تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,465 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,414 |
دانستیهائی از قرآن | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1367، شماره 82، مهر 1367 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
دانستنیهایی از قرآن صلح بسم الله الرحمن الرحیم «و اعدوا لهم ما استطعنم من قوة و من رباط الخیل ترهبون به عدوالله و عدوکم و آخرین من دونم لا تعلمونهم الله یعلمهم و ما تنفقوا من شیء فی سبیل الله یوف الیکم و انتم لا تظلمون. و ان جنجوا للسلم فاجنج لها و توکل علی الله انه هو السمیع العلیم. و ان یریدوا ان تخدعوک فان حسبک الله هوالذی ایدک بنصره و بالمؤمنین». (آیات 60 الی 62 سوره انفال) در مقابل آنان (دشمنان) باندازهای که در توان دارید از نیرو (ی نظامی و تسلیحاتی) و اسبهای ورزیده آماده نمائید تا به وسیله آن دشمنان خدا و خویش را و نیز گروه دیگری (از دشمنانتان) را که شما آنها را شناسائی نکرده و خداوند میشناسد به وحشت افکنید و آنچه در راه خدا(از جهاد مالی) انفاق نمائید به شما (نفعش) باز خواهد گشت و بر شما ستمی روا نمی گردد. و چنانچه تمایلی به صلح نشان دهند، تو به آن تمایل نما، و بر خداوند (نسبت به پی آمدهای آن) توکل کن که او شنوا و بینا است. و چنانچه در صدد فریب تو برآیند خداوند ترا (در برابر آنها) کفایت نماید، او همان کسی است که ترا با نصرت خویش و بوسیله مؤمنان تأیید نمود. من قوه: به معنی بالا بردن بنیه دفاعی ارتش اسلام به هر وسیله ای که دشمن روی آن حساب کند و خیال حمله و تجاوز را به حریم مقدس کشور اسلامی از سرخویش بیرون نماید و حتی اگر لازم شود باید سربازان کهنسال اسلام با مشکی کردن موی سروریش خویش، خود را در چشم دشمن جوان نشان دهند. چنانچه در روایت در مورد یکی از مصادیق «قوه» آمده «منه الخضاب السواد». لزوم آمادگی نظامی بطوری که از آیات فوق بر میآید، قرآن کریم برای مسلمین طرح جامعی را ریخته که از نظر امکانات و تجهیزات نظامی و نیروی انسانی و آمادگی در سطحی قرار داشته باشند که برای دشمن موجب رعب و وحشت گردد و در نتیجه هیچ گاه به فکر تجاوز به بلاد اسلام نیفتند، و این جمله در آیه شریفه که بدنبال «اعدوا...» آمده و فرموده: «ترهبون به عدوالله و عدوکم» در حقیقت فلسفه این آمادگی را بیان مینماید، چرا که معمولاً دشمنی که تنها به سلاح نظامی و قدرت خویش متکی و مغرور است، جز زبان زور و قدرت چیزی نمیفهمد و از این رو باید با همان منطقی که آشنا است با او برخورد نمود و سپس روی ماهیت دشمن تکیه میکند که او تنها دشمن خدا و دین نیست تا جامعه اسلامی فکر نکنند که اگر دست از رهبر مذهبی و انقلابی خود بردارند، دشمن آنها را راحت گذاشته و آنها میتوانند به آسودگی برای خویش جامعهای آزاد فراهم سازند، بلکه دشمن شما نیز هست و لذا بدنبال«عدوالله» میفرماید: «وعدوکم»- او همچنان که دشمن خدا است، دشمن شما نیز هست و شما را راحت نخواهد گذاشت، چنانچه ملت با خصومت و دشمنی ابرقدرتهای استعمارگر را قبل از انقلاب خویش، با تمام وجود لمس کردند. قبول صلح شرافتمندانه و پس از آن برای ساختن جامعهای مصون از تجاوز و تعدی دشمنان خدا و خلق میفرماید: «و ان جنحوا للسلم فاجنح لها» و اگر آنها تمایل به صلح نشان دادند تو نیز اظهار تمایل کن. چنانچه آنها مسأله صلح را برای آمادگی و بازسازی نیروی خویش بعنوان فریب و خدعه مطرح ساخته باشند، خداوندی که ترا با نصرت خویش و نیروی مؤمنان تأیید و تقویت نموده، ترا یاری و کفایت خواهد کرد، ولی این احتمال که در مورد هر دشمنی روی طبیعت کینهتوزی و خصومت او وجود دارد نباید مانع قبول صلح پیشنهادی گردد، بلکه باید با توکل بر خدا آنان را پذیرا گشت و در عین حال همانطور که قرآن حساب این احتمال را در مسأله صلح منظور داشته، باید هشاری و آمادگی همیشگی را هم چنان حفظ نمود و فرصت را از دشمنان گرفت، ولذا امیرمؤمنان(ع) را در عهدنامهاش به مالک اشتر که او را برای اداره مصر آماده نموده است میفرماید: «و لا تدفعن صلحاً دعاک الیه عدوک لله فیه رضا، فان فی الصلح دعة لجنودک و راحة من همومک وامناً لبلادک و لکن الحذر کل الحذر من عدوک بعد صلحه، فان العدو ربما قارب لیتغفل، فخذ بالحزم، و اتهم فی ذلک حسن الظن» از صلحی که موجب رضای خدا است و دشمن ترا به آن دعوت نمود روی گردان مباش، زیرا در صلح آسودگی رزمندگان و کاهش غمها و آسایش و امنیت شهرهایت خواهد بود، ولی پس از صلح سخت بر حذر باش، بسا دشمن خود را (با پوشش صلح طلبی) نزدیک سازد تا شما را غافلگیر سازد، پس طریق حزم واحتیاط را پیشه کن، و خوش خیالی را کنار گذار. جهاد و جنایت یکی از مسائلی که نقش آن در کنار جهاد نظامی قابل درک است، مسأله کمک و جهاد مالی به جبهه است، چرا که از سلاحی که یک رزمنده برای سرکوبی با دشمن به کار می برد تا غذا، لباس و سایر مایحتاجی که تدارک میگردد به جهاد مالی وابسته است و ملت ما از آنجا که این جنگ را، جنگ با آرمان و انقلابشان تلقی مینمایند از این رو در جبهه جهاد مالی همزمان با جهاد نظامی حضور فعال خویش را به اثبات رسانده است و در کنار چنین ملتی فداکار، سودجویانی چند با احتکار و گرانفروشی و ایجاد بازار سیاه همزمان با فشار نظامی دشمن، بدترین فشار اقتصادی را بر مردم تحمیل نمودند و بدین ترتیب بزرگترین جنایت مالی را در حق این مردم ایثارگر مرتکب گردیدند. چهره نفاق اصولاً نفاق و منافق در هر شرائطی از شرائط اجتماعی که در هر جامعهای وجود داشته باشد، ضربه و زیان خویش را وارد خواهدساخت. ولی در موقعیتهای جنگی و نظامی که پایگاهی در بیرون از مرزها برای خویش پیدا میکند، بصورت ستون پنجم، بطور فعالتری در داخل با دشمن همکاری مینماید، و این مسألهای است که برای ملت ما در طول این مدت کاملاً محسوس بوده است، و لذا قرآن کریم در آیه فوق از آنان بعنوان دشمنان ناشناخته برای مردم و شناخته برای خداوند معرفی مینماید، و از این راه، خطر آنان را به جامعه اسلامی گوشزد مینماید.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 67 |