تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,155 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,086 |
علی بزرگ آموزگار جهاد و شهادت | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1367، شماره 77، اردیبهشت 1367 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
علی بزرگ آموزگار جهاد و شهادت رمضان ماه قیام و صیام، ستایش و نیایش، ماه نزول قرآن و لیالی متبرکه قدر و نیز ماه جهاد، پیروزی و شهادت است، در این م اه فتح و آزادی سرزمین مقدس مکه از سلطه شرک جاهلی، جنگ پیروزمندانه بدر و غزوه در نهایت پیروز حنین اتفاق افتاد و در این ماه بزرگ آموزگار جهاد و شهادت امیرمؤمنان علیه السلام به فوز عظیم شهادت در محراب مسجد کوفه نائل شد. حوادثی که در جریان این جنگها پیش آمد، هر یک به نوبه خویش درسی آموزنده برای کسانی است که جهاد راه خدا را بمنظور اعلای کلمة الله برگزیدهاند. در جنگ بدر شمار نیروی دشمن سه برابر سپاهیان اسلامب ود، با اینهمه هنگامی که پیامبر در مورد جنگ با اصحاب خویش به شور مینشیند، سعد بن معاذ انصاری چنین اظهار میدارد: «ای رسولخدا! ما بتو ایمان آوردهایم و ترا تصدیق نمودهایم به این دلیل که آئین تو حق است و با تو پیمان بستهایم که آنچه تو تصمیمگیری از آن اطاعت نمائیم، سوگند به خدائی که ترا به نبوت فرستاده هرگاه وارد این(دریای سرخ) شوی ما بدنبالت وارد آن گردیم و هیچ فردی از ما از فرمان شما تخلف نورزد، ما هیچ گاه از روبرو شدن با دشمن ترسی به دل راه ندهیم، شاید ما در این جبهه به فداکاریها و خدمتهائی توفیق یابیم که مایه روشنی چم شما شود، پس ما را به هر نقطهای که میخواهی راهنمائی و روانهساز».[1] و بر عکس در غزوه حنین ارتش اسلام در مقایسه با سپاه شرک از جهت نیروی اسنانی در وضعیت بهتری قرار داشت. بطوری که بعضی از سپاهیان اسلام اظهار داشتند«ما هرگز از این سپاه اندک دشمن شکست نخواهیم خورد، زیرا نیروی ما چندین برای افراد دشمن است»[2] و همین احساس که بگونهای اتکاء و اعتماد آنان را از امدادهای الهی به قدرت و تفوق نیروی نظامی خویش توجه داد، عامل شکست موقت آنان شد، گرچه در نهایت نصرت و امدادهای خداوند به یاری آنان شتافت و پیروزمندانه به مدینه باز گردیدند، قرآن کریم در این رابطه میفرماید: «و لقد نصرکم الله فی مواطن کثیرة و یوم حنین اذا عجبتکم کثرتکم لم تغن عنکم شیئا»[3]. خداوند شما را در جبهههای فراوان یاری فرموده و در روزگار حنین آنگاهکه فزونی نیروی انسانی شما، به شگفت و اعجابتان واداشت، ولی(این تفوق نیرو) هیچ گرهی از مشکل شما نگشود. و با توجه به این واقعیت است که امیر مؤمنان علیه السلام میفرماید: «ان هذا الأمر لم یکن نصره و لا خذ لانه بکثرة و لا بقلة، و هو دین الله الذی اظهره و جنده الذی اعهده و امده»[4] پیروزی و خواری و شکست این دین به کم و بیش(سپاه اسلام) نبود، بلکه دین الهی است که آن را پیروزی داده و(نیروی اسلامی) جند اللهند که خداوند آنان را بسیج و آمادهو امداد فرموده است. جبهه و امدادهای غیبی امروز رزمندگان ما این درس مقاومت و پیروی از فرمان رهبری را بوبی از آن مسلمین صدر اسلام فرا گرفته و آن حقیقتی را که قرآن کریم بر روی آن تکیه و تأکید فرموده است، با تمام وجود درک نمودهاند، چه اینکه در لحظه لحظه این جنگ نابرابر و در جابجای این جبههای که تمام ابر قدرتها و سران شرک و کفر جهانی با تحریک و کمکهای همه جابنه خویش، به نوکر سر سپردهشان، صدام، علیه جمهوری اسلامی، گشودهاند، دلیر مردان مجاهد ارتش و سپاه و بسیج و دیگر نیروهای اسلام، امدادهای غیبی الهی را به چشم خویش دیده و احساس نمودهاند و این چنین است که دشمن با تمام حمایتهای بیدریغ اربابان خود در وضعیتی آنچنان در مانده و زبون قرار گرفته که دیوانهوار دبستانها، دبیرستانها و بیمارستانها و زنان و کودکان بیدفاع شهرها را هدف حملههای ناجوانمردانه موشکی و بمبارانهای وحشیانه هوائی قرار میدهد، ولی ملت هرمان و شهید پرور ما که دشمن خویش را تا این حد ومرحله به خواری و استیصال کشانده و درس زندگی و مردن را در مکتب رهبرش علی(ع) آموختهاند جنگ را هم چنان تا نابودی کامل دشمن بعثی ادامه خواهند داد. زندگی و رمرگ از دیدگاه علی(ع) ـ امیرمؤمنان علیه السلام در یکی از روزهای پر حماسه جنگ صفین طی خطبهای کوتاه ولی آتشین درک و برداشت خویش را از دو واژه حیات و مرگ چنین بیان نمود: «فالموت فی حیاتکم، مقهورین و الحیاة فی موتکم قاهرین»[5] مرگ در زندگی شما عینیت مییابد چنانچه شکست خورده و مغلوب شوید و زندگانی در مرگ شماست اگر پیروز گردید. این درک از زندگی و مرگ، از ابر مردی استکه دوران نوجوانی و جوانی و کهولت خویش را در میدانهای نبرد حق علیه باطل گذرانیده و چهره همه کس آشنای جبهههای صدر اسلام است. و حتی در آخرین وصیتش به فرزند برومندش امام مجتبی جهاد را توصیه نموده و میفرماید: «و الله و الله فی الجهاد باموالکم و انفسکم و السنتکم» از خداوند بترسید، از خداوند بترسید در مورد جهاد با مال و جانها و زبانهایتان(و تمام امکانات خود را در راه جهاد فی سبیل الله قرار دهید) و بهمین دلیل پس از پیامبر کسی بهتر از او قادر به چنین درک و دریافتی از این دو وازژه نشده است. و امروز ملت ما، همه از پیر و جوان و حتی کودکان خدرسال که در این مکتب، معنی و مفهوم زندگی و مرگ را فراگرفتهاند، حاضر به هیچ گونه سازش و معاملهای بر سر ارزشهای پذیرفته شده انقلاب اسلامی خویش بنام صلح با صدام نبوده و نیستند، چرا که چنین صلحی را مرگ حتمی خویش و انقلاب اسلامی خود میدانند، و همین شهامت، تصمیم و قاطعیت و اراده خلل ناپذیر آنان است ه این انقلاب را تا فراسوی مرزهای این کشور صادر نموده و امروزه الهام بخش تمام مستضعفین فی الأرض و از آن جمله بپاخاستگان مظلوم فلسطین در برابر غاصبان جلاد قدس گردیده است، ملت انقلابی و همیشه مجاهد ما هم از اینحرکت مردمی حمایت و استقبال نموده و در همین راستا روز جهانی قدس را به رهنمود امام بزرگوارش خویش با راهپیمائی خویش گرامی میدارند، باشد تا این تظاهرات سرانجام به راهپیمائی عظیم و جهانی تمام مسلمین به سوی قدس منتهی گردیده و آن سرزمین مقدس و خاستگاه بسیاری از پیامبران الهی را یکبار و برای همیشه از لوث وجود سهیونیسم غاصب پاکسازی و تطهیر نمایند.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 71 |