تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,462 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,414 |
امام خمینی ثابت و استوار | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1370، شماره 122، بهمن 1370 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
امام خمینی ثابت و استوار از آغاز تا پایان
بعثت، شریفترین روزهای دهر «شرافت زمانها یا نحوست زمانها به واسطه قضایائی است ک در آنها واقع میشود. اگر چنانچه شرافت زمان به واسطه حادثهای است که در ان زمان واقع میشود، باید عرض کنم که روز بعثت رسول اکرم در سرتاسر دهر«من الازل الی الابد» روزی شریفتر از آن نیست برای اینکه حادثهای بزرگتر از این حادثه اتفاق نیفتاده. حوادث بسیار بزرگ در دنیا اتفاق افتاده است، بعثت انبیاء بزرگ، انبیاء اولوال العزم و بسیاری از حوادث بسیار بزرگ، لکن حادثهای بزرگتر از بعثت رسول کرم نشده است تصور هم ندارد که بشود زیرا که بزرگتر از رسول اکرم در عالم وجود نیست غیر از ذات مقدس حق تعالی و حادثه ای بزرگتر از بعثت او هم نیست. بعثتی که بعثت رسول ختمی است و بزرگترین شخصیتهای عالم امکان و بزرگترین قوانین الهی، و این حادثه در یک همچو روزی اتفاق افتاده است و این روز را بزرگ کرده است و شریف، و همچو روزی اتفاق افتاده است و این روز را بزرگ کرده است و شریف، و همچو روزی ما دیگر در ازل و ابد نداریم و نخواهیم داشت، لهذا تبریک این روز را بر همه مسلمین و بر همه مستضعفین جهان عرض میکنم». (20/3/1359) «انگیزه بعثت این است که ما را از این طغیانها نجات دهد و ما تزکیه کنیم خودمان را، نفوس خودمان را مصفا کنیم و نفوس خودمان را از این ظلمات نجات بدهیم. اگر این توفیق برای همگان حاصل شد دنیا یک نوری میشود نظیر نور قرآن و جلوه نور حق. تمام اخلافاتی که بین بشر هست، اختلافاتی که بین سلاطین هست، اختلافاتی که بین قدرتمندان هست ریشهاش هما طغیانی است که در نفس است». (11/3/1360) «مسأله مبعث و ماهیت آن و برکات آن چیزی نیست که بتوان با زبانهای الکن ما از آن ذکری کرد و به قدری ابعاد آن زیاد است و جهات معنوی و مادی او زیاد است که گمان ندارم بتوان حول و بر او هم صحبت کرد. مسأله بعثت یک تحول علمی- عرفانی در عالم ایجاد کرد که آن فلسفههای خشک یونانی را که به دست یونانیها تحقق پیدا کرد بود و ارزش هم داشت و دارد، لکن مبدل کرد به یک عرفان عینی و یک شهود واقعی برای ارباب شهود. قرآن در این بعدش برای کسی تاکنون منکشف نشده است مگر «من خوطب به» و در بعضی ابعادش حتی برای «من خوطب به» منکشف نشده است فقط برای ذات ذوالجلال جلت عظمته معلوم است». (21/2/1362) «از خداوند تبارک و تعالی خواستارم که ما را قدردان این روز مبارک قرار دهد ... مسأله بعثت، بعضی از ابعادش برای احدی غیر از خود رسول اکرم، حقیقتش حاصل نشده است ... ما یک چیزی از دور میشنویم و ادراکش را نمیتوانیم بکنیم و اعتراف به عجز هم خودش یک مسأله است. ما از این ک دستمان از آن قله حقیقت وحی کوتاه است، باید کوشش کنیم که تا آن اندازهای که وسع ما هست، ما ضعفا هست، به این مطلب نزدیک بشویم، و آن مقصدی که انبیا عموما داشتند و رسول خدا صلی الله علیه وآله خصوصا داشتند، به آن مقصد نزدیک بشویم؛ این وظیفهای است از برای بشر که نزدیک بشود به آرمان وحی ... آرمان اصلی وحی این بوده است که برای بشر معرفت ایجاد کند؛ معرفت به حق تعالی در رأس همه امور این معنا است». (29/1/1364) «این عید سعید را که باید گفت بزرگترین اعیاد اسلامی است، من به همه مسلمین جهان و مستضعفین جهان تبریک عرض میکنم. قضیه بعثت، مسألهای نیست که ما بتوانیم در اطراف او صحبتی بکنیم؛ ما همین قدر میدانیم که با بعثت پیغمبر اکرم «ص» انقلاباتی حاصل شد و چیزهایی در دنیا حاصل شد که قبل از او نبوده است. آن معارفی که به برکت بعثت رسول اکرم«ص» در عالم پخش شد. کسانی که مطلعند که این معارف چی است و تا آن اندازهای که ماها میتوانیم ادراک بکنیم. میبینیم که از حد بشریت خارج است، اعجازی است فوق ادراک بشریت». (8/1/66)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 71 |