تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,221 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,138 |
اصول اعتقادی اسلام | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1370، شماره 120، آذر 1370 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
اصول اعتقادی اسلام معاد عذاب جهنم دو اصل مهم تبشیر و انذار یعنی بشارت و تشویق به انجام کارهای نیک و بر حذر داشتن از اعمال بد، از اصول تربیتی و تبلیغی قرآن کریم است. این کتاب مقدس الهی در آیات فراوانی از آثار و عواقب نیک و مطلوب اعتقادات صحیح و اعمال صالح در صحنه این جهان و آن جهان خبر میدهد و از نتائج نامطلوب و کیفرهای شدید انحرافهای اعتقادی و گناهان در دو جهان نیز با تأکید فراوان برحذر میدارد. این کتاب آسمانی برای کسانی که در زندگی همیشه مراقب خود بوده و در راه انجام وظائف انسانی گام برداشتهاند «بهشت جاوید» را که تجلیگاه لطف و رحمت پروردگار رحیم است بعنوان پاداش یادآور میشود و برای افرادی که به صراط مستقیم پشت پازده و در زندگی خود در راه مخالفت با مقررات الهی گام برمیدارند «جهنم» را که مظهر قهر و غضب خداوند قهار است به عنوان کیفر معرفی مینماید. در این رابطه در مقاله پی شگفته شد که رنجها والام جهنم بر دو گونه است: آلام روحانی و آلام جسمانی و در شرح آلام جسمانی اهل جهنم غذاهای جهنمیان بر اساس استفاده از آیات قرآن مجید بیان گردیدو اینک بیان آشامیدنیهای جهنمیان: الف- حمیم «حمیم» بمعنای آب بسیار داغ و جوشان است و آن در تعدادی از آیات قرآن بعنوان یکی از آشامیدنیهای اهل جهنم باین شرح معرفی شده است: «Ísur úïÏ%©!$# (#räsªB$# öNåks]Ï $Y6Ïès9 #Yqôgs9ur ÞOßgø?§sïur äo4quysø9$# $u÷R9$# 4 öÅe2sur ÿ¾ÏmÎ/ br& @|¡ö6è? 6§øÿtR $yJÎ/ ôMt6|¡x. }§øs9 $olm; `ÏB Âcrß «!$# @Í<ur wur ÓìÏÿx© bÎ)ur öAÏ÷ès? ¨@à2 5Aôtã w õs{÷sã !$pk÷]ÏB 3 y7Í´¯»s9'ré& tûïÏ%©!$# (#qè=Å¡÷0é& $yJÎ/ (#qç7|¡x. ( óOßgs9 Ò>#u° ô`ÏiB 5OÏHxq ë>#xtãur 7OÏ9r& $yJÎ/ (#qçR%x. crãàÿõ3t »[1] یعنی آنان که دین خود را بازیچه و وسیله هوا و هوس قرار دادند و زندگی دنیا فریبشان داد را بما واگذار و همینقدر بآنها تذکر بده که هرکس در عاقبت بعمل خود گرفتار میشود و هیچکس را جز خداوند دادرس و جز بامر خداوند شفیعی نخواهد بود و هرچه را که برای رهائی از عذاب خداوند بدهد از او پذیرفته نمیشود این چنین افراد کسانی هستند که بواسطه ارتکاب اعمال بد از لطف و رحمت خداوند محروم گردیدهاند و سرانجام آنها چون بآیات الهی کفر ورزیدند جز آشامیدن آب داغ و جوشان و عذاب دردناک جهنم چیزی نیست. 2- ã@sW¨B Ïp¨Ypgø:$# ÓÉL©9$# yÏããr tbqà)GßJø9$# ( !$pkÏù Ö»pk÷Xr& `ÏiB >ä!$¨B Îöxî 9`Å#uä Ö»pk÷Xr&ur `ÏiB &ûtù©9 óO©9 ÷¨tótGt ¼çmßJ÷èsÛ Ö»pk÷Xr&ur ô`ÏiB 9÷Hs~ ;o©%©! tûüÎ/Ì»¤±=Ïj9 Ö»pk÷Xr&ur ô`ÏiB 9@|¡tã y"|ÁB ( öNçlm;ur $pkÏù `ÏB Èe@ä. ÏNºtyJ¨V9$# ×otÏÿøótBur `ÏiB öNÍkÍh5§ ( ô`yJx. uqèd Ó$Î#»yz Îû Í$¨Z9$# (#qà)ßur ¹ä!$tB $VJÏHxq yì©Üs)sù óOèduä!$yèøBr& »[2] داستان بهشتی که بمتقیان در دنیا وعده دادهاند این است که در آن نهرهائی است از آب زلال و گوارا و نهرهائی از شیر تازهای است هرگز تغییری در طعم آن بوجود نیامده و نهرهائی از شراب ناب مخصوص بهشتیان که نوشندگان را لذتی در سر حد کمال میبخشد و نهرهائی از عسل مصفا و برای آنان انواع میوهها در آن مهیا است و بالاتر از همه اینها لطف و مغفرت خداوند آیا حال و وضع آنان با کسانی که در آتش جهنم برای همیشه معذب هستند و از آب جوشانی که امعاء و اعضای داخلی آنها را پاره پاره میکند مینوشند یکسان خواهد بود؟ 3- « tûïÏ%©!$#ur (#rãxÿ2 óOßgs9 Ò>#u° ô`ÏiB 5OÏHxq ë>#xtãur 7OÏ9r& $yJÎ/ (#qçR%x. crãàÿõ3t » [3] برای آنانکه راه عناد و کفر را در دنیا پیش گرفتند مجازاتی جز آشامیدن آب داغ و جوشان جهنم و عذاب دردآور نخواهد بود. 4- « فشاربون علیه من الحمیم فشاربون شرب الهیم» [4] کسانی که در وادی گمراهی افتادند و آیات الهی را تکذیب کردند از غذای زقوم جهنم میخورند و از آب جوشان آن مانند شتران تشنه مینوشند باید توجه داشت که در قرآن کریم از آب داغ و جوشان غیر از تعبیر به «حمیم» که گفته شد با عبارت دیگری نیز تعبیر بعمل آمده است که یکی از آنها این مورد است: «È@è%ur ,ysø9$# `ÏB óOä3În/§ ( `yJsù uä!$x© `ÏB÷sãù=sù ÆtBur uä!$x© öàÿõ3uù=sù 4 !$¯RÎ) $tRôtGôãr& tûüÏJÎ=»©à=Ï9 #·$tR xÞ%tnr& öNÍkÍ5 $ygè%Ï#uß 4 bÎ)ur (#qèVÉótGó¡o (#qèO$tóã &ä!$yJÎ/ È@ôgßJø9$%x. Èqô±o onqã_âqø9$# 4 [ø©Î/ Ü>#u¤³9$# ôNuä!$yur $¸)xÿs?öãB »[5] ما برای ستمکاران آتشی مهیا ساختهایم که شعله و شرارههای آن مانند خیمههای بزرگ بر اطراف آنها احاطه کرده و چنانچه آنها از شدت عطش آب درخواست کنند آبی مانند مس گداخته سوزان بآنها داده میشود که چهرههای آنها را می سوزاند و آن آبی است بسیار بد و جهنم نیز جایگاه بسیار بدی است. و یکی دیگر این مورد است: «تصی نارا حامیه تسقی من عین آنیه»[6] ب- صدید یکی دیگر از آشامیدنیهای اهل جهنم «صدید» است و آن خونابهای میباشد که از ابدان اهل جهنم خارج میگردد و از آن تنها یکمرتبه در قران نام برده شده است: «(#qßstGøÿtGó$#ur z>%s{ur @à2 A$7y_ 7ÏYtã `ÏiB ¾ÏmÍ!#uur æL©èygy_ 4s+ó¡ãur `ÏB &ä!$¨B 7Ï|¹ ¼çmãã§yftFt wur ß%x6t ¼çmäóÅ¡ç ÏmÏ?ù'tur ßNöqyJø9$# `ÏB Èe@à2 5b%s3tB $tBur uqèd ;MÍhyJÎ/ ( ÆÏBur ¾ÏmÍ!#uur ë>#xtã ÔáÎ=yñ ».[7] یعنی هرگدنکش وجباری دچار خسران و زیان میگردد و از آن پس در آتش دوزخ میافتد و از اب پلید چرکین مینوشد و نوشدین آن آب هرگز بر او گوارا نمی شود و مرگ از هر طرف به او روی میآورد ولی نمیمیرد و در عذاب سخت بسر میبرد. ج- غساق در تفسیر مجمع البیان «غساق» را به آب بسیار سرد زمهریر معنا کرده است[8] (هرچند برخی از مفسران آنرا نیز بمعنای خون و چرکی که از بدنهای اهل جهنم سرازیر میگردد دانستهاند) این تعبیر در دو جای قرآن پس از کلمه حمیم که بمعنای آب جوشان و داغ است چنانکه ذکر گردید آمده است. 1- «tûüÉó»©Ü=Ï9 §|³s9 5>$t«tB tL©èygy_ $pktXöqn=óÁt }§ø©Î7sù ß$ygÎRùQ$# #x»yd çnqè%räuù=sù ÒOÏHxq ×-$¡¡xîur »[9] برای کسانی که در برابر خداوند راه طغیان را پیش گرفتند بدترین جایگاه که جهنم است فراهم گردیده که در ان قرار میگیرند و در انجا باید آب بسیار داغ حمیم و آب بسیار سرد غساق را بچشند. 2- «w tbqè%rät $pkÏù #Yöt/ wur $¹/#u° wÎ) $VJÏHxq $]%$¡¡xîur »[10] برای اهل جهنم سردی خنک و مطبوع و آب گوارا وجود ندارد و آنها جز آب داغ و جوشان و غساق که آب بسیار سرد است نمینوشند. ادامه دارد قیامت قیامت چیست، بهرت گویم ای عالیجناب، آنجا بود فردوس اعلا مزد اعمال صواب آنجا بصدق آیه قران که فرماید فمن یعمل عمل گر نیک یابد هر دو دارد بازتاب آنجا نماید نامه اعمال انسان لحظهها را ضبط نباشد ذرهای اعمال انسان بیحساب آنجا قیامت میشود برپا پی اعمال نیک و بد همین اعمال انسان مینماید انقلاب آنجا مقام و مال و نوکر بر کسی سودی نمیبخشد زیان دارد بر انسان نوکر و خیل رکاب آنجا علایق کمتر و راه قناعت بیشتر پیما که آسانتر نماید این دو طومار حساب آنجا بود دنیا محل کشت بذر حاصل عقبی در اینجا هرچه کشتی بدروی از خاک و آب آنجا بهر اندازه پا بیرون نهی از حد و مرز حق به معیار عدالت میکشی بار عذاب آنجا شود اینجا هر آنکس کاخ ظلمش ازستم آباد شود از دود آه خلق بنیادش خراب آنجا بود روز قیامت روز حسرت، روز سودائی که دامن گیرانسان میشود جرم عقب آنجا برادر از برادر، مادر از کودک گریزآرد بفکر کار خود باشند هر یک شیخ و شاب آنجا اطاعت هر که بنماید زثقل اکبر و اصغر شفیعش میشود پیغمبر ختمی مآب انجا قبول و ردّ اعمال است میزان حب اهل البیت ولای آل پیغمبر بود حد نصاب آنجا عبادت خالی از تقوا و بینش میندارد سود عبادت خالی از تقوا بودمزدش سراب آنجا به تقوا بیمه کن خود را کز این بهتر نمیباشد اگر اینجا کنی پرهیز، باشی مستطاب انجا بخدمت گر کمربندی برای بندگان دارد بهریک کار نیکو بهر انسان ده ثواب آنجا بقرآن جسم و جان را احمدی تعویذ کن اینجا که پرتو افکند روی سرت همچون سحاب آنجا «اصفهان- عباس احمدی»
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 83 |