تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,292 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,211 |
امام خمینی ثابت و استوار | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1367، شماره 77، اردیبهشت 1367 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
امام خمینی ثابت و استوار از آغاز تاکنون معلم بمناسبت روز معلم(12 اردیبهشت) شما آقایان معلمین و همه معلمهائی که در سراسر کشور هستند و همه اساتیدی که در دانشگاهها هستند، مسئولند نسبتب ه امانتی که خدای تبارک و تعالی و اولیاء اطفال، به شمار سپردهاند.. ممکن است در ضمن همین پنجاه نفر که شما تعلیم میدهید، شخص پیدا شود که بعدها یک مقام عالی داشته باشد، مراتب عالیه کشور دست او بیاید؛ اگر چنانچه همین یک نفری که پیش شما بوده و بعد هم رفته پیش کسان دیگر تا رسیده به آن آخر، یک تربیت فاسدی بشود یعنی یا تعلیمی باشد که هیچ کاری به این نداشته باشد که باید تربیت انسانی هم بشود یا خدای نخواسته معلم منحرفی باشد و این کودک از اول و بعد هم در مراتب دیگر تحت یک تربیت انحرافی واقع شود، ممکن است همین یک نفر، یک کشور را به باد فنا بدهد... معلم امانتداری است که غیر از همه امانتها است؛ انسان امانت او است؛ امانتهای دیگر را اگر کسی خیانت به آن بکند خلاف کرده است، اما مانت اگر انسان شد، اگر خدای نخواسته به این امانت، خیانت شد، یک وقت میبینید خیانت به یک ملت است، خیانت به یک جامعه است، خیانت به اسلام است. بنابراین، شغل در عین حالی که بسیار شریف و بسیار ارزنده است، از باب اینکه همان شغل انبیا است که برای انسانسازی آمده بودند، لکن مسئولیت بسیار بزرگ است چنانچه مسئولیت انبیاء هم بسیار بزرگ بود... شما مردمی عادی نیستید، شماها معلم نسلی هستید که در آتیه، همه مقدرات کشور به آن نسل سپرده میشود، شما امانتدار چنین نسلی هستید و تربیت شما باید همراه با تعلیم باشد. 10/11/59 باید دستگاههای آموزشی متعهد و دلسوز برای نجات کشور، اهمیت ویژهای در حفظ نو باوگان و جوانانعزیزی که استقلال و آزادی کشور در آینده منوط به تربیت آنان است قائل باشند و نیز از این رو است که نقش معلمان و اساتید در تربیت و تهذیب دانشآموزان و دانشجویان، به عنوان اساسیترین و مؤثرترین نقش، مطرح میگردد و همه دیدند که گرایش آنان به شرق و غرب برای کشورمان چه فاجعهها آفرید و دانشگاهها را به صورت دژ محکمی برای خدمت به شرق و غرب درآورد و اکثریت قاطع غرب و شرق زدگان این مملکت را به عنوان فارغ التحصیل تحویل جامعه داد. 31/6/60 ملت عزیز ایران وس ایر کشورهای مستضعف جهان، اگر بخواهند از دامهای شیطنتآمیز قدرتهای بزرگ تا آخر نجات پیدا کنند، چارهای جز اصلاح فرهنگ و استقلال آن ندارند و این میسر نیست جز با دست اساتید و معلمان متعهدی که در دبستانها تا دانشگاهها راه یافتهاند و با تعلیم و کوشش در رشتههای مختلف علوم و تربیت صحیح و تهذیب مراکز تربیت و تعلیم از عناصر منحرف و کجاندیش نو باوگان را که ذخایر کشور و مایه امید ملتند همدوش با تعلیم در همه رشتهها به حسب تعلیم اسلامی تربیت و تهذیب نمایند. 7/10/60 معلمین و آموزگاران تربیت کنند جوانانی را برای خدمت به کشور و به اسلام، و کارگران بسیار عزیز ما جدیت کنند که کشور خودشان را از آن ظلماتی که در زمان طاغوت بود نجات دهند. اینها در آموزش و پرورش و آنها در علم و کار به همه کشورهای عالم بفهمانند که ملتی که میخواهد خودش سرپای خودش بایستد، هم خودشآموزش میبیند و هم خودش کار میکند... باید معلمین و قشر دانشگاهی و دانشآموزی، با فیضیه پیوند خودشان را قوی کنند و عزیزان کارگر و کشاورز باید پیوند خودشان را با اسلام و قرآن و علمای اسلام قوی کنند. 5/2/62
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 53 |