تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,444 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,382 |
دانستیهائی از قرآن | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1367، شماره 80، مرداد 1367 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
دانستنیهائی از قرآن «بمناسبت حمله ددمنشانه قزاقهای رضاخان به مسجد گوهرشاد در جمعه بیستم مرداد ماه 1314» در سنگر حجاب «یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا بوذین وکان الله غفورا رحیما» (سوره احزاب آیه 60) ای پیامبر! به همسران و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو روسریهای خود رابرخویش فرو افکنند؛ این کار برای اینکه شناخته شوند ومورد آزار و اذیت واقع نشوند؛ بهتر است و خداوند آمرزنده و مهربان است. من جلابیبهن: راغب در مفردات مینویسد «الجلابیب القمص والخمر» جلابیب به معنی پیراهن ها و روسریها است. ذلک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین: از این جمله چنین استفاده میشود که پوشش اسلامی به این منظور است که زن بوسیله آن عفت و پاکدامنی خویش را نشان داده و خود را از دسترس مردان بیبند و بار و شهوت ران دور نگه دارد. بیحجابی، پدیدهای استعماری مسأله حجاب و پوشش اسلامی برای زن در اسلام، مسألهای است که از سوئی به ارزش و موقعیت زن از دیدگاه اسلام واز سوید دیگر به سلامت و عفت عمومی جامعه ارتباط مییابد. اسلام، زن را بعنوان یکی از دو رکن مهم جامعه پذیرفته و بهمین دلیل به او حق دخالت در اکثر امور اجتماعی داده و او را در حفظ و پاسداری از ارزشهای اصیل اسلامی مسئول و متعهد نموده است و چنانچه از آیه فوق بروشنی استفاده میشود، پوشش اسلامی به این منظور تشریع گردیدکه «ان یعرفن فلایؤذین» ما وقتی این جمله کوتاه و در عین حال پرمحتوا را، در مقایسه با موقعیت موجود زن در جهان استکباری امروز مورد توجه و مطالعه قرار میدهیم، به فلسفه اصیل و ارزشمند حجاب در اسلام آگاه شده و در مییابیم که اسلام خواسته بدین وسیله مقام و موقعیت انسانی زن را آنچنان بالا برد که از رسیدن دستهای شوم و پلید به مقام بلند او، جلوگیری نماید. ولی در جهان استکبار علی رغم جنجالهای فریبکارانه تبلیغاتی هیچگونه فرصتی به این قشر داده نشده است تا صلاحیت و شایستگی خویش را در زمینههای مختلف علمی وعملی ظاهر ساخته و ازاین راه به جایگاه واقعی و انسانی خود نائل آید، بلکه تمام تلاش بر این بوده که از زن موجودی ساخته شود که تنها به کار ارضای غریزه جنسی مرد و اهداف شوم استکباری او بیاید، و در کشورهای اسلامی باری اینکه این هدف شوم خود را راحتتر پیاده نماید، لذا آن را زیر پوششی از مفاهیم اسلامی مطرح میسازد و در این رابطه مسأله حقوق زن و منافات حجاب و پوشش اسلامی را با این حقوق و آزادی به میان میاورد تا از راه محیط جامعه اسلامی را به لجنزاری انچنان پرعفونت و فاسد مبدل سازد که نه تنها زنان بلکه مردان آن به فساد و تباهی کشیده شوند، چراکه بخوبی دریافته است که تا آن هنگام که زن مسلمان بوسیله حجاب خویش در پاسداری و محافظت از عفت عمومی جامعه کوشا است و در خانه بعنوان مادری مسئول و متعهد به تربیت و پرورش نسلی وفادار به اسلام و مدافع از حریم اسلام و کشور اسلامی بپردازد و در جامعه در پوشش اسلامی بوظائف اجتماعی خود عمل نماید، هیچ گونه جای پائی برای نفوذ او به کشورهای اسلامی پیدا خواهد شد و در همه جا با جوانانی مجاهد و مردانی مصمم روبرو خواهد بود که تا آخرین نفس و تا آخرین نفر در برابر تجاوز هر متجاوزی خواهند ایستاد، از اینرو نقشه کشف حجاب را بعنوان وسیلهای برای فساد و تباهی زن بعنوان یک مادر و نیز بعنوان عضوی که میتواند در سرنوشت جامعه از نقشی مؤثر برخوردار باشد، طراحی و بوسیله مزدوران دیکتاتور خویش چون اتاتورک در ترکیه و رضاخان در ایران و دیگران در سایر مناطق اسلامی پیاده نمود. جمعه خونین گوهرشاد در این رابطه رضاخان- آن کثیفترین مهره بیاراده استعمار پیر انگلستان در ایران- مأموریت اسلام زدائی یافت و بدینسان نقاط حساس مذهب را مورد هدف قرار داد تا از این راه هرگونه مانعی را از سر راه نفوذ استعمار به کشورمان از میان بردارد، و مسأله حجاب از جمله مسائلی بود که استعمار آن را بعنوان سد راه خویش تلقی نمود و رضاخان را مأمور مبارزه با آن نمود. ولی به مجرد شنیده شدن چنین نغمهای شوم، از تمام نقاط کشور فریاد اعتراض بلند گردید و در مشهد مقدس مردم از شهر و روستاهای اطراف به مسجد گوهرشاد آمده تا از آن مکان مقدس و از کنار حرم مطهر حضرت علی بن موسی(ع) خشم و نفرت خویش را بگوش آن رژیم ضد مردمی برسانند ولی رضاخان برای حفظ تاج و تخت خویش حاضر به انجام هرگونه مأموریت استعماری بود، در سحرگاه جمعه بیستم مرداد 1314 مردم را بوسیله قزاقهای مزدور خویش فراز بامهای مسجد و حرم به رگبار مسلسلها بست و هزاران مسلمان غیور و ازاده را که تنها بخاطر دفاع از حریم عفاف و حرمت زن مسلمان بپاخاسته بودند، در آن جمعه خونین بخاک و خون کشید. صدای غرش مسلسلها با شعار و شیون آن آزادگان در کنار بارگاه با عظمت امام هشتم درهم آمیخت و پیکرهای پاکشان در اندک مدتی همچون لالههای سرخ در صحن مسجد گوهرشاد پرپر شد. جلادان برای شستن این لکههای خون از دامان رژیم ددمنش پهلوی، بسرعت دست به کار شده و اجساد نیمهجان مجروحین را به شیوه اسرائیلیان بهمراه شهدای این جمعه خونین در محلهای بنام محله خشت مالها و باغ خونی در گودالهای از پیش آماده شده. زنده بگور کردند، تا برای همیشه حجاب و عفاف زن مسلمان ایرانی را، بخواست اربابان خویش دفن نمایند! ولی غافل از اینکه این خونهای مقدس روزی آنچنان جوشان و خروشان در رگ و پوست بانوان مسلمانان و با حجاب این کشور به جریان خواهد افتاد و آنان را در تظاهرات ضد ستمشاهی تشکیل داده و بساط استبداد پهلوی و استعمار غربی را برای همیشه از ایران اسلامی جمع خواهد ساخت. زن در نظام اسلامی بدون تردید زن هم چون مرد، دارای صلاحیتها و استعدادهای ذاتی است که اگر فرصت شکوفائی به آنها داده شود، میتواند در تمام زمینههای متناسب با وضع و موقعیت خاص خویش، بدرخشد. برای نمونه شرائط تربیتی و اجتماعی مناسبی که درصدر اسلام بوسیله پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنان (ع) بوجود آمد، از فاطمه(س) آنچنان انسان والا و بافضیلتی ساخت که دربارهاش گفتند: «ولوکان النساء کمثل هذه لفضلت النساء علی الرجال» اگر زن دارای شایستگی و لیاقتی بمانند فاطمه است، بنابراین زنان را بر مردان برتری و فضیلت است، وزینب قهرمان کربلا نیز چنان در آن صحنه خون و ایثار درخشید که بیوجود او پیام خون عاشورا هرگز به تاریخ راه نمییافت، و بدین ترتیب اسلام صلاحیت و توانائی خود را بعنوان بک برنامه انسانساز و همه جانبه زندگی، در رشد و ارتقاء زن به بالاترین مقام ممکن انسانی به ثبوت رساند. امروز نیز درایران اسلامی این فرصت به زن داده شده تا از سوئی با اسلامی ساختن محیط تربیتی خانه، فرزندانی چنین مجاهد و نستوه در دامان خویش تربیت نموده و آنان را به صحنههای ایثار و شرف روانه سازد تا بار دیگر امثال رضاخان بوسیله استعمار بر این ملت مستولی نگردند و از سوئی دیگر در زمینههای علمی و فرهنگی و سیاسی امکان شکوفائی و بروز استعدادهای خدادادی خود را پیدا نمایند.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 63 |