تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,177 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,098 |
نگاهی به، کارنامۀ مجلس سوّم | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1371، شماره 127، تیر 1371 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
نگاهی به، کارنامۀ مجلس سوّم: جمعبندی عملکرد چهار سالۀ سوّمین دورۀ مجلس شورای اسلامی توسط حجة الاسلام والمسلمین مهدی کروبی اشاره: مجلس شورای اسلامی در نظام ما از جایگاه والایی برخوردار میباشد. پدر و معمار انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی(س)، مجلس را در رأس امور قرار داده و آن را منشأ تمامی اقدامات دیگر نهادها و مسئولین نظام معرفی مینمودند. در واقع مردم سراسر کشور با شرکت آزادانه در انتخاباتی سالم و برگزیدن نمایندگان اصلح قادر خواهند بود مستقیماً در تعیین سرنوشت خویش دخالت داشته و ترسیم کننده خط مشی و برنامههای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی کشور خود باشند. پرواضح است که در انتخابات، خصوصاً انتخابات مجلس شورای اسلامی، آنچه به عنوان ملاک و معیار و میزان باید مطرح باشد همانا رأی و نظر «مردم» بوده که در میان نامزدهای انتخاباتی افرادی را بر میگزینند که به تشخیص خود آنها را اصلح میدانند و امور مقننۀ کشور را برای مدّت چهار سال به آنان میسپارند (و البتّه بر عملکردشان نیز نظارتی دقیق مینماید). بنابراین عملکرد مجالس شورای اسلامی و دیگر نهادهای منتخب مردم در حقیقت کارنامۀ مردم ما در بُعد تقنینی نظام اسلامی طی چهار سال میباشد. اکنون که نمایندگان منتخب مردم، چهارمین دورۀ مجلس شورای اسلامی را تشکیل داده و امید است تا بحول و قوّۀ الهی در مسیر اهداف والای امام خمینی (سلام الله علیه) و تبعیت از مقام معظم رهبری، و مقاصد عالیۀ انقلاب و خواستههای مردم مؤمن به انقلاب کارنامۀ درخشانی از عملکرد خود در پایان این دورۀ مجلس ارائه نمایند (انشاءالله)، با توجّه به پایان کار مجلس سوّم، از آنجا که ریاست محترم مجلس سوّم حضرت حجة الاسلام و المسلمین کروبی در آخرین روز مجلس سوّم، طی نطقی، کارنامۀ سوّمین دورۀ مجلس شورای اسلامی را جمعبندی و به اطلاع امت پاسدار اسلام رسانیدند درج قسمتهای مهمّ این جمعبندی که کارنامۀ چهارسالۀ منتخبین مردم در قوۀ مقننۀ کشور میباشد، مناسب تشخیص داده شد. «پاسدار اسلام» امید توفیق روزافزون برای تمامی مؤمنین و دلسوختگان انقلاب در پاسداری از اسلام ناب محمّدی(ص) و دستاوردهای انقلاب اسلامی در تمامی سنگرها را دارد چه آنهائی که با رأی مردم در سنگر مجلس چهارم مشغول خدمت خواهند بود و چه آنهایی که با رأی مردم در سنگر مجلس چهار مشغول خدمت خواهند بود و چه آنهایی که در دیگر سنگرهای انقلاب به ادای دین خویش در قبال امام و شهیدان انقلاب میپردازند.
«پاسدار اسلام» بسم الله الرحمن الرحیم چون امروز روز ختم و اختتامیه جلسه است و برنامههائی هم با دوستان عزیزمان طبق معمول همیشه داریم قبلاً هم ما عرایضی بنا شده به محضرتان عرض کنیم. مجلس شورای اسلامی دور سوّم ساعت هشت و ده دقیقه هفتم خرداد سال شصت و هفت کارش را شروع کرد و با پیام رهبر کبیر انقلاب، امام همیشه جاوید کار مجلس شروع شد و امروز هم پایان کار مجلس است. اوّلا من این نکته را عرض کنم، این مجلس از یک خصوصیت خاصی برخوردار بود و آن اینکه در دوران این مجلس هم حادثه بسیار مهمی رخ داد که فاجعهای بود برای انقلاب و آن رحلت و ارتحال حضرت امام بود هم با لطف و عنایت خدا و هشیاری خبرگان، سریع رهبری و جانشین امام تعیین شد که مهمترین حادثه انقلاب بوده تحقیقاً، هشت سال دفاع مقدس داشتیم در دوران این مجلس آتش بس شد، صلح شد، قطعنامه پذیرفته شد که این هم یک حادثه بسیار مهمی بود که در مجالس قبلی نبود و نکته سوّم هم تعویض دولت بود که آن هم باز به آن صورتی که سابقه نداشت یعنی بعد از بازنگری قانون اساسی و ادغام ریاست جمهوری و نخست وزیری شد یعنی با توجه به تغییر قانون اساسی. بابراین سه حادثه مهم رخ داد. در تمام این حوادث مجلس همراه و هماهنگ با مجموعۀ نظام و الحمدالله هیچگونه مسألهای و سخنی در این حوادث، ما نداشتیم و در دولت هم که بعداً عرض میکنم به کلیه وزراء پیشنهادی در یک رأی بالائی نمایندگان رأی دادند. ما فراموشمان نمیشود که یک حادثه بسیار مهمی نسبتاً در دور اوّل مجلس داشتیم و آن دگرگونی پیش آمد و رأی به عدم کفایت رئیس جمهور دادند فراموشمان نشده که تنشهای داشتیم در مجلس و حتّی چه بحثها و گفتگوها شد که در مذاکرات مجلس هست و ثبت در تاریخ ایران اسلامی است. اصل اساسی کار مجلس، تصویب طرحها و لوایح بوده که اینجا ما تلاش میکنیم انشاءالله فشرده یک مقدار قوانین را گوشزد و یادآوری کنیم. تا پایان اردیبهشت همین سال جاری ششصد و پنج طرح و لایحه به مجلس شورای اسلامی آمده و مورد بررسی قرار گرفته. نکته اولی که اینجا باز نشان دهنده امتیاز این مجلس است یا نقطه قوّتی است یا خصوصیّتی است بهر تعبیری که میپذیرید در این ششصد و پنج طرح و رقم بیشتر آن طرح میباشد که برای مردممان میگویم نه برای شما عزیزان و افراید که کاملاً وارد هستند. مردم ما بدانند که لایحه آن است که دولت به مجلس میفرستد، طرح آن است که قبلی طرحها به مراتب کمتر از لوایح بوده. مثلاً در مجلس اوّل که جمعاً هفتصد و نود طرح و لایحه داشته، پانصد و پنجاه و سه تای آن لایحه بوده و دویست و سی و هفت تا طرح بوده اما در این مجلس همانطور که عرض کردم بیشترش طرح بوده، یعنی سیصد و بیست و دو تا از قوانین ما طرح بوده و دویست و هشتاد و سه تا لایحه بود. از این نکته ما این نتیجه را میخواهیم بگیریم که خود نمایندهها گذشته از این که در لوایح دولت نقش اساسی داشتند و تغییر و تحول میدادند و با کارشناسهای دولت و مسئولین محترم دولت همکاری میکردند و همه وقت قوانین و لوایح به یک صورت کاملتری از مجلس بیرون میرفت و تصویب میشد با توجه به نیازهای جامعه، با توجه به یک صورت کاملتری از مجلس بیرون میرفت و تصویب میشد با توجه به نیازهای جامعه، با توجه به تنگناهای قانونی که داشتیم از این جهت هم خلاقیتها و توان مجلس یا بیش از گذشته بود یا بیش از گذشته کار میکردند یعنی توجه داشتند که آنهائی هم که دولت بصورت لایحه نیاورده در این جهت آنها فعال باشند و نیازهای جامعه و تنگناهای قانونی را با آشنائی که از جامعه داشتند بصورت طرح به مجلس بیاورند که در مجلس اوّل نود و پنج طرح تصویب شد و در مجلس دوّم نود طرح تصویب شد و در مجلس سوّم صد و بیست و دو طرح تصویب شده و طرحها هم همهاش در راستای محرومیّت زدائی، نجات از تنگناهای قانونی، مشکلات مستضعفین که بعنوان نمونه یک بخش کوچکش را همین اوّل عرض میکنیم: در رابطه با مسأله کشاورزی که برای ما محوری است و بسیار برای ما مسأله کشاوزی مهم و اصولی و اساسی است و بر هیچ کس پوشیده نیست اکثر قوانینی که بهترین خدمت را به بخش کشاورزی کشور نموده طرحها بوده. وزیر محترم کشاورزی میگفت بیش از نود درصد حل مشکلات ما که شده از طرحها بوده که من بعنوان نمونه اینجا این چهار طرح را بحضورتان عرض میکنم: 1- طرح تضمین خرید محصولات کشاورزی که دولت را ملزم و موظف کردیم بر اینکه قرارداد با کشاورزها منعقد کند و آنها مطمئن باشند که محصولشان خریداری میشود. خوب قبلاً چون این طرح و این قانون نبود آقایانی که واقف هستند و مطلع هستند یک وقت می دیدی یکسال ما پیاز اینقدر داریم که کشاورزان دیگر آن را از زمین بیرون نمیآورند چون پول حمل آنها به میدان نمیشد. یکسال هم میدیدیم برای پیاز بازار سیاه بوجود میآمد و سیب زمینی هم همین طور. بعد از این طرح یک حرکتی و جهشی در پیشرفت و ترقی کشاورزی در بخشهای جو، غلات، سیب زمینی، پیاز و صیفیجات بنابر گزارش وزارت کشاورزی انجام شد. یعنی یک تحرک فوق العادهای در کشاورزها بوجود آمده و محصول بالا رفته است. خوب مسأله کشاورزی با این اهمیتش با یک چنین حرکتی الحمدالله تولید را بصورت بسیار چشمگیری بالا برده، همین طرح و قانونی که دولت ملزم به اعلام قیمت محصولات کشاورزی است تا آخر شهریور و هر سال هم باید خرید آنها را تضمین کند. یعنی کشاورز هیچ نگرانی از این که محصول روی دستش میماند و از بین میرود نداشته باشد و لذا بخاطر نداشتن امکاناتی متأسفانه، کشورمان اگر ضرری هم متوجهاش شده است متوجه دولت شده، اگر سیب زمینی در دشت گرگان مانده بالاخره باز دولت ضرر کرده، اگر در اثر نداشتن انبارها محصولات در بیابان مانده و با سختی دولت محافظت کرده، بر دوش آنها (دولت) بوده ولی تولید کننده اطمینان کافی داشته... 2- طرح حمایت از تولید دام داخلی که روشن است. 3- طرح تثبیت آب بهای زارعین. 4- طرح ملتها، تسهیلات، تأخیر پرداخت وامهای کشاورزی که برای کشاورزان قائل شدند. یعنی کلاً این طرحها در جهت این است که تولید رشد کند و حرکت داشته باشد. بهر جهت، پس بخش اوّل عرض من این بود که مجلس در قوانینی که تصویب کرده، بخش عظیم آن طرح بوده است که بدست خود نمایندگان دلسوز انجام شده است. در رابطه با بخش اقتصادی باز برای اوّلین بار با لطف خدا و تلاش نمایندگان و مسئولین محترم اجرائی برنامه پنج ساله در مجلس تصویب شد و برنامهریزی تثبیت شده الحمدالله و خط مشی مشخص که آنهم با تلاشهائی که دولت و مجلس کردند بصورت خوبی الحمدلله برنامه پنجساله فرهنگی، اقتصادی، سیاسی جمهوری اسلامی تصویب شد. در این برنامه به مسائل فرهنگی توجه شده، به دانشگاهها توجه شده، به مناطق محروم توجه شده، به برگشت نیروها و وارد در کار توجه شده و کاملاً برنامه از نظر عملی هم آنچه که گزارش میدهند در مجموع الحمدلله موفق بوده و امیدواریم که مجلس چهارم هم بتواند برنامه دوّم را انشاءالله بصورت خوبی که تکاملش به ادامه است که انشاءالله برنامه دوّم هم بموقع تصویب بوشد و به اجرا دربیاید. تصویب قانون مالیاتهای مستقیم که اخیراً نمایندگان تصویب کردند، تسهیلاتی که برای صاحبان حِرَفْ و شغل قائل شدند، تسهیلاتی که برای طبقات زحمتکش و حقوق بگیر و کارمند در مالیات که تا هیجده هزار تومان معافّیت دارند، قائل شدهاند که یکی از کارهای اقتصادی خوب دولت و مجلس است که بصورت خوبی الحمدلله انجام شد و تفاهم کامل بود و رابطه با مصوّبۀ هم کمیسیون و هم مجلس. در موارد مهم دیگری در رابطه با مسائل اقتصادی، قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور، قانون اجرای اصل چهل و نه و بسیاری چیزها در این زمینه، بخصوص که میگفتند که ما تنگنای قانونی داریم و قانون نداریم، در این زمینه قانون خوبی تصویب شد که مسئولین قضائی بتوانند کار را بخوبی انجام دهند. یکی از مراکز مهم کشور و شاید اساسیترین جا، مسأله آموزش عالی و تربیت نیرو و متخصّص است. مسلماً اگر ما بخواهیم از آن منابعی که خدا و نعمتهائی که خدا نصیبمان کرده است بخوبی استفاده کنیم، شرط اوّلش آن است که نیروی مجرّب و متخصص داشته باشیم. همچنان که مراکز صنعتیمان تشنه نیروهای مجرب و تحصیلکرده و متخصص هستند و با کمبود نیز مواجه هستند. و این مسئولیت و این رسالت بر دوش دانشگاههای ما و آموزش عالی ما هست. خوب عنایت کنید برای اینکه نیرو جذب دانشگاهها بشود، برای اینکه اساتید آنجا بمانند، باز میتوانیم بگوئیم که کارهای بیسابقهای در مجلس سوّم بالنّسبه به آموزش عالی و مسائل دانشگاهی شد. یا بصورت طرح یا بصورت لایحه، که در اینجا بیشتر لوایح دولت بوده ولی بصورت طرح تکامل یافتهتری از مجلس بیرون رفت. اوّلین مسألهای که همان تابستان 68 تصویب شد قانون اصلاح پارهای از مقررات، مربوط به پایه حقوق اعضاء هیأت علمی شاغل و بازنشسته دانشگاها بود در اینجا عرض کنم وقتی تصویب شد تقریباً از همۀ دانشگاهها تقدیر و تشکر به مدیریت مجلس آمد که این کار انجام شده و موجب جذب نیروها به دانشگاهها شده و در واقع با آن حقوق دیگر اساتید و نیروها در بخشهای خصوصی میرفتند و کار میکردند. قانون نحوه انجام امور مالی و معامله دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی، و هیأت امنا و آن قضایا که باز هر دو وزیر آن موقع آقای دکتر فاضل و اینها بودند و آقای دکتر معین تقاضا کرده بودند که زودتر این تصویب شود و بعد هم تقدیر و تشکر داشتند از این که این مشکل حل شده است، کارهای دیگر، قانون ایجاد تسهیلات برای خرید، احداث و تکمیل خوابگاههای دانشجوئی. یکی از مشکلات مراکز دانشجوئی، مراکز آموزش عالی، خوابگاه بود. گاهی اوّل تحصیل با مشکلات حادی مواجه میشدیم. تسهیلاتی برای خرید و ساختن خوابگاه در مجلس تصویب شد. بصورت ضرورت و عسر و حرج همین مجلس قانون ضرورت عدم تخلیه خوابگاههای دانشجوئی را تصویب کرد چون تخلیه میکردند و یادتان هست که حتّی بعضی جاها را تخلیه کردند که منجر میشد مقام معظم رهبری دخالت کنند و دستور بفرمایند که تخلیه نشود. مجلس تصویب کرد که اینها جاهائی هستند که باری مدت معیّنی باید باشند که طبعاً برایش زمان تعیین کرد بعنوان همان ضرورت و عسر و حرج. از طرف دیگر همین مجلس قانون تصویب کرد که هر جا ساختمانهائی از آموزش عالی گرفته شده از دانشگاه شهید چمران را گرفته بودند تا جاهای دیگر، مجالس تصویب کرد که نهادهای انقلابی، که اینها را برحسب ضرورت در اختیار گرفتهاند در اختیار خود مرکز و آموزش عالی برگردانند. اینها حرکاتی بود در ارتباط با آموزش عالی. در رابطه با آموزش و پرورش هم این مجموعه عظیم چند میلیونی، که بیش از ده میلیون دانش آموز دارند (این نکته را در اینجا عرض کنم هم برای آموزش و پرورش و هم برای کل وزارتخانهها) بودجه سالانه که به مجلس میآمد تقریباً اکثریت وزراء- چون میخواهم با دقت حرف بزنم- بخصوص وزراء تخصصی تقدیر و تشکر داشتند که مجلس سخاوتمندانه برخورد میکند، بودجههای ما اضافه میشود این را وزیر محترم نیرو بمن گفتند، وزیر کشاورزی گفتند، وزیر آموزش عالی گفتند، یعنی با توجه باینکه دولت در این جهت اهتمام کامل داشت ولی چون کار این وزارت خانهها بسیار مهم بود، هم ارزشان و هم ریالشان نوعاً اضافه میشد که یکی از آنها آموزش و پرورش میباشد، قانون مقررات استخدامی نهضت سوادآموزی، باز تخلیه مراکزی که مربوط به آموزش و پرورش بوده مجلس قانون تصویب کرده، قانون تأمین مسکن برای فرهنگیان که چهل درصد زمینهای شهری مختص فرهنگیان بشود. حتی در رابطه با مصالح ساختمانی که آنها بتوانند بسازند، و ارز مشخصّی هم، برای ساختمان سازی جهت معلّمین مجلس تعیین کرد. قانون تأسیس مدارس غیرانتفاعی، قانون تشکیل سازمان آموزش و پرورش استثنائی، خرید و تملک ساختمانهای استیجاری که هر روز میرفتند و اجاره تخلیه میگرفتند اینها همه چیزهائی بود که مجلس شورای اسلامی انجام داد... در رابطه با مسائل دفاعی که برای ما بسیار مهم میباشد و اهمیّت دارد قانون ادغام نیروها که دولت مصرّ بود و خواستند که نیروهای انتظامی ادغام بشوند که انشاءالله از کارآئی بیشتری برخوردار شوند و هم صرفه جوئی در بیت المال بشود. قانون ادغام وزارت خانههای سپاه و وزارت دفاع ارتش که وزارت دفاع و پشتیبانی شدند اینها لوایحی بود که آمدند و بصورت خوبی با لطف خدا تصویب شدند. مسأله قانون استخدامی سپاه که بیش از دویست ماده بود و مدتها کمیسیون دفاع و مسئولین دفاع و نظریات نمایندگان رویش زحمت کشیده شد و قانون استخدام سپاه که باز فرماندهی سپاه و همه آنها از مجلس تقدیر و تشکر داشتند که یک تجدید حیاتی است، برای نیروهائی که این همه زجر کشیدند و مبارزه کردند و شهدای فراوانی تقدیم انقلاب اسلامی کردند. اقدامات تقنینی مجلس سوّم تصویب قوانین در جهت رفاه محرومین نامه وزیر محترم آن زمان جناب آقای سرحدّی زاده که حالا از افتخارات مجلساند و جوابی که امام دادهاند و بحثهائی که در شورای محترم نگهبان بود و امام جوابهائی که دادند بهرجهت آن قانون کار هم، آن تتمّه و اواخرش به این مجلس خورد و بعد هم نهایتاً در مجمع مصلحت، که یکی از مترقیترین قانونیهای کار است که الحمدلله افتخار برای همه است، هم آنهائی که با آن مخالف بودند و هم موافق بودند اکثراً مدحش میکنند. تصویب «بیمه بیکاری» نیز از اقدامات بسیار خوب این مجلس بوده است. «نظام هماهنگ پرداخت» که باز هم حالا اصلاحیهاش یک مشکلی دارد و در مجمع تشخیص مصلحت است که انشاءالله با هماهنگی دولت این قانون نظام هماهنگ پرداخت، بخصوص با شیوهای که بکار برده شده، الحمدلله بصورت خوبی است که دولت هم به یاری و فضل پروردگار بتبواند کارهایش را انجام بدهد و بنحو احسن اجرا نماید. در مورد مسائل قضائی، قوانین متعددی اینجا داریم که مجلس شورای اسلامی دوره سوم تصویب کرده. از آن جمله «قانون مجازات اخلالگری در نظام اقتصادی جمهوری اسلامی»، «قانون مجازات اسلامی»، «قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری»، «قانون انتخاب وکیل توسط اعضاء دعوا» اینها چیزهای جدیدی بود که بصورت خوبی الحمدلله انجام شد. در ارتباط با «تعاونی» هم مسأله تشکیل وزارت تعاون باز از دورههای قبل بود و ادامه یافت و باز هم این مجلس توانست وزیر تعاون را با پیشنهاد ریاست محترم جمهوری تعیین و آماده کند و انشاءالله کارش را شروع کند که توفیقش را از خداوند میخواهیم. در مورد عزیزترین اقشار جامعۀ ما یعنی آزادگان، جانبازان، خانوادههای شهدا و رزمندگان، مجلس سوم دوازده مصوبه داشت که در رفع مشکلاتی پیرامون جواز کسب، اشتغال، حقوق، بازنشستگی و... تأثیر بسزائی داشت. در این ارتباط مهمتر از همۀ این موارد در رابطه با مسألۀ رزمندهها و جهادگرانی که در جبههها حضور داشتهاند بود. حقیقتش این است که دوران جنگ بسیاری از نیروهای مخلص و متعهد شهرها را رها کرده، مدرسهها را رها کرده و به جبهه رفتند که بسیاریشان هم به درجۀ شهادت نائل گشتند. در این میان عدّهای هم در شهرهای خودشان ماندند، درسشان را هم میخواندند و ادامه هم میدادند. طبیعی است که نسبت به آنهائی که در تهران و شهرستانها ماندهاند و درسشان را خواندهاند، بعضی جبهه رفتهها یک مقدار عقب مانده بودند لذا مجلس سوّم تصویب کرد که چهل درصد سهمیه دانشگاهها برای رزمندهها و جهادگرانی که در جبهه بودهاند چون اینها نتوانستند در عین انجام وظیفه و کارشان به تقویت بنیۀ علمی خود بپردازند. در این رابطه انصافاً با همراهی دولت و آموزش عالی و تلاشی که کمیسیون آموزش عالی در مجلس کردهاند الحمدلله این عزیزان دارند به ترتیب به دانشگاهها میروند و بودجهای از دفاع و غیردفاع برای بنیۀ علمی آنها تعیین شده که کلاسهای پیش دانشگاهی داشته باشند. این از خدمات بسیار مهم مجلس شورای اسلامی بوده. اهم مصوّبات و قوانین مجلس سوم در امور سیاسی در مورد مسائل سیاسی، مجلس سوم چهار مصوبۀ عمده دارد: یکی نسبت به موضوع کتاب کفر آمیز «آیات شیطانین که پس از اعلام حکم تاریخی حضرت امام مبنی بر قتل سلمان رشدی، مجلس هم دنبالش مصوبهای داشت و آن اعلام قطع ارتباط با انگلستان بود که پس از اینکه عذرخواهی شد مجدداً ارتباط برقرار گردید. قابل توجه است که در این ارتباط «دولت» هم به مجلس آمد و از آن طرح دفاع کردند و وزارت خارجه هم دفاع کردند. مسألۀ دوم تصویب قانون روز مبارزه با استکبار جهانی بود که مجلس سوّم روز سیزدهم آبان را بعنوان روز ملّی مبارزه با استکبار جهانی تعیین نمود. روز سیزده آبان، روز تبعید امام به ترکیه بدلیل سازش ناپذیریاش در مبارزه با ظلم و استکبار است، روز شهادت دانش آموزان و دانشجویان ما میباشد. این روز روزی است که مرکز توطئه علیه انقلاب اسلامی و منبع مکر و حیله علیه انقلاب اسلامی یعنی باصطلاح سفارت آمریکا (لانه جاسوسی) بوسیلۀ دانشجویان پیرو خطّ امام و پیشاپیششان هم روحانی ارزشمند حجة الاسلام والمسلمین آقای موسی خوئینیها اشغال شد. باین مناسبت، این مصوبه را مجلس سوّم تصویب کردند. مصوبۀ سوّم در ارتباط با تشکیل کنفرانس فلسطین یعنی انقلاب اسلامی فلسطین بود. مدّون و قانونی شدن این خواستۀ بحقّ همۀ عاشقان رهائی قدس با توجه به حقوق و مسئولیتهائی که از این ناحیه متوجه نهادهائی همچون بنیاد شهید، هلال احمر، آموزش عالی و صدا و سیما شد که خدا خیر بدهد به آنهائی که این قانون را تصویب کردند، در مجلس شورای اسلامی آوردند و به مورد اجرا گذاشتند، هم اکنون این قانون خوشبختانه جا افتاده و یکی از کارها که کنفرانس بود با موفقیت بسیار بالائی الحمدلله انجام شد. همکاریهای میان دولت و وزارت امور خارجه و پشت کار مجلس شورای اسلامی که متولی این کار بود ترکیبی از نیروهای مؤمن، مسئولین اجرائی و مجلسی، از کارکنان مجلس گرفته تا نمایندگان و تا مسئولین اجرائی توانستند به بهترین وجه این کنفرانس را برگزار کنند که قبلاً صحبت کردیم، و باز هم میگوئیم: بیسابقه بود از نظر زمان و موقعیتی که ماجرای کنفرانس «مادرید» بعدش باید انجام بشود. در آن تاریکی، در آن ظلمت، در آن خفقان، در آن رعبی که آمریکا در دنیا بوجود آمده بود یک مرتبه این حرکت مقدس اینجا شروع شد. دوستان عزیزمان میدانند که ترکیبی که آمده بودند، اندیشمندان، صاحب قلمها، روزنامه نگارها، انقلابیون و مبارزین، گروههای فلسطینی، وزراء، رؤسای مجالس و نمایندگان یک ترکیب بیسابقهای بود و توانستند گام بسیار مؤثری در این جهت بردارند که یکی از برکات الهی بود این مصوبۀ مجلس سوّم و بموقع انجام شد و من یک وقت در مصاحبه گفتم روزی که از همین مجلس، ما حضور مقام رهبری رفتیم بعد از اینکه صحبت فرمودند، ما داخل رفتیم، میخواستند نماز بخوانند، اینقدر خوشحال از این قضیه بودند که نماز ظهرشان را که خواندند یک مرتبه سه چهار نفر که ما پشت سرشان بودیم برگشتند با خوشحالی گفتند چه بموقع این کار انجام شد. یعنی در موقعیتی که آن کنفرانس «مادرید» و این شرایط اختناق و خفقان است. این مصوبه آن موقع تصویب شد و از کارهای بسیار ارزشمند مجلس سوّم است. میخواهم بگویم که مقام معظم رهبری اینقدر از این کار و از این کنفرانس و از این مجمع خوشحال بودند که بین الصّلاتین اظهار خوشحالی میکردند. هیأتهائی هم از مجلس و دیگران به کشورهای مختلف در ارتباط با پیگیری این قضیّه سفر کردند، دبیرخانه این کنفرانس که مسئول آن جناب آقای موسوی لاری است کارهائی هم در دست اقدام دارد. آیئن نامه و اساسنامهاش هم نوشته شده که بیاری خدا و بفضل پروردگار مجلس چهارم آن برنامه را دنبال و پیگیری میکند. از امتیازات این مجلس بود که برای اولین بار کُد ردیف بودجه بعنوان فلسطین باز شد هم ریال و هم ارز. دولت هم کمال همکاری را داشتهاند. و همین طور قانون تشدید مقابله با اقدامات تروریستی دولت آمریکا. مسائل دیگری هم ما در قانون داریم که حالا فکر میکنم طول بکشد. مثلاً یکی از اشعارهای ما محرومیت زدائی است. در بودجه هم دولت برای مناطق محروم بودجه گذاشته، مجلس سوّم هم همه وقت با حساسیت و دقت سعی در افزایش میزان تخصیص آن را داشته. یکی از مشکلات مناطق محروم جذب نیرو است، نیرو آنجا نمیرفت. همین مجلس سوّم تصویب کرد که برای جذب نیرو امتیازاتی به نیروها بدهند مثل فوق العاده شغل، مرخصی بیشتر، و کلاً امتیازاتی بدهند که حالا که یک امکاناتی آنجا داده میشود، نیروی متخصص هم جذب بشود و بتواند محرومیت زدائی کند. یکی از کارهای بسیار مهم مجلس سوّم که حرکتی برای تداوم انقلاب و استمرار انقلاب و راه امام میباشد تصویب چهارچوبی برای حفظ و نشر آثار و افکار امام که بعد از رحلت جانگداز حضرت امام، طرحی بوسیله نمایندگان به مجلس آمد که ابتدا تصویب شد که پس از تکمیل و تصویب اصلاحیۀ آن مقرر گردید و بصورت یک قانون درآمد که سخنان امام، و عکس امام دائماً در جامعه مطرح باشد زیرا که امام راه است و الّا در زمان حیاتشان خودشان نمیخواستند که در مورد ایشان چنین کارهائی صورت گیرد. چون امام راه است، امام یک جریان است در دنیا. بهرحال مجلس سوّم تصویب کرد این را که در تمام کتب درسی یا بخشی از کتب درسی فرمایشات امام، پیامهای امام، وصیتنامه امام، هر کدام بخشی از آن از کتابهای ابتدائی گرفته تا دانشگاهی بصورت مطلوبی گنجانده و درج شود و در این ارتباط آموزش و پرورش و آموزش عالی موظف به انجام این کار شدهاند. در این قانون همچنین در رابطه با جلوگیری از تحریف سخنان امام مواردی پیش بینی و بصورت قانون تصویب شد. و یک نکتهای هم که مربوط به شخص مدیر مجلس بود وی بهرجهت مربوط به مجلس است، در بازنگری قانون اساسی وقتی رئیس جمهوری و نخست وزیری به این معنا یکی شد و همۀ مسئولیتهای اجرائی به ریاست جمهوری محول گردید، گفتند خوب، آئیننامهها و مصوبههای هیأت دولت را حالا کی نظر باید بدهد و چه تشکیلاتی نظر بدهد که خلاف قانون هست یا نیست؟ چون قبلاً مصوبههای هیأت دولت را رئیس جمهور باید نظر میداد و از این به بعد رئیس جمهور خودش مسئول میشود بحث شد که آیا شورای نگهبان این کار را بکند؟ یا مثلاً مجمع تشخیص مصلحت انجام بدهند؟ یا به مجلس بدهند؟ به مدیر و رئیس مجلس بدهند؟ در بازنگری قانون اساسی تصویب شد که این حقّ رئیس مجلس است و به رئیس مجلس باید مصوبههای هیأت دولت را بدهند که نظر بدهد. با این که چیز جدیدی بود به فضل خداوند به زودی یک هیأت از خود مجلس، برادرهای بسیار پرتلاشمان و خارج از مجلس عدّهای مسئول این کار شدند، از اداره قوانین از تشکیلات مجلس و خارج از مجلس افرادی برای این کار تعیین شدند که بسیار در این جهت زحمت کشیدند و تلاش کردند و با تفاهم دولت بخصوص به صورتی که حتّی نماینده دولت هم دیگر مدتی است در جلسات وقتی لازم باشد شرکت میکنند که هم خلاف قانون نشود اگر مشکلی هست و هم مشکلات حلّ بشود. اجمالاً نزدیک به دو هزار و دویست مصوّه دولت اینجا آمده که تقریباً جز اندکی از آن باقیمانده الحمدلله برگشته و آنچنان به لطف خدا تفاهم بین دولت و این تشکیلات بوده برای اینکه کارها انجام بشود، این که اخیراً معاون اوّل ریاست جمهور جناب آقای دکتر حبیبی گاهی مصوّبهها را که به افراد داده، گفته با اینکه حق دارید عمل کنید من به شماها میگویم عمل نکنید، بروید با آن آقایان هم چک کنید، کنترل کنید، فلانی را ببینید تا این مشکل هم حل بشود. بهرجهت این هم باز یکی از کارهای مجلس سوّم بود که این نظارت بر اساس اصل (138)، (85) وقتی بر عهدۀ مدیر مجلس گذاشته شد بصورت خوبی انجام نشد که عرض کردم بیش از دو هزار مورد بوده است. قوانین دیگری هم درایم که ما دیگر آنها را کنار میگذاریم و بحث رویش نمیکنیم. مقام معظّم رهبری آمدند راجع به تجمّل گرائی، راجع به اسراف کاریها شدیداً نقد و انتقاد کردهاند و راجع به ساده زیستی و خلاصه فرار از تجمّل گرائی سخن گفتتند و دستورالعمل دادند. فوراً مجلس هم لبیک گفت، هم مصوّبهای داشت و مصوّبه هم به شورای نگهبان، شورای نگهبان هم تأیید کرد در پرهیز از تجمل گرائی و تلاش برای کاهش هزینهها و صرفه جوئی بیت المال. این تقریباً یک اجمال و خلاصهای بود از عملکرد مجلس در ارتباط با قوانین و همراهی و هماهنگی. در طول چهار سال گذشته مجلس سؤال داشت، مجلس استیضاح داشت، مجلس تحقیق و تفحّص داشت، که طبعاً تصدیق میفرمائید این وظیفۀ مجلس بوده، اصولی در قانون اساسی است، ولی همۀ اینها با صمیمیّت و برادری انجام شد که سؤالات هم از وزراء بوده، حالا بعضیها خیلی کم، بعضی هم یک مقدار زیادتر که حالا یا بتناسب کارشان، یا مشکلات دیگری که وجود داشته. اقدامات مجلس سوّم در عرصۀ سیاست خارجی و داخلی سوّمین دوره مجلس شورای اسلامی در صحنههای سیاسی هم برون مرزی و بیرون و هم در داخل تلاشها و فعالیتهای فراوانی داشته است. در رابطه با بیرون، یکی حضور فعال و مؤثّر در اتحادیه بین المجالس بود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال هزار و سیصد و شصت مجلس شورای اسلامی به عضویت این اتحادیه درآمد اتحادیه بین المجالس که یکی از قدیمیترین و پرسابقهترین نهادهای بین المللی غیردولتی است ابتدایش با پیشنهاد یک فرانسوی و انگلیسی بنیادش را گذاشتند و بوجود آمد، گاهی بیش از صد کشور شرکت میکنند، بیش از هزار نماینده شرکت میکند، روی مسائل جهانی بحث دارند، قطعنامههائی دارند، از همان آغاز پیروزی انقلاب، مجلس ما هر سه دورهاش حضور داشه و فعال بوده و در اتحادیه بین المجالس شرکت کرده و از آن تربیون و موقعیت در جهت نشر افکار و مواضع جمهوری اسلامی ایران و سیاست نه شرقی و نه غربی خودش استفاده کرده، برای همیشه که من تنها اشارهای به دور سوم میکنم چون بحث دور سوم است. در همه مجامع شرکت کرده، پیشنهادات خوبی هیأتهای ماهمیشه داشتهاند، خواهرهای نماینده ما که در آنجا بودند، سخنرانیهای بسیار خوبی در رابطه با حقوق زنان داشتهاند که این امر در روشنگری نسبت به حقوق زن در اسلام بسیار مفید بوده است. بسیاری اوقات پیشنهادات ایران در قطعنامه لحاظ شده، خیلی اوقات قطعنامهای که ایران پیشنهاد داده تصویب شده، هیأتهای اعزامی مجلس سوم در ارتباط با مسائلی همچون «انتفاضه»، «حرکت مردم فلسطین»، «محکوم نمودن اشغالگران قدس» مباحث مربوط به جنگ ایران و عراق و قطنامه (598) حضور داشتند، فعالیت کردند و تلاش کردند و نقش مهمی هم در راستای همان سیاست جمهوری اسلامی داشتهاند. در رابطه با خلع و سلاح در این دوره هم نمایندهها حضور داشتند و ضمن اینکه حرفهای خودمان را میزدیم و مواضع جمهوری اسلامی را حفظ میکردیم، در عین حال وقتی هم لازم بوده و ارزشهای انقلاب ایجاب میکرده که شرکت نکنیم، شرکت نکردیم. مثلاً شاید هشتاد و دومین اتحادیه بین المجالس بوده که جلسهای در لندن تشکیل شد، همان زمان که ارتباط ما با انگلیس قطع بوده و مسأله سلمان رشدی بوده، هیأت شرکت نمیکند، دبیرخانه یک نامه بسیار خوبی برای رئیس اتحادیه مینویسد و از شیوه دولت انگلستان نقد و انتقاد میکند، از اینکه سلمان رشدی تحت حمایتهای دولت انگلیس به اعتقادات مذهبی بیش از یک میلیارد مسلمان به بدترین وضع جسارت و اهانت کرده و دولت او را زیر پوشش گرفته و او را هم حمایت میکند و تحت پوشش و بهانۀ آزادی بیان و قلم، کتبا کفرآمیز او را هم منتشر میکند و این را ما یک توهین به مسلمانها میدانیم و لذا در انگلستان شرکت نمیکنیم و نقد و انتقاد هم کردند از بیتفاوتی کشورهای دیگر که این چنین بیاعتنائی به مقدسات و احساسات بیش از یک میلیارد مسلمان نمودهاند. راهاندازی گروههای دوستی با کشورها از دیگر اقدامات مجلس سوم در زمینۀ سیاست خارجی بود، تشکیل گروههای دوستی که بنای آن از دورم دوم مجلس گذاشته شده بود و بخاطر مشکلات جنگی به نتیجه نرسیده بود دقیقاً سال 68 آئیننامهاش تصویب شد. کار گروههای دوستی رسماً شروع شد، گروههای باز هم همراه با همان سیاست نظام جمهوری اسلامی در کنار برنامههائی که داشتیم گروههای دوستی فرانسه، آلمان، پاکستان، چین، ژاپن، اتریش، لیبی، الجزایر و یک سری کشورهای دیگر که تأیید نشد. و این هیأتها هم دارند کارهایشان را الحمدلله انجام میدهند. اصلاً من دوازده سال که مجلس بودم کلاً سفر در رابطه با مجلس همین دو سفری بود که بعنوان مدیر مجلس رفتم. یک سفری به پاکستنا و کره شمالی که گروههای کره شمالی هم آن هم تشکیل شد و یک سفر هم به چین و یمن، در رابطه با آن سفر پاکستان که اولین گروه دوستی که ما تشکیل دادیم بعنوان همسایه و بعنوان مسلمان گروه دوستی ایران و پاکستان بود. مسأله قابل توجه احساسات بود، همۀ آن مربوط به ما نبوده بلکه مربوط به انقلاب و امام و جمهوری اسلامی ایران بود. خیلی روشن است. در آنجا بیش از نیم ساعت بنده بعنوان مدیر مجلس ایران در مجلس پاکستان صحبتی داشتیم که نوشته هم بود نوشته قرائت شد. مواضع ما نسبت به جنگ خلیج فارس، تجاوز عراق، تجاو آمریکا، مسأله فلسطین، انتفاضه، مسأله کشمیر و کلیه مواضعی که جمهوری اسلامی ایران دارد آنجا مواضعمان را در همه جوانب بصورت صریح اعلام کردیم و تلویزیون سراسری پاکستان در بهترین ساعت اوائل شب مستقیماً و زنده همۀ صحبت را پخش کردند. مجلس سوّم و حساسیت در مورد سیاست داخلی در رابطه با مسائل داخلی خودمان، چه مربوط به داخل و چه مربوط باز به خارج. اکثریت نمایندگان مجلس سوّم نمایندههائی بودند که همیشه اعلام موضع میکردند و در مسائل حیاتی، مسائلی که مفید بود اظهارنظر میکردند. بیانیه میدادند، سخنرانی میکردند و اطلاعیه میدادند. از باب مثال جنایت آمریکا در ساقط کردن هواپیمای «ایرباس» مسافربری ایران که 290 نفر از مردم مظلوم در آسمان خلیج فارس مورد اصابت موشک آمریکائی قرار گرفتند و غرق در آبهای نیلگون خلیج فارس شدند و یک چنین جنایت بزرگ و فاجعۀ عظیمی آمریکا انجام داد مجلس شورای اسلامی سریعاً در این زمینه اعلام موضع کرد و نامهای در این رابطه به محضر مبارک امام نوشت و اعلام کرد که نیروهایمان باید برای مبارزه با دشمنان اسلام مجهز بشوند. در رابطه با آمریکا و کویت وقتی که قرارداد پیمان نظامی بستند، بیش از صد و پنجاه نفر از نمایندها بیانیهای را امضاء و این کار را محکوم کردن و این را یک خطری برای منطقه دانستند که آمریکائیها اینجا بیایند و جاخوش کنند، در منطقه بمانند، اعلام موضع نمودند. وقتی که در پاناما آمریکا هجوم کرد و پاناما را اشغال کرد و دولت پاناما را ساقط کرد. اصلاً ورود و اشغال یک کشوری را ما محل بحث داشتیم. مجلس فوراً بیانیه داد، مجلس اعلام سخنرانی را جلسه کرد، در همین مقابل مجلس جمعیت انبوهی اینجا آمدند و سخنرانی شد، سخنرانی را تلویزیون بعدها همۀ آن را زنده پخش کرد. در رابطه با بازنگری قانون اساسی بیش از صد و شصت و شش نفر از نمایندهها نامهای به محضر امام نوشتند و خواستند که دستور بازنگری قانون اساسی را صادر بفرمایند که امام خودش هم البته برنامه داشته با دولت هم مذاکره بوده، بهرجهت میخواهم بگویم مجلس هم در این جهت سهیم بود و نامه به محضر امام نوشت و بازنگری قانون اساسی شروع شد. در خلال قانون بازنگری قانون اساسی در مجلس خبرگان یا جاهای دیگر زمزمۀ انحلال مجلس شروع شد. بیش از صد و شصت و شش نفر به آیت الله مشکینی رئیس مجلس خبرگان و بازنگری قانون اساسی نامه نوشتند که این کار نشود و خودداری بشود از اینکه انحلال مجلس در قانون اساسی مطرح بشود. من میخواهم بگویم که طی این دوره چهار ساله بر همه مسائل مجلس شورای اسلامی اعلام موضع کرده و نمایندگان حضور سیاسی داشتهاند. آن فاجعه عظیم و دلخراش پیش آمد و حضرت امام رحلت کردند، مجلس گذشته از اینکه کنار مردم سوگوار و عزادار بود، نمایندگان طی یک نامهای به بیت حضرت امام و به یادگار عزیزشان جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج احمد آقا تسلیت گفتند و همدردی کردند. با درایت خبرگان رهبری تعیین شد، سریع نمایندگان مجلس طی یک نامهای با مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنهای بیعت کردند و همین طور بعد هم حضوری اعلام بیعت کردند. در رابطه با محکوم نمودن کنفرانس مادرید مجلس آن روز جلسهاش را تعطیل کرد بخاطر فاجعهای که برای جهان اسلام پیش آمد. در رابطه با دولت هم عرض کردم، دولت وقتی اعضایش را اینجا معرفی کرد، مجلس به تمام اعضاء کابینه رأی داد که در شهریور همان سال بمناسبت هفته دولت هیأت وزیران بخدمت مقام معظم رهبری رسیدند که مقام معظم رهبری این جملات را درباره مجلس دارد: «مجلس در دادن رأی اعتماد به همه اعضاء کابینۀ پیشنهادی نشان داد که به مسئولیت بسیار خطیر خود کاملاً آگاه است و واقعیات و مصالح کشور را به خوبی درک کرده و خود را در قبال آن مسئول میداند». دولت آقای مهندس موسوی که هشت سال زحمت کشید، دوران جنگ و تنگناها و مشکلات بود که همهمان واقف شدیم. وقتی بر اساس قانون اساسی آن تغییر و تحول شد مجلس گویا صد و پانزده تن یا بیشتر نامه داشت که از زحمات دولت آقای مهندس موسوی تقدیر و تشکر کرد. بهرجهت خواستم بگویم مجلس در همۀ صحنههای سیاسی و اجتماعی حضور فعّال داشته است حتّی در جریان حوادثی نظیر زلزله نمایندهها فعّالیت کردند، مجلس شماره حساب باز کرد و هیأتهائی آنجا فرستاد. و در رابطه با مهاجرین و آوارگان عراقی که بیش از یک میلیون و صد هزار نفر مردم عراق به ایران آمدند نمایندهها از هیأت رئیسه آنجا رفتند. حتّی از بودجه مجلس در حدّی که مقدور و ممکن بود مجلس ایثارگری کرد و امکانات و هیأتهائی با دارو و مواد غذائی و پوشاک به کردستان فرستاد و هماهنگ بخصوص با نمایندگان آن مناطق آذربایجان غربی، کردستان، بختران کارهائی مجلس انجام داد. من مجموعاً میخواهم بگویم که مجلس در آن حدّی که توانش بود و مقدور برایش بود در همۀ صحنهها تلاش و فعالیت کرد. البته این معنایش این نیست که مجلس نقص و عیب نداشته و ضعف نداشته. امّا مجلس سوم رویهمرفته مجلس موفقی بود و امیدواریم که مجلس بعدی هم موفقیتهای کاملی انشاءالله داشته باشد. بنابراین ما ابتدا توفیق و موفقیت نمایندگان دوره چهارم که فردا کارشان شروع میشود را از خدا میخواهیم، امیدواریم که با سربلندی و با موفقیت در راستای اهداف امام، در راستای روح انقلاب، در راستای آن اصولی که امام برایمان بدهند. با تصویب قوانین، طرحهای و لوایح انشاءالله و موضعگیریهای صحیح انشاءالله بتوانند به کشورشان و به انقلاب و به مردم و جمهوری اسلامی خدمت کنند. ما برای همه آن عزیزان، برای مدیریتها هر کس که باشد، هر عزیزی که باشد و هیأت رئیسه و مسئولین و کمیسیونها و همۀ نمایندگان عزیز از خدا میخواهیم که انشاءالله موفق در آن راستا باشند. مذاکرات جلسه اختتامیه از مجلسیها هم صمیمانه تشکر و تقدیر میکنیم. از نمایندگان مجلس چه آنهائی که در مجلس میمانند و کارشان را میکنند و زحمت میکشند و چه آنهائی که در جاهای دیگر انجام وظیفه میکنند صمیمانه تشکر و سپاسگزاری و قدردانی میکنیم چه آنهائی که شرکت نکردند، چه آنهائی که رأی نیاوردند. انتخابات است بجای خود و مسألهای هم نیست و تنها تأثّرمان از آن گروهی است که از آنها بیشتر عذرخواهی میکنیم و من که مسئول و مدیر مجلس هستم بیشتر از همه عذرخواهی میکنم. از آنهائی که برایشان عدم صلاحیت زده شد و ما هم نتوانستیم بهرجهت کاری بکنیم و از این حقوق اجتماعی محروم شدند و این گلِه برای ما ماند که در این جهت ما نتوانستیم کاری بکنیم و عدّهای از این حقوق اجتماعی محروم شدند. و بخصوص من این یک کلمه را هیچ نگفتم اما این یک کلمه را میگویم و به قول معروف به یک کسی گفتند یک کلمه هم نگو، گفت دیگر اگر نگویم استخوان میشود توی گلویم و مرا میکشد. به شما عرض کنم در این که حتّی ما خواستیم ولو محرمانه برای مدیریت مجلس، برای خود طرف اگر واقعاً موضوعی هست بگویند چون آقایان میگویند ما مسألهای نداریم، روشن هم هست، چهرههای انقلابی و زندان کشیده، رنج دیده، خواستیم که اگر هست حدّاقل طی مذاکره خصوصی با مدیریت مجلس یا به خود آقایان محرمانه گفته بشود این هم گفته نشد و به قول معروف سریع آمدند و فرمودند خلاصه توی تلویزیون گفتند که ما نه محرمانه، نه غیر محرمانه هیچ چیزی به کسی اصلاً نمیگوئیم. حالا چه جوری است؟ چه قانونی است؟ این قانون کجاست؟ به چه نحو است، که حتّی طرف نباید بداند از یک چنین حقّی باید محروم بشود حتّی به خودش هم گفته نشود. من نمیدانم این چه جوری است و برای ما اقلاً قابل توجیه نبود!! خلاصه ما از همه صمیمانه تشکر و قدردانی میکنیم. توفیق همه را از خدا میخواهیم. واقعاً از نظر روحی آنچه که برای من رنج ماند و جای تأثّر ماند همین مسألۀ اعلام عدم صلاحیت برای بعضیها بود. خلاصه انشاءالله مجلسیها شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت، همه انشاءالله در راستای انقلاب و در خدمت انقلاب باشیم و مجلس عزیز چهارم توفیق و موفقیت آن را از خدا میخواهیم و امیدواریم که بتواند انشاءالله مسئولیت خودش را به بهترین وجه انجام بدهد. و ما هم آن چیزی که برای همهمان مهم است و برای شخص من بسیار مهم است خدا را شاهد میگیرم که انشاءالله بتواینم پابرجا، استوارف ثابت قدم، محکم، در آن آرمانهای امام بایستیم و آن راه را انشاءالله ادامه بدهیم، به یاری خدا و به لطف خدا کارنامۀ آیندهمان مثل کارنامۀ گذشته و حالمان باشد. و انشاءالله هیچ تغییری و تزلزلی در ما ایجاد نشود و همهمان خدمتگزار برای نظام باشیم. والسلام علیکم و رحمة الله
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 81 |