تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,369 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,311 |
اصول اعتقادی اسلام | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1371، شماره 127، تیر 1371 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
اصول اعتقادی اسلام معاد بهشت (2) بر اساس معارف اعتقادی اسلام که از متن قرآن مجید و احادیث معتبر دینی سرچشمه میگیرد بهشت و جهنّم هم اکنون مخلوق و موجود میباشند و خداوند جهان از آغاز خلقت انسانها این دو جایگاه را نیز آفریده و بهشت را وعده گاه نیکان و پاکان و جهنّم را مسکن بدکاران و ظالمان قرار داده است. و بر پایۀ دلالت بسیاری از روایات اهلبیت علیهم السلام حضرت پیغمبر اکرم (ص) هنگامی که به عنوان معراج به آسمانها مسافرت کردهاند بهشت و جهنّم را مورد بازدید قرار داده و بعلاوه وارد بهشت گردیدند و پس از مراجعت مطالبی در این رابطه بیان نمودند که در کتب حدیث موجود است. و نیز بر اساس تعدادی از روایات معتبر که از آن پیشوایان معصوم علیهم السلام صادر گردیده است هیچ فردی نمیمیرد مگر اینکه پیش از اینکه از این جهان به جهان آخرت منتقل شود جایگاه خود را در بهشت یا جهنّم میبیند.[1] به این نکته نیز باید توجه کنیم که خلقت قبلی بهشت و جهنّم با موضوع تجسّم اعمال که اعمال انسان را در ساختار بهشت و جهنّم مؤثّر میداند منافات ندارد زیرا خلقت بهشت و جهنّم به عنوان زمینه است که تکمیل و بوجود آمدن خصوصیّات دیگر با اعمالی که انسان در دنیا انجام میدهد مرتبط میشود. در قرآن کریم آیات فراوانی از شکوه و عظمت و زیبائی و و پاکیزگی بهشت سخن میگوید و نعمتهائی که حضرت رحمان در این جایگاه با عظمت مهیّا کرده است را مورد تذکّر قرار میدهد که توجّه به آنها برای اینکه انسانها در زندگی تقوا و پاکی را پیشه خود بسازند و برای نیل به تقرّب پروردگار و رسیدن به این مقامات و موقعیّتها بکوشند فوق العاده مؤثّر است. و ما برای نمونه به بیان قسمتی از آنها میپردازیم: در 36 مورد از نهرهائی که در میان باغستانهای بهشتی در جریان است خبر میدهد و در یک مورد خصوصیّات آن نهرها را به این عبارت بیان میکند: «ã@sW¨B Ïp¨Ypgø:$# ÓÉL©9$# yÏããr tbqà)GßJø9$# ( !$pkÏù Ö»pk÷Xr& `ÏiB >ä!$¨B Îöxî 9`Å#uä Ö»pk÷Xr&ur `ÏiB &ûtù©9 óO©9 ÷¨tótGt ¼çmßJ÷èsÛ Ö»pk÷Xr&ur ô`ÏiB 9÷Hs~ ;o©%©! tûüÎ/Ì»¤±=Ïj9 Ö»pk÷Xr&ur ô`ÏiB 9@|¡tã y"|ÁB ( öNçlm;ur $pkÏù `ÏB Èe@ä. ÏNºtyJ¨V9$# ×otÏÿøótBur `ÏiB öNÍkÍh5§ ( ô`yJx. uqèd Ó$Î#»yz Îû Í$¨Z9$# (#qà)ßur ¹ä!$tB $VJÏHxq yì©Üs)sù óOèduä!$yèøBr& ».[2] یعنی: داستان بهشتی که از جانب خداوند وعدۀ آن داده شده است این است که در آن نهرهائی از آب زلال و گوارا و نهرهائی از شیر بیآنکه هرگز طعمش تغییر کندو نهرهائی از شراب ناب که نوشندگان را لذّتی به حد کمال میبخشد و نهرهائی از عسل مصفا روان است. در مواردی چشمههائی را که در آن چشمه سار الهی وجود دارد مورد توجّه قرار میدهد و میفرماید: «¨bÎ) tûüÉ)GßJø9$# Îû ;M»¨Zy_ Abqãããur»[3] افراد باتقوا در بهشت بر لب چشمههای آب قرار گرفتهاند. و گاهی آن چشمهها را با این عبارت شرح میدهد: «$YZøtã Ü>uô³o $pkÍ5 ß$t7Ïã «!$# $pktXrãÉdfxÿã #ZÉføÿs? »[4] یعنی بندگان خاص خدا از سرچشمه گوارای آب مینوشند که آن را به اختیار خودشان هر کجا بخواهند جاری میسازند به این معنا که جهت جریان آن چشمهها نیز با میل بهشتیان انجام میگیرد. و در موردی نام آن چشمه را با این تعبیر بیان میکند و میفرماید: «$YZøtã $pkÏù 4£J|¡è@ WxÎ6|¡ù=y »[5] یعنی آن سرچشمۀ ناب و زلال سلسبیل نامیده میشود. و نیز در مواردی جایگاههای بلندو کاخهای باعظمتی که بهشتیان را در آغوش خود جای داده را متذکّر میشود و از آنها به عنوان غرفههائی که بر روی یکدیگر قرار دارند تا از آن جایگاه بلند و با شکوه مناظر زیبای بهشت را بهتر ببینند نام میبرد و میگوید: «Ç`Å3»s9 tûïÏ%©!$# (#öqs)¨?$# öNåk®5u öNçlm; Ô$täî `ÏiB $ygÏ%öqsù Ô$täî ×p§Ï^ö7¨B ÌøgrB `ÏB $pkÉJøtrB ã»pk÷XF{$# ( yôãur «!$# ( w ß#Î=øä ª!$# y$yèÏJø9$# »[6] . برای انسانهائی که در برابر خداوند تقوا را پیشۀ خود ساختهاند کاخها و عمارتهائی که بالای یکدگیر قرار دارد بنا شده است که در جلوِ آن کاخها نهرهای آب جاری است و این وعدۀ خداوند است و خداوند هرگز وعدۀ خود را خلاف نخواهد کرد. در جاهای متعدّدی از اینکه بهشت جای آمن است و اهل بهشت در ایمنی نکامل بسر میبرند سخن میگوید. برای توضیح باید توجّه داشت که خداوند حکیم بر اساس مصلحت و حکمتی که در نظر داشته است این دنیا را برای آمن و آسایش کامل قرار نداده است و در اقیانوس این جهان، انسانها در هر لحظهای از زندگی خود امواجی از مرگ و میرها، طوفانها و تلاطمها از بلاها و ناراحتی و رنجها و غم و اندوهها را در بالای سر خود مشاهده میکنند که کشتی زندگی آنها را با خطر و ویرانیها و هول و هراسها مواجه میسازد و هنوز شهد زندگی را نچشیده شرنگها کام آنها را تلخ میکند. این حقیقت را حضرت امیرالمؤمنین (ع)با این عبارات بیان فرمودند. «دارٌ محفوفة و بالغدر و معروفة لاتدوم احوالها ولایسلم نزّالها احوال مختلفة و تارات متصرفة العیش فیها مذموم و الأمان منها معدوم و انّما الها فیها اغراض مستهدفة ترمیهم بسهامها و تفنیهم بِحِمامها».[7] یعنی دنیا جایگاهی که بلاها و مصیبتها آنرا فرا رگفته است و به مکرر و حیله شناخته شده است. منه دل بر جهان کین سرد ناکس وفاداری نخواهد کرد با کس از این سرد آمد این جای بلاخیز که تا جا گرم کردی گویدت خیز اوضاع آن همیشگی نیست و ساکنان این جهان هرگز به سلامت نخواهند ماند حالاتی است متفاوت و نوبتهائی است در تغیّر بطوریکه هر کسی چند روز نوبت اوست شادمانی کامل در آن مورد مذمّت و ایمنی کامل در آن وجود ندارد و اهل انی دنیا هدفهای تیرهای اندوه و گرفتاری و مرگ میباشند که دنیا آنان را هدف قرار میدهد و بالاخره به وادی مرگ و نابودی میکشاند ولی قرآن مجید بهشت را جای امن و آسایش معرفی میکند و در مواردی متعدّدی امنیت بهشتیان را بعنوان یکی از مزایای این مهمانخانۀ الهی گوشزد مینماید: «¨bÎ) tûüÉ)FãKø9$# Îû BQ$s)tB &ûüÏBr& Îû ;M»¨Zy_ 5cqãããur »[8] یعنی افراد باتقوا در جایگاه امن و در باغستانها و چشمه سارهای بهشت بسر میبرند و نیز میگوید:«!$tBurz`tBu @ÏJtãur $[sÎ=»|¹ y7Í´¯»s9'ré'sù öNçlm; âä!#ty_ É#÷èÅeÒ9$# $yJÎ/ (#qè=ÏHxå öNèdur Îû ÏM»sùãäóø9$# tbqãZÏB#uä ».[9] یعنی کسانی که دارای ایمان بوده و به انجام کارهای نیک اقدام نمودند برای آنها پاداش مضاعف خداوندی مقرر گردیده است تا در غرفههای بهشتی از هر غم و اندوه و رنج و ناراحتی ایمن و آسوده خاطر باشند. و نیز میفرماید: ¨bÎ) tûüÉ)FãKø9$# Îû BQ$s)tB &ûüÏBr& Îû ;M»¨Zy_ 5cqãããur tbqÝ¡t6ù=t `ÏB <¨ßZß 5-uö9tGóÎ)ur úüÎ=Î7»s)tGB y7Ï9ºx2 Nßg»oYô_¨ryur Aqçt¿2 &ûüÏã tbqããôt $ygÏù Èe@ä3Î/ >pygÅ3»sù úüÏZÏB#uä»[10] کسانی که در راه تقوا را در زندگی پیش گرفتند در بهشت در مقام امن و امان قرار گرفته و در باغها و کنار چشمهها آرمیده و لطیفترین لباس از حریر نازک و ستبر بر تن پوشیده و روبروی هم بر تختها تکیه زدهاند و با حوریان زیبا آن را همجفت قرار دادهایم و از هر نوع میوه که بخواهند برای آنها و از هر گونه ناراحتی و درد و رنج و زحمت ایمن و آسودهاند. ادامه دارد
[1] . اعتقادات صدوق-ق 90، امالی صدوق- ص 276، توحید صدوق- ص 105، بحارالانوار- ج 8، ص 200. [2] . سوره محمد، آیه 15. [3] . سوره الذاریات- آیه 15. [4] . سوره انسان، آیه 6. [5] . سوره انسان، آیه 18. [6] . سوره زمر، آیه 20. [7] . نهج البلاغه، خطبه 226. [8] . سوره دخان، آیه 52. [9] سوره سبأ، آیه 37. [10] . سوره دخان، آیات 51-55. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 75 |