تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,081 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,026 |
پدیده ی ضد ارزش بی حجابی و بد حجابی | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1368، شماره 96، آذر 1368 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
ارزشهای اسلام و انقلاب را پاسداری کنیم پدیده ی ضد ارزش بی حجابی و بد حجابی حجة الاسلام محمد تقی رهبر - چرا اینقدر از بد حجابی حرف می زنید؟! - مگر مسئله ای دیگر ندارید که درباره ی آن حرف بزنید؟! - مگر همه مسائل اجتماعی ما حل شده که این یکی باقی مانده باشد؟ - آیا بحرانهای اقتصادی، گرانی، تورم، چندنرخی، بازار سیاه، احتکار، سوء استفاده، تبعیض، رشا و ارتشاء، نابسامانیهای اداری و نارضائی تراشی های شبانه روزی عده ای ندانم کار یا بیمار، مواد مخدر و مسایل دیگر اخلاقی، مسائل جامعه ما نیستند؟ چرا آنها را در اولویت قرار نمی دهید؟... اینها و امثال اینها پرسشهائی هستند که در برابر مسئله حجاب و بد حجابی، از سوی عده ای مطرح می شوند. این پرسشها یک پاسخ اجمالی دارد و یک پاسخ تفصیلی: پاسخ اجمالی اینکه: نگران نباشید! زیرا که ما طبق معمول، از این مسئله «حرف» می زنیم و بیش از این کاری نمی کنیم که خدای نخواسته موجب ملامت خاطر مبارک! زنان بدحجاب و طرفداران آنها را فراهم کنیم. بنابراین از این حرفها و شعارهای موسمی و تهدیدها، وعد و وعیدها، چندان دلهره و واهمه بخود راه ندهند!! حال بگذارید در کنار سایر «حرف ها» از این مقوله نیز حرفی زده شود. و اما پاسخ تفصیلی که واقعاً بخواهیم به گره گشائی این معضل و ریشه یابی و ارائه راه حل در این مسئله بپردازیم تا از یکسو توجیه منطقی طرح مسئله بدحجابی که یکی از مظاهر ضد ارزشی اخلاقی و رفتاری است، روشن شود و از سوئی دیگر ضمن طرح مسئله و کاوش و تحقیق در پیرامون آن، راه حلها و پیشنهاداتی ارائه گردد. در این زمینه موارد ذیل را می نگریم: 1- مسائل مطروحه در بند اخیر سوالات (که هر یک نقش فراوان در سرنوشت اجتماعی و حتی سیاسی ما دارد و بی توجهی به آن عواقب نامطلوبی را به بار خواهد آورد)، هر کدام شایان تامل و بررسی است و طرح مسئله بدحجابی در محیط کنونی ما بدون معنی نیست که مسائل فوق الذکر فراموش و یا حل شده است. زیرا هر مسئله جای خود را دارد که بحث از آن بی نیازکننده از بحث سایر مسائل نیست. به اضافه آنکه مسئله بدحجابی و بدتر از آن لجام گسیختگی گروهی از زنان در محیط انقلابی ما از اولویت خاص برخوردار است. و علل و عوامل و انگیزه ها و اهداف و آماری دارد که به سادگی نمی توان از کنار آن بی تفاوت گذشت. ما مواد مخدر را خطرناک توصیف می کنیم و صحیح است ولی آیا هوسبازی و لجام گسیختگی تعدادی از زنان، گناه و عامل انحراف و نموداری از فرهنگ منحط ابتذال و متاثر از فرهنگ اجنبی نیست؟! بنابراین با هر دوی اینها باید به مبارزه برخاست. و علل و آثار و راه حلهایش را به بحث و بررسی نهاد. و یا مثلاً ابتذال و سوء رفتار زن و چهره های هوس انگیز و مفسده خیز آنان، آیا از مسئله احتکار و تورم کمتر زیانبار است؟ بنابراین به حل هر دو معضل باید پرداخت که هر یک در جای خود خطرناکند. و همچنین در مقایسه با مسائل دیگر باید اعتراف کرد که مسئله ی بدحجابی و علل و آثار آن یکی از بیماریهای جامعه است که ضرورتاً علاج آن نیاز به بحث و مطالعه و بررسی دارد. 2- زنان نیمی از جمعیت بشر را تشکیل می دهند. جمعیتی که گردانندگان چرخ حیات در خانه و حتی در بخش عظیمی از جامعه می باشند به علاوه نقش و تاثیر وجودی آنان بر مردان، کودکان و جوانان انکارناپذیر است. در یک مَثَل فرانسوی است که در هر حادثه از حوادث اجتماعی می گویند: «زنان را تفتیش کنید!» یعنی علة العلل حوادث اجتماعی را در وجود زنان بجوئید. در آثار و امثال از نقش وجودی زن بسیار صحبت شده بدین مضمون که صلاح و فساد زن در سرنوشت فرد و جامعه اثر انکارناپذیر دارد. بر این اساس نمی توان رفتار زنان یک جامعه را نادیده گرفت. فرهنگ و تفکر، اخلاق و تربیت، رفتار و حرکات زنان، تاثیر مستقیم بر کل اخلاق و رفتار جامعه دارد. در این رابطه، گرچه مسئله حجاب در نگاه اولیه جزئی و سطحی می نماید و شاید بعضی ها چندان مایل نباشند روی مسئله بدحجابی خیلی جر و بحث شود و مسائلی از آن مهمتر و ضروری تر جهت طرح بدانند و بلکه قابل اغماض تلقی کنند! اما باید خاطر نشان ساخت که نمای ظاهری هر انسان نموداری از تفکر، اعتقاد و اخلاق او است. بنابراین چهره ی انسان از درون سالم یا ناسالم وی حکایت دارد. و به قول معروف: «از کوزه همان برون تراود که در اوست» و «رنگ رخساره نشان می دهد از سرّ ضمیر». بی شک بی حجابی یا بدحجابی و حرکات ظاهری زن نیز از این قاعده مستثنی نیست بلکه نمای ظاهری، تابلویی است که از سطح فکر، اعتقاد و اخلاق و سیستم رفتاری زن حکایت دارد. به عبارت دیگر: اگر از روحیات یک زن فاکتور گرفته شود می تواند در پوشش، حرکات، گفتار، تماسها و رفتارها و تیپ و آرایش وی خلاصه گردد. محال است یک زن از تقوی و طهارت کلی برخوردار باشد و در عین حال تاب مستوری نداشته باشد و برای خودنمایی از دریا روزن سر برون آرد. و برای جذب جنس مخالف بطور غیر مشروع خود را بیاراید و دل فریبی پیشه کند. همانگونه که زن بی اعتقاد یا سست ایمان و ضعیف الاخلاق امکان ندارد بطور طبیعی ظاهری آراسته به اخلاق و رفتار نیکو داشته باشد. این توضیحات که در جای خود از واضحات است برای تذکر این مطلب کافی است که حجاب و بدحجابی نباید بطور مجرد و جدای از عقیده و اندیشه و اخلاق و سایر رفتارهای زن مورد ارزیابی قرار گیرد. وگرنه داوری درباره ی آن واقع بینانه نخواهد بود. 3- مسئله حجاب و بدحجابی به عنوان سمبل تعهد و عدم تعهد به اصول و مقدسات و معتقدات و ارزشهای پذیرفته شده در فرهنگ اسلامی حاکم بر محیط ما مطرح است و نه تنها به عنوان یک نقطه قوت یا ضعف رفتاری فردی. برداشتی که تلقی عمومی از یک زن مسلمان و با حجاب و پایبند به مقدسات دارد با تلقی از رفتار یک زن بی حجاب یا بدحجاب، کاملاً متفاوت است. تلقی عرفی و عمومی ما، زن مسلمان را نماینده فرهنگ محیط خود و عنصری وفادار به مکتب و احکام الهی می داند و او را همسو با نظام اسلامی و در راستای اهداف انقلاب می شناسد. در حالیکه زن بی حجاب و بدحجاب را نماینده ی فرهنگ غربی و ارائه دهنده ی راه و رسم پس مانده از طاغوت و بی اعتنا به احکام شریعت و کارگزار اهداف دشمنان انقلاب می شناسد. به همین دلیل مسئله حجاب و کشف حجاب طول هفتاد سال حکومت رژیم فاسد پیشین همواره دو قطب متضاد در فکر و اعتقاد و اخلاق را نمودار ساخته است. و زنان مسلمان ما در سخت ترین شرایط حاکم بر محیط دست از حجاب مقدس خویش نکشیده و به اسلام و شعار اسلامی وفادار ماندند تا در صحنه انقلاب ایمان و اخلاص و ارادت خویش را نسبت به پیامبر و اوصیای او علیهم السلام و فقها و رهبران فضیلت و جهاد متجلی ساختند و استقلال و شخصیت فرهنگی خود را اثبات کردند و به فرموده ی امام عظیم الشان و فقیدمان: «زنان در انقلاب پیشروان و طلایه دارانی بودند که از مردان گوی سبقت ربودند و ایثار و ازخودگذشتگی و عنصر فداکاری را در همه ی صحنه ها به ویژه جنگ تحمیلی به نمایش گذاشته و همانان بودند که نماینده ی واقعی زن ایرانی و نمودار چهره ی انقلاب و سمبل شخصیت زن در صحنه ی بین المللی شدند و آثار اندیشه اسلامی و انقلابی شان را در خارج کشور و در دانشگاههای دنیا در سیمای زنان باحجاب نمودار ساختند». امروز نه تنها در کشور ما بلکه در سطح جهان حجاب زن به عنوان اصالت شخصیت و استقلال و آزاد اندیشی، نه وابستگی و شخصیت عروسکی مطرح است و این است که دشمنان انقلاب و کارگزاران استکبار را عصبانی کرده و به واکنشهایی از قبیل ممنوعیت حجاب در دانشگاهها در کشورهایی مانند مصر و ترکیه و فرانسه و ... نمودار گشته است. اگر حجاب نقش سمبلیک نداشت قطعاً چنین واکنشهایی را به دنبال نمی آورد... این بود وضع حجاب و موضع زنان با حجاب ما طی سالیان حاکمیت طاغوت و قبل و بعد از انقلاب و برای همیشه ی تاریخ. درست نقطه مقابل اینان زنانی بودند که به پیروی از منویّات پلید استکبار و مهره های فاسدشان، رضاخان و پسرش، در طول دهها سال دامن عفیف زن را لکه دار ساختند و با انواع پلیدیها از جمله بی حجابی و فرهنگ برهنگی به مقدسات پشت پا زدند و در هر فسادی شعله افروختند و زشت ترین مناظر را در ملا عام نمایش دادند و بالاخره پس از انقلاب که این سد ابلیسی شکسته شد و اینان با پذیرش وضع موجود بعضاً تغییر ماهیت داده و واقعاً به راه اسلام بازگشتند و بعضاً صورتی ناقص از حجاب را پذیرفته و بر منویّات خود باقی ماندند. و چون نمی توانستند همچون گذشته در محیط ظاهر شوند همسوئی خویش را با بیگانه و لجام گسیختگی خود را با بدحجابی و حرکات زننده ی دیگر نمایش دادند. برای این عده پذیرش این مقدار از حجاب در حد یک سرانداز ناقص و زلفهای افشان و آرایشهای تند و لباسهای مخصوص و حرکات جلف و بعضاً رفتارهای خلاف عفت در پرده و همکاری با باندهای فساد جز جبر مفهومی دیگر ندارد. و هم اینان با بی حرمتی به ارزشهای انقلاب و دهن کجی به عواطف میلیونها مسلمان ایثارگر که صاحبان اصلی این انقلابند هر روز به نوعی تغییر قیافه می دهند و هر لحظه به شکل بت عیار درمی آیند و یا حرکات هدایت شده از سوی دشمنان به مقدسات و مقررات بی حرمتی می کنند و چون در مقابل، با مانعی برخورد نمی کنند در داخل و خارج کشور به آبروریزی و اعمال شرم آور دست می زنند. و در برابر شعارهای موسمی و موجهای گذرا مصونیت پیدا کرده اند و بالاخره وضع اینان چون غده ی سرطانی دیگر فساد، پیکره منزه و پاک جامعه را تهدید می- کند و افکارشان به محیطهای آموزشی و فرهنگی نیز سرایت می کند و اگر نه چندان بسیارند ولی چون ویروسها که تولیدمثل می کنند و اگر جامعه واکسینه نشود تاثیرشان گسترده تر شده و غیرقابل اجتناب می گردد. با دلائل فوق مسئله ی بی حجابی را نباید ساده انگاشت و عادی تلقی کرد. در این سلسله مقالات بر آنیم که در یک ریشه یابی به علل بدحجابی در این روزها بپردازیم و پیشنهادات و راه حلهایی را مورد بررسی قرار دهیم و از صاحب نظران می خواهیم راه حلها و نظرات خود را با ما در میان گذارند. ادامه دارد
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 188 |