تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,366 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,305 |
جایگاه و نقش حساس دستگاه اجرائی | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1371، شماره 128، مرداد 1371 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
جاودانگی راه امام جایگاه و نقش حساس دستگاه اجرائی (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) قسمت سی و پنجم وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره کار فراوان فرهنگی لازم است و سرمایهگذاری کلانی برای رفع تنگناهای ذهنی و فکری که در اثر جنایت و توطئه شیاطین غرب و شرق در طول سالیان دراز بوجود آمده است و امت واحده و یکپارچه اسلامی را از هم جدا و متفرق ساخته است ضروری بوده و لابدّمنه است زیرا که دشمنان اسلام و امّت اسلامی مدّت زیاد و طولانی است که از طرق گوناگون وارد شده و زمینههای زیادی را برای تکه تکه شدن مسلمانانان فراهم کرده و دلهای آنان را نسبت به همدیگر دارای حقد و کینه قرار داده است. در بعضی از مناطق آن قدر فاصله میان مسلمانان را زیادتر کرده است که حدّ فاصل میان آنان از میان مسلمانان و غیر مسلمین را زیادتر کرده است که حدّ فاصل میان آنان از میان مسلمانان و غیرمسلمین بیشتر میباشد و با کمال تأسف طوری از هم جدا شدهاند که بعضی از آنها حاضرند در مقابل کفار کوتاه بیایند و با آنان آشتی و سازش نمایند امّا با بعضی فرق مسلمین حاضر نیستند در سر یک میز بنشینند و با هم مذاکره کنند و اگر امروز دست جنایت کار آمریکا کشورهای اسلامی را وادار کرده است که در «مادرید» و امثال ذلک با دشمن قسم خورده اسلام و مسلمین، صهیونیزم جهانی در سر یک میز مذاکره باشند و در سر ملک یک ملّت مظلوم دیگر و فلسطین مظلوم بحث و بررسی نمایند و برای دیگران تصمیم بگیرند و برای این است که مسلمانان بجان هم افتاده و از هم فاصله گرفتهاند و اگر با هم بودند و در کنار همدیگر قرار میگرفتند و بطور یکپارچه در مقابل دشمن میایستادند وضع این طور نبود و این همه ذلّت و خواری به دنیانی اسلام و امّت اسلامی تحمیل نمیشد و یکی از وظایف نظام اسلامی ما و وزارت فرهنگ و ارشاد الامی که مسئولیّت توسعه و تحکیم مبانی فرهنگی نظام اسلامی را در داخل و خارج بعهده دارد این است که عوامل گوناگون و ریشههای اختلاف و تفرّق مسلمانان را مورد مطالعه و بررسی قرار داده و بطور ریشهای نحوه برخورد با آنها و عوامل تحکیم و تقویت مبانی اخوت اسلامی را شناسائی و در استحکام آنان برنامهریزی و سرمایه گذاریهای لازم را بعمل آورد. و چهره واقعی و حقیقی اسلام را به جهانیان معرفی نموده و معیارهای حق و باطل و طرفداران آنها را به مردم بشناساند و در این جهت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیّت سنگینتری را بعهده داشته و انتظاری که از این دستگاه در نظر است از دستگاههای دیگر نمیشود داشت. در واقع مسئولیّت معرّفی و شناساندن سیمای نورانی و حقیقی اسلام و برنامه ریزی فرهنگی در این زمینه در عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میباشد. ظرافت و دقّت کار فرهنگی بر کسی پوشیده نمیباشد و نقش مؤثر و سازندۀ کار فرهنگی و تبلیغی بر همگان روشن و آشکار است و بدون تردید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تنهائی توان انجام این همه کار سنگین را نمیتواند داشته باشد. حتماً باید از نیروهای کارآمد و کارشناس فرهنگی و هنری استفاده بعمل آمده و با سازماندهی آنان در تبیین اصول کلّی حاکم بر فرهنگ جامعه اسلامی و انسانی و شناساندن چهره زشت و کریه و منافقانه دشمنان اسلام و بشریّت بهرهبردارری کامل بوجود آید زیرا که تنها با کار اصولی و فرهنگی میتوان ریشهها و پایههای انقلاب و اسلام ناب را محکم استوار ساخت و جلو نگرانیها و ناراحتیها را گرفت و از همین جا به روشنی بدست میآید نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقام مقایسه با دیگر وزارتخانهها، مانند نقش خود فرهنگ و کارهای فرهنگی است نسبت به کارهای دیگر. حضرت امام(س) در اینجا این طور میفرمایندک «و وصیت اینجانب به وزارت ارشاد در همه اعصار خصوصاً عصر حاضر که ویژگی خاصی دارد آن است که برای تبلیغ حق مقابل باطل و ارائه چهره حقیقی جمهوری اسلامی کوشش کنند. ما اکنون در این زمان که دس تابرقدرتها را از کشور خود کوتاه کردیم مورد تهاجم تبلیغاتی تمام رسانههای گروهی وابسه بابرقدرتها باین جمهوری اسلامی نوپا نزده و نمیزنند مع الأسف اکثر دولتهای منطقه اسلامی که بحکم اسلام باید دست اخوت بما دهند بعداوت با ما و اسلام برخاستهاند و همه در خدمت جهانخواران از هر طرف بما هجوم آوردهاند و قدرت تبلیغاتی ما بسیار ضعیف و ناتوان است و میدانید که امروز جهان روی تبلیغات میچرخد و با کمال تأسف، نویسندگان باصطلاح روشنفکر که به سوی یکی از دو قطب گرایش دارند به جای آنکه در فکر استقلال و آزادی کشور و ملّت خود باشند خودخواهیها و فرصتطلبیها و انحصارجوییها به آنان مجال نمیدهد که لحظهای تفکّر نمایند و مصالح کشور و ملّت خود را در نظر بگیرند و مقایسه بین آزادی و استقلال را در این جمهوری با رژیم ستمگر سابق نمایند و زندگی شرافتمندانه ارزنده را توأم با بعض آنچه را که از دست دادهاند که رفاه و عیش زدگی است، با آنچه از رژیم ستم شاهی دریافت میکردند توأم با وابستگی و نوکرمابی و ثناجویی و مداحی از جرثومههای فساد و معادن ظلم و فحشاء بسنجند و از تهمتها و نارواها به این جمهوری تازه تولد یافته دست بکشند و با ملّت و دولت در صف واحد بر ضد طاغوتیان و ستم پیشگان زبانها و قلمها را به کار بگیرند». (وصیتنامه سیاسی الهی) کار فرهنگی و تبلیغاتی آن قدر مهم و وسیع است که تنها در عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمیباشد بلکه حتّی اگر بعهده آن دستگاه اجرائی هم گذشته شود بخاطر گستردگی و وسعت زیادی که دارد تنها از آن دستگاه خاص نباید انتظار داشت که بتواند بطور کامل و کافی انجام وظیفه نماید بلکه وظیفهای عمومی و جامع الاطراف است و متوجّه تمام اشخاص و کسانی میشود که دارای توان علمی و قدرت بیان و قلم باشند و لذا بر تمام عالمان متعهد و دانشمند لازم و ضروری است که در هر جای عالم قرار گرفته باشند حقایق اسلامی و اصول و محورهای نظام سیاسی اسلام را در ابعاد مختلف تبیین و تشریح نموده و افراد جاهل و ناآگاه را با معیارهای ارزشی اسلام آشنا سازند و مردم را نسبت به این اصول و ارزشها مطلع نمایند و با کمال خوشوقتی امروز در اثر قیادت و رهبری حضرت امام(س) و پیروزیها که اسلام در این عصر در ابعاد مختلف به دست آورده است زمینه خوب و مساعدی را برای پذیرش حقایق و معارف اسلامی که از ناحیه علما و دانشمندان اسلامی مطرح میشود فراهم کرده است که قطعاً این نوع زمینه در گذشته فراهم نبوده و در آینده هم معلوم نیست چنین وضعیت مطلوبی که الان بوجود آمده است باقی بماند. وقتی که اسلام و معارف بلند آن با آن زیبائی و ظرافت و طراوت که دارد تبیین گردد و مردم بصورت تئوری و نظری با این گونه حقایق و معارف آشنا گردند و در عمل هم با همان طراوت و ظرافت و زیبائی مورد عنایت قرار گیرد و اصول و برنامههای آن بمرحله اجرا درآید و شئون والای آن مراعات گردد و مسئولان فکری و اعتقادی و اجرائی در میدانهای مختلف فکری و اجرائی بکوشند کوچکترین نقطه ابهام و ضعفی از خود نشان نداده و الگوی زیبائی برای پیاده کردن ارائه نمایند مطمئناً انسانهای سلیم الفطره از سراسر جهان با عشق و علاقه فراوان به سوی آن شدّ رحال نموده و طیّ منازل خواهند کرد. و بار گران مطالعه و بررسی و تحقیق و یادگیری و مسافرتهای راههای دور و پرپیچ و خم را بر خودشان هموار خواهند ساخت و از این منبع نورانیت و حیات جاودانه و شیرین اسلام ناب محمدی(ص) بهرهمند خواهند شد و اگر امروز مشاهده میشود در دنیای اسلام بلکه در سراسر عالم موج آزادی خواهی بر اساس ارزشهای الهی و اسلام خواهی بوجود آمده و امّت اسلامی را برای بازگشت به هویّت خویش فرا میخواند و نسل انقلاب و جوان را برای مقابله خونین در برابر زورمندان سلطه طلب بسیج نموده است فقط برای این است که اسلام در عصر حاضر در دو زاویه از خود تحرک نشان داده است. زاویه اوّل تحرکی است که در تبیین معارف اسلامی بالخصوص در ابعاد سیاسی و اجتماعی آن بوجود آمده است. بویژه مطالب و موضوعات و مسائلی که در بیانات گوناگون حضرت امام(س) مطرح شده است در واقع حیات جدید و تازهای به اسلام بخشیده و به صورت نو اسلام را به جهانیان عرضه کرده است. و بهمین دلیل حقد و کینه دشمنان قسم خورده اسلام را بر علیه آن در سراسر عالم برانگیخته است. زاویه دوّم بُعد اجرائی و کارکرد آن است. قبل از پیروزی اسلام و تشکیل حکومت اسلامی خیلیها باور نمیکردند اسلام بتواند در قالب یک نظام و حکومت مطرح شود و در اجراء، مشکلات و معضلات را برطرف نماید. اما همین که ملاحظه کردند اسلام علاوه بر اینکه از حیث نظری و تئوری دارای پایههای قوی و محکمی است و از پشتوانه منطقی برخوردار است و دارای زیبائیهای زیادی است در اجرا و در میدان عمل و پیاده شدن هم همان حالت و طراوت را دارا بوده، نه تنها قابل اجراء میباشد بلکه اگر اجرا شود و پیاده گردد انسان را در مسیری قرار خواهد داد که به اهداف بلند و الهی و انسانی که دستگاه خلقت برای رسیدن به آن وی را آفریده است نیز خواهد رساند. و اگر تاکنون اسلام عزیز و مظلوم در غربت مانده است و عرفان اسلامی و فلسفه آن در عالم مهجور شده است و حتّی در مراکز دانشگاهی کشورهای اسلامی از فلسفه و عرفان اسلامی آن طور که باید و شاید بهرهبرداری بعمل آید استفاده نمیشود و مهمتر از همه آنها قرآن کریم که حبل متین خداوند است و منشأ همه عرفانها و فلسفههای بلند الهی است و ادعیه ارزشمند و بالا که در لسان بعضی از عرفا قرآن صاعد است در عالم هجران ماندهاند برای این است که نه از جهت نظری و تئوری مناسب و بطور شایسته تبیین شدهاند و نه از حیث اجرا و کاربردی خوب عرضه شدهاند و لذا حضرت امام(س) در تمام مراحل انقلاب و در دوران پیروزی و بعد از آن همیشه روی این دو بعُد تکیه میفرمودند. و مکرر در مکرر تأکید میکردند اگر خدای ناخواسته این انقلاب نتواند پاسخگوی مشکلات و معظلات فکری جوانها باشد و یا در عمل نتواند مشکلات مردم را برطرف نماید و مجریان نخواهند و یا نتوانند حکومت اسلام را آن طور که مناسب شئون اسلامی است عرضه نمایند قرنها خواهد گذشت و اسلام دوباره نخواهد توانست روی پای خود بایستد و از انقلاب و نظام و عدالت و مدیریّت صحیح و درست سخن بمیان آورد. همه موظف هستند به این بُعد از اسلام توجّه کامل نمایند و از عواقب خطرناک هستی و یا اجرائی و زشتی آن بهراسند. سخن امام در اینجا چنین است: «و مسئله تبلیغ تنها به عهده وزارت ارشاد نیست بلکه وظیفه همه دانشمندان و گویندگان و نویسندگان و هنرمندان است. باید وزارت خارجه کوشش کند تا سفارتخانهها نشریّات تبلیغی داشته باشند و چهره نورانی اسلام را برای جهانیان روشن نمایند که اگر این چهره با آن جمال جمیل که قرآن و سنت در همه ابعاد به آن دعوت کرده از زیر نقاب مخالفان اسلام و کج فهمیهای دوستان خودنمایی نماید. اسلام جهان گیر خواهد شد و پرچم پرافتخار آن در همه جا به اهتزاز خواهد آمد. چه مصیبت بار و غم انگیز است که مسلمنان متاعی دارند که از صدر عالم تا نهایت آن نظیر ندارد نتوانستهاند این گوهر گرانبها را که هر انسانی به فطرت آزاد خود طالب آن است عرضه کنند بلکه خود نیز از آن غافل و به آن جاهلند و گاهی از آن فراریند». (وصیتنامه سیاسی الهی) آری دین مقدس اسلام مظهر زیبائی و جمال حضرت حق در مسیر سیر و حرکت انسان به سوی جمال مطلق و زیبائی لامتناهی میباشد و تمامی انبیاء و در این مآموریت تلاش کردند و استقامت نشان دادند و در پایان مأموریّت خودشان جان باختند و اگر اسلام با این خصوصیّت عرضه شود و بعنوان مدل زندگی انسان در مقابل بشر ارائه گرد و در تئوری اجراءآن طور که هست نشان داده شود نوع انسان از هر نژادی که باشد و در هر جای عالم قرار گرفته باشد و با هر فرهنگ و ملیّتی انس و خو گرفته باشد در تمام زوایای زندگیشان اسلام و تسلیم شدن در مقابل حق و سلامتی و اطمینان و آرامش درون و باطن و اعتماد به نفس و ثبات نفس و استقرار و استحکام تجلی پیدا خواهد کرد و آزادی و آزادگی و اکرام و کرامت انسانی و ارزشها و ارزش خواهیها و در یک کلمه زیبائی و جمال خودش را در سطوح مختلف زندگی انسان در بعد فردی و جمعی به نمایش خواهد گذاشت و ابصار نظاره کنندگان را خیره خواهد ساخت لیکن عیب کار این است که عالمان ما معمولاً جمال عملی ندارند و در میدان علم از خود زیبائی نشان نمیدهند و عاملان ما از عمق مسائل و معارف الهی بیبهره بوده و توان تبیین آنها را ندارند یا بصورت نامطلوب تبیین و تبلیغ میشود و یا بصورت نامطلوب و یا غیردفاع ارائه میگردد و هر دو خطری است جدّی برای اسلام و امت اسلامی. ادامه دارد
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 61 |