
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,408 |
تعداد مقالات | 34,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,341,423 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,871,559 |
پاسخ به نامه ها | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1371، شماره 129، شهریور 1371 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
سؤال: 1. شفا یافتن از جانب خداوند آیا فق شامل دردها و بیماریهای لاعلاج میشود یا کسی که مرضش توسط پزشک بهبود مییابد ولی هزینه آن را ندارد میتواند از جانب خداوند بصورت معجزه شفا یابد؟ 2. دعاهایی که در مفاتیح الجنان برای رفع سختی زندگی و شفای بیماری و برآورد شدن حاجات و امثال اینها آمده چنیدن بار خواندهام و نتیجهای ندیدهام و لذا اعتمادم به این دعاها کم شده اشت با این که حاجتم از خدا کاملاً منطقی بود. چه دعا یا عملی را میشناسید که اگر انجام دهم حتماً و بدوت تأخیر به حاجتم میرسم؟. 3. آیا کنارهگیری از دوستان نادان نوعی تکبر است؟ 4. در سر جلسه امتحان در اثر اضطراب و فشار روحی از من رطوبتی خارج میشود آیا این موجب غسل جنابت است؟ (اصفهان-م.ر.ک) پاسخ: 1. شفای همه بیماریها مانند همه تحوّلات و پدیدههای جهان هستی مستند به خداوند است. اصل بیماری هم از او است. شما چه به پزشک مراجعه کنیند و دارو مصرف کنید و چه نکنید آنکه شفا میدهد خداوند است. توسّل به اسباب و وسایل به این معنی نیست که خارج از حیطه قدرت و اراده خداوند شما کاری انجام دادهاید. حتی خود مراجعه شما به پزشک هم مستند به او است. پس ما چه به پزشک مراجعه کنیم و چه نکنیم باید از خدا شفا را بخواهیم و همچنین سایر کارها. تمام توجه مؤمن باید به خدا باشد. و اما این که آیا صحیح است انسان بدون مراجعه به پزشک از خدا شفا بخواهد؟ البته در صورت امکان باید انسان حاجت خود را گرچه از خدا ولی از آن راهی که او قرار داده است بخواهد به پزشک مراجعه کند ولی از خدا شفا بخواهد و اما اگر برای او به هر دلیدل میسّر نیست طبعی است که دیگر راهی بجز خواستن از خدا بدون وسایل ندارد. و در هر دو صورت یعنی چه به پزشک مراجعه کند و چه نکند او باید دعا کند، در عین حال ممکن است به هدفش برسد و ممکن است نرسد. 2. هیچ دعا و عملی وجود ندارد که انسان را حتماً و بدون تأخیر به حاجت منطقی! او برساند حتّی وسایل طبیعی معمولی هم چنین تضمینی ندارد. و دلیل آن این است که تحقق آن خواستهها هر چند به نظر ما منطقی باشد ولی بدون شک پیرو عوامل فراوانی است که اگثر آنها از ما مخفی و پنهان است. و لذا ما به بسیاری از خواستههای خود نمیرسیم و به دعا و عوامل غیبی هم متوسل میشویم و به گفته شما خواسته منطقی هم داریم. ممکن نیست همه انسانها به خواستههای خود برسند. خداوند میفرماید: «ولو اتبع الحق اهواء هم لفسدت السماوات و الارض»- اگر حق (شاید منظور نظام هستی باشد) پیرو خوستهها و تمایلات مردم بود آسمان و زمین تباه میشد، گذشته از این که خواستههای مردم با هم متناقض است و هر کس خواسته خود را منطقی میپندارد و توجه ندارد که با هزاران خواسته دیگر منافات دارد. بهرحال خواستههای ما مانند هر خواسته دیگر منافات دارد. بهرحال خواستههای ما مانند هر پدیده دیگر در جهان در صورتی وجود پیدا میکند که عوامل وجودی آن محقق شود. و دعا ممکن است یکی از آن عوامل ناشناخته باشد که البته تأثیر آن در قابل است نه در فاعل. یعنی دعا انسان را متحول میکند و به مرحلهای از اکمال میرساند که لایق ریزش رحمت و نعمت الهی بشود. 3. در انتخاب دوست از ابتدا باید دقت شود. در روایات آمده است که با افراد جاهل و نادان و احمق هم نشینی و معاشرت نکنید زیرا اگر بخواهد به شما سودی برساند ممکن است ضرر برساند. دوست باید کسی باشد که انسان را به خدا نزدیک کند. رفتار و کردار و گفتار او برای انسان آموزنده و مفید باشد. 4. معمولاً آن رطوبتها ا زقبیل وذی و مذی است و پاک میباشد و بهرحال اگر شک داشته باشید در صورتی که قبلاً پس از ادار استبرا کرده باشید آن رطوبت محکوم به پاکی است و در هر حال غسل ندارد. سؤال: 1. من به دلیل فقر مالی و نداشتن لباس مناسب نمیتوانم در مجالس شرکت کنم. 2. 5 سال است که با خواهرم قهر هستم. 3. من فکر میکنم که ما طایفه بدشانسی هستیم و در انتظار آیندهای تاریک هستم. (تهران- خواهر، ف.ب.ج) پاسخ: 1. سعی کنیدن لباس تمیز هر چند ساده برای مجالس و محافل داشته باید و در مجالسی شرکت کنید که در آنها برای انسان ارزش قائلند نه برای لباس. 2. در روایات آمده است که مسلمان نباید با مسلمان قهرکند و اگر ناچار شد از سه روز حتماً نباید تجاوز کند. و در نکوهش قهر کردن بیش از سه روز روایات بسیار از رسول اکرم و ائمه صلوات الله علیهم نقل شده است و در بعضی از آنها آمده است که حتی اگر انسان در آن نزاع مظلوم باشد باز هم نباید قهر کند. 3. هرگز آینده شما بستگی به شانس ندارد بلکه بستگی به تلاش و کوشش خود شما در کسب فضائل اخلاقی و هنر و دانش و رعایت شئون اجتماعی و سایر جهات دارد البته مسائلی خارج از اختیار انسان در سرنوشت انسان مؤثر است ولی بیشترین چیزی که سرنوشت انسان را رقم میزند تلاش و فعالیت خود او است. فرصت را غنیمت بشمارید و سعی کنید از راه راست و حدود الهی تجاوز نکنید. سؤال: 1. رقص و سرود و آواز زن نزد زن و مرد نزد مرد چه حکمی دارد؟ 2. آیا در عروسی استثناء شده است؟ 3. بچهها معمولاًسالی یک بار از سوی مدرسه اردوی تفریحی دارند با توجه به این که باید برای آنها فضای شادی به وجود آورد دست زدن و رقصیدن آنان چه حکمی دارد؟ (صومعه سرا- برادر. م.ک.ی) پاسخ: 1. آواز و موسیقی اگر مطرب باشد و از نوع صداهایی باشد که در مجالس لهو و عیاشی و فسق و فجور بکار برده میشود حرام است چه زن بخواند و چه مرد، و اگر از این قبیل نیست در صورتی که مفسده دیگری نداشته باشد اشکالی ندارد. بنابراین در این جهت فرقی بین خواندن زن برای زن یا مرد برای مرد نیست. اگر اشکالی در خواندن زن باشد از جهت تحریک شهوت و ایجاد مفسده است که در آن جهت معیار، ایجاب مفسده است و ربطی به نوع صدا یا مضمون ندارد و حتی اگر قرآن با صوت بخواند و آن گونه مفسدهای داشته باشد جایز نیست. و همین جهت است که موجب فرق بین تک خوانی زن و همخوانی او میباشد. و اما رقص بطور کلی مورد اشکال است مگر رقص زن برای شوهر خود. 2. آنچه در عروسی استثنا شده آواز مطرب فقط برای مجلس زنانه است آن هم بنابر احتیاط فقط در موقع بردن عروس به خانه داماد و مجلسی که قبل یا بعد از آن و به همان جهت تشکیل میشود همه مجالس مربوط به ازدواج. 3. دست زدن اشکال ندارد و اما رقص یا آواز گرچه در مورد کودکانی که به سن تکلیف نرسیدهاند گناهی بر آنها نیست ولی از نظر تربیتی باید آنها را از آنچه ناپسند است بازداشت در عین حال که نباید بر آنها سخت گرفته شود و همانطور که نوشتهاید باید برای آنها فضای شاد ولی سالم به وجود آورد. سؤال: 1. پدرم فوت کرده و نمیدانم از من راضی بوده است یا نه، با توجه به این که نسبت به حق او کوتاهی کردهام؟. 2. به ماردم وصیت کرده است که یک سال نماز و روزه برایم انجام دهید. آیا باید پسر بزرگتر این نماز و روزه را انجام دهد؟ 3. آیا خرج کفن و دفن و مراسم، تنها بر عهده پسر بزرگ است. (خمینی شهر- برادر، ق.م..42) پاسخ: 1. شما میتوانید با انجام اعمال خیر از قبیل نماز، روزه و صدقه و هدیه کردن ثواب آنها به روح ایشان گذشته را جبران نمائید. 2. اگر از او مالی باقی مانده است وصیت او نسبت به یک سوم آن مال نافذ است. بنابراین اجرت نماز و روزه استیجاری را از مال او گار یک سوّم آن کفاف دهد میتوانید بپردازید و اگر مالی ندارد یا بمقدار اجرت آن نیست بر پسر بزرگتر لازم است نماز و روزهای را که میداند از پدر فوت شده قضا کند. 3. خرج کفن و دفن بمقدار متعارف مناسب میت از مال خود او پرداخت میشود اگر از او مالی باقی مانده باشد. و اگر مالی ندارد بر عهده کسی نیست و فرقی بین پسر بزرگتر و دیگران نیست و اما مراسم و مجالس از رسومات عرفی است و یک تکلیف شرعی نیست. اگر او وصیت کرده باشد از ثلث او مصرف میشود و اگر وصیتی نکرده بازماندگان در صورتی که مایل باشند مجلسی تشکیل دهند باید از مال خود مصرف کنند. و فرقی بین پسر بزرگتر و دیگران نیست. سؤال: 1. دوباره نماز صبح من قضا شده است. راهنمائی کنید تا تکرار نشود. 2. آیا شرکت نکردن در مراسم عزاداری و بجای آن نشستن در خانه و از رادیو استفاده کردن کار صحیحی است یا کوتاهی در حق ائمه علیهم السلام است؟ (کاشان- ع.معاصی) پاسخ: 1. هر کس ممکن است برای او این اتفاق بیافتد که خواب بماند و موفق به نماز صبح نشود. این گناه نیست. البته انسان باید تلاش کند که نماز را اوّل وقت بخواند و لذا خوب است از ساعت زنگ دار استفاده نمائید. 2. مراسم عزاداری و هرگونه مجلس مشروعی که برای زنده نگه داشتن نام اهل بیت علیهم السلام تشکیل میشود از مهمترین شعائر اسلامی است و شرکت در آنها بسیار مطلوب، بلکه اصل اقامه آن و زنده نگه داشتن این مراسم یک واجب کفائی است و نباید در این امر اهمال شود و هرگز قابل مقایسه نیست با نشستن در خانه و استفاده از رادیو یا نوار هر چند همراه با گریه و یاد آنها باشد. سؤال: 1. آیا بستن لوله رحم برای جلوگیری از بارداری اشکالی ندارد؟ 2. اخیراً در بسیاری از وسایل نقلیه عمومی از نوارهای ترانه استفاده میکنند و به اعتراض بعضی از مسافرین که متدین و مخالف این مفاسد هستند اعتنا نمینمایند و متأسفانه مرکزی که شکایت ما را گوش بدهند و تعقیب نمایند وجود ندارد آیا تکلیف ما در این گونه مسافرتها چیست؟ 3. با توجّه به وضعیّت بدحجابی بلکه بیحجابی فعلی نگاههای عمدی و غیرعمدی که در مراکز پرجمعیّت اتفاق میافتد چه حکمی دارد؟ (آستانه اشرفیه. م.ا) پاسخ: 1. بسن لوله رحم اگر به وسیله زن و بدون نگاه کردن و با دستکش صورت بگیرد و موجب عقیم شدن دائم زن نشود اشکالی ندارد. 2. اگر از ابتدا میدانید که در ان وسیله نقلیه از این گونه نوارها استافده میشود در صورتی که ضرورتی نباشد نباید سوار شوید و اگر نمیدانستید و در راه گرفتار شدید اگر پیاده شدن مشقت نداشته باشد پیاده شوید و اگر موجب مشقت و عسر و حرج است گناهی بر شما نیست سعی کنید به آن گوش فرا ندهید. 3. نگاه غیرعمدی گناه نیست ولی نگاه عمدی و ادامه نگاه غیرعمدی جایز نیست. *مسجد سیمان- خواهر، م- ش طبیعی است که انسان نسبت به همنشین و دوست مناسب و خوش اخلاق و فداکار احساس محبّت و علاقه کند ولی باید سعی کنید که دوستی، در یک حدّ معقول باشد و افراط نشود. غالباً افراط در دوستی نتیجه معکوس میدهد. همچنان که افراط در هرچیز نتیجهاش معکوس است. *اهواز- برادر، م- ف باید با همان ارگانی که آن وسایل را در اختیار شما قرار داده است در میان بگذارید و طبق مقررات عمل نمائید. *شهرکرد- برادر-ع، 1-28 اکنون دیگر جای سؤال نیست و باید تحمل کرد و بهرحال بر شما در این رابطه گناهی نیست.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 60 |