
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,408 |
تعداد مقالات | 34,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,341,260 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,871,545 |
شرایط انتخاب اصلح | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1370، شماره 123، اسفند 1370 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
امام خمینی (س) و انتخابات (3) شرایط انتخاب اصلح امام خمینی (س) : « احدی شرعا نمی تواند به کسی کورکورانه و بدون تحقیق رأی بدهد و اگر در صلاحیّت شخص یا اشخاصی تمام افراد و گروه ها نظر موافق داشتند ولی رأی دهنده تشخیص اش بر خلاف همه̾ آنها بود ، تبعیّت از آنها صحیح نیست و نزد خداوند مسئولیت دارد » . برای آنکه انتخاباتی امام پسند برگزار کنیم ، گذشته از زمینه سازی جهت حضور آگاهانه و هرچه بیشتر مردم در صحنه انتخابات لازم است دیدگاه امام خیمینی ( سلام الله علیه ) را در سه محور اصلی تشریح نمائیم . اوّل آنکه مجلس شورای اسلامی چه اهمیّت و جایگاهی دارد ؟ دوم : این مجلس به چه نیروها و افرادی نیازمند است و سوّم اینکه مردم در میان نامزد ها و کاندیدها نمایندگی چهارمین دوره̾ مجلس شورای اسلامی باید به دنبال کدام معیار ها و ضوابط گزینشی باشند . خصوصیّت مجلس شورای اسلامی و انتظارات از آن همانگونه که قبلا به طور مبسوط در مورد نقش مردم در صحنه و جایگاه نظارت ملّت بر همه̾ امور بحث گردید ، مجلس به عنوان عصاره̾ فضائل چنان ملّتی دارای اهمیّتی خاص می باشد این اهمیّت را در سخنان امام اینگونه می یابیم : « مجلس جوشیده از این ملّت انقلابی نیز یک مجلس عادی نیست ، که یک پدیده خاص به خود با ویژگی های خاص است . امروز به جرأت می توان ادّعا کرد که در زیر این آسمان کبود تنها مجلسی است که متّکی به آراء توده میلیونی مردم است که با رأی مستقل و مستقیم مردم به دور از اعمال نفوذ خان ها و سرمایه دار ها و مالک ها و سلطه ها و بست و بندهای باصطلاح سیاسی و فعّالیّت های انحرافی به وجود آمده واز قلدریهای رژیم شاهنشاهی و وابستگان به آن خالص بوده است . قهرا مسئولیتهایی که چنین مجلسی دارد بسیار بزرگ است ، مسئولیت مقابله با سیاست بازی های غرب و جناح سرمایه داری آن دیکتاتوری شرق و قطب کمونیستی آن » . ( صحیفه̾ نور ـ ج 19 ص 5 ) بعد دیگری از این مسئولیت چنین است : « مجلس می خواهد ایران را در مقابل جهان اداره کند . مجلس یک چیزی نیست که بخواهد ایران را در مقابل خودش درست بکند . ایران در مقابل جهان است امروز ، آن هم یک جهان امروزی و یک ایران امروزی ، ایران امروزی که تک است در دنیا و جهان امروزی که همه مهاجم اند ، همه مهاجم به شما هستند . شما می خواهید که یک مجلسی داشته باشید که در مقابل این تهاجماتی که از خارج می شود پایدار باشد یک دولتی را که او تعیین می کند که در مقابل تهاجماتی که در دنیا واقع می شود ، فشارهایی که واقع می شود در دنیا این بتواند دفاع کند و این ، از مجلس سرچشمه می گیرد ، از مجلس دولت درست می شود و شما یک همچو مجلسی لازم دارید . شما برای حفظ کشور خودتان ، برای حفظ اسلام عزیز که این همه خون در راهش ریختند باید پایداری کنید و توجّه بکنید که حفظ کنید این را » . ( صحیفه̾ نور ـ ج 18 ص 204 ) از نقطه نظر مسائل داخلی و رفع گرفتاری ها و مشکلات مردم توسّط مجلس ، این جملات امام را می توان در واقع جمعبندی این خواست ها و انتظارات به شمار آورد : « باید گفت مجموعه̾ خواسته ها و انتظارات اسلامی مردم از مجلس ، رفع گرفتاری ها و محرومیّت ها و دگرگونی در نظام پر پیچ و خم اداری کشور ، از انتظارات به حقّی است که باید آنها را جدّی گرفت . و نمایندگان محترم مجلس قبل از پرداختن به لوایح و تبصره ها و مواد غیر ضروری به فکر مسائل اصلی و کلیدی کشور باشند و بر اساس اسلام عزیز در کمیسیون ها با طرح قوانین و لوایح به سمتی حرکت کنند که مشکلات اساسی کشور مرتفع و سیاست های زیربنایی کشور در امور فرهنگیو اقتصادی و اجتماعی و سیاسی در راستای کمک به محرومین و رفع استضعاف ، مدوّن و به مورد اجرا درآید » . ( صحیفه̾ نور ـ ج 20 ص 214 ) البتّه اهمیّت ویژه ای که مجلس شورای اسلامی و بالتّبع تک تک اعضای تشکیل دهنده̾ آن یعنی نمایندگان منتخب مردم دارد ایجاب می نماید دائما پیرامون حسّاسیت داشتن نسبت به حفظ سلامت این قوّه بنیادین کشور تذکّرات امام ، دائما گشزد گردد . مثلا این تذکر مهمّ امام که خطاب به نمایندگان مجلس فرموده اند : من راجع به کلّ مجلس مکرر عرض کرده و حالا هم عرض می کنم که مجلس ما باید با مجلس های ( رژیم ) سابق فرق داشته باشد . البتّه فرق هم دارد ، امّا هر امری کم کم به انحراف کشیده می شود و چنین نیست که یک دفعه انحراف واقع شود . در خود انسان نیز چنین است که شیطان و نفس امّاره به تدریج از عمل به مکروهات و بعد از آن به صغائر و از آنجا به بالاتر انسان را منحرف می کنند . در مجلس ( رژیم ) سابق ، دوره̾ اوّلش بهتر بود لکن در هر سال چیزی به آن اضافه و یا از آن کم شد تا رسید به آنجا که مجالس اخیر را دیدیم . شما از اوّل اگر جلوی فساد را نگیرید معلوم نیست که به وضع سابق منتهی نشود . البتّه باید عاقلانه باشد که مسأله حادّی پیش نیاید » . ( صحیفه̾ نور ـ ج 18 ص153 ) مجلس چه اشخاصی را لازم دارد ؟ گذشت سه دوره̾ چهار ساله̾ مجلس شورای اسلامی به خوبی نشان داده است که مجلس به اشخاصی نیازمند است که به روشنی توانایی فهم و درک معضلات و گرفتاری های مردم و نظام را داشته و قادر باشند برای رفع آنها راه حل هایی علمی و عملی را پیشنهاد کرده و یا مورد بحث و بررسی و نقد قرار دهند . در دوره های پیشین گروهی با انگیزه هایی خاص سعی نمودند به مردم القاء کنند که صرفا وجود علما و روحانیون مطلع از احکام شرعی و سیاسی اسلام در مجلس کفایت می نماید ! در بطلان این ادّعا بار دیگر به جملاتی از امام راحلمان استناد می شود . ضمنا در این جملات دقیقا به نیازمندی مجلس به اشخاص مطّلع در زمینه های مختلف اشاره گردیده است : « مجلس چنانچه محتاج به علما و روحانیون مطّلع از احکام شرعی و سیاسی اسلام است ، محتاج به متخصّصین رشته های مختلفی است که کشور احتیاج به آنها دارد . مجلس امروز مواجه است با دنیای پرآشوب صنعتی و سیاسی پیچیده و فرهنگ های غربی و شرقی و صحنه های تنازع و بقاء بین المللی ، و چنین مجلسی باید انباشته از مطّلعین و دانشمندان و متخصّصان در هر رشته باشد و لازم است کسانی که کاندیداهایی به ملّت معرفی می کنند در نظر داشته باشند که از مطّلعین هر رشته̾ تخصّصی چند نفری در بین کاندیداهای آنها باشد » . ( صحیفه̾ نور ـ ج 18 ص 232 ) مسأله ای که مردم هر بار با آغاز انتخابات خصوصا انتخابات مجلس شورای اسلامی با آن مواجه هستند ، انتخاب کاندیدا یا کاندیداهایی است که اصلح از بقیّه بوده و حائز شرایط لازم برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی باشند . در این رابطه تا کنون ، گروه ها و جناح های مختلف اشخاصی را به مردم پیشنهاد می کرده اند و هر کدام برای گزینش و معرفی کاندیداهای مورد نظر خود ملاک هایی را در نظر گرفته و می گیرند . آنچه از مردم مسلمان و مؤمن به انقلاب مطرح است ملاک هایی می باشد که امام در این زمینه تعیین کرده اند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود : « ما باید مجلس را نگه داریم . دوره̾ اوّل مجلس در مشروطه بد نبود و شاید هم خوب بود ولی بعدها کم کم رسید به جایی که خودشان افرادی را انتخاب می کردند . پس ... مردم نباید کنار بروند اگر مردم کنار بروند همه شکست می خوریم . خود مردم نگذارند قلدرها دخالت کنند ، افراد نالایق دخالت کنند . اگر عدّه ای جمع شدند و افراد نالایق را انتخاب کردند ، مردم به آنها رأی ندهند . اگر مردم هم متوجّه نشدند مجلس آنها را قبول نکند » . ( صحیفه̾ نور ـ ج 18 ص 179 ) « و امّا مردم در سراسر کشور ، در انتخاب فرد مورد نظر خود آزادند و احدی حق تحمیل خود یا کاندیداهای گروه یا گروه ها را ندارد ، هیچ مقامی و حزبی و گروهی و شخصی حق ندارد به دیگران که مخالف نظرشان هستند توهین کنند ، یا خدای نخواسته افشاگری نمایند . گرچه همه حق تبلیغات صحیح برای خود کاندیداهای خود یا دیگران را دارند و هیچکس نمی تواند جلوگیری از این حق نماید . و البتّه لازم است تبلیغات موافق مقررات دولت باشد و احدی شرعا نمی تواند به کسی کورکورانه و بدون تحقیق رأی بدهد و اگر در صلاحیّت شخص یا اشخاصی تمام افراد و گروه ها نظر موافق داشتند ولی رأی دهنده تشخیص اش بر خلاف همه̾ آنها بود ، تبعیّت از آنها صحیح نیست و نزد خداوند مسئولیت دارد و اگر گروه یا اشخاص ، صلاحیّت فرد یا افرادی را تشخیص دادند و از این تأیید برای رأی دهنده اطمینان حاصل شد می تواند به آنها رأی دهد » . ( صحیفه̾ نور ـ ج 18 ص 232 ) ضابطه گرایی یا گروه گرایی ؟ از ملاک ها و معیارهایی که امام خمینی (س) در باب انتخاب کاندیدای اصلح مطرح نموده اند یک نکته̾ اساسی و محوری به شکل بارزی تشخیص داده می شود و آن تحقیق و تفحّص نسبت به همه̾ کاندیداها و سنجش اعتقاد و پایبندی آنان به ضوابط مشخّص شده̾ اسلام ناب محمّدی (ص ) و خط امام می باشد . به قول امام : « انتخابات یک محکی هم برای خودتان است که ببینید آیا می خواهید انتخاب اصلح بکنید برای خودتان یا برای اسلام ؟ اگر برای خودتان باشد شیطانی است و امّا اگر انتخاب اصلح برای مسلمان هاست ، کی و از کجاست ، مطرح نیست . از هر گروهی باشد ... انتخاب اصلح برای مسلمین یعنی انتخاب فردی که تعهّد به اسلام و حیثیّت آن داشته باشد و همه چیز را بفهمد و چون در مجلس ، اسلام تنها کافی نیست بلکه باید مسلمانی باشد که احتیاجات مملکت را بشناسد و سیاست را بفهمد و مطّلع به مصالح و مفاسد کشور باشد و ممکن است به شما و گروه شما هم مربوط نباشد ، که اگر اصلح را انتخاب کردید ، کاری اسلامی می کنید و این یک محکی است برای خودتان که تشخیص بدهید انتخاب برای اسلام است یا برای اصلاح خودتان » . ( صحیفه̾ نور ـ ج 18 ص 152 ) بدین ترتیب در صورتیکه همه̾ گروه ها و جناح های سیاسی موجود کشور اصل را بر این بگذارند کاندیداهایی را که می خواهند به مردم پیشنهاد کنند بر اساس میزان انطباق آنها با معیار ها و ضوابط تعیین شده توسّط امام سنجیده و اشخاص اصلح را ولو اینکه در گروه و جناح آنها نباشند لیکن دارای شرایطی منطبق با آن ضوابط و معیارها هستند ، انتخاب نموده و به مردم معرفی کنند . به نظر می رسد مراعات این اصل از اهمیّتی در خور توجّه برخوردار باشد خصوصا در این ماه که گروه ها و جریانات سیاسی کشور قبل و پس از ثبت نام کاندیداهای مورد نظر خود می باشد . امّا ضوابط و معیارهای خط امام و اسلام ناب محمّدی (ص) برای انتخاب کاندیدای اصلح کدامست و پیروان اسلام سرمایه داری، و اسلام آمریکایی که امام خواهان طرد و افشای آنان بوده اند دارای چه مشخصاتی هستند . بخش بعدی این سلسله مقالات را تشکیل می دهد . انشاء الله . ( ادامه دارد )
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,125 |