تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,156 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,087 |
گفته ها و نوشته ها | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1370، شماره 123، اسفند 1370 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
گفته ها و نوشته ها آن دم که خیال تو ... آن دم که خیال تو مرا پیش نظر نیست با مردمک دیده̾ من نور نظر نیست معذورم اگر گوشه̾ دیرینه گزینم یعقوبم و از یوسف من هیچ خبر نیست « مخفی » از هر که هست بیزارم به جرم عشق تو گر می زنند بردارم گمان مبر که زعشق تو دست بردارم مگو که جان مرا با تو آشنائی نیست که با وجود تواز هر که هست بیزارم « قا آنی شیرازی » ما در غم همدمیم دریای سرشک ، دیده̾ پر نم ما است و آن بار که کوه برنتابد ، غم ما است در حسرت همدمم بشد عمر عزیز مادر غم همدمیم و غم ، همدم ما است « مجد همگر » قرآن چیست ؟ امیرالمؤمنین علیه السلام : خداوند قرآن را قرار داد : 1- آبی گوارا برای زدودن تشنگی دانایان . 2- بهار دل های مجتهدان . 3- مقصد راه های نیکان . 4- داروئی که پس از آن دردی نمی ماند . 5- روشنائی که تاریکی با آن نیست . 6- ریسمانی که جای چنگ زدن آن محکم است . 7- پناهگاهی که دژ بلند آن استوار است . 8- ارجمندی کسی که آن را دوست بدارد . 9- صلح و ایمنی کسی که وارد آن گردد . 10- هدایت و رستگاری کسی که پیروی از آن کند . 11- عذر خواه کسی که آن را به خود نسبت دهد . 12- دلیل و برهانی که با آن سخن گوید . 13- گواه کسی که به وسیله̾ آن با دشمن جدال نماید . 14- رستگاری کسی که آن را حجّت خود قرار دهد . 15- نگهدارنده̾ کسی که به آن عمل نماید . 16- مرکب تندرو کسی که آن را به کار وادارد . 17- نشانه̾ کسی که نشانه جوید . 18- سپر کسی که آن را نگهدار خود قرار دهد . 19- علم کسی که در گوش دارد و خبر کسی که نقل کند . 20- و حکم و داوری کسی که بین مردم به واسطه آن حکم نماید . سبزیجات و حساسیّت یک تیم تحقیقاتی ژاپنی پی برده که سبزیجاتی چون سیر و تره می توانند بدن انسان را در مقابل حساسیت های مختلف مصون نمایند . به گفته « یوگاتاناکا » یکی از محققین ارشد مؤسسه بهداشت عمومی « اوساکا » و سرپرست تیم فوق ، پس از آنکه 44 نوع سبزی بریدن موش آزمایش گردید ، ثابت گشت که پیاز ، پیازچه ، زنجبیل و ریشه̾ کنار و علی الخصوص تره̾ فرنگی و سیر می توانند با اثرات ناشی از حساسیت در بدن ، مقابله نمایند . طبق تحقیقات فوق ، سیر 8 برابر قوی تر از پیازچه و 4 برابر قوی تر از تره فرنگی برای مقابله با حسّاسیت می باشد . بردباری و حلم کاشف العطاء روزی شیخ جعفر کاشف الغطاء مبلغی را بین فقرا در اصفهان تقسیم کرد . پس از اتمام پول به نماز جماعت ایستاد . بین دو نماز که مشغول خواندن تعقیب بود ، سیّدی فقیر و بی ادب آمد تا مقابل امام جماعت رسیده گفت : ای شیخ ! مال جدّم خمس را بده !! شیخ پاسخ داد : قدری دیر آمدی ، متأسفانه چیزی باقی نمانده است . سید بی ادب باکمال جسارت و گستاخی ، آب دهن خود را به ریش شیخ انداخت . شیخ هیچگونه عکس العملی نشان نداد ، بلکه قبای خود را گرفت و به نماز گزاران گفت : هر کس ریش شیخ را دوست دارد به سید کمک کند ، و خودش پولی را جمع کرده و به او داد . بشتاب ... دریاب زان روز که چشم من به رویت نگریست نگذشت شبیکه در غمت خون نگریست بشتاب که دل بی تو نمی داند ساخت دریاب که جان بی تو نمی داند زیست « مجیر الدین بیلقانی » سیه را سپید باید کرد رسید نوبت پیری و رفت برنائی دل از نشاط و طرب نا امید باید کرد سرم سپید شد و نامه از گنه سیه است به آب توبه ، سیه را سپید باید کرد « ادیب صابر ترمذی » المنّة لله المنة لله که به تو پیوستم وزسلسله̾ بند فراقت رستم من باده̾ نیستی چنان خوردستم کز روز ازل تا به ابد سرمستم « جلال الدین مولوی » یار از سفر آمد دلا گذشت شب هجر و یار از سفر آمد زخواب غم بگشا دیده کافتاب برآمد شب فراق من سخت جان سوخته دل را سهیل طلعت آن مه ستاره سحر آمد تو ای بشیر بشارت ببر به قافله جان که یوسف امل از چاه آروز بدر آمد نهال عشق که بود از سموم حادثه بی بر هزار شکر که از آب چشم ما به بر آمد « محتشم کاشانی » حکمت باقی و نعمت فانی « ثعلبی » روزی قصیده ای غرّا گفت و به امید صله ای پیش « منصور » رفت و بر او خواند که درجه̾ قبول یافت . منصور که از بخیل ترین خلفای عباسی است بدو گفت : کدام دوست تر داری ، آنکه تو را سیصد دینار زر سرخ دهم یا سه کلمه از حکمت به تو آموزم که هر یکی به صد دینار زر سرخ برابر است ؟ ثعلبی بنابر خوش آمد گفت : حکمت باقی به از نعمت فانی . منصور گفت : کلمه اوّل آنکه : چون جامه̾ تو کهنه گردد ، کفش نو مپوش که بد نماید !! ثعلبی گفت : ای وای که صد دینارم بسوخت . منصور تبسمی کرده بگفت : کلمه دوّم آنکه : چون روغن در ریش خود سائی به زیر ریش مرسان که گریبان را چرب کند !! گفت : دریغ و هزار دریغ کهدویست دینار تباه شد . خلیفه باز تبسم کرده خواست که کلمه سوّم را ادا کند . گفت : ای خلیفه ! به عزت پروردگار قسمت باد که حکمت سوّم را ذخیره نگهدار و صد دینار سوّم را به من بده که آن را برای من از حکمت شنیدن هزار مرتبه مفید تر است . منصور سخت بخندید و دستور داد او را پانصد دینار بدهند . باز یافتن سلامتی پس از ترک دخانیات اگر امروز دخانیات را ترک کنید ،درعرض دو سال قلب شما سلامتی خود را بدست می آورد. پزشکان دانشگاه « بوستون » رابطه ای که بین مصرف دخانیات و خطرهای حمله قلبی وجود دارد بر روی بیش از 5000 نفر افراد کمتر از 55 سال و از میان بیماران 78 بیمارستان مورد مطالعه قرار داده اند . نتیجه اینکه : افراد سیگاری 3 برابر بیش از غیر سیگاری ها در خطر حمله̾ قلبی قرار دارند و افرادی که حتّی از یک سال پیش اعتباد را رها کرده اند ، نیمی از خطر را پشت سر گذاشته اند . به عبارت دیگر : پس از دو سال ترک اعتیاد ، خطر حمله̾ قلبی به اندازه̾ غیر سیگاری ها می رسد و قلب افرادی که از ابتدا سیگار مصرف نمی کردند ، سلامتی خود را بدست می آورد . دزد یا فاتح اسکندر که به زور و با غارت و چپاول ، کشورها را فتح می کرد ، او را « فاتح » ، می نامیدند . روزی یک دزد دریائی را به حضور او آوردند . اسکندر گفت : خجالت نمی کشی از اینکه دزد هستی ؟ دزد دریائی جواب داد : حق دارید ! الآن که یک کشتی دارم ، دزد هستم امّا اگر کشتی های متعدد داشتم « فاتح » بودم ! نحو نمی داند ! « نظامی » در مدح « قزل ارسلان » گفته بود : بدریا چون زند تیغ بلارک به ماهی ، گاو گوید ، کیف حالک ؟ شخصی ایراد گرفت که به سبب ترکیب ، حالک مرفوع می باید نه مفتوح ! نظامی گفت : معذور دارید که گاو نحو نمی داند !! توبه سنائی روزی سنائی از نزدیک حمام می گذشت ، صدای عربده ای را شنید . ایستاد گوش فرا داد . صدای دیوانه ای به گوش می رسید که به ساقی می گفت : جامی بده تا به سلامتی سنائی احمق بنوشم . گفت : چرا به سنائی توهین می کنی ؟ دیوانه گفت : برای آنکه او یک مشت راست و دروغ را به هم می بافد و بنده وار در حضور بزرگان می ایستد و آن را به نام شعر می خواند و این کار پست را مایه̾ ماش خود قرار داده است . سنائی از شنیدن آن سخن سخت متأثر شد و از اینکه حتی دیوانه ای کار او را پست مر شمرد ، شرمنده گشت . فورا از راهی که می رفت باز گشت و تصمیم گرفت پس از آن مدح هیچ کس نگوید و فقط اشعار عرفانی بسراید .
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 169 |