تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,372 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,314 |
دانستیهائی از قرآن | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1370، شماره 122، بهمن 1370 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
دانستنیهایی از قرآن جاء الحق و زهق الباطل «وقل جاء الحق و زهق الباطل، ان الباطل کان زهوقا» (سوره اسراء- آیه 81) بگو- ای پیامبر- حق رسید و باطل نبود شد، چرا که باطل قطعا نابود شدنی است. این آیه مبارکه نیاز به توضیح زیادی ندارد، زیرا با کمال صراحت اعلام میدارد که ای پیامبر بگو به همه مردم و تمام نسلها در زمانها و مکانهای حال و آینده که حکومت باطل، هرچند به پیش بتازد و بر مردم چیره شود، رو به زوال و نابودی است و ظلم و کفر و شرک هرگز پایدار نیست ولی آنچه قطعا میماند «حق» است، و هرگاه حق پیدا شد، باطل خود به خود، مضمحل و زایل میشود چرا که باطل همواره با اصول طبیعت و قوانین آفرینش مخالفت دارد و ناهماهنگ است و چون ریشه ندارد و جز ظاهری بیش نیست،لذا بیگمان نمیتواند مدت زیادی عرض اندام کند و خودنمائی بنماید و دیر یا زود باید فانی و مضمحل گردد و بجایش حق پدیدار شود و مردم از آن دست برداشته، به سوی حق روی آورند زیرا حق با فطرت انسان سازگارتر میباشد و طبعا انسان از باطل در تمام ابعادش، گریزان است. آری! آن روز که پیامبر خدا«ص» مبعوث شد و جلوهای تابناک از ذات حق، در جهان پدیدار گشت، جاهلیت باطل رو به زوال گذاشت،و چند صباحی نگذشته بود که رسول گرامی«ص» با مسلمانان پیروز وارد مکه شدند و خانه خدا را که پر از بتهای مشرکان بود، پاک کرد و همچنان با چوبی که در دست داشت بر بتها میزد و میفرمود: «جاءالحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا» و بدینسان در یک حرکت سریع و با توفیقات الهی، سیصد و شصت بت را از خانه خدا بزدود و حکومت حق را جایگزین حکومت پوشالی باطل نمود و ثابت کرد که باطل را رنگی و توانی نیست و هرگز نمیتواند پایدار بماند. هان! امروز بوضوح میّینیم که پایداری و بقاء برای حق و حکومت حق است. و مگر خود شاهد نبودیم که سالهای متمادی، شاهان قلدر و ظالم برملت ستمکشیده ایران حکومت میکردند و ظلم ستمشان به فرد فرد مردم محروم رسیده بود، و در یک چشم بهم زدن فرزند رسول خدا«ص» خمینی بت شکن، به ایران آمد و چنان محکم با تبر حق بر سر باطل خواهان و باطل اندیشان کوفت که هم آنان را رسوا و مفتضح ساخت هم بجای حکومت جابرانه و غاصبانهشان، حکومت مقتدر اسلامی را برقرار ساخت، و یک بار دیگر فتح مکه را به نمایش درآورد. و همین حق است که انشاءالله به نحو اتم و اکملش بزودی با ظهور حضرت ولی الله اعظم راواحناه فداه، نمایان خواهد شد و جهان را پر از عدل و قسط خواهد کرد و تمام زورگویان و ستم پیشگان و قدرتمندان و جباران و جهانخواران را نابود خواهد ساخت و حکومت الهی را در سراسر گیتی برقرار خواهد نمود. امام باقر سلام الله علیه در تفسیر آیه یاد شده میفرماید: «اذا قام القائم، ذهبت دولة الباطل» اگر قائم(ع) قیام کرد، دولت باطل نابود خواهد شد- و در روایت ولادت حضرت نیز از قول حکیمه خاتون میخوانیم که: وقتی حضرت قائم سلام الله علیه متولد شد، پاک و تمیز بود و بر بازوی راستش نوشته شده بود: «جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا» و بهرحال، قیام حضرت ولی عصر عجلالله تعالی فرجه،قطعا روشنترین مصداق «جاءالحق و زهق الباطل» است چرا که در حکومت آن حضرت، دین اسلام کاملا شکوفا میشود و ثمر میدهد و حق در سراسر جهان بر باطلهای موجود،پیروز می گردد، و گرنه این آیه مبارکه در هر زمان و دورانی مصادیقی بارز دارد، چه اینکه در زمانهای قبل از اسلام و پیروزی پیامبران و بندگان فرستاده و برگزیده خدا برکفار و مشرکان را بنگریم و چه پس از اسلام و دوران حکومت پیروزمندانه نبیاکرم «ص» را مشاهده کنیم و چه دوران خودمان را ببینیم که چگونه یکی از بندگان صالح و شایسته خدا، تنها با توکل بر خدا و پیروی از حق، بر باطل و کفر جهانی پیروز شد و حکومت اسلامی، بزرگترین و ارزشمندترین و مقدسترین یادگار آن بزرگوار است، تا ما چگونه با آن رفتار کنیم و بدست صاحب اصلیش بسپاریم. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 388 |