعی همدردی با آنان است و مهمتر آنکه مردمی که جان و مال و عزیزانشان را در راه اسلام نثار میکند و برای خدا روزه میگیرند طبیعی است که از چنین مشکلاتی نیز همان برداشتی را دارند که قرآن و حدیث آن را بیان کرده است این مردم پیرو دلباختۀ امام حسین (ع) هستند که تمام هستی خود را و آنچه را در اختیار داشت فدای اسلام کرد و مقلِد امامی هستند که میفرماید: «باید تمامی قدرتها و ابرقدرتها بدانند که ما تا آخرین نفر و تا آخرین منزل و تا آخرین قطرۀ خون بر اعتلای «کلمة الله» ایستادهایم و برخلاف میل تمامی آنان حکومت نه شرقی و نه غربی را در اکثر کشورهای جهان پایهریزی خواهیم نمود». امتِ چنین امامی هرگز بخاطر گرانی فلان جنس یا کمیابی فلان خوراکی یا نایابی فلان وسیله رفاهی نگرانی و ترس بخود راه نمیدهند آنها فقط از اموری نگران و خائف هستند که امام نسبت به آنها احساس خطر و خوف دارد. اموری مانند اختلاف و تنازع، دسته بندیها، تبعیضها و بیعدالتیها و... که چنین مباد. نکته دیگر آنکه باید توجه داشت که گرفتاری و سختی بطور مطلق مطلوب و مفید نیست و بدیهی است که ابتلائاتی که انسان بطور عمدی و مستقل از یک هدف الهی و یا در اثر جهالت و تقصیر در انجام وظائف و تکالیف الهی و یا گناه و نافرمانی از دستورات خداوند برای خود یا دیگران ایجاد مینماید بهیچ وجه از نظر اسلام و عقل مطلوب و مجاز نیست و لازم است این دو نوع گرفتاری را دسته بندی و تفکیک نمود تا در برخورد با آنها دچار اشتباه و انحراف نشویم. معلوم است مثلاً فرد یا جامعهای که با داشتن امکانات و زمینههای مساعد خدادادی در اثر کم کاری، بیکاری و تنبلی گرسنه و محتاج باشد یا بدلیل عدم رعایت اصول بهداشتی به انواع بیماریها مبتلا شود و یا مثلاً با تخلف از مقررات رانندگی موجب اختلال در نظم و ایجاد تصادف و خود یا دیگری را ناقص العضو کند و یا بقتل برساند و صدها نمونۀ دیگر از این قبیل هیچکدام مطلوب و مجاز نیستند و بطور کلی هر گونه گرفتاری ناشی از تخلف از سنتهای تشریعی و تکوینی خداوند نشانهای از انحطاط و هلاکت انسان است و تنها راه حل این نوع مشکلات، شناخت و التزام قطعی فرد و جامعه به رعایت دقیق و اجرای مقررات و قوانین اسلامی است و در این راستا مجلس و دستگاههای اجرائی بعنوان جزئی از نظام و جامعۀ اسلامی مسئولیت سنگینتری را بر دوش دارند و نقش مهمترین را در حلّ مشکلات ایفاء مینمایند و با توجه باینکه مجلس هم قانونگذار است و هم دولت که مجری قانون است با تأیید و رای اعتماد مجلس بکرسی قدرت اجرائی مینشیند و این رأی مردم است که نمایندگان را به مجلس میفرستد و آنرا شکل میدهد پس اگر رأی مردم بشایستهترین، آگاهترین و متدینترین و کارآمدترین دولت برای پیشرفت امور و رفع مشکلات منعکس میشود و اگر خدای ناکرده آراء تحت تأثیر سهل انگاریها، جهالتها و هواها و اغراض نفسانی، گروه گرائیها و... قرار گرفت و بانتخاب اصلح نیانجامید موجب پیامدهای ناخوشایند و ایجاد و احیاناً تشدید گرفتاریها خواهد شد و با توجه باهمیت و حساسیت این مسأله است که از هم اکنون باید در صدد آگاهی دقیق از معیارهای انتخاب و منتخب و شناخت مصادیق آن باشیم تا بخواست خداوند از این طریق مهمترین گام را در جهت تثبیت بهتر نظام اسلامی و مقابله با گرفتاریها و مشکلات گوناگون برداریم. والسلام رحیمیان
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 63 |