تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,418 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,364 |
امام و قطع رابطه با مصر | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1370، شماره 113، اردیبهشت 1370 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
امام و قطع رابطه با مصر اگر بپذیریم که در ارتباط با واقعیّتهای جهان کنونی انقلاب اسلامی به عنوان منجی انسانهای مظلوم و تحت سلطه راهحلها و نظرات مستقل و مشخصی دارد و تعریفهای معیّنی درباره نظامهای موجود عالم به جهانیان عرضه کرده است و نیز اگر باور داشته باشیم که این تعاریف و نظرات منبعث از متن اسلام ناب محمّدی(س) بوده که بر زبان و قلم نایب بر حق امام زمان(عج)، یعنی خمینی کبیر جاری گشته و به ما تعلیم داده شده است، در چنین صورتی قادر خواهیم بود با نصب العین قرار دادن گفتارها و نوشتارهای امام پیرامون مسائل مختلف معیارها و اصول برخورد صحیح با آن مسائل را درک کرده و به آنها عمل نمائیم. مردم متعهد و مؤمن به انقلاب، حزب اللهیها و نیز مسئولین دلسوز محرومین در طول عمر بیش از دوازده ساله انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران، این امر را بارها و بارها در مرحله امتحان و عمل به تجربه دریافتهاند که هرگاه صادقانه رهمنودهای امام را به دور از حبّ و بغضهای باندی و گروهی در پیش روی خویش قرار داده و به آنها عمل نمودهاند و از همان دریچه پاکی که امام خمینی (سلام الله علیه) به وقایع و رخدادهای جهان مینگریستند به آنها نگاه میکردهاند، چگونه به موفیّتهای بزرگی نائل شده و چه دستاوردهای عظیمی را در ابعاد مختلف کسب نمودهاند. در واقع صحّت شعارهای خطّ امام تاکنون دهها بار باعمل محک زده شده و هر بار نتیجه و ثمرهای گرانقدرتر و ارزشمندتر نصیب مسلمین عصر حاضر کرده است. به همین علّت آنچه باید در دوران پس از رحلت امام مورد تعقیب و پیگیری مسئولین متعهّد باشد همانا تداوم و حرکت در مسیر و خطّی است که امام خمینی(س) برای پیروان خویش و عاشقان انقلاب جهانی اسلام و نیز بالاخص برای نظام جمهوری اسلامی ایران ترسیم نموده است و در چنین صورتی داغ جانکاه فقدان آن امام عظیم الشأن تا حدودی جبران گردیده و تسلای خطر امّت حاضر در صحنههای انقلاب را فراهم میسازد. اگر دلسوز حال کشور و ملّت هستید باید در خطّ امام و مبتنی بر رهنمودهای امام گام بردارید، اگر به فکر نجات محرومین و مستضعفین ایران و جهان میباشید. باید در این راه حرکت کنید، حتی اگر باری «امنیت ملّی ام القرای جهان اسلام» میتخواهید برنامه ریزی کنید اصلیترین و مهمترین تأمین و حفظ امنیّت در ایران اسلامی، اطاعت و انقیاد در مقابل خط امام است زیرا در غیر این صورت مردم ما افکار و اعمال مغایر با رهنمودهای امام را تحمّل نخواهند کرد و همین امر موجبات بروز ناآرامیها و برهم خوردن «امنیّت ملّی» خواهد شد. ذکر این مقدمه مختصر و بیان این امّ الاصول انقلاب و نظام، که در واقع حیات انقلاب و نظام در گرو زنده نگه داشتن همین اصل یعنی معیارها و اصول و رهنمودهای امام خمینی(سلام الله علیه) میباشد، زمینه وارد شدن به بحث در یکی از مقولات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را فراهم ساخت موضوعی که امام در مورد آن نظر مشخّصی را ابراز نموده و حتّی حکمی مولوی درباره آن صادر کردهاند یعنی: «قطع رابطه ایران انقلابی و اسلامی با رژیم مصر معاهد با اسرائیل.» امام و حکم قطع رابطه با مصر سابقه قطع رابطه جمهوری اسلامی ایران با رژیم مصر به ماههای اوّلیّه انقلاب بازمیگردد. هنوز یک ماه از رسمیت یافتن جمهوری اسلامی ایران نگذشته بود که امام خمینی(س) فرمانی به این شرح خطاب به وزیر امور خارجه وقت صادر نمودند: بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای دکتر ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه با در نظر گرفتن پیمان خائنانه مصر و اسرائیل و اطاعت بیچون و چرای مصر از آمریکا و صهیونیست، دولت موقت جمهوری اسلامی ایران قطع روابط دیپلماتیک خود را با دولت مصر بنماید. روح الله الموسوی الخمینی گرچه فرمان امام در یک جمله خلاصه شده لیکن ملاکهای اساسی صدور فرمان به صورت بارزی در همین مختصر نیز ذکر گردیده است. این ملاکها عبارتند از: «پیمان خائنانه مصر و اسرائیل» (پیمان ننگین کمپ دیوید) و: «اطاعت بیچون و چرای دلوت مصر از آمریکا و صهیونیست» بدین ترتیب تا زمانی که رژیم مصر دارای این دو ویژگی است باید توسط جمهوری اسلامی ایران مورد قهر و بیمهری قرار گرفته و هیچگونه رابطهای با چنین دولت خائنی برقرار نشود. امام قبل از صدور این حکم طی پیامی به مسلمانان جهان اعلام نمودند: «اینجانب بیش از 15 سال است که خطر اسرائیل غاصب را گوشزد کردهام و به دول و ملل عرب این حقیقت را اعلام نمودهام، و به دول و ملل عرب این حقیقت را اعلام نمودهام، اکنون با طرح استعماری صلح سادات و اسرائیل این خطر بیشتر و نزدیکتر و جدیتر شده است. مصر با قبول این صلح، وابستگی خود را به دولت استعمارگر آمریکا آشکارتر نمود. از دوست شاه سابق ایران بیش از این نمیتوان انتظار داشت. ایران خود را همگام با برادران مسلمان کشورهای عربی دانسته و خود را در تصمیم گیریهای آنان شریک میداند. ایران، صلح سادات و اسرائیل را خیانت به اسلام و مسلمین و برادران عرب میدند و موضعهای سیاسی کشورهای مخالف این پیمان را تأیید میکند.» (5/1/58) بدین ترتیب امام میخواستهاند جهان اسلام را حول محور مخالفت با اسرائیل غاصب متحد ساخته و دولت مصر که به صورت بلندگوی سازش با اسرائیل در دست آمریکا قرار گرفته و دیگر دولتهای عربی و کشورهای اسلامی را تشویق به تسلیم در برابر آمریکا و صهیونیزم نموده و مینماید، را منزوی و مطرود سازند. حکم قطع رابطه با مصر به دولت نیز در همین ارتباط معنا و مفهوم مییابد. امام در قسمتی از پاسخ خویش به پیام قذافی رهبر لیبی در این رابطه چنین نوشتند: «دولتهای اسلامی باید دولت مصر را در این خیانت بزرگ که به اسلام و مسلمین نموده است به جای خود بنشانند و با آن قطع رابطه کند. ملّت مصر باید دست این خیانتکار را از کشور خود قطع کند و ننگ سرسپردگی به آمریکا و صهیونیزم را از ملّت بزدایند. من به دولت دستور دادم که با مصر قطع رابطه نماید. ما دست برادری به تمام ملتهای اسلامی میدهیم و از تمام آنان برای رسیدن به هدفهای اسلامی استمداد میکنیم.» (17/2/58) نگاهی به رهنمودهای امام در مناسبتهای مختلف، نشان میدهد که ایشان پس از پیمان کمپ دیوید به چه میزان از این حرکت خائنانه اظهار انزجار و تنفر کرده و خواهان برخورد با عوامل آن خصوصاً انوار سادات مصری بودند: «(سادات) خیانت به اسلام و مسلمین کرده است. اینکه با کارتر و بگین در کمپ دیوید آن قرارداد را کرده است برخلاف مصالح مسلمین، این خیانت به اسلام است. اینکه حمایت از خائن بر مسلمین میکند خیانت به اسلام است. اینها همه خیانت به اسلام است و سادات خائن به اسلام است و من از ملّت مصر میخواهم که این خائن را برکنار کنند، چنانکه ما آن خائن (شاه) را برکنار کردیم.» (در مصاحبه با خبرنگار سی بی اس 27/8/58) اما کارنامه خیانت بار رژیم خائم مصر محدود به سازش با اسرائیل نمیگردد اگر چه امضای این پیمان ننگین برای شناخت ماهیّت سادات و دولت آمریکایی مصر کفایت مینماید ولی دیگر اقدامات این رژیم بر علیه مسلمانان و جمهوری اسلامی ایران را نیز نمیتوان از نظر دور داشت لذا با جملاتی از امام این کارنامه ننگین را میتوان مرور کرد. کارنامه ننگین رژیم مصر به روایت امام خمینی درصدر این کارنامه ننگین: الف- مشارکت در توطئه کمپ دیوید. ب- اطاعت بیچون و چرا از شیطان بزرگ قرار دارد که قبلاً آن جملاتی از امام ذکر گردید. ج- راه دادن شاه فراری ایران به آن کشور: در پی پیروزی انقلاب اسلامی و فرار شاه از ایران، در حالیکه بازگرداندن محمدرضا خائن و محاکمه او به عنوان یکی از خواستههای بحق مردم ایران مطرح بود، انور سادات رئیس رژیم مصر با دعوت از شاه برای اقامت در آن کشور به صورتی بارز در برابر خواست عمومی ملّت انقلابی ایران ایستاد و در جهت حفظ حیثیّت آمریکا، مهره سرسپرده او را پناه داد. امام خمینی در این باره فرمودند: «ملّت بزرگ مصر که از ننگ سادات خیانتکار به تنگ آمده بودند، اکنون مواجه با تحمّل ننگ بزرگتری شدهاند که با دسیسه و توطئه شیطان بزرگ بر آنان تحمیل شده است. شیطان بزرگ برای رسیدن به چند سال مسند جنایت، به هر وسیله ممکن دستاویز به هر نقشه شیطانی متشبث میشود، محمدرضا را به مصر تحمیل و خود را از آن بیخبر معرّفی میکند... کارتر باید بداند که با فرستادن شاه مخلوع به مصر و عذرخواهی از اشتباهات گذشته و اعتراف به خیانتهای آمریکا به ملّتهای مظلوم از آن جمله ایران و راهحل لانه جاسوسی را از من که یک نفر از ملّت بزرگ ایران هستم خواستن، به بیراهه رفتن است.» (پیام به مناسبت 12 فروردین- 12/1/59) د- دعوت و تشویق آمریکا برای حمله به ایران اسلامی پس از محرز گردیدن بعد ضد استکباری و ضد آمریکایی انقلاب اسلامی و سازش ناپذیری رهبری انقلاب در برابر شیطان بزرگ، سادات به منظور پرکردن خلاء شاه مخلوع و جبران ضربهای که بر پیکر آمریکا در قبال پیروزی انقلاب در ایران و نیز اوج گیری انقلاب دوّم، تسخیر لانه جاسوسی، وارد آمده بود به حرکاتی خائنانه مبادرت ورزید. امام خمینی درباره این اقدامات چنین فرمودند: «چطور من به دولت مصر بگویم دولت اسلامی؟ این دولتهایی که در ممالک اسلام هستند، اینها را میبنیم که بر ضدّ مسلمین، بر ضدّ این مسلمینی که الآن در ایران مقابل آمریکا و مقابل شوروی ایستادهاند، آنها پایگاه درست میکنند برای آمریکا که بیا حمله کن به مسلمین. ما چطور میتوانیم امثال سادات را که پایگاه درست میکند و دعوت میکند از آمریکا که هجوم کنند به ایران و به مملکت اسلامی، چطور ما میتوانیم این را مسلم بدانیم.» (15/5/59) «امروز اسرائیل و دوست صمیمیاش مصر، در منطقه، در فکر ایجاد یک هسته مرکزی برای نابودی مسلمانها و ارزشهای عالی فکری آنها میباشند، اخیرا عراق و بعضی سران کشورهای منطقه هم با این طرح موافقت نمودهاند... ملّت ما و ملل آزاد جهان باید در مقابل این دسیسههای خطرناک با شجاعت و آگاهی ایستادگی نماید.» (22/11/59) ه- حمایت از تجاوز صدام به ایران رژیم مصر از جمله دولتهایی بود که صدام را در تمامی مراحل تجاوزش به میهن اسلامی ایران با پشتبانیهای سیاسی و تسلیحاتی و حتّی اعزام نیروی نظامی، همراهی کرده و حمایت از رژیم بعثی عراق در مقابل ایران مهمترین محور تبلیغات وسائل ارتباط جمعی این کشور را تشکیل میداد. امام خمینی در اشارهای به این مسأله فرمودهاند: «حکّام غاصبی که در جنگ بین کفّاری چون اسرائیل و صدام با مسلمین، طرف کفّار را گرفته و به اسلام و مسلمین ضربه وارد میکنند، از صحنه اسلام باید خارج شوند و از حکومت بر مسلمین باید برکنار گردند. ملّتهای شریف مصر و عراق و دیگر کشورهای تحت سلطه منافقان باید قیام کنند...» (پیام به مناسبت روز جهانی قدس 10/5/60) و- دستگیری مسلمانان و اجرای سانسور شدید در مساجد توسّط سادات خاصیّت حکومتهای سرسپرده گذشته از وابستگی به قدرتها در سیاست خارجی، در نحوه برخوردشان با ملّتهای خود نیز متجلّی میگردد. رژیم سرسپرده مصر نیز از این قاعده مستثی نبوده و در جهت سرکوب حرکتها و قیامهای مردمی، دست به تحرّکات گستردهای بر علیه مسلمانان این کشور میزند. این سیاست در اواخر عمر ننگین انور سادات به مرحله اجرا درآمد امام خمینی در این زمینه فرمودند: «امروز سادات با دستگیری وسیع برادران مسلمانان در مصر، خدمت خود را به اسرائیل به اتمام رسانده است اتحّاد او با آمریکا و اسرائیل، آبروی ملّت عرب را ریخته است. اتحاد با اسرائیلی که این روزها علاوه بر جنایاتش در منطقه، دست به جنایت بزرگ دیگری زده است و آن حفّاری در مسجد اقصی قبله اوّْل مسلمین است که با سست شدن پایههای این مسجد خدای ناکرده قبله اوّْل مسلمین خاب خواهد شد و اسرائیل به آرزوی پست خود خواهد رسید.ن (پیام به حجّاج بیت الله الحرام- 15/6/60) «سادات تمام مساجد را از قراری که خبرگزاریها نقل میکنند، تمام مساجد را تحت کنترل خودش درآورده و همه اینها را ممنوع کرده از اینکه در سیاست دخالت کنند. علمای مصر به قول سادات نباید در امور سیاسی دخالت بکنند، مسجد بروند، منبر هم بروند لکن همان مسائلی که متعارف بود سابقاً در اینجا و آنجا، همین اینها را باید بگویند دیگر غیر از این پا را فراتر نگذارند... این نقشهای که سادات دارد انجام میدهد، این همان طرحی است که سابقاً در ایران هم انجام گرفت ولکن حالا چون علمای مصر یک قدری توجّه به مسائل دارند، میخواهند در امور دخالت کنند، او وتحشت کرده از اینکه مبادا اینها دخالت کنند و حکومت او را متزلزل کنند.» (18/6/60) حسنی مبارک جانشینی تندتر از سادات در نوکری آمریکا و اسرائیل بدنبال اعدام انقلاب انور سادات به دست خالد اسلامبولی، آمریکا مهره دیگری از جانب خود را در رأس حکومت مصر قرار داد. حسنی مبارک که قبل از به قدرت رسیدن، پستهای فراوان و حسّاسی را در دولت سادات بر عهده داشت به محض انتصابش به ریاست دولت بر ادامه راه سادات تأکید نموده و سیاست سرکوب مسلمانان را با شدّت بیشتری دنبال نموده و پیمان ننگین کمپ دیوید را مورد تأیید قرار داد و پیگیری آن را دستور کار دولت خویش عنوان کرد. امام خمینی که اوضاع را برای مردم مسلمان مصر خطرناک میدیدند به منظور جلوگیری از قوّت گرفتن از دولت غاصب حسنی مبارک هشدارهایی خطاب به مردم و علمای مصر داده و از آنان میخواستند که از آشفتگی بوجود آمده در اثر معدوم شدن سادات استفاده کرده و زمام امور را از دست آنان خارج نمایند. نگاهی به سخنان امام در این زمینه نشانگر ماهیّت حسنی مبارک و رژیم مصر از دیدگاه ایشان است. امام خمینی در این رابطه فرمودند: «ما دیدیم که قبل از اینکه سادات ساقط بشود، آمریکا جانشین برای او معیّن میکرد سادات باز زنده بود و داشت مثل حیوانات راه میرفت لکن آمریکا پیش بینی کرد که باید به جای او که باشد. آن نوکری که همه حیثیّت خودش را به باد داد در خدمتگزاری به آمریکا، آن روزی که کشته شد و آن طور بساط در مصر پیدا شد این رئیس جمهور تحمیلی ثانی (حسنی مبارک) که خیال دارد در مصر مثل آن حکومت کند و دربست خودش را در اختیار آمریکا گذاشته است، قبل از اینکه به ریاست برسد اعلام همبستگی خودش را با اسرائیل و آمریکا کرده است، ندیده است ه هانطوری که سلف طالحاش (سادات) به واسطه خشم ملّت به جهنّم واصل شد او را هم خواهند همین عمل را با او کرد... ملّت مصر از حکومت نظامی نترسد و به او اعتنا نکند و همانطور که ایران حکومت نظامی را شکست و به خیابانها ریخت آنها هم بکشنند و به خیابانها بریزند... و این دولتی که میخواهد با سرنیزه با اسلام مخالفت کند و به صراحت میگوید که هرکس که به اسلام وفادار باشد او را سرکوب میکنیم، این تکلیفی است برای ملّت مصر، برای علمائی که وابسته به حکومت نیستندف این تکلیفی است برای علماف علمای مصر بپا خیزند و برای خاطر خدا از اسلام دفاع کنند... ارتش مصر توجّه کند به اینکه اگر چنانچه بخواهد پشتیبانی کند از این حکومتی که اعلام کرده است که من تابع آمریکا هستم و اسرائیل و من هر کس دم از اسلام بزند او را خفه میکنم، این ننگ را به خودش ارتش مصر راه ندهد و مهلت ندهد تا بعد از این باز اسرائیل بیاید و به شما حکومت کند و اسرائیل و آمریکا مقدّرات شما را در دست بگیرند...» (17/7/60) همانگونه که به روشنی ملاحظه میگردد امام خمینی با دولت غاصب حسنی مبارک برخوردی همچون دولت غاصب و رژیم ستمشاهی ایران در اواخر سقوط آ» رژیم داشته و برخوردی قهرآمیز را با چنین دولتی واجب اعلام کردهاند. حکم امام در این زمینه شاید در جملات ذیل الذکر روشنتر و صحریتر بیان شده باشد: «ملّت مصر اعتنا نکند به این حکومت جائری که اعلام میکند که ما هر کس اسم از اسلام ببرد سرکوب میکنیم. بدانند که اسلام در مصر در خطر است و واجب است بر زن و مرد مصری که قیام کنند و این حکومت فاسد را که از اوّل اعلام جنگ با اسلام داده است سرکوب کنند». (26/7/60) سیاستهای اعلام شده از سوی حسنی مبارک دقیقاً در چارچوب طرحهای آمریکا قرار داشته و امام برای مقابله با این توطئهها به مسلمانان اینگونه هشدار میدادند: «باید همه مسلمین توجّه کنند و به حکومتهای خود متذکّر دهند که زیر بار طرحهای آمریکایی که از این به بعد، یکی بعد از دیگری خواهد آمد نروند و بازی نخورند از این شیاطین. اینها میخواهند شما را آلت دست قرار بدهند و ذخایر شما را بچاپند. آمریکا نظر سوء به شما دارد... شما میبینیند که دولت مصر، دولت غاصب مصر، به صراحت میگوید که ما کسانی که از اسلام اسم میبرند سرکوب میکنیم». (11/9/60) کارنامه دولت مصر در زمان حسنی مبارک بسیار ننگینتر و تأسفآورتر از دوران سلف طالحاش انور سادات میباشد. حسنی مبارک علاوه بر سیاست سرکوب شدید مسلمانان در مصر، خط سازش با اسرائیل و شناسایی و تثبیت رژیم اشغالگر قدس را به صورتی همه جانبه پیگیری کرده و آن را با پشتیبانی آمریکا به دگیر کشورهای عربی نیز صادر نمود طرح آمریکایی صدور خط سازش با اسرائیل که حسنی مبارک مجری آن بود ضربهای مهلک بر پیکر دولتها و ملل اسلامی وارد کرده و جهان اسلام را در برابر صهیونیستم تسلیم شده نشان میداد. دولتهای اسلامی با پذیرش این طرح اوج زبونی و ذلّت خویش در برابر رژیم اشغالگر قدس را به نمایش میگذاشتند. «مصرن که به جرم هم پیمانی با اسرائیل و شرکت در توطئه کمپ دیوید از سازمان کنفرانس به اصطلاح اسلامی اخراج شده بود و دولتهای اسلامی برای جلوگیری از خشم ملتهای خود به ناچار تصمیم به انزوای مصر گرفته بودند، با یک طرح حسابشده آمریکایی از انزوا خارج گشته و به جامعه عرب باز گردانده شد. صدام، رئیس رژیم حاکم بر عراق، یکی از پیشگامان در اجرای این طرح بود. امام خمینی با مشاهده این امر، ضمن افشای توطئه مزبور، به دیگر دولتهای عربی منطقه شدیداً اخطار کرده و آنها را از پیاده کردن این طرح این چنین برحذر داشتند: «(صدام خائن) امروز به دامان حکومت سرسپرده آمریکا، یار و یاور همقطار اسرائیل پناه برده و دست ذلّت و دریوزگی به جانب دشمنان عرب و اسلام دراز کرده است که نخست او را از این مهلکه مرگبار که خود برای خود تهیه دیده نجات دهند و سپس اذهان را از دشمن بزرگ اسلام و غاصب سرزمینهای آنان منصرف و قرارداد ننگین کمپ دیوید را با برگرداندن حسنی مبارک به جامعه عرب به کرسی نشانند... من به دولتهای عربی منطقه هشدار میدهم که با تسلیم شدن در مقابل اینگونه طرحها، علاوه بر قبول اسارت خویش به دست آمریکا و از آن ننگنتر اسرائیل، دشمنی ملّت و دولت و قوای مسلّح نیرومند ایران را برای همیشه به بار میآورد و اگر امروز به دامن اسلام برنگردید، فردا دیر است... دولت مصر و اردن اگر عرصه داشتند و در فکر شرف انسانی و عربی بودند خود را از اسارت رژیم صهیونیستی اسرائیل رهایی میبخشیدند نه آنکه در شناسائی اسرائیل کوشش میکردند و با طرح اسارت بار کمپ دیوید رشتههای اسارت و ذلّت خویش را محکمتر مینمودند و آنان که به خیال خام خود برای مقابله با جمهوری اسلامی در بازگرداندن مصر به جامعه عرب کوشش میکنند، سخت در اشتباه هستند و گور خود را با دست خود که دست جنایتکار آمریکاست میکنند، در صورتی که پس از پیروزی نهایی که به خواست خداوند بیش از چند قدمی به آن نمانده است، اگر از کردار غیراسلامی و غیرعربی خود پشیمان شده و توبه کنند، در این صورت اگر دولتمردان ما هم قبول کنند معلوم نیست ملت ستمدیده و عزیز از دست داده ما قبول کند و در صورت عدم قبول ملّت، هیچ یک از دولتمردان ایران حق و قدرت هیچگونه کاری را در این زمینه ندارد زیرا در ایران اسلامی، مردم تصمی گیران نهایی تمامی مسائلند». (6/3/61) امّا وابستگی سران خودفروخته حاکم بر کشورهای مسلمان عرب منطقه به آمریکا مانع از عدم پیگیری طرح امریکایی بازگرداندن مصر به جامعه عرب و سران کشورهای اسلامی میشد از همین رو حسنی مبارک با عنوان کردن خطر جمهوری اسلامی ایران و حمایت از عراق در جنگ، سعی در منسی نمودن خطر غده سرطانی اسرائیل غاصب نموده و حمله نظامیان وحشی آمریکایی به لبنان مظلوم را فرعی جلوه میداد. اما ضمن افشای این ئوطئه، بار دیگر خواهان مقاومت مسلمانان در این زمینه شده و فرمودند: «دولت مصر با صراحت میگوید این جمهوری اسلامی نباید باشد و با دولت اسرائیل برای کوبیدن اسلام متّحد میشود. مصر و اسرائیل با هم پیمان میبندند که بر ضد ایران به کمک عراق بروند، چرا باید کشورهای اسلامی به این وضع باشند که اسرائیل به لبنان حمله کند و آنها بیتفاوت باشند و برخی از آنها با اسرائیل دوستی داشته باشند؟ ما باید به راه خودمان ادامه دهیم و مقاومت کنیم». (16/3/61) بالاخره طرح آمریکایی بازگرداندن مصر به جرگه اعراب در «کازابلانکا» طی اجلاسیه کنفرانس به اصطلاح اسلامی به ثمر نشسته و با مصوبه آن کنفرانس انزوای مصر خاتمه یافته تلقی میشود. امام خمینی ضمن ابراز انزجار از این تصمیم، مسأله را این چنین بیان مینمایند: «کارگزاران سیاست آمریکا باید طرز تفکّر و سیاستهای خود را تغییر دهند و گمان نکنند اداره کلّ جهان در دست آنهاست و همه کشورها چشم و گوش بسته در اختیار آنان هستند. باید توجّه کنند که قطع رابطه و تحریم اقتصادی و لیستهای دروغین آنها، دنیا را بر کشوری نگ نخواهد کرد. چنانچه وارد نمودن مصر را در سازمان کنفرانس به اصطلاح اسلایم با آن مقدّمات و مؤخّرات و بست و بند نمودن با حسین و حسن و حسنی، عقدههایی را که از بیداری ملّتها و پرخاشگری آنها برای اینان حاصل شده است، حل نخواهد نمود. عجب نیست که آمریکا و سرسپردگان او برای برگشتن مصر به جرگه اعراب به هر دری میزنند، تأسفآور عجیب، وضعیت سران اعراب است... با آن همه تشریفات نشستند و برخاستند و تمام مشکلات اسلام و مسلمین را خلاصه کردند در برگشت مصر معاهد با اسرائیل به حوزه اعراب.» (22/11/62) شاید کسی یا کسانی مدّعی شوند که مصر در زمان حسنی مبارک با مصر در زمان سادات تفاوت داشته و به علّت همین تفاوت بوده است که اعراب او را به جرگه خویش راه داده و یا با این کشور برقرار میشود. در پاسخ به اینان جملات امام را یادآور میشویم که در افشای مدهیت رژیم کنونی مصر و سران خودفروخته کشورهای اسلامی که در کنفرانس «کازابلانکا» رأی به پایان انزوای مصر دادند، فرمودهاند: «آن روز مصر را برای قرارداد با صهیونیست خارج کردند و امروز به خاطر تثبیت و شناسائی اسرائیل برگرداندند. آن روز مصر را برای پشت کردن به خواست اعراب خارج کردند و امروز آن را به خاطر بوسیدن دست آمریکا برگرداندند. آن روز مصر را برای خیانت به آرمان فلسطین خارج کردند و امروز برای امضای دستجمعی آن خیانت آن را برگرداندند. و تأسف آورتر و ننگینتر آنکه مصر با کمال بیاعتنایی هیچ شرطی را قبول نکرد و یکی از مقامات بالای قاهره گفت: «سران عرب باید به اشتباه خود اقرار کنند»!... آیا وقت آن نرسیده که ملّتهای اسلامی از جای خود برخیزند و سردمداران خود را یا در منقابل شرف اسلام خاضع کند و یا با آنان همچون ایران عمل کنند؟... حکومتها به خود آیند و از گناه بزرگی که در کازابلانکا مرتکب شدند و به شرف اسلام و مسلمانان خصوصاً اعراب تجاوز کردند و برای خود ننگ تاریخی بجای گذاشتند، توبه کنند و بازگشت به خددای قادر قاهر نمایند که مبادا آتش قهر او تر و خشک را بسوزاند...». (22/11/62) حسنی مبارک پس از موفقیّت در پیاده کردن مرحله اول طرح آمریکائی شناسایی و تثبیت اسرائیل یعنی بازگشت به جرگه اعراب بود، بلافاصله دولتهای عربی را در جهت ضدیّت با ایران به اتحاد فراخواند. گرچه نفس بازگرداندن مصر به جامعه عرب، حرکتی در مخالفت و ضدیت با ایران اسلامی بود لیکن موضوع در همین مرحله خاتمه نمییافت. امام خمینی در این رابطه فرمودند: «ابرقدرتها بر ضد اسلام الآن کمر بستهاند و قدرتهای پوشالی دیگری هم همینطور. اینکه دولت مصر دعوت میکند اعراب را به اینکه: مجتمع بشوید برخلاف ایران، ایران را مقصودش هست؟ ایران خطر است؟ ایران برای آنها خطر است یا اسلام؟ اینکه دعوت میکند اعراب را که مجتمع بشوید یعنی دعوت میکند که همه اجتماع کنند برخلاف اسلام، برای اینکه اسلام را آنها بر ضد منافع خودشان میدانند...». (23/11/63) سخن در باب خیانتهای بارز و آشکار رژیم مصر به اسلام، مسلمانان، فلسطین و اعراب بسیار فراوان است. آنچه حائز اهمیّت است اینکه بنابر رهنمودهای صریح امام خمینی، مسلمانان و دولتهای اسلامی باید «مصر» و «حسنی مبارک» را به عنوان رأس هرم توطئه سازش با اسرائیل و شناسائی و تثبیت رژیم اشغالگر قدس منزوی و مطرود ساخته و به مقابله با آن برخیزند. خروج مصر از انزوا خواست آمریکا و اسرائیل است و برای مسلمانان جهان باید شرم آور باشد. به فرمایش امام: «واقعاً چقدر باید رابطه سران کشورهای اسلامی با صهیونیستها گرم و صمیمی شود تا در کنفرانس سران کشورهای اسلامی مبارزه صوری و ظاهری هم با اسرائیل از دستور کار آنان و جلسات آنان خارج شود. اگر اینها یک جو غیرت و حمیّت اسلامی و عربی داشتند حاضر به یک چنین معامله کثیف سیاسی و خودفروشی و وطن فروشی نمیشدند. آیا این حرکات برای جهان اسلام شرم آور نیست؟ و تماشاچی شدن گناه و جرم نمیباشد؟ آیا از مسلمانان کسی نیست تا بپا خیزد و این همه ننگ و عار را تحمّل نکند؟ راستی ما باید بنشینیم تا سران کشورهای اسلامی احساسات یک میلیارد مسلمان را نادیده بگیرند و صحّه بر آن همه فجایع صهیونیستها بگذارند و دوباره مصر و امثال آن را به صحنه بیاورند؟» (29//467) اگر واقعاً خالصانه بخواهیم خط امام را در سیاست خارجی جمهوری اسلامی پیگیری نمائیم میبایست اقدامات دیپلماتیک فراگیری برای جلوگیری از خروج مصر از انزوا را به انجام رسانده و کشورهای اسلامی را وادار به مقاومت در برابر این طرح آمریکائی و صهیونیستی کنیم و در این مسیر از هیچ چیز هراس به دل راه ندهیم و افتخارمان باید این باشد که دولتهای آمریکایی و غاصبی چون حسنی مبارک مصری و حسین اردنی و حسن مراکشی باشند مگر نه اینکه امام عظیم الشأنمان خمینی کبیر سلام الله علیه در وصیت نامه سیاسی الهی خویش این امر را افتخاری برای ملتهای اسلامی و مستضعفان جهان دانستند که: «ملّتهای اسلامی و مستضعفان جهان مفتخرند که دشمنان آنها حسین اردنی این جنایت پیشه دورهگرد و حسن و حسنی مبارک هم آخوربا اسرائیل جنایتکارند و در راه خدمت به آمریکا و اسرائیل از هیچ خیانتی به ملّتهای خود روی گردان نیستند». (وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی«س») حال با توجّه به این مواضع مشخص امام در ارتباط با دولت غاصب مصر و تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تداوم راه و خط امام خمینی(س) بیگمان مسئولین سیاست خارجی کشورمان در مورد طرح برقراری رابطه با مصر برخورد جدی خواهند کرد آیا خیانت و جنایت بزرگ دیگری که حسنی مبارک اخیراً به آن دست زده و با شیطان بزرگ و متحدین جنایتکارش در حمله به مسلمانان عراق و کویت همکاری صمیمانه نموده است و حتی فضاحت بارتر اینکه باری هرزگی، عیاشی و خوشگذرانی مزدوران آمریکایی مستقر در حجاز، هزاران زن مصری را در اختیار آنان قنرار داده است، کافی نیست که صحّت نظرات امام در ارتباط با ماهیت این رژیم بیش از پیش برای ما محرز گردد؟ آیا برقراری رابطه با رژیمی چون مصر اعتبار و حیثیت جمهوری اسلامی ایران را در بین مسلمانان جهان از بین نمیبرد؟ بعضیها در توجیه این برقراری ارتباط عنوان میکنند که چن ایران از مصر میلیونها دلار طلبکار است لذا لازم بود رابطهای با آن کشور برای استرداد آنها برقرار کنیم. در پاسخ به این مسأله باید یادآور شویم که مسأله مبارزه با اسرائیل و طرد سازشکران با رژیم اشغالگر قدس یکی از اصول انقلاب اسلامی است و مردم ما حاضر به اهدای دهها برابر این پولها در جهت کمک به انتفاضه فلسطین و حفظ اصول انقلاب خویش میباشند مردم ما نشان دادهاند که طاقت تحمّل سختی و مشقّتهای بسیاری را دارند لکن ضربه به اصول انقلاب را تحمّل نخواهند کرد. در پایان قسمت دیگری از یکی از آخرین پیامهای قبل از رحلت جانگداز امام در ارتباط با سیاست خارجی تذکر داده میشود: «من بار دیگر از مسئولان بالای نظام جمهوری اسلامی میخواهم که از هیچ کس و از هیچ چیز جز خدای بزرگ نترسند و کمرها را ببندند و دست از مبارزه و جهاد علیه فساد و فحشاء سرمایه داری غرب و پوچی و تجاوز کمونیزم نکشند که ما هنوز در قدمهای اول مبارزه جهانی خود علیه غرب و شرقیم... من باز میگویم، همه مسئولان نظام و مردم ایران باید بدانند که غرب و شرق تا شما را از هویت اسلامیتان به خیال خام خودشان بیرون نبرند، آرام نخواهند نشست نه از ارتباط با متجاوزان خشنود شوید و نه از قطع ارتباط با آنان رنجور. همیشه با بصیرت و با چشمانی باز به دشمنان خیره شوید و آنان را آرام نگذارید، که اگر آرام گذارید لحظهای آرامتان نمیگذارند» (2/1/1368) «والسلام علیکم و رحمة الله» تخلّف برای احدی مجاز نیست رسول اکرم«ص» «ثَلاثَةٌ لِاَحَدٍ فیهِنَّ رُخْصَةٌ: اَلْوَفاءُ لِمُسْْلِمٍ کانَ اَوْ کافِرٍ، وَبِرُّ الْوالِدَینِ مُسْلِمیْنِ کانا اَوْ کافِرَین، وَاَداءُ الاَمانةِ لِمُسلِمٍ کانَ اَوْ کافِرٍ». (مجموعه ورّام- ج 2 ص 121) سه چیز است که احدی مجاز نیست از آن تخلف و سرپیچی نماید. اول وفاء بعهد، خواه صرف پیمان مسلمان باشد یا کافر. دوم نیکی به پدر و مادر، خواه مسلمان باشند یا غیرمسلمان. سوم اداء امانت، خواه صاحب امانت مسلم باشد یا کافر. پاسخ به نامه ها *آذربایجان شرقی- برارد1-2 1- هدایت و ارشاد مردم یک تکلیف و وظیفه است ولی اگر موفّق نشدید نباید نگران و ناراحت باشید زیرا شما وظیفه خود را انجام دادهاید. و هرگزدست از انجام وظیفه برندارید و در آن فقط قصد قربت و رضای الهی را داشته باشید که در این صورت هم عمل مقدّس و دارای ثواب خواهد بود و هم تحمّل مشکلات آسان خواهد بود. 2- طبعی است که افراد منحرف و نادان، انسانهای وارسته و وظیفه شناس را مسخره میکنند همچنان که انبیا و ائمه و علما را مورد اذیّت و آزار قرار میدادند وی این کار هرگز موجب سستی وعقب نشینی آنان نبود. دلیل آن این است که هدف کسب رضای الهی بود و آنجا که هدف بسیار بزرگ باشد هرگونه سختی و ناگواری را باید تحمّل نمود و تحملش آسان است. *قم- گازران- برادر سحم-2/3-1350 1- شرکت در مجالس و محافلی که در آن نوار ترانه و موسیقی مطرب پخش میشود جایز نیست و گناه است هر چند مربوط به عروسیهای فامیل و نزدیکان باشد و هرگونه همکاری با آنان در این زمینه گناه است. البته غنا در مجلس عروسی زنانه استثنا شده است. 2- در روایتی از امیرالمؤمنین علیه السلام است که دل انسان گاهی به معنویت روی میآورد و گاهی پشت میکند پس هرگاه در خود احساس خستگی کردید بر خود فشار نیاورید و به فرائض و واجبات اکتفا کنید و هرگاه که حالو توجهی داشتید به مستحبات بپردازید ولی نباید این مطلب را بهانه قرار داد برای تنبلی و ترک نوافل برای همیشه. 3- معمولاً چیزهائی در حافظه انسان بطور مستمر و مداوم باقی میماند که در دوران کودکی و نوجوانی آن را حفظ میکنیدن باشد و امّا مطالب مفصلی که در سنین بالا حفظ میکنید فقط در صورت استمرار و مداومت باقی میمند. 4- اگر از جهت اقامه جماعت و جهاتی که در خود مسجد ملاحظه میشود فرقی نباشد مسجدی که در همسایگی شما است رجحان دارد. *زاهدان- برادر،ع-ق جهت چاپ عکس شهید کافی است یک قطعه عکس سیاه سفید و یک برگ تاییدیه بنیاد شهید ارسال نمائید. *اصفهان- برادر مسعود معتمدی فرد بدون شک عفت کلام در هر گونه سخن گفتن لازم است بخصوص در سخن استاد و معلم در برابر شاگردانی که از او در هر چیز ممکن است تقلید کنند و تحت تأثیر تربیت او هستند. ولی این مربوط به سوء تدبیر است نه دخالت استعمارگران. *بادرود نطنز- برادر، س-الف 1- اگر پدر نماز را عمداً و از روی مخالفت با احکام الهی ترک کند بر پسر بزرگتر قضای آن واجب نیست. 2- در رابطه با تشکیل نماز جمعه در شهرستان باید با دبیرخانه ائمه جمعه مذاکره نمائید. *گچساران-برادر، ف- 333 مقرراتی که در محیط دانشگاه یا هر نهاد یا اداره دیگری از سوی مسئولین آن محل وضع میشود بر اساس مصالح مخصوص آن جا است و منافاتی با احکام اولیّه اسلام ندارد. بنابراین مانعی ندارد که یک امری بر اساس حکم اولی و عمومنی شارع مباح باشد و در یک محیط خاصی از سوی یک مقام مسئول و مجاز که ولایتی مشروع داشته باشد منع شود. *خوی-برادر، الف-الف-س-س 1- روزه آن باطل است و قضا دارد، کفّاره واجب نیست. 2- آن آب پاک است و وضو را باطل نمیکند. 3- نوار یا کتاب یا هر چیز دیگری که بعنوان عاریه در اختیار شما قرار داده شده میشود اگر بخواهد به دیگری واگذار کنید باید از صاحبش اجازه بگرید. *شهریار-ح-ع-ل 1- علاج آن مشکل یکی از دو چیز است 1- ازدواج 2- صبر و خویشتن داری. 2- اگر از وطن اصلی که محل تولد و مسکن پدر ومادر انسان است اعراض نشده باشد نماز در آنجا تمام و روزه صحیح است حتی ارگ قصد ده روز مانده نداشته باشد و اگر اعراض شده مانند هر شهر دیگر است که به آنجا مسافرت میکند. منظور از اعراض این است که هیچ گاه تا ابد نخواسته باشد آنجا را مسکن خود قرار دهد و امّا در مسکن جدید اگر قصد ماندن دائم داشه باشد در حکم وطن اصلی است و اگر قصد ماندن دائم ندارد مانند هر جای دیگر حکم نماز و روزه بستگی به قصد ماندن دده روز یا گذشتن سی روز دارد. این نظر حضرت امام قدّس سره است فتوای سایر مراجع را از دفاتر استفتا بپرسید. 3- در ازدواج معیار دیانت و نجابت و حسن اخلاق و سرایط خاصّی است که انسان بر اساس ذوق و سلیقه خود ملاحظه میکند. 4- در مورد خمس آن چه از درآمد باقی مانده است و چیزهائی که عین آنصرف میشوند مانند برنج و روغن و سوخت و امثال آن باید سر سال محاسبه شود. *تهران- خواهر، ا-ح 1- کرم به دست و صورت مالیدن ربطی به روزه ندارد و روزه صحیح است. 2- خلطی که نمیتوانید بیرون بیاورید و به فضای دهن نرسیده با پائین بردن آن روزه باطل نمیشود. 3- به پاسخ شماره 2 برادر ح ع ل از شهریار درهمین شماره مراجعه کنید. 4- نیّت در نماز و هر عمل دیگر یک امر قلبی است و آن انگیزه کار است و لازم نیست آن را به زبان بیاورید یا حتّی به قلب خود اخطار کنیند و اما بالا بردن دستها هنگام تکبیر یک امر مستجبی است و واجب نیست. 5- تا میتوانید از ورود به موارد ازدحام که مستوجب تنه زدن به نامحرم است اجتناب کنید. *قم- خواهر، پ-ص 1- اگر جوراب را خریدهاید ضامن پول آن هستید به همان قیمتی که صاحب مال تعیین کرده است و اگر بدون رضایت صاحبش برداشتهاید باید عین آن را برگردانید و اگر تلف شده است مثل و اگر مثل آن نیست قیمتش را بدهید. 2- غسلهای مستحبی جای غسل واجب را نمیگیرد ولی شک در صحت غسلهای گذشته اثری ندارد و وسوسه نکنید. 3-غسل جنابت از وضو کفایت میکند و تا چیزی که موجب بطان وضو است حادث نشده میتواند با آن نماز بخواند. *تهران- برادر عباس، ج-ف زن برای بیرون رفتن از خانه باید از شوهر اجازه بگیرد و بدون رضایت او جایز نیست خارج شود و اما ناسزا گفتن، هیچکدام حق ندارد به دیگری ناسزا بگویند. باید تا آنجا که ممکن است با تفاهم مسائل را حل کنند. کانون خانواده باید جای صلح و صفا و محبّت باشد نه دادگاه حقوق و اگر نتوانستید تفاهم کنند دادگاه مشکل را حل میکند و حدود هر کدام را معیّن مینماید در هیچ شرایطی جای زد و خورد و دشنام گویی نیست. *اردبیل- برارد کرم جعفرزاده 1- پولی که از قماربازان باقی مانده باید به مالکش برگردانید. البته برنده قمار مالک پولی که شرط شده نمیشود ولی معنای این حکم این است که پول در ملک بازنده باقی است نه این که ملک عموم باش و هرکس بتواند آن را بردارد یا مثلاً در مصارف عمومی مصرف نماید بلکه باید به مالک آن که بازنده است برگردد. 2- مسلمان شرابخوار نجس نیست گرچه دهان او در وقت خوردن نجس است. *گیلان- خواهر، ن-و 1- کسی که نماز نمیخواهد لازم نیست با او قطع رابطه کنید و اگر رحم باشد نباید قطع رابطه شود بلکه در صورت امکان باید سعی در هدایت او داشته باشید و بهرحال نشستن بر سر سفره او اشکالی ندارد. 2- گوش دادن به ترانه و موسیقی مطرب گناه است ولی موجب بطلان عبادات نمیشود. 3- وضو گرفتن با آب گرم اشکال ندارد. 4- سرگرمیهایی که قمار نیست و در آن شرط بندی هم نشده است اشکال ندارد. 5- توبه انسان را از گناه پاک میکند ولی به شرط اینکه توبه جدّی باشد و انسان واقعاً پشیمان باشد و به راه راست و صحیح برگردد و گذشته را جبران کند. 6- لازم نیست قرآن با تجوید خوانده شود بلکه به هر صورت خواندن آن مفید است. 7- سرنوشت همه چیز به دست خدا است در عین حال انسان در کارهایش مختار و آزاد است. 8- هرگونه عملی که در عرف توهین به قرآن یا سایر مقدّسات به حساب آید گناه است. 9- دوستتان باید قیمت آن گردنبند را به هر وسیله که ممکن است به صاحبش برساند و لازم نیست او بداند از کجا و چه دلیل رسیده است. *رفسنجان- برادر، ع-1-3-4-3 آنکار نه فقط گناه است بلکه جنایت است و ممکن است که نتیجه برعکس دهد سعی کنید با تفاهم مشکل را حلّ کنید و به خصوص با دخالت بزرگان فامیل. *کرمان- خواهر مرضیه-ش-48 شما اشتباه میکنید و آن داستانها در مورد شما صدق نمیکند اگر در مورد ایشان تحقیق کردید و مناسب بود بپذیرید. *بخش کشاورز-برارد حقیر- خ-س- 32 1- از نظر مصلحت اندیشی باید خودتان بیشتر در امر ازدواج دقّت کنید ولی از نظر شرعی ازدواج با فرد مورد نظر هیچ اشکالی ندارد. 2- پخش کنندگان موادمخدر دشمنان جامعه و عوامل دستهای مزبور استعمارند دادن اطلاعات درباره آنها به مراکز انتظامی وظیفه دینی وملّی تک تک افراد جامعه است. و همچنین سایر افرادی که میخواهند به نحوی به نظام مقدّس اسلامی لطمهای بزنند یا امنیّت جامعه را به خطر بیاندازند. 3- ما دلیل آن برخورد را نمیدانیم و نمیتوانیم دخالت کنیم به نظر ما بهتر است شما از این مورد صرف نظر کنید و در جای دیگر مشغول کار و خدمت به جامعه باشید شاید صلاح دین و دنیای شما در همین باشد. مهم این است که در هر نهاد یا اداره یا هر شغل دیگری هستید برای رضای خدا و خدمت به جامعه اسلامی کار کنید. *رضوانشهر- برارد،ع-ی 1- علائمی که برای منی در رساله ذکر شده در صورت شک است اگر از اثری که بر لباس مانده یقین پیدا شود نیازی به علامات نیست. 2- فرشی که یک جای غیر مشخص آن نجس است اگر با رطوبت با جائی از آن برخورد شود موجب نجاست نیست. *گناباد- برادر حسین-س-ل-ی 21201 گوسفندی را که نذر کردهاید باید در همان راه مصرف شود و جایز نیست آن را بفروشید هر چند ضعیف و لاغر شده باشد. *اصفهان – برادر، س-ش- 200 به دلیل همین غریزه است که اسلام ازدواج را بسیار با اهمیت تلقی کرده و آن را نگهدارنده نصف دین انسان دانسته است و بهرحال اگر امکانات فراهم نیست باید صبر و تحمل را پیشه کنید و سعی در کنترل خویش داشته باشید خداوند چنین خواسته که بشر با حفظ همه غرائز و تمایلات و با وجود دسیسههای شیاطین انس و جن بر نفس خویش مسلّط باشد و آن را مهار کند و در چنین شرایطی است که انسان ساخته میشود و تکامل مییابد. *ساوه- برادر، ع-ر- ج 758 1- آن آب پاک است و غسل ندارد. 2- لباس شهرت به نظر حضرت امام بنابر احتیاط واجب حرام است و ظاهراً منظور لباسی است که انسان را در میان جامعه انگشت نما کند. *میانه- برادر، ج-خ 1- رساله حضرت امام قدّس سره و آیة الله العظمی اراکی اختلاف دارد و شما که مقلّد ایشان هستید نمیتوانید از رساله حضرت امام استفاده کنید اگر مسألهای برای شما پیش آمد که در رساله نبود میتوانید از دفتر استفتای ایشان به آدرس قم- دفتر استفتای حضرت آیة الهل العظمی اراکی یا به وسیله تلفن 35020 کسب تلکیف نمائید. 2- موسیقی و آواز مطرب حرام است حتّی اگر مضمون شعر آن مطلبمفیدی باشد معیار نوع صدا است. *کردستان- برادر، ج-ن 1- تقلید در صورتی محقق میشود که طبق فتوای مجتهدی عمل کرده باشد با استناد به فتوای او اگر شما در حال حیات امام قدُّس سره با استناد به فتوای ایشان عمل کردهاید میتوانید اکنون بر اساس تقلید از یک مجتهد زنده در مسأله بقا بر تقلید میّت بر تقلید حضرت امام باقی باشد. 2- اعمال گذشته اگر مطابق با فتوای مجتهدی که میتوان از او تقلید کرد باشد صحیح است. 3- مراجع تقلید را باید بر اساس معرفی دو نفر عادل که اهل اطلاع باشند و بتوانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند مشخص نمود. *برادر، س-ج- امیر معیار در حرمت افعال انسان ضرر داشتن آن نیست بلکه معیار نهی شارع است و طبق ادله فقهی استمنا حرام است حتی اگر هیچ ضرری نداشته باشد و حتی اگر مفید هم باشد. *اراک- خواهر، ن-ط 1- هیچ گناهکاری لازم نیست خود را به دادگاه معرّفی کند تا حد جاری شود یا خود برای خود مجازاتی اجرا نماید بلکه نباید چنین کاری صورت بگیرد و توبه واقعی به درگاه خداوند کافی است. 2- اشکال ندارد. *تهران- برادر،م- پیرصومی پاسخ نیاز به توضیح بیشتر دارد باید آدرس بدهید یا با تلفن 24803 تماس بگیرید. *سمنان- برادر، ج- الف 1- غسل واجب است. 2- فقط لباسی که آلوده شده باید شسته یا تعویض شود. 3- حرام نیست. *تهران- خواهر، ز-ط سعی کنید با تفاهم و تبادل محبّت و تحمّل بعضی ناملایمات محیط خانه را آکنده از صفا و صمیمّت کنید و زمینه تندخوی همسرتان را فراهم نسازید. اگر ایشان بیش از حد خشن است شما میتوانید با نرمش بیشتر مانع تشنّج باشید. *یزد- برادر شهاب- 2618 شما در اختیار همسری دیگر برای بچه دار شدن آزادید و اگر نیاز به اجازه دادگاه باشد با اظهار این مطلب حتماً موافقت خواهد شد. تشکّر و قدردانی *تهران- خواهر خجسته جوهرچی *ساری- برارد محمد رضا هرویّه *باختران- برادر فاضلی راد. ضمن تشکر از همکاری و عنایت شما به اطلاع میرساند به حساب وجوه اهدائی شما تعدادی از کتابخانههای مناطق بسیار محروم و مواردی از این قبیل را که نیاز مبرم به کمکهای فرهنگی دارند مشترک نموده و برای شما عزیزان توفیق خدمتگزاری و موفقیّت مسئلت مینمائیم.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 99 |