تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,146 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,063 |
سخنان معصومین | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1371، شماره 129، شهریور 1371 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
سخنان معصومین محبّت پیامبر و اهل بیتش *رسول اکرم (ص): «لایؤمن عبدٌ حتّی اکون أحبّ الیه من نفسه، و یکون عترتی أحبّ الیه من عترته، و یکون أهلی أحبّ الیه من أهله». (بحارالانوار- ج 27- ص 13) هیچ بندهای ایمان نمیآورد تا اینکه من نزد او از خودش محبوبتر باشم و اهل بیتم از اهل بیتش عزیزتر باشد و خانوادهام نزد او از خانوادهاش گرامیتر باشد. رسول اکرم (ص): «اُحبّوالله لما یغذوکم به من نعمة، وأحبّونی لحبّ الله عزّوجل، و أحبّوا أهل بیتی لحبیّ». (بحارالانوار- ج 70- ص 14) خدا را دوشت داشته باشید بخاطر آن همه نعمتها که به شما ارزانی داشته و مرا دوست داشته باشید بخاطر دوستی خداوند و اهل بیتم را دوست داشته باشید به خاطر دوستی من. *رسول اکرم (ص): «حبّی وحبُّ أهل بیتی نافع فی سبعة مواطن، أهوا لهنّ عظیمة: عندالوفاة، وفی القبر و عندالنشور، وعندالکتاب، وعند الحساب، وعند المیزان وعند الصراط». (بحارالانوار- ج 70- ص 247) دوستی من و دوستی اهل بیتم در هفت موقف و مکان که هول و وحشتشان بسیار است، مفید و سودمند خواهد بود: هنگام مردن و در قبر (عالم برزخ) وهنگام برخاستن از قبر (روز قیامت) و هنگام برسی کتاب و وقت حسابرسی و هنگام سنجش اعمال (میزان) و در صراط (آخرین موقف). *رسول اکرم (ص): «من رزقه الله حب الأئمة من اهل بیتی، فقد أصاب خیرالدنیا و الآخرة، فلایشکنّ انّه فی الجنّة». (مشکاة الانوار- ص 81) هر کس که خداوند دوستی ائمه از اهل بیتم را به او عطا فرموده، خیر دنیا و آخرت به او داده شده است و تردیدی نداشته باشد که در بهشت است. [لازم به تذکر است که محبّ در صورتی که حبّ واقعی داشته باشد، اطاعت از محبوب میکند وگرنه خود را فریب میدهد. نمیشود اظهار محبّت فراوان به کسی کرد، و او را نافرمانی و عصیان نمود. محبت چیزی جز داشتن ولایت نیست و ولایت با نافرمانی خداوند هرگز سازگار نیست. ولی بیگمان کسی که ولایت و محبت اهل بیت را داشته باشد، خداوند به خاطر محبّتش گناهان کوچکش را هر چند زیاد هم باشد، میبخشد. و اگر گناهی نابخشودنی داشت، او را پاک میکند سپس به بهشت میبرد. حال اگر کسی تحمّل آن پاک شدن- که خدا میداند چقدر باید در جهنم بسوزد- داشته باشد، گناه کند!]. برای اینکه مطلب را از زبان شفیعان معصوممان بشنویم، این روایت را یادآور میشویم: عمروبن خالد از امام باقر (ع)نقل میکند که فرمود: «والله ما معنا من الله براءة، ولابیننا و بین الله قرابه، ولا لنا علی الله حجّة، ولانتقرّب الی الله الّا بالّطاعة، فمن کان منکم مطیعاً لله، تنفعه ولایتنا، و من کان منکم عاصیاً لله، لم تنفعه ولایتنا. ویحکم، لاتعتروا! و یحکم لاتغتروا! (وسائل الشیعه- ج 11- ص 185) به خدا قسم ما از خدا حکم برائتی برای کسی نداریم و هیچ قوم و خویشی با خدا نداریم. از خداوند طلبکار هم نیستیم. ما فقط با اطاعت به خدا تقرّب میجوئیم و نزدیک میشویم. پس هر یک از شما مردم، اگر مطیع اوامر خدا بود، ولایت ما، او را سودمند خواهد بود و هر یک از شما اگر اوامر خدا را نافرمانی و عصیان کرد، ولایت ما را هیچ فایدهای برای او ندارد. وای بر شما، مغرور نشوید! وای بر شما، مغرور نشوید! همین امام بزرگوار سلام الله علیه بر جابر جعفی گوید: «ای جابر! به شیعیانمان سلام و پیغام مرا برسان و به آنها بفهمان که هیچ خویشاوندی و قرابتی بین ما و خدای عزّوجل نیست و هیچ کس جز با اطاعت، به خداوند نزدیک نمیشود. ای جابر! هر که اطاعت خدا کند و ما را هم دوست داشته باشد، خداوند دوستش میدارد و هر که اوامر خدا را عصیان کند، محبت ما هیچ فایدهای برایش ندارد». (بحار- ج 71- ص 179)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 189 |