تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,446 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,385 |
انتظار از مجلس چهارم | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1371، شماره 125، اردیبهشت 1371 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
ارزش های اسلام و انقلاب را پاسداری کنیم انتظار از مجلس چهارم « مسئله انتخابات یک امتحان الهی است که گروه گرایان را از ضوابط گرایان ممتاز می کند و مؤمنین و متعهدین را از مدعیان جدا می نماید » . « مجلس خوب همه چیز را خوب می کند و مجلس بد همه چیز را بد می کند ». ( صحیفه نور ـ ج 18 ص 232 ) حجة الاسلام و المسلمین محمد تقی رهبر با پایان گرفتن مرحله اول انتخابات و ماجراهایش ، مجلس شورای اسلامی در آستانه̾ شکل گیری است. مجلس چهارم وپژگی هایی دارد که مجالس دوره های پیشین نداشت ، این مجلس نخستین مجلسی است که در غیبت امام راحل ( رضوان الله علیه) تشکیل می شود و از این نقطه نظر نیاز به خود مدیری ، تحمل ، صبر و سعه̾ صدر هر چه بیشتر دارد . انتخابات این دوره از همان آغاز همراه با تنش ها و موضع گیری هایی بود که در گذشته بدین شکل نبود گر چه طبع انتخابات رقابت است و این در هر نوع انتخاباتی اجتناب ناپذیر می باشد ، امّا آن چه گذشت چیزی فراتر از یک رقابت سالم بود و به هر روی ممکن است زمینه های روانی آن در روند کار مجلس تأثیر نهد . اما در ظلّ عنایات الهی و توجّهات امام عصر ارواحنا له الفداء و درسایه رهنمودهای مقام معظم رهبری و سعه̾ صدر جناح ها و نمایندگان و فداکاری و خود سوزی از هر سوی ، امید می رود که مصالح اسلام و نظام بر مصالح گروهی مقدم داشته شود و جنگ روانی جای خود را به صلح و صفای معنوی ببخشد و طمع دشمنان اسلام را که چشم به اختلافات دوخته اند به یأس و حرمان مبدل سازد . و کسانی که انتخاب نشده اند و هر جناحی که به اعتقاد خود حقش ادا نشده ، با کفّ نفس و صبر و تحمل و حسن نیت دین خود را به اسلام و انقلاب از هر طریق ممکن دیگر ایفا کند و عقده ها را از دل بیرون بریزد که مسئله ما و من ها چندان شایان اهمیت نیست . آقایان این سخن مرشد و مربی بزرگ خود حضرت امام خمینی قدس سره را همواره به یاد داشته باشند که فرمود : « میزان در نظر همه ارزش خدمت باشد نه خدای نخواسته تحصیل مقام . و شما می دانید در جمهوری اسلامی مقاماتی که در رژیم های دیگر مطرح است و برای تحصیل آن دست به همه نوع فعالیت مشروع یا غیر مشروع می زنند مطرح نیست و اساسا این مقامات ارزشی ندارد مگر آن که خدمت به خدا و خلق خدا باشد . شما ها تابع آن بزرگ مرد تاریخ صلوات الله علیه هستید که درباره حکومت آن کلام را فرمود » . ( صحیفه نور ـ ج 18 ص 232 ) اشاره به سخن علی علیه السلام است که در میدان جنگ نشسته و کفش خود را وصله می زد و چون ابن عباس آمد و گفت : یا امیرالؤمنین ! برخیزید و به کار لشکر رسیدگی کنید ، شما رهبر مسلمین هستید ، نباید در چنین لحظاتی به وصله و پینه̾ نعلین خود بپردازید !! آن حضرت رو به ابن عباس کرده و فرمودند : « این نعلین کهنه چقدر ارزش دارد ؟! ابن عباس گفت : یک یا دو درهم ! حضرت فرمود : حکومت در نظر من به قدر این ها ارزشی ندارد ، اگر نتوانم داد مظلومی را از ظالمی بستانم ... » . این منطق مولای متقیان و امیر مؤمنان علیه الصلوة و السلام و آن هم سخنان امام ، اسوه̾ فضیلت و تقوی ، و این ها مطالبی است که هزاران بار برای مردم گفته ایم و نوشته ایم . اما پای عمل که به میان می آید قلم را سر می کشد !! مگر خدمت منحصر به وکالت و وزارت است و نام و یا عنوان ، و جای دیگر نمی توان به اسلام و مردم مستضعف خدمت کرد ؟! بنابراین اگر باورمان باشد که روح عمل اخلاص و توجه به خداست و تنها عمل خالص است که رشد می کند و با اضعاف مضاعف تأثیر جاودان از خود باقی می گذارد ،عقده ها را از دل بیرون می ریزیم خصومت ها را به کناری می افکنیم و با برخورد منطقی و صادقانه دست در دست یکدیگر می نهیم و به حلّ مشکلات کشور و نظام می پردازیم ، همان گونه که مردم عمل می کنند و با همه̾ نارضایتی ها که دارند پای تکیلف شرعی که به میان می آید در جبهه و جنگ ، انتخابات ، و راه پیمایی و دیگر صحنه ها حضور پیدا می کنند ، که این حضور نباید مسئولان را مغرور کند و آن نشانه̾ رضایت عمومی از مسائل جاری بدانند و از تلاش در جهت جلب رضای مردم که در آن رضای خدا است دست بردارند و در صدد اصلاح آن چه مردم را رنج می دهد برنیایند . و از سوی دیگر اگر جناحی موفق به کسب آراء بیشتر شد غرور و قدرت او را نگیرد ، از این که اکثریتی را بدست آورده حساب غالب و مغلوب برای خود باز نکند و به حرف رقیب گوش کند و با واقع بینی به مسائل بنگرد که همیشه اکثریت حرف اوّل را نمی زنند و ملاک واقعیت است و ارزشمندی حقیقت که فرهنگ اسلامی ما بدان گواهی می دهد . ملاک ما اقل و اکثر نیست ، بلکه ملاک کاوش برای درک واقع و دستیابی به یک راه حلّ درست و سنجیده است . ای بسا یک فرد در یک جمع حرف حق را بزند که در این صورت به حرف او باید گوش داد نه این که با هیاهو اورا از صحنه بدر کرد . باب مجادله منطقی و مباحثه علمی باید گشوده باشد و این به عنوان مخالفت خوانی تلقّی نگردد . همان گونه که حضرت امام بارها بر آن تأکید ورزیدند : « همان طور که بنای اهل علم است که در هر مسئله ای دقت می کنند، جستجو می کنند و مباحثه می کنند ، مجادله می کنند ، در این مسائل هم باید این طور باشد که سر و ته مطلب به طور کافی مورد بررسی قرار بدهند ، مورد دقت قرار بگیرد و با دقت و با همت زیاد مسائل مطرح بشنوند ، در مجلس که آمد یک مسئله پخته̾ از حیث جهات مختلف باشد که راه گشا باشد برای این کشور و مشکلات این کشور ... و این رویه رویه ای است که اگر انشاء الله باقی بماند مطمئن باشید که مجلس با قوّت خودش وقتی که باقی بماند دولت هم اصلاح می شود و سایر قوائی که در ایران هستند ، آن ها هم اصلاح می شوند یعنی کج روی نمی شود » . ( صحیفه نور ـ ج 18 ص 2 ـ 3) اساسا معقول نیست در مجلس قانون گذاری تنها یک گروه صاحب رأی باشد ، چنین مجلسی مرده و بی روح است و اگر تصمیمات از پیش اتخاذ شده بدون بررسی تصویب گردد در آن صورت فرمایشی خواهد بود ، نه شورایی . بنابراین باید هر موضوعی از دیدگاه های مختلف و با نظرات متفاوت و بی طرفانه و در شعاع تعالیم و مبانی اسلام و قانون اساسی و سیاست انقلاب ، مورد بحث و مناظره̾ معقول و سالم قرار گیرد و با گذشتن از کانال های قانونی به تصویب نهایی برسد . چنین مجلسی در شأن جمهوری اسلامی است که انشاء الله در عمل چنین خواهد بود . چرا که به فرموده̾ حضرت امام : « حکومت ، حکومت اسلام و مردم است و مجلس از مردم است و رأی نیز از آن مردم است و احدی تحت فرمان مقام یا مقاماتی نیست » . ( صحیفه نور ـ ج 18 ص 233 ) مسئله دیگر ، تفاهم و همدلی و همسوئی نمایندگان با یکدیگر و مجلس با دیگر نهاد های جمهوری اسلامی است یعنی هماهنگی سه قوه̾ مقننه ، مجریه و قضائیه به فرموده̾ حضرت امام : « مهم این است که مجلسی ها با هم و با دولت و سایر مقامات تفاهم داشته باشند و مجلسی که اساس یک کشور است باید محلی برای بحث و ساختن اخلاق جامعه باشد و انتقاد و استیضاح حق مجلس است اما برخورد با مختلف با آرامی و طرح مسائل اخلاقی بهتر رفع اختلاف می کند تا با الفاظ نیش دار و مقابله کردن با یکدیگر » . ( صحیفه نور ـ ج 18 ص 59 ) نکته̾ مهم که حضرت امام بر آن تأکید ورزیده اند و در عمل انشاء الله چنین باید باشد ، برخورد سالم اخلاقی و اسلامی است چرا که مجلس ترکیبی است از برگزیدگان ملت و منتخبین مردم ، آن هم در فضای انقلاب اسلامی ، نه لیبرالی و ستم شاهی ، مجلسی که عصاره̾ الله اکبر ها و ایثار ها و شهادت ها و اسارت ها و شب زنده داری ها و فداکاری های مؤمنان خالص ملت به ویژه دردمندان و خداجویان گمنام است که به نمایندگان خود چشم دوخته اند تا آن ها چگونه عمل می کنند و با چه شیوه و شیمه ای برخورد می نمایند و به نقد و ایراد گفته ها می پردازند . آیا تملک نفس دارند ؟ آیا برخویشتن مسلط اند ؟ آیا توقعات و انتظارات مردم را ارج می نهند ؟ پوستین شبانی را به یاد می آورند و یا خود را نیز فراموش می کنند ؟! بی شک رفتار مجلسیان برای دیگران از یک سو الگو و سرمشق است و از سوی دیگر دلگرم کننده و اعتماد بخش برای ملت و این در سرنوشت کل جامعه تأثیر دارد و خدا نخواهد که این اصل اخلاقی خدشه دار شود ، همه چیز زیر سؤال خواهد رفت و هیچ چیز در نظام ما خطرناک تر از بی اعتمادی مردم به مسئولانشان نیست چرا که سرمایه اصلی نظام ما اعتماد است و باز هم اعتماد ... اعتمادی که بارها به نمایش گذاشته اند و ما نباید از آن غفلت ورزیم . علاوه بر این ، اگر اصل یاد شده خدشه دار گردد ، کسی جز دشمنان اسلام و انقلاب و کشور را شادمان نخواهد کرد و آن ها طمع به آینده خواهند بست و بر توطئه ها خواهند افزود . بنابراین توصیه حضرت امام قدّس سرّه باید همواره مدّ نظر باشد که : « مجلس اسلامی باید ملّت و دیگران را ارشاد کند چون مسائل به خارج منعکس می گردد و تأثیر روی مردم می گذارد ، از این جهت مسئولیت مجلس به عنوان یک مرشد و هدایت کننده برای مردم زیاد است » . ( صحیفه نور ـ ج 18 ص 153) انتظار از مجلس و امّا مسئولیّت مجلس و خطّ مشی آینده آن ، از مجلس چهارم انتظار است که همچون مجالس پیشین در خطّ ولایت فقیه و همراه رهبری ثابت و استوار و با وحدت کلمه به راه خود ادامه دهد و در تحکیم هر چه بیشتر اصل خدشه ناپذیر ولایت امر که ستون فقرات انقلاب و حکومت اسلامی است کوشا باشد ، چه در غیر این صورت هیچ چیز دیگر ثابت و استوار نخواهد بود، و این حقیقت را همه̾ مجلسیان باید دقیقا توجه کنند . از مجلس چهارم انتظار است ، خطّ امام را که راه همیشگی تاریخ ما و مستضعفان جهان و نفی کننده̾ هر نوع سلطه̾ استکباری و در رأس آن آمریکای جهان خوار است ادامه داده و اصل حمایت از مستضعفان جهان و محرومان مسلمان و مجاهدان در راه شرف و کرامت اسلامی را بیش از پیش قوت بخشد و صلابت و ساز ناپذیری انقلاب اسلامی را از هر زمان قوی تر به نمایش گذارد . از مجلس انتظار است که طرح های جدی و عملی در جهت حمایت از قشرهای محروم و جلوگیری از اسراف و اتراف و تکاثر و سرمایه داری لجام گسیخته ، به تصویب رساند و مجال ندهد اشرافیت و تجمل که نشانه هایش به چشم می خورد و بلای خانمان سوز برای کشور است حاکم گردد و مصرف گرائی و رفاه جای صبر و ریاضت و تحمّل و صلابت و قناعت را پر کند و قشر های سود پرست بر مقدرات توده های محروم و بی خانمان حاکم گردد و وابستگی اقتصادی به جهان سرمایه داری استقلال کشور را در معرض تهدید قرار دهد و در عین حال از طرح های اصلاحی جهت باز سازی و بهبود وضع اقتصادی صنعتی کشور و تأمین خدمات عمومی عادلانه برای توده̾ ملت حمایت و جانبداری نموده ، عدالت اجتماعی را برای همگان سرلوحه̾ کار خود قرار دهد و به فرموده حضرت امام در پیام برائت : « آن چیزی که روحانیون نباید هرگز از آن عدول کنند و نباید با تبلیغات دیگران از میدان بدر روند حمایت از محرومین و پابرهنه ها است چرا که هر کسی از آن عدول کند از عدالت اجتماعی اسلام عدول کرده است » . از مجلس چهارم انتظار است با تورم و گرانی روز افزون که عامل رنج و سرخوردگی توده های ملت می گردد جدا به مقابله برخیزد و در صدد اصلاح هر گونه اشتباهی که بار سنگین گرانی و تورم را بر گرده̾ محرومان فرود می آورد ، بر آید و از فشار های مالیاتی و عوارضی که از سوی برخی عناصر اجرائی وضع و به اجرا در آمده و برای قشر های کم در آمد کمرشکن و غیر قابل تحمل و موجب سلب اعتماد از مسئولین است جدا جلوگیری کند و مجال ندهد سیر تصاعدی تورم و گرانی و عوارض و مالیات های سنگین و عمل کرد شهرداری و امثالش پایگاه اعتماد مردمی را نسبت به دولت و نظام متزلزل سازد که مسامحه̾ در این کار زیان های جبران ناپذیری به بار خواهد آورد و به این مطلب هر سه قوه می بایست عطف توجه کنند . از مجلس چهارم انتظار است در جهت مبارزه با فساد و ابتذال و آزادی های بی قید و شرط عناصر فاسد و مطبوعات وابسته به لیبرال ها و پس مانده های رژیم پیشین که اخیرا جانی دوباره گرفته اند و در غالب مطبوعات ، فیلم و هنر و تجمل و بد حجابی و دهن کجی به ارزش ها مقاصد شوم خود را به اجرا در می آورند و از سعه̾ صدر مسئولین و با بهتر بگوئیم بی برنامه گی و ضعف برخورد ها ، سوء استفاده می کنند ، طرح های انقلابی و جدّی تهیه و به تصویب رسانند و نیز در پاک سازی محیط آموزشی و اجتماعی از پاره ای مروجان فساد با برخورد قاطعانه پافشاری کنند ، چه در غیر این صورت آن چه ملت شریف به پای آن صد ها هزار قربانی داد به دست فراموشی سپرده می شود و تهاجم سازمان یافته فرهنگی به شکلی خزنده نظام اجتماع و انقلاب را از درون می پوساند و نقشه های دشمنان اسلام که امروز جنگ را در این صحنه کشانده اند با غفلت و بی توجهی ها به اجرا در می آید و هنگامی بیدار می شویم که سرمایه انسانی و ارزش های معنوی نسل جوان را از دست داده ایم و خدای نخواسته تکرار تاریخ تلخ گذشته ها را شاهد خواهیم بود و در آن صورت راه بازگشتی نخواهیم داشت . بدون تردید برای اجرای عدالت و جلوگیری از سوء استفاده̾ زالو صفتان اقتصادی و پر کردن شکاف موجود فقر و غناء و مبارزه̾ با تورّم و گرانی و خنثی کردن توطئه های طراحی شده از سوی دشمنان سوگند خورده در نشر فساد و سقوط اخلاقی نسل موجود و نسل های آینده و محدود کردن آزادی های نا معقول و برخورد با ابتذال اخلاقی و بی تعهدی مطبوعاتی و بد آموزی های به اصطلاح هنری و تبلیغاتی از طریق فیلم و سینما و هنر و رسانه های عمومی و نقد و اصلاح و کنترل و هدایت نهاد های فرهنگی ، هوشیاری کامل و طرح های مناسب و قوانین قاطع می خواهد که عنصر اصلی آن در دست مجلسیان است و ده ها مسئله دیگر که عقلاء قوم حتما بدان توجه دارند و به جای پرداختن به مسائل تفرقه انگیز باید توجّهشان را بدان معطوف سازند . انتظار است نمایندگان مجلس به این مسائل بیاندیشند و به جای تضعیف و برخورد و تسویه حساب ها مصلحت اسلام و انقلاب و میهن اسلامی را بر مصالح گروهی جناحی مقدم دارند که انشاء الله چنین خواهد بود . و رضای خدا و پیامبر و اولیاء دین و امام عصر ـ ارواحنا فداه ـ و شادمانی روح مطهر امام راحل و رضایت خاطر ایثارگران که صاحبان این انقلابند و نیز عظمت مجلس و عزت نمایندگان و اعتبار نظام و آرامش افکار وجدان عمومی تنها از این طریق میسر است و بس . ( و ما علی الرسول الا البلاغ ) .
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 63 |