تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,297 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,226 |
معیار های شناخت کاندیداهای اصلح | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1371، شماره 124، فروردین 1371 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
اما خمینی و انتخابات ( 4) معیار های شناخت کاندیداهای اصلح امام خمینی : « از آن جا که مجلس خانه همه̾ مردم و امید مستضعفین است ، در شرایط کنونی نباید کسی انتظار داشته باشد که حتما نمایندگان باید از گروه و صنف خاصّی باشند . » ( 11 / 1/ 67 ) « انتخابات یک امتحان الهی است که گروه گرایان را از ضوابط گرایان ممتاز می کند و مؤمنین و متعهدین را از مدّعیان جدا می نماید » ( امام خمینی (س) ـ 22 /11 /62 ) جمله̾ فوق را می توان در واقع جمع بندی مطالب گذشته در خصوص شیوه̾ انتخاب اصلح توسط گروه ها و جناح ها و جریانات سیاسی ، محسوب نمود . گفته شد که مجلس نیاز به اشخاصی متعهد ، مطلع از مسائل سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی ، نظامیو اقتصادی ایران و جهان دارد . همچنین عنوان گردید که در گزینش کاندیدا یا کاندیداهای اصلح آن چه باید مورد توجّه قرار گیرد همانا ملاک ها و معیار هایی است که امام خمینی (س) در این ارتباط اعلام نموده اند . مطلب مهمّی که در این بخش مقاله شرح می گردد ، بر شمردن ملاک ها و معیار های مورد نظر امام خمینی (س ) می باشد فرموده اند : « مردم با بصیرت و درایت و تحقیق کاندیداهایی را شناسایی کرده و به سوابق و روحیات و خصوصیات دینی ـ سیاسی نامزدهای انتخاباتی توجّه نمایند . مردم شجاع ایران با دقّت تمام به نمایندگانی رأی دهند که متعبّد به اسلام و وفادار به مردم باشند و در خدمت به آنان احساس مسئولیت کنند و طعم تلخ فقر را چشیده باشند و در قول و عمل مدافع اسلام پابرهنگان زمین ، اسلام مستضعفین ، اسلام رنجدیدگان تاریخ ، اسلام عارفان مبارزه جو ، اسلام پاک طنتان عارف و در یک کلمه ؛ مدافع اسلام ناب محمّدی ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ باشند و افرادی را که طرفدار اسلام سرمایه داری ، اسلام مستکبرین ، اسلام مرفهین بی درد ، اسلام منافقین ، اسلام راحت طلبان ، اسلام فرصت طلبان و در یک کلمه ؛ اسلام آمریکایی هستند ، طرد نموده و به مردم معرفی نمایند » . ( صحیفه̾ نور ـ ج 20 صفحه̾ 194 ) بر این اساس مردم در انتخابات مجلس باید در سوابق ، روحیات و خصوصیات دینی ـ سیاسی نامزدهای انتخاباتی تحقیق نمایند و به کاندیداهایی رأی دهند که : 1- متعبّد به اسلام و وفادار ب مردم باشند و در خدمت به مردم احساس مسئولیت کنند . 2- طعم تلخ فقر را چشیده باشند . 3- در قول و عمل مدافع اسلام پابرهنگان و اسلام ... ناب محمّدی( ص) باشند . مردم همچنین وظیفه دارند افرادی را که طرفدار اسلام سرمایه داری و اسلام ... آمریکایی هستند طرد و معرّفی نمایند . 1- تعبّد به اسلام و وفادار به مردم اگر چه « تعبّد به اسلام » به عنوانی کلّی است امّا می توان برای سنجش میزان تعبّد واقعی کاندیداها به اسلام ناب محمدی (ص) ، عملکرد و مواضع چندین ساله̾ گذشته̾ آن ها را با معیار ها و مواضع و نظرات امام محک زد . به یقین تحقیق و کنکاش در این زمینه ( البته در صورتی که صادقانه و بدون حبّ و بغض نفسانی انجام پذیرد ) ماهیّت واقعی بسیاری از اشخاص و جریاناتی را که چه بسا بعضا در جامعه موفّق به کسب و جاهت گشته و وجیه المله هم باشند ، آشکار خواهد ساخت . از دیگر طرق تکمیل این تحقیق ، دقّت در مواضع کنونی آنان می باشد یعنی باید این مواضع را با دقت ملاحظه نمود و تشخیص داد که آیا مصداق این سخن امام می باشند یا خیر ؟ امام فرموده اند : « آمریکا و استکبار در تمامی زمینه ها افرادی را برای شکست انقلاب اسلامی در آستین دارند . در حوزه ها و دانشگاه ها ، مقدّس نما ها را که خطر آنان را بار ها و بارها گوشزد کرده ام اینان با تزویرشان از درون ، محتوای انقلاب و اسلام را نابود می کنند . این ها با قیافه ای حق به جانب و طرفدار دین و ولایت ، همه را بی دین معرّفی می کنند » . ( 29 /4/ 67 ) بر اساس امر مؤکد امام خمینی (س) در زمینه̾ انتخاب اصلح ، مردم وظیفه دارند به کاندیداهایی رأی دهند که در قول و عمل مدافع اسلام پابرهنگان باشند . مردم همچنین موظفند افرادی را که طرفدار اسلام سرمایه داری اسلام ... آمریکایی هستند ، طرد و افشا نمایند . بدین ترتیب اگر کسی یا جریانی در رقابت های انتخاباتی و در اختلاف سلیقه های طبیعی میان جناح های سیاسی ، طرف مقابل خود را ضدّ دین یا ضدّ ولایت معرفی نماید به احتمال قوی از مصادیق این فرمایش امام بوده و معلوم می شود که افراد و جریاناتی این چنین ، تعبّد به اسلام ناب نداشته و به ریا و خدعه دم از دیانت و ولایت می زنند و از این سنگر ها مقدّس ، تنها به صورت یک حربه̾ سیاسی و تبلیغاتی علیه رقیب استفاده می نمایند . نکته̾ دوم این اصل ،« وفاداری به مردم و در خدمت به مردم احساس مسئولیت » کردن است . در این رابطه نیز مواضع و عملکرد اشخاص و جرایانات سیاسی مختلف در مردمی بودن و مردمی زیستن و حقّ مردم را ادا کردن هر کدام از آن ها در طول سیزده سال عمر انقلاب اسلامی ، به خوبی نشان دهنده̾ میزان تعهّد و تقیّدشان در رعایت این اصل مهمّ می باشد . البتّه در این جا نیز توجّه به نکته ای حسّاس و ظریف ضروری است و آن جهت گیری کلّی فکری و سیاسی افراد و جریانات در مورد مردم است . بدین معنی که « کدام مردم » مقصود است . عدّه ای که اهداف و اغراض سیاسی و اقتصادی خاصّی دارند وقتی کلمه̾ « مردم » را به کار می برند مقصود و منظورشان « بخش خصوصی» است. لذا تأکید فراوان دارند که اقتصاد و فرهنگ و سیاست کشور را به دست مردم بسپارند ! و مدعی اند در صورتی که « سرمایه داران بخش خصوصی » یا همان « مردم » ! صحنه گردان تجارت ، صنعت ، توزیع ، واسطه گری و ... مملکت بشوند پیشرفت و ترقّی کشور تضمین خواهد شد ! پر واضح است که چنین برداشتی از کلمه̾ « مردم » یا « ملت » را به کار می برند منظور و مقصودشان تود های میلیونی مستضعف و محروم امّا مؤمن به انقلاب بود و بس . به قول امام : « من که « ملت » می گویم ، ملّت همین جمعیّت کوچه و بازار و خیابان هاست و همین جنوب شهری ها آن ها آن وقت ( در رژیم طاغوت ) مستهلک بودند » ( 22 /9 / 59 ) از این گونه جملات در سخنان امام فراوان است که می فرمودند : « انقلاب ما مرهون این طبقه ( محرومین ) هست . این طبقه هستند که این نهضت را به پا کردند و قیام کردند و به پیش بردند و همین طبقه هستند که الآن در سر حدّات مشغول فداکاری هستند و همین طبقه هستند که برای ملّت ما ارزش ایجاد می کنند و شجاعت آن ها به همه̾ دنیا ثابت می کند که این طبقاتی که مشغول به فعّالیّت هستند در شجاعت فوق آن چیزی است که تصوّر می کنند » . ( در دیدار با گود نشینان و مردم جنوب شهر تهران ـ 16 /1 /60 ) بنابراین هر شخص ، گروه و جریانی که منظورشان از « مردم » و « ملّت » ، همین صاحبان اصلی انقلاب می باشد نه آن سرمایه دار ها و مرفهین ، کسانی یا جریانی می باشند که می بایست در میان آن ها ارزیابی نماییم که در طول سال های پس از پیروزی انقلاب ، در جهت حاکم ساختن خواست های مشروع این مردم چه اقداماتی را به انجام رسانیده و تا چه حد در این راه ، احساس مسئولیت کرده است . بدیهی است کسانی که در طول این سالیان به انحاء گوناگون سعی در کناره گیری از حزب اللهی ها ومردم محروم و مستضعف داشته و به بهانه هایی مثل ضرورت استفاده از متخصّصین ، نیروهای متعهّد و حزب اللهی را ( که اغلب صاحب تخصص نیز بوده و هستند ) کنار گذاشته و می گذارند ، و یا اشخاص و جریاناتی که به محض قدرت یافتن ، سعی در محدود ساختن نظارت و مباشرت مردم و نیرو های متعهّد در امور را دارند ، از جمله مصادیق کسانی محسوب می شوند که به « مردم » وفادار نبوده و در خدمت به مردم احساس مسئولیت نمی کنند . همچنین است قضاوت در مورد کسانی که با سپردن پست و مسئولیتی به وی ، به حرکاتی در حوزه̾ مسئولیت خویش مبادرت می ورزند که فقط و فقط از یک عنصر طاغوتی انتظار می رود . کارهایی چون تغییر دکوراسیون ماشین های پر زرق و برق ، خانه̾ مجمّل و ... 2- طعم تلخ فقر چشیده ها یکی دیگر ازملاک های اصولی در انتخاب اصلح این است که کاندیدا یا کاندیداها از چه طبقه ای هستند و وضع زندگی آن ها چگونه است . تأکید امام بر این نکته که افرادی که برای تصدی پست ها و مسئولیت های مختلف حکومت اسلامی انتخاب یا منصوب می شوند ، باید از طبقه̾ متوسط و مادون متوسط باشد . یک اصل بنیادین در تفکّر و سیستم حکومتی اسلام ناب محمّدی (ص) از دیدگاه ایشان می باشد . تأمّلی در سخنان امام در این رابطه ـ که نمونه هایی از آن ذیلا ذکر می گردد ـ علل تأکید امام را روشن تر می سازد: « خاصیّت یک حکومت محرومین و مستضعفین و حکومت مردمی این است که هم مجلسش می فهمد مستضعفین و محرومین یعنی چه ، هم حکومت و وزراء می فهمند که یعنی چه ... برای این که خودشان لمس محرومیت را کرده اند . این ها می فهمند که ناداری یعنی چه و محرومیّت یعنی چه و لهذا خاصیّتی که حکومت محرومین دارد چند چیز است که حالا من بعضی اش را عرض می کنم : یکی این که چون احساس کرده اند محرومیّت را ، به فکر محرومین می توانند باشند . می توانند بفهمند که راه اگر نباشد و این مریض در یک دهکده ای مریض بشود و بخواهند بیاورندش به شهر چه مصیبت هایی هست . برای این که راه نیست باید با الاغ یا مثلا اسب بیاورند . این ها می فهمند این یعنی چه ، در ذهنشان این معنا می آید . این ها می فهمند که محرومیّت از حیث بهدارر و درمانگاه یعنی چه . این ها می فهمند که محرومیّت از حیث آب و برق یعنی چه . این ها از باب این که خودشان لمس کرده اند . این مسائل را می توانند بفهمند ... یکی از خاصیت های بزرگش این است که این ها ( محرومین به حاکمیّت رسیده ) دیگر از قدرت ها نمی ترسند . خاصیّت اعیانیّت و اشرافیّت باصطلاح و رفاه این است که چون همیشه خوف این مطلب که نبادا از این مقام پایین بیایم . و نبادا یک لطمه ای به اشرافیّت من بخورد این خوف اسباب این می شد که نسبت به زیر دست ها ظالم و نسبت به بالا دست ها توسری خور باشد ... حکومت مردمی دیگر نمی تواند بترسد از این که آمریکا چی می گوید . حکومت مستمندان است حکومت مستضعفان است این ها در دلشان خوف نیست به این که اگر چه بشود ما مقاممان را ازدست می دهیم . مقام نیست تو کار ... و هیچ کدام هم یک زندگی اشرافی ندارند که بترسند از دستشان گرفته می شود ... امروز مجلس چون مجلس مردمی است این مجلس مردمی می تواند به فکر محرومین باشد و مجلس دیروز ( در رژیم گذشته ) نمی توانست که به فکر محرومین باشد برای این که محروم تویش نبود اگر هم بود یکی دو تا بود که کاری از او نمی آمد . امّا امروز مجلس مجلسی است که محرومیّت کشیده اند اهل این مجلس و در آن ها از اشراف و اعیان و امثال ذلک دیگر وجود ندارد ... یک همچو مجلسی می تواند خدمت کند به این کشور و یک همچو مجلسی پشتیبانش همین مردم کوچه و بازار هستند » . ( 11 / 5 / 62 ) امام در جایی دیگر چنین می فرمایند : « باید ما متوجّه باشیم ، ملّت ما متوجّه باشند که وقتی که مجلس شان یک مجلسی است که از طبقه̾ متوسط است و توی این مجلس آن دوله ها و سلطه ها و سلطنت ها را نداریم و در دولت هم آن طور دولت هایی که از افراد مرفّه سرمایه دار کذا باشند نداریم ، در ارتش هم آن افراد سپهبد و کذایی که املاک بی اندازه داشتند و آپارتمان های چندین طبقه داشتند ، نداریم ، این مملکت محفوظ می ماند » ( 19 /11 /60 ) امام در وصیّت نامه̾ سیاسی الهی خویش این اصل را مورد تأکید مجدد قرار داده و سفارش کرده اند : « و توجّه داشته باشند رئیس جمهور و وکلای مجلس از طبقه ای باشند که محرومیّت و مظلومیّت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فکر رفاه آنان باشند ، نه از سرمایه داران و زمین خواران و صدر نشینان مرفه و غرق در لذّات و شهوات که تلخی محرومیّت و رنج گرسنگان و پابرهنگان را نمی توانند بفهمند » . پس اصل دوم در شناخت و انتخاب کاندیدای اصلح این است که معلوم شود کاندیدای مورد نظر از نظر وضع زندگی در چه طبقه ای قرار دارد و با چه کسانی حشر و نشر و مراوده داشته و برای کدام قشر فعّالیّت نموده و نسبت به طرفداری از کدام طبقه موضع گیری کرده و می کند ؟ لذا با توجّه به این اصل ، نباید سرمایه دار ها و خوانین و کاخ نشینان و امثالهم ، به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کنند که اگر خدای ناکرده چنین شود یعنی : « آن روزی که مجلسیان خوی کاخ نشینی پیدا کنند ، خدای نخواسته ، و از این خوی ارزنده̾ کوخ نشینی بیرون بروند آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم » . ( امام خمینی ( س) ـ 1 / 1 / 62 ) البتّه در این ارتباط بعضی ها استدلال می کنند که سکونت در خانه های طاغوتی ، سبب ایجاد روحیه و خوی کاخ نشینی نمی گردد . در پاسخ به این ادّعا باید گفت : « آن خوی کاخ نشینی مضرّ است خودش مضرّ نیست لکن خود او این خوی را دنبال دارد ... وقتی خوی زمین خواری و باغداری و کاخ نشینی در بین مردم باشد این اسباب این می شود که انحطاط اخلاقی حاصل شود . اکثر این خوی ها فاسد از طبقه̾ مرفه به مردم دیگر صادر شده است » . ( امام خمینی (س) ـ 1/1/62) خلاصه̾ کلام این که : « تنها آن هایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیّت و استضعاف را چشیده باشند . فقرا و متدینین بی بضاعت ، گردانندگان و برپادارندگان واقعی انقلاب ها هستند » . ( امام خمینی(س) ـ29/4/67 ) مدافع اسلام ناب محمّدی (ص) در قول و عمل از دیگر شرایط و ویژگی های کاندیدای اصلح به فرموده̾ امام این است که در قول و عمل مدافع اسلام ناب محمدی (ص) باشند . وجود مختلفی که امام برای اسلام ناب قائل بوده اند با این عناوین مشخص کردند : « اسلام پابرهنگان زمین »، « اسلام مستضعفین » اسلام رنجدیدگان تاریخ ، اسلام عارفان مبارزه جو ، اسلام پاک طنتان عارف ، « اسلامی که طرفداری واقعی آن همیشه از مال و قدرت بی بهره بوده اند و دشمنان حقیقی آن زراندوزان حیله گر و قدرت مداران بازیگر و مقدس نمایان بی هنرند » . ( 14/9/67 9 ) و... و تشخیص افراد و جریاناتی که در قول و عمل در این خط حرکت کرده و می کنند چندان مشکل نیست به قول امام : « باید توجّه داشت که هنوز خیلی از مسائل وجود دارد که به نفع محرومین باید حل و فصل شود و تمیز بین کسانی که در تفکّر خود، خدمت به اسلام و محرومان را اصل قرار داده اند با دیگران کار مشکلی نیست » . ( 11 /1/67 ) باید توجّه داشت که سپردن امور مهمی همچون وکالت و نمایندگی مجلس شورای اسلامی به دست عناصر و جریاناتی که معتقد به اسلام ناب نبوده و نیستند ، خسارات جبران ناپذیری را متوجّه اصل انقلاب و نظام خواهد نمود . فراموش نکنیم این درس و تجربه̾ امام را که : « من امروز بعد از ده سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچون گذشته اعتراف می کنم که بعض تصمیمات اوّل انقلاب در سپردن پست ها و امور مهمّه کشور به گروهی که عقیده̾ خالص و واقعی به اسلام ناب محمدی نداشته اند . اشتباهی بوده است که تلخی آثار آن به راحتی از میان نمی رود ، گر چه در آن موقع هم من شخصا مایل به روی کار آمدن آنان نبودم ولی با صلاحدید و تأیید دوستان قبول نمودم و الآن هم سخت معتقدم که آنان به چیزی کمتر از انحراف انقلاب از تمامی اصولش وحرکت به سوی آمریکای جهان خوار قناعت نمی کنند » . ( 3 /12 /67 ) طرد و معرّفی طرفداران اسلام آمریکایی امر امام خمینی (س) در این رابطه چنین است : « مردم شجاع ایران با دقّت تمام ... افرادی را که طرفدار اسلام سرمایه داری ، اسلام مستکبرین ، اسلام مرفهین بی درد ، اسلام منافقین ، اسلام راحت طلبان ،اسلام فرصت طلبان و در یک کلمه اسلام آمریکایی هستند طرد نموده و به مردم معرفی نمایند » . ( 11 /1 /67 ) بعضی از اشخاص و جریانات سیاسی داخل کشور سعی کرده و می کنند تا به افکار عمومی جامعه چنین القاء نمایند که آن چه امام تحت عنوان « اسلام آمریکایی » مطرح ساخته مربوط به جریانات خارج از کشور اسلامی ایران است و در حاکمان بی درد کشور های اسلامی نظیر « فهد » ، « حسین اردنی »، « حسنی مبارک » و ... مصداق دارد . این عدّه که تفکّر ، مواضع و عملکردشان در طول سال های قبل و بعد از پیروزی انقلاب در چارچوب اسلام آمریکایی قرار دارد با چنین القائاتی قصد دارند تا بدین وسیله اذهان عمومی جامعه را منحرف سازند . در این جا برای تذکر به آن دسته از افرادی که چنین برداشت اشتباهی از مصادیق اسلام آمریکایی دارند یادآورد می شود : اولا : اگر منظور امام از طرفداران تفکر اسلام آمریکایی مصداقی خارج از مرز ها و کسانی همچون فهد و حسین اردنی و ... بوده ، چرا در پیام خویش به مردم جهت انتخاب کاندیداهای اصلح برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در 11/1/67 ، به این مسأله اشاره و تأکید می نمایند ؟ آیا مگر در میان کاندیداهای انتخاباتی مجلس سوم فهد و امثالهم بوده که امام چنین پیامی داده اند ؟ ثانیا : نه تنها برای همه̾ کسانی که با فرهنگ امام آشنایی داشته و دارند بلکه برای همه̾ مردم بارها و بارها وجوه مختلف اسلام آمریکایی توسط شخص امام تشریح و تبیین گردیده که نمونه هایی از آن عبارت است از : « راه مبارزه با اسلام آمریکایی از پیچیدگی خاصّی برخوردار است که تمامی زوایای . آن باید برای مسلمانان پابرهنه روشن گردد که متأسفانه هنوز برای بسیاری از ملّت های اسلامی مرز بین اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی (ص) و اسلام پابرهنگان و محرومان و اسلام مقدّس نماهای متحجّر و سرمایه داران خدانشناس و مرفهین بی درد کاملا مشخص نشده است و روشن ساختن این حقیقت که ممکن نیست در یک مکتب و در یک آئین ، دو تفکّر متضاد و رو در رو وجود داشت باشد از واجبات سیاسی بسیار مهمی است ... » ( 23 محرم 1409 ) در واقع آنچه فهد و امثالهم دارند اصلا دین نیست یعنی : « آری ، مذهبی که وسیله شود تا سرمایه های مادی و معنوی کشورهای اسلامی و غیر اسلامی در اختیار ابرقدرت ها و قدرت ها قرار گیرد و بر سر مردم فریاد کشد که دین از سیاست جداست ... مذهب واقعی نیست ، بلکه مذهبی است که مردم ما آن را مذهب آمریکایی می نامند» . ( 11/10 /67 ) وجود طرفداران تفکر اسلام آمریکایی در داخل کشور و نیز کثرت ، قوّت و قدرت نفوذشان در مراکز مختلف به حدّیبوده و هست که امام در فرمان تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام هشدار داده اند : « مصلحت نظام و مردم از امور مهمّه ای است که مقاومت در مقابل آن ممکن است اسلام پابرهنگان زمین را در زمان های دور و نزدیک زیر سؤال برد و اسلام آمریکایی مستکبرین و متکبرین را با پشتوانه̾ میلیارد ها دلار توسط ایادی داخل و خارج آنان پیروز گرداند » . ( 17/ 11/ 66 ) تأکید امام بر ایادی داخلی اسلام آمریکایی قابل تأمّل است . ثالثا : حضور طرفداران چنین تفکری در مراکز حسّاس ، زنگ خطری بود که امام بارها و بارها خصوصا در یک سال آخر عمر پربرکتشان برای اقشار مختلف به صدا در می آورند . تا جائی که : « ما باید سعی کنیم تا حصار های جهل و خرافه را شکسته تا به سرچشمه̾ زلال اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم برسیم و امروز غریب ترین چیزها در دنیا همین اسلام است و نجات آن قربانی می خواهد و دعا کنید من نیز یکی از قربانی های آن گردم » . ( 12 /7/67) به خاطر آوریم آن هشدار های امام را : « در حوزه های علمیه هستند افرادی که علیه انقلاب و اسلام ناب محمدی (ص) فعّالیّت دارند . امروز عدّه ای با ژست تقدّس مآبی چنان تیشه به ریشه̾ دین و انقلاب و نظام می زنند که گویی وظیفه ای غیر از این ندارند . خطر تحجّر گرایان ومقدس نمایان احمق در حوزه های علمیّه کم نیست . طلاب عزیز لحظه ای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند این ها مروّج اسلام آمریکایی اند و دشمن رسول الله » . ( 3/12/67) رابعا : دقّت در همین وجوهی که امام طی پیام 11 /1/67 خویش درباره̾ اسلام آمریکایی برشمرده اند ، به خوبی تفاوت آن را با وجوهی از اسلام آمریکایی که امام در مورد خارج از مرزهای کشور اسلامی ایران به کار می بردند ، نشان می دهد مثلا : « مگر مسلمانان نمی بینند که امروز مراکز وهابیت در جهان به کانون های فتنه و جاسوسی مبدّل شده اند که از یک طرف اسلام اشرافیّت ، اسلام ابوسفیان ، اسلام ملاهای کثیف درباری ، اسالم مقدس نماهای بی شعور حوزه های علمی و دانشگاهی ، اسلام ذلّت و نکبت ، اسلام پول و زور ، اسلام فریب و سازش و اسارت ، اسلام حاکمیّت سرمایه و سرمایه داران بر مظلومین و پابرهنه ها و در یک کلمه اسلام آمریکایی را ترویج می کنند و از طرف دیگر سر بر آستان سرور خویش ، آمریکای جهان خوار می گذارند » . (29/4/67) امّا وجوهی از اسلام آمریکایی را که در مورد طرفداران چنین تفکّری در داخل کشور بر می شمرند عبارتند از : « اسلام سرمایه داری ، اسلام مستکبرین ، اسلام مرفهین بی درد ، اسلام منافقین ، اسلام راحت طلبان و اسلام فرصت طلبان » . به هر حال آن چه مهم است این که امام خمینی (س) خواهان طرد و معرفی طرفداران اسلام آمریکایی بوده اند و این که چه کسانی و یا چه جریانی بر خلاف خط امام طرفدار سرمایه داری می باشند و حتّی در این دهه̾ اوّل انقلاب طرح ها و عملکرد مسئولین را کمونیستی می دانستند : « ما باید تمامی تلاشمان را بنماییم تا به هر صورتی که ممکن است خط اصولی دفاع از مستضعفین را حفظ کنیم . مسئولین نظام ایران انقلابی باید بدانند که عدّه ای از خدا بی خبر برای از بین بردن انقلاب ، هر کس را که بخواهد برای فقراء و مستمندان کار کند و راه اسلام و انقلاب را بپیماید فورا او را کمونیست و التفاطی می خوانند » . (29/4/67) در این ارتباط نیز دقت در مواضع اشخاص و گروه های مختلف در دهه̾ اول انقلاب و مقایسه̾ آن با اظهارات اخیر آنان و سنجیدن همه̾ آن ها با ملاک ها و معیار های امام بهترین راهنمای مردم در طرد و معرّفی طرفداران اسلام آمریکایی خواهد بود . چشم انداز مجلس چهارم اگر مسئولین و مردم در انتخابات چهارمین دوره̾ مجلس شورای اسلامی ملاک ها و معیار های تعیین شده توسط امام را دقیقا مراعات نمایند ، مجلس چهارم نیز همچون مجالس قبل فراهم آمده از آرای واقعی مردم خواهد شد. و به تعبیر امام : « هیچ کس نباید توقّع داشته باشد که دیگران اظهار نظر و اظهار وجود نکنند » . (11/1/67) و توجّه داشته باشیم این مسأله را که امام در همان پیام 11 /1/ 67 فرموده اند : « از آن جا که مجلس خانه̾ همه̾ مردم و امید مستضعفین است در شرایط کنونی نباید کسی انتظار داشته باشد که حتما نمایندگان باید از گروه و صنف خاصی باشند . باید توجّه داشت که هنوز خیلی از مسایل وجود دارد که به نفع محرومین باید حلّ و فصل شود و تمیز بین کسانی که در تفکر خود ، خدمت به اسلام و محرومان را اصل قرار داده اند با دیگران کار مشکلی نیست » . و السّلام علی عباد الله الصالحین
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 79 |