تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,138 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,053 |
ضرورت وحدت فیضیّه و دانشگاه | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1369، شماره 109، دی 1369 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
جاودانگی راه امام ضرورت وحدت فیضیّه و دانشگاه (2) قسمت هفدهم حجه الاسلام والمسلمین اسدالله بیات وظیفۀ طلاب انقلابی و متعهد یکی از مهمترین وظایف روحانیون و دانشگاهیان این است که ریشههای نفاق و اختلاف را با دقّت و هوشیاری شناسائی کرده و با آنان برخورد قاطع نمایند، و نگذارند آنان مرموزانه با القاء مطالب بیاساس و متشابه اذهان افراد بیاطلاع و یا کم اطلاع را مشوش نموده و بتدریج افراد را درباره روند انقلاب اسلامی مسئلهدار سازند. روحانیون جوان و انقلابی مواظبت کنند مبادا افرادی که با اصطلاحات حوزوی آشنائی دارند و بتدریس مشغول میباشند، اما از مسائل اساسی اسلام و اصول حکومت بیاطلاع هستند و دخالت در امور سیاسی را امری مرجوح تلقّی کرده و زهد و تقوی را در عدم دخالت در امور جاری دنیا و کشور میدانند، با مرور زمان نفوذی در دلهای سادهلوحان جامعه پیدا کرده و از این طریق مقدمات انحراف و دگرگونی مسیر اصلی انقلاب را فراهم نمایند. فکر نکنند آنان مأیوس شدهاند و در فکر ایجاد انحراف در اصول و پایههای اصلی انقلاب نمیباشند. مگر در تاریخ صدر اسلام این معنا را تجربه نکردیم مگر در دوران حکومت ظاهری امام علی بن ابیطالب علیه السلام به تجربه نیافتیم و مگر در تمام تاریخهای انقلابات عالم این نوع حرکتهای خزنده و خطرناک را مکرّر در مکرر نیافتهایم؟ همیشه چنین بوده است؛ حرکتی در عالم بوقوع پیوسته و سپس افراد مرموز با نیرنگهائی روزنههای نفوذ را بدست آوردهاند و تدریجا ً افکار انحرافی و مخالف آن حرکت را القا کردهاند و با مرور زمان انقلاب از مسیر و اهداف خود منحرف گردیده است، بالخصوص در این مقطع حساس که امت اسلام شخصیت عظیم الهی حضرت امام- رضوان الله علیه- را در کنار خود نمیبینند و از چنین نعمت بزرگ دستشان کوتاه است و مردم در انتخاب راه و ادامۀ مسیر انقلاب اسلامی تنها از سخنان و پیامهای ایشان باید استفاده نمایند و طبعا ً در برداشت از سخنان آن امام بزرگوار، راه تأویل و توجیه باز است و ممکن است افراد در این جهت دارای برداشتها و تحلیلهای مختلف باشند و در چنین شرایطی، هوشیاری و دقت بیش از گذشته لازم است زیرا زمینه برای وارونه کردن حقایق و تأویل آنها فراهمتر است بهمین جهت امام امت- قدس سره- طلاب جوان را مورد توجه خاص و خطاب قرار داده و میفرماید: «و مخصوصا ً اگر در اساتید کسی پیدا شد که میخواهد انحراف ایجاد کند، او را ارشاد و اگر نشد از خود و کلاس خود طرد کنند و این توصیه بیشتر متوجه روحانیون و محصلین علوم دینی است.» افراد مسنّ و معنون با توجه به نوع تعلّقاتی که دارند و در اثر آن تعلّقات نمیتوانند آزادانه با مسائل برخورد به عمل آورده و با شناخت واقعبینانه در بارۀ افراد کجفکر و کجاندیش اظهارنظر کرده و موضعگیری صریح داشته باشند و بهمین جهت با نوعی سازش و مداهنه از کنار قضایا رد شده و با سکوت خودشان زمینۀ جایگاه و پایگاه پیدا کردن اساتید ناسالم و منحرف و متحجّرالفکر را فراهم مینمایند و لذا همیشه از ناحیۀ این نوع افراد، موضعگیری صریح و بحقّ کمتر دیده شده و معمولا ً با مهر سکوت فساد و افسادهای دیگران را امضاء نمودهاند و مشکلات فراوانی در مسیر مصلحان بشری و رسولان الهی بوجود آوردهاند. اما برخلاف آنها، طلاب جوان و محصلین علوم اسلامی و دینی از اغلال و زنجیرهای گوناگونی که از طرق مختلف، دست و پای معمّرین را بسته و در حصارهای دنیا و علم و مقام زندانیشان ساخته است، رها بوده و آزادند و هنوز دنیا و حبّ آن و علاقه به زخارف جهان، چشم و گوش آنان را نبسته است و میتوانند آزاد فکر کنند و محیطهای وسیعی را مشاهده نمایند و تحت تأثیر القائات دیگران قرار نگیرند و با روحیۀ انقلابی و پرخاشگری که دارند با کمال قدرت و قاطعیت میتوانند در مقابل جریانات منحرف و اساتید وابسته و مخالف انقلاب بایستند و با طرد آنان، نگذارند طلاب جوان و تازه وارد حوزههای علمیه شده، تحت تأثیر القائات آنان- ولو بتدریج- نسبت به اصول و محورهای انقلاب اسلامی بیتفاوت گشته و با مرور زمان حساسیت خودشان را نسبت به افکار و اندیشههای والای حضرت امام خمینی رضوان الله علیه که نشأت گرفته از اسلام ناب محمّدی صلی الله علیه و آله است از دست داده و فاصله بگیرند. وظائف طلاب انقلابی و متعهد به خطّ فکری حضرت امام قدّس سرّه فوقالعاده سنگین و فراوان است. غفلت از وظایف خودشان مساوی با از بین بردن و رفتن اصول انقلاب و افکار بلند ارزشی الهی است. امام آمد و از اسلامی نام برد که بعنوان اسلام ناب محمّدی صلی الله علیه و آله شناخته میشود و برای آن شاخصههائی را مطرح کرد که صاحبان فکر و اندیشه اسلامی باید روی آن کار کنند و برای مردم تبیین نمایند و از اسلام آمریکائی حرف زد و خطرات اسلام آمریکائی را بصورت جدّی گوشزد فرمود و برای آیندۀ انقلاب اسلامی خطر و زیان آن و طرفدارانش را مشخص و مردم انقلابی را از آن تحذیر نمود و هوشیاری مردم را برای مقابله با آن امری ضروری و حیاتی دانست. امام آمد این راه را بطور روشن و مشخص اعلام فرمود و آن این است: «ملت عزیز ما که مبارزان حقیقی و راستین ارزشهای اسلامی هستند بخوبی دریافتهاند که مبارزه با رفاهطلبی سازگار نیست و آنها که تصور میکنند مبارزه در راه استقلال و آزادی مستضعفین و محرومان جهان با سرمایهداری و رفاهطلبی منافات ندارد با الفبای مبارزه بیگانهاند و آنهائی هم که تصور میکنند سرمایهداران و مرفهان بیدرد با نصیحت و پند و اندرز متنبه میشوند و به مبارزان راه آزادی پیوسته و یا به آنان کمک میکنند آب در هاون میکوبند. بحث مبارزه و رفاه و سرمایه، بحث قیام و راحتطلبی، بحث دنیاخواهی و آخرتجوئی دو مقولهایست که هرگز با هم جمع نمیشوند و تنها آنهائی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. فقرا و متدینین بیبضاعت، گردانندگان و برپادارندگان واقعی انقلابها هستند». (29/4/67) خطر متحجران و منحرفان را جدی بگیریم این سخن صریح امام است و در بیان وظایف انسانی و الهی بدون کوچکترین ملاحظه عاطفی و الفتها و آشنائیها با هیچ شخص و گروهی، نه اهل معامله است و نه اهل مداهنه و مجامله و بدون شک در میدان عمل موارد و مصادیقی پیش میآید که ممکن است در تشخیص و تطبیق برای عدّهای ابهامات و تردیدهائی بوجود آید و در اثر همین تردید، افرادی خودشان را در سلک مبارزان و زیّ مجاهدان جا بزنند و افرادی که کم اطّلاع هستند و ظرایف را با سختی میتوانند دریابند و درک کنند، گول آنان را بخورند و بتدریج بیاید بسر اسلام و انقلاب اسلامی آنچه که نباید بیاید. و چقدر فراوان است مواردی که در تاریخ انقلابات عالم چنین وضعیّتی پیش آمده است و پس از مدّتی از انقلاب جز اسم و رسم چیز دیگری باقی نمانده است و در محیطهای مذهبی و حوزههای علمیه زمینۀ پیدایش و نفوذ این نوع عناصر فراهمتر از جاهای دیگر است و فرهنگ انقلاب اسلامی و اسلام ناب محمّدی صلّی الله علیه و آله از اینجاها بیشتر آسیبپذیر است اگر چه دفاع از فرهنگ انقلاب اسلامی و اسلام ناب محمّدی صلی الله علیه و آله نیز از حوزهها هم مورد انتظار است و هم دارای پشتوانۀ قوی فلسفی و منطقی و فکری است و لذا امام انقلاب رضوان الله علیه نیز بیشترین انتظاری که دارند از حوزهها و طلاب جوان دارند و تبیین اصول انقلاب را از وظایف همگان بویژه حوزههای علمیه و طلاب جوان میدانند. تبیین خط سرخ انقلاب و حمایت از محرومین را از وظایف اولیۀ آنان میدانند. معرفی و افشاگری افکار ارتجاعی و متحجرین مقدسنماها را از اصلیترین وظایف انقلابیون و طلاب جوان میدانند زیرا بدون معرفی و افشاگری آنان ممکن است افراد سادهلوح و فاقد تحلیل درست از خطرات این نوع جریانات غلط و انحرافی تحت تأثیر مقدسمآبیهای آنان قرار گرفته و اسلام مظلوم را با همان شکل که آنان فکر میکنند و عمل مینمایند بشناسند و معرفی نمایند، و در این مبارزۀ مقدس فکری فرهنگی از هیچ تلاش و کوششی نباید عقب بمانیم و در اهمیت آن هیچ نباید تردیدی بخودمان راه بدهیم و با بیتوجهی و یا کمتوجهی اسلام و انقلاب را در خطر جدی قرار دهیم زیرا اگر با این نوع افراد و صاحبان فکر و اندیشه منحرف برخورد افشاگرانه به عمل نیاید و مردم به صورت طبیعی و معمولی اینها را نشناسند و در میان جامعه، جایگاه و پایگاهی فراهم نمایند و از نوعی مقبولیت عمومی برخوردار گردند از اسلام و قرآن و ولایت چهره و سیمائی مینمایانند که در عملکرد و رفتارها و شیوههای زندگی خودشان مطرح است و طبعا ً با اسلام ناب و ولایت علوی علیه السلام و حسینی علیه السلام آن طور که در مجموعۀ قرآن و نهجالبلاغه آمده است تضاد پیدا کرده و با منادیان اسلام ناب و ولایت حقّۀ الهیّه بعنوان ضدّ ولایت و دهها برچسب ناچسب رفتار و برخورد مینمایند و با حذف نیروهای استوار و آگاه و انقلابیون واقعی و پیروان حقیقی ولایت و خط اسلام و امامت علویّه که در افکار و اندیشههای حضرت امام خمینی متبلور است، آب در آسیاب دشمن ریخته و با اعطاء مسئولیتهای کلیدی بدست آنان، مسیر اسلام و انقلاب محمّدی صلی الله علیه و آله را منحرف میسازند. پس در حوزهها، طلاب جوان و در دانشگاهها، دانشجویان متعهد و پرتحرک انقلابی باید جلو این نوع خطرات را بگیرند و انتظار هم از آنها همین است. اگر چه تکلیف را نمیتوان از دیگران برداشت و همۀ ماها بصورت یکسان مکلف و موظف هستیم جلو نفوذ این نوع فکرها و اندیشههای کج و غلط را بگیریم و صاحبان آن را با افشاگری و برخورد علمی و حساب شده، منزوی نمائیم لیکن انجام این مهم دینی و انسانی از طلاب جوان و دانشجویان بیشتر کارساز بوده و مؤثرتر است. حضرت امام در پیام استقامت در اینباره چنین میفرماید: «ما باید تمام تلاشمان را بنمائیم تا به هر صورتی که ممکن است خط اصولی دفاع از مستضعفین را حفظ کنیم. مسئولین نظام ایران انقلابی باید بدانند که عدهای از خدا بیخبر برای از بین بردن انقلاب، هر کس را که بخواهند برای فقراء و مستمندان کار کند و راه اسلام و انقلاب را بپیماید فورا ً او را کمونیست و التقاطی میخوانند. از این اتهامات نباید ترسید، باید خدا را در نظر داشت و تمام هم و تلاش خود را در جهت رضایت خدا و کمک به فقرا بکار گرفت و از هیچ تهمتی نترسید. آمریکا و استکبار در تمامی زمینهها افرادی را برای شکست انقلاب اسلامی در آستین دارند، در حوزهها و دانشگاهها مقدسنماها را که خطر آنان را بارها و بارها گوشزد کردهام اینان با تزویرشان از درون محتوای انقلاب و اسلام را نابود میکنند، اینها با قیافهای حق بجانب و طرفدار دین، و ولایت همه را بیدین معرفی میکنند باید از شر اینها بخدا پناه بریم. و همچنین کسانی دیگر که بدون استثناء به هر چه روحانی و عالم است حمله میکنند و اسلام آنها را اسلام آمریکایی معرفی مینمایند راهی بس خطرناک را میپویند که خدای ناکرده به شکست اسلام ناب محمّدی منتهی میشود. ما برای احقاق حقوق فقراء در جوامع بشری تا آخرین قطره خون دفاع خواهیم کرد. امروز جهان تشنۀ فرهنگ اسلام ناب محمّدی صلی الله علیه و آله است». راه اعتدال را بپیمائیم راه مستقیم همان است که بنیانگذار انقلاب اسلامی در قرن معاصر با صراحت بیان فرمودهاند. نباید انسان بصورت مطلق دور دانشگاهها را قلم بکشد و نقش آنان را نادیده بگیرد و با بیاعتنائی از کنار آنان عبور نماید. چطور ممکن است این همه تلاش و کوشش و مجاهدات دانشگاهیان را در دوران انقلاب اسلامی و پس از آن حضور فداکارانهاش را در میدانهای جنگ تحمیلی هشت ساله و نیز نقش فعالشان را در مسائل گوناگون کشوری فراموش کرد؟ و لذا باید با توجه جدّیتر و با برنامهریزی دقیق برای آنان حساب باز کرد و در مسیر انقلاب اسلامی از نقش دانشگاه و دانشگاهیان غفلت ننمود، منتهی باید مواظب جریانات مختلف بود و با هوشیاری کامل از نفوذ عناصر خطرناک وابسته به قدرتهای بزرگ و ناباور به اصول و ارزشهای انقلاب اسلامی جلوگیری کرد و در این راستا دانشجویان عزیز انقلابی و متعهد همیشه پیشرو بوده و در خطّ مقدم مبارزه و برخورد قرار دارند. و همچنین نباید بصورت مطلق از کنار حوزهها رد شده و نقش حساس و مهم آنان را نادیده گرفت و یا بطور مطلق دفاع کرد و چشمبسته، بطور دربست، تمامی آنچه که در حوزهها میگذرد، قبول کرد بلکه با یک معیار درست و قسطاس مستقیم الهی و منطقی باید واقعیتها را دید و نقاط مثبت و منفی را از هم جدا کرد و با بیداری و هوشیاری از نقاط منفی کاست و در تقویت نقاط مثبت کوشید و در میان هر دو قشر افراد متعهد و انقلابی فراوانند و صادقانه در خدمت خدا و خلق خدا بودهاند و هستند و خواهند بود و به تعبیر حضرت امام قدس سره که در یکی از موارد دربارۀ جوانان انقلابی چنین میفرماید: «فرزندان انقلابیام، ای کسانیکه لحظهای حاضر نیستید که از غرور مقدستان دست بردارید. شما بدانید که لحظه لحظه عمر من در راه عشق مقدس خدمت بشما میگذرد. میدانم که بشما سخت میگذرد ولی مگر به پدر پیر شما سخت نمیگذرد. میدانم که شهادت شیرینتر از عسل در پیش شماست مگر برای این خادمتان اینگونه نیست ولی تحمل کنید که خدا با صابران است. بغض و کینه انقلابیتان را در سینهها نگه دارید. با غضب و خشم بر دشمنانتان بنگرید و بدانید که پیروزی از آن شماست». (29/4/67) و در جای دیگری درباره عظمت و نقش علماء متعهد به اسلام این طور میفرماید: «نکته دیگری که از باب نهایت ارادت و علاقهام بجوانان عرض میکنم اینست که در مسیر ارزشها و معنویات از وجود روحانیت و علماء متعهد اسلام استفاده کنید و هیچگاه و تحت هیچ شرائطی خود را بینیاز از هدایت و همکاری آنان ندانید. روحانیون مبارز و متعهد به اسلام در طول تاریخ و در سختترین شرائط همواره با دلی پر از امید و قلبی سرشار از عشق و محبت به تعلیم و تربیت هدایت نسلها همت گماشتهاند و همیشه پیشتاز و سپر بلای مردم بودهاند بر بالای دار رفتهاند و محرومیتها چشیدهاند. زندانها رفتهاند و اسارتها و تبعیدها دیدهاند و بالاتر از همه آماج طعنها و تهمتها بودهاند و در شرایطی که بسیاری از روشنفکران در مبارزه با طاغوت به یأس و ناامیدی رسیده بودند روح امید و حیات را بمردم برگرداندند و از حیثیت و اعتبار واقعی مردم دفاع نمودهاند». (29/4/67) و در عین حال که از نقش مهم و هدایتگر روحانیت اصیل و متعهد به اسلام پرده برداشته و با بیانی اوفی و روشن ابعاد و زوایای مختلف موضوع را تشریح مینماید و از جوانها میخواهد در تحت هیچ شرایطی دست از آنان برنداشته و از حریم آنان دوری نگزینند و بطور مداوم در محور آنان بچرخند با صراحت میفرمایند این دفاع مطلق نبوده و دارای حدود و قیودی میباشد همچنانکه جریان جوانها و دانشگاهیها نیز چنین است با شناخت معیار و با سنجش قرار دادن معیار درست میتوان با هر دو جریان برخورد کرد و روی نقاط قوت و توان و مثبت انگشت گذاشت و در تحکیم و توسعۀ آن کوشید و با نقاط ضعف و منفی نیز برخورد نمود و راه علاجش را پیدا کرد و این وظیفه نیز اگر چه مربوط به همگان میباشد اما طلاب جوان و انقلابی و دانشجوی متعهد به اسلام بیشتر میتوانند نقش ایفا نمایند و تبیین این امر از اهم وظایف حوزهها و دانشگاهها است. سخنان حضرت امام رضوان الله علیه را در این باره بشنویم: «البته تذکر این نکته لازم است که در تمام نوشتهها و صحبتها و هر وقت نام روحانیت را بمیان آوردهام و از آنان قدردانی نمودهام مقصودم علماء پاک و متعهد و مبارز است که در هر قشری ناپاک و غیرمتعهد وجود دارد و روحانیون وابسته ضررشان از هر فرد ناپاک دیگر بیشتر است و همیشه این دسته از روحانیون مورد لعن و نفرین خدا و رسول و مردم بودهاند و ضربات اصلی را باین انقلاب روحانیون وابسته و مقدس مآب و دینفروش زدهاند و میزنند و روحانیون متعهد ما همواره از این بیفرهنگها متنفر و گریزان بوده است». (29/4/67) آری! اگر روحانیون و طلاب انقلابی و دانشجویان متعهد به انقلاب اسلامی و افکار حضرت امام هوشیارانه موضوعات را پیگیری ننمایند و مواظب اساتید منحرف و مخالف انقلاب نگردند و تدریجا ً کرسیهای تدریس در حوزهها و دانشگاهها بدست آنان بیافتد، روزی مشاهده خواهیم کرد ارزشهای انقلاب اسلامی و اسلام ناب محمّدی صلی الله علیه و آله و دفاع از مبارزه و مبارزان و حمایت از خط مستضعفین و محرومین- که همانا شاخص اصلی خطّ حضرت امام است- به ضدّ ارزش تبدیل شده و فرصتطلبان و مرفّهین بیدرد بر منابع کلیدی مملکت مسلط شده و با نام اسلام و انقلاب به حیات انقلابیون حقیقی و واقعی خاتمه میدهند و آنان را با برچسبهای ناچسب بهر نوع تهمتی که دلشان میخواهد، متهم نموده و موذیانه و مغرضانه از صحنههای اجرائی و سیاسی کشور کنارشان ساخته و منزویشان مینمایند و آنقدر زیرکانه بکارها و مراکز تصمیمگیری مسلّط گردند که تا قرنها اسلام ناب محمّدی صلی الله علیه و آله و نقش مبارزان راستین قابل طرح و دفاع نباشد و دشمنان قسم خورده اسلام و قرآن و روحانیت متعهد و ملتهای مظلوم طوری مسلط گردند که به این سادگی و آسانی نشود با آنان مقابله کرد و در برابرشان ایستاد از حالا باید جلو این نوع خطرات را گرفت تا چنان آینده ظلمانی و تاریکی بسراغ ماها نیاید و با توجه به مطالبی که در بالا گذشت مشخص میشود که پیام این جمله حضرت امام رضوان الله علیه که در فراز پایانی تبیین یکی از توطئههای دشمنان خدا و بشریت تحت عنوان- د- آمده است چقدر بلند و بالاست که میفرماید: «و این توصیه بیشتر متوجه روحانیون و محصلین علوم دینی است و توطئهها در دانشگاهها از عمق ویژهای برخوردار است و هر قشر محترم که مغز متفکر جامعه هستند باید مواظب توطئهها باشند». (وصیتنامه سیاسی الهی حضرت امام «ره») و اگر مواظبت نکنند و مسئله را جدّی تلقی ننمایند مدافعان راستین ولایت فقیه که سابقه درخشان دوران حیات با برکت حضرت امام را دارند در انزوا قرار گرفته و با برچسبهائی نادرست و منافقانه از صحنه کنار گذاشته میشوند و مخالفان خطّ امام و فکر امام و توجیهگران مخالفتهای دوران حضرت امام تحت عنوان دفاع از ولایت فقیه اگر چه در باطن ایمان نداشته باشند بدلیل مخالفتهای مکرری که در دوران گذشته نشان دادند روی کار آمده، در قلع وقمع فرزندان انقلاب و امام و بسیجیان فکری و عملی، از هیچ کوششی کوتاهی نمینمایند چون رسالت خویش را در این میدانند. به یاری خدای عالم در آینده در فصلهای مناسب در اینباره باز مطالبی در اختیار علاقمندان قرار خواهیم داد. ادامه دارد
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 62 |