تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,334 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,289 |
دانستیهائی از قرآن | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1367، شماره 81، شهریور 1367 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
دانستنیهایی از قرآن پایداری حق و بی ثباتی باطل بسم الله الرحمن الرحیم öNs9r& ts? y#øx. z>uÑ ª!$# WxsWtB ZpyJÎ=x. Zpt6ÍhsÛ ;otyft±x. Bpt7ÍhsÛ $ygè=ô¹r& ×MÎ/$rO $ygããösùur Îû Ïä!$yJ¡¡9$# ÇËÍÈ þÎA÷sè? $ygn=à2é& ¨@ä. ¤ûüÏm ÈbøÎ*Î/ $ygÎn/u 3 ÛUÎôØour ª!$# tA$sWøBF{$# Ĩ$¨Y=Ï9 óOßg¯=yès9 crã2xtGt ÇËÎÈ ã@sVtBur >pyJÎ=x. 7psWÎ7yz >otyft±x. >psVÎ6yz ôM¨VçGô_$# `ÏB É-öqsù ÇÚöF{$# $tB $ygs9 `ÏB 9#ts% ÇËÏÈ àMÎm6sVã ª!$# úïÏ%©!$# (#qãZtB#uä ÉAöqs)ø9$$Î/ ÏMÎ/$¨V9$# Îû Ío4quptø:$# $u÷R9$# Îûur ÍotÅzFy$# ( @ÅÒãur ª!$# úüÏJÎ=»©à9$# 4 ã@yèøÿtur ª!$# $tB âä!$t±t ÇËÐÈ (سوره ابراهیم آیات 24تا 27) آیا نمی نگری، چگونه «الله» کلمه طیبه و پاکیزه را به درخت طیبه ای تشبیه می نماید که ریشه اش (در درون زمین) ثابت و شاخه اش در آسمان است، میوه جات خود را هر زمان باذن پروردگارش می دهد، و خداوند برای مردم مثلها می زند، شاید متذکر گردند، و کلمه خبیثه و ناپاک را به درخت ناپاکی تشبیه نموده که از زمین کنده شده و برایش ثباتی نیست، خداوند آنانی را که مؤمن اند، در زندگی دنیا و در سرای آخرت ثبات قدم می بخشد و ظالمان را گمراه می کند، و هر کاری را بخواهد انجام می دهد. *** کشجرة طیبة: راغب در مفردات، «طیبه» را چنین معنی نموده است: «واصل الطیب ما تستلذه الحواس و ما تستلذه النفس»- طیب در لغت به معنی چیزی است که حواس (پنجگانه) و روح و نفس انسان از آن لذت برد. کشجرة خبیثه: و در مورد لغت «خبیث» می نویسد: خبیث هر چیزی است که دارای خست و پستی مادی و یا معنوی باشد. حق و باطل حق و باطل دو واژه همه کس آشنائی هستند که نیازی به تعریف آن نیست ولی مشکلی که همیشه در تاریخ بر سر راه حق وجود داشته این است که هیچ جریان باطلی در جهان پیدا نمی شود که خود را باطل معرفی نماید، بلکه بر عکس، با چهره ای حق به جانب در صحنه ظاهر شده و عامل گمراهی انسانهای ناآْگاه و فریب خورده می شود چنانچه امیرمؤمنان(ع) در این باره می فرماید: «فلو ان الباطل خلص من مزاج الحق لم یخف علی المرتادین و لو ان الحق خلص من لبس الباطل انقطعت عنه السن المعاندین و لکن یؤخذ من هذا ضغث و من هذا ضغث فیمزجان فهنها لک یستولی الشیطان علی اولیائه و ینجوالذین سبقت لهم من الله الحسنی»- اگر باطل با حق نمی آمیخت و هم چنان خالص باقی می ماند، حق بر حق جویان پوشیده نمی گشت، و چنانچه حق از پوشش باطل بر کنار می ماند، زبان دشمنان از بدگوئی آن کوتاه می گردید، ولی چون قسمتی از حق و قسمتی از باطل با هم در آمیزد، شیطان بر دوستانش راه تسلط را پیدا می نماید و تنها کساتنی که لطف خداوند شامل حالشان گشته، نجات می یابند. و این چنین است که معاویه در تاریخ به قدرت می رسند و امیرمؤمنان و فرزندان او به شهادت نائل می آیند. ولی آنچه در این میان درخور توجه است، این واقعیت است که جریانهای باطل با تمام قدرت و قوا و در اختیار داشتن دستگاههای تبلیغاتی در عصر خویش، اگر بطور موقت هم باطل خود را با پوششی از حقانیت، بر جامعه تحمیل می نمایند، اما از آنجا که سرانجام باطل با آگاهی یافتن مردم، رسوا و حق در این میان آشکار و متجلی می گردد و از همه بالاتر، چون حق به پشتوانه ای پایدار و قادر یعنی به «الله» وابسته است، هیچ باطلی در تاریخ تداوم نیافته و به بایگانی تاریخ سپرده می شود، این است که قرآن کریم در آیات فوق، باطل را به درختی که ریشه در زمین نداشته و به هیچ جائی اتکا ندارد و حق را به درختی که در زمین استوار و شاخه ها و فروعش در آسمان گسترده و ثمرات و میوه جاتش را در اختیار مردم قرار می دهد، تشبیه می نماید. وقتی که یکی از خلفای عباسی با همراهان بر سر گور خلفای گذشته عباسی، در سامرا حاضر شد، وضع نامرتب و کثیف مقبره آنان یکی از همراهان را واداشت تا از او بپرسد که چرا اجداد شما که در زمان خود دارای قدرت و خلافت بودند و هم اکنون خلافت آنان بدست شما است، مقبره آنها دارای چنین وضعی است ولی مرقد امامان شیعه که پیوسته در زندانهای شما و یا تحت نظر بودند دارای وضعی مرتب و فرش و چراغ و ضریح و تزیین و زائر است؟! خلیفه پس از لحظه ای تفکر پاسخ داد: «هذا امر سماوی»- این یک مسأله ای آسمانی است، یعنی همان مسأله ای که قرآن کریم درباره حق و باطل در آیات یاد شده، ذکر نموده است. آنچه را که قرآن درباره حق و باطل فرموده، حقیقتی است که در جریان انقلاب اسلامی ملت ما نیز به واقعیت پیوسته است، رژیم ستمشاهی با وجود پشتوانه ای قوی چون ابرقدرت های شرق و غرب و پشتیبانی تمام قدرتهای منطقه ای، هم چون شجره خبیثه و بی ریشه ای، با قیام ملتی بی سلاح، ولی مسلح به صلاح و ایمان از پا درآمد و چهره روشن و نورانی حق با حاکمیت ارزشهای الهی و حکومت اسلامی، آشکار شد و خداوند این ملت به پا خاسته را بخاطر ایمان ثابت و اعتقاد پایدارشان به اسلام در جریان تمام بحرانها و توطئه ها، ثبات قدم بخشید و به آن وعده ای که در پایان دومین آیه فوق آمده است، جامه عمل پوشید و اینک بحمدالله ملت از ثمرات این شجره طیبه و پابرجای انقلاب که رهائی از سلطه استکبار جهانی و زندگی در سایه حکومت اسلامی است برخوردارند. به امید تداوم این برکات و نعمتهای الهی بر این ملت خداجوی.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 65 |