تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,169 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,091 |
امام خمینی ثابت و استوار | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1370، شماره 123، اسفند 1370 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
امام خمینی ثابت و استوار از آغاز تا پایان معنویّت « اسلام مادیّت را تبع معنویّت می کند ، می خواهد مادیّت را مهار کند ، صورت معنوی به آن بدهد . لشکر اسلام قبل از اینکه توجّه به مادّیت بکنند ، به معنویّات توجّه می کردند ، روی معنویّات شمشیر می کشیدند ، اشخاص فاسد را جلویش را می گرفتند ... اصلا مادّیت مطرح نیست در اسلام خوب ، زندگی پیغمبر اسلام را ، زندگی کردند ، حکومت هم که کردند چه جور حکومت کردند ، چه وضعی داشته حکومتشان . آنی که اسلام است توجهش به مادّیت توجّه تبعی است ، همه توجّه معنویّات است « ان الله تعالی ما نظر » در روایت هست که ما نظر الی عالم طبیعت یا « الی الجسم منذ خلقه » نظر لطف ، معنویّات را میزان گرفته اند » . ( 2/2/ 1358) « مردمی می توانند کشور خودشان را حفظ کنند ، مردمی می توانند مملکت و ملّت خودشان را نجات بدهند که معنویّت داشته باشند . اگر معنویّت در کار نباشد و همه مربوط به مادیّت باشد هر جا آخور بهتر است سر آن آخور می روند و لو اینکه آن آخور را آمریکا برایش درست کند » . ( 3/3/1358 ) « انسان اگر چنان چه آن جهت روحانیّت اسلام را ، آن جهت معنویّت اسلام را حفظ بکند ، یک آدم می شود صد تا ، یک آدم می شود هزار تا ، مالک اشتر یک نفر نبود ، مالک اشتر یک آدمی بود که یک لشکر بود و بیشتر . حضرت امیر سلام الله علیه یک نفر نبود همه عالم بود ، همه چیز بود روی آن جهان معنویّت و واقعیتی که داشت . انسان مادامی که توجّهش به همین مادیّات دنیا و جهات پائین است یک نفر است ، آن هم یک نفر حیوان ما با حیوانات در این معنا شرکت داریم که همه می خوریم و می خوابیم ، این کارهای حیوانی را می کنیم ، آنی که امتیاز می دهد شما را و همه ما را از حیوانات ، آن معانی است که در انسان موجود است که در انسان موجود است ، بالقوه موجود است و باید بالفعل بشود ، آن خط الهی و روحانی است که در انسان موجود است و باید رشد بدهد » . ( 3 /3 /1358 ) « آقایان محترم ! خانم های محترمات ! ندای اسلام را لبیک بگویند . اسلام برای تأمین علف نیامده ، اسلام برای تأمین معنویّات آمده است ، همه اش فریاد از مادیّات نباشد ،برخلاف مسلک اسلام است . معنویّات اگر تحقق پیدا کرد ، مادیّات معنوی می شود و به دنبالش هست . اسلام مادیّات را به تبع معنویات قبول دارد ، مادیّات را مستقلا قبول ندارد . اساس ، معنویّات است . یک کشور با معنویاتش کشور است » . ( 8/ 3/ 1358 ) « این همه مصیبت هائی که وارد می شود بر مظلومان ، بر تمام دنیا و این همه افکار که خرج می شود برای اینکه یک چیزی درست کند که مردم را هلاک کنند ، توپ و تانک و ـ نمی دانم ـ موشک و امثال ذلک ، این ها برای این است که تربیت معنوی ندارند نه آنهائی که مسیحی هستند ،مسیحی هستند و به تعلیمات حضرت مسیح ـ سلام الله علیه ـ عمل می کنند و تربیت شدند و نه آنهائی که یهودی هستند به تربیت های حضرت موسی سلام الله علیه تربیت شدند و نه آنهائی که مسلمان هستند به تربیت های معنوی اسلام تربیت شدند » . ( 28 /6 /1361 ) « اولیاءخدا آن چیزی که پیش شان مهم بود تهذیب نفس بود و دل کندن از غیر خدا و توجّه به خدا . تمام مفاسدی که در عالم واقع می شود از این توجّه به خود است در مقابل توجّه به خدا . تمام کمالاتی که برای اولیاء خدا و انبیاءخدا حاصل شده است از این دل کندن از غیر و بستن به اوست » . ( 21 /3/62 ) «معنویّات اساس اسلام است . سعی کنید معنویّات را زیاد کنید و از تشریفات تا آنجا که مقدور است بکاهید . همه اش در فکر درست کردن سالن و ساختمان نباشید بلکه در فکر معنویّات اسلام باشید » . ( 2 / 6 /1362 ) « برای همه روشن است که از این پس کمونیسم را باید در موزه های تاریخ سیاسی جهان جستجو کرد . چرا که مارکسیسم ، جوابگوی هیچ نیازی از نیازهای واقعی انسان نیست ، چرا که مکتبی است مادّی ، و با مادیّت نمی توان بشریّت را از بحران عدم اعتقاد به معنویّت که اساسی ترین درد جامعه̾ بشری در غرب و شرق است ، به درآورد » . ( 11 / 10 / 1367 )
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 161 |