تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,444 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,384 |
دانستیهائی از قرآن | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1371، شماره 132، آذر 1371 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
دانستنیهایی از قرآن اهل بیت پیامبر (ص) « $yJ¯RÎ) ßÌã ª!$# |=ÏdõãÏ9 ãNà6Ztã }§ô_Íh9$# @÷dr& ÏMøt7ø9$# ö/ä.tÎdgsÜãur #ZÎgôÜs? ». (سوره احزاب- آیه 33) همانا خدا می خواهد که تنها از شما اهل بیت، رجس و پلیدی را دور سازد و شما را پاک و مطهر قرار دهد. ***
بی گمان تمام پیروان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام این آیه را از بر دارند و ما فقط به عنوان تیمّن و تبرّک آن را ذکر کرده و بسنده می کنیم به ذکر چند روایت از برادران اهل سنّت که معلوم شود این آیه که دارای ویژگیهای خاصّی است، تنها و تنها درباره اهل بیت نازل شده که در زمان پیامبر و هنگام نزول، منحصر می شدند به علی و فاطمه و حسن و حسین (ع)، و دلالت مستقیم بر عصمت اهل بیت علیهم السلام دارد. این آیه با واژه «انّما» آغاز شده است که دلالت بر حصصر می کند یعنی اراده خداوند منحصراً عصمت را در اهل بیت پیامبر قرار داده ولاغیر. بهرحال اهل سنت از چهل طریق روایتهای زیادی را نقل کرده اند که این آیه اختصاص به پیامبر و علی و فاطمه و حسنین علیهم السلام دارد و هرگز شمال حال همسران پیامبر نمی شود، چرا که بیشتر روایتها را ام سلمه نقل کرده و گفته است: این آیه در منزل او نازل شده و وقتی که حضرت رسول، اهل بیت خود را در زیر کِسا جمع کرده بود، او هم درخواست کرد که همراه با آنان بیاید ولی پیامبر او را منع کرد و برایش طلب خیر از خداوند نمود. وانگهی سیاق آیات قبل و بعد از این آیه، نشان می دهد که خطاب، یکمرتبه از زنان پیامبر گرفته شده و کسانی دیگر را مخاطب قرار می دهد که در میان آنان، مرد وجود دارد چرا که واژه های «عنکم» و «یطهرکم»، دیگر خطاب به زنان نیست. و این تطهیر و ازاله رجس، چیزی جز عصمت نیست زیرا خداوند تمام رجس و پلیدی را از آنان دور ساخته و «عصمت» ملکه شان شده چنانکه «تقوی» نیز ملکه شان می باشد. در درّ المنثور، طبرانی از ام سلمه نقل کرده است که رسول خدا (ص) به فاطمه فرمود: شوهرت و دو فرزندت را بیاور. فاطمه آنها را آورد. پس رسول خدا یک کِسا (عبا) بر آنان انداخت و دست خود را بر آنها گذاشت و عرضه داشت: بارالها! اینان اهل محمد (یا آل محمد) هستند، پس تو صلواتت و درودت و برکاتت را بر آنان قرار داده چنانکه بر آل ابراهیم قرار دادی. ام سلمه گوید: من عبا را پس زدم که با آنان وارد شوم. حضرت عبا را از دست من کشید و فرمود: تو عاقبت به خیر خواهی بود. ابن جرید و ابن المنذر و ابن ابی حاتم و طبرانی و ابن مردویه، این روایت را نقل کرده اند و در آخر اضافه کرده اند که: در حالی که آنها در کنار پیامبر و در زیر کِسا، مشغول خوردن بودند این آیه نازل شد: «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیراً» پس حضرت دست مبارکش را از زیر عبا بیرون آورد و به آسمان اشاره فرمود و گفت: خداوندا! اینان اهل بیت من و نزدیکان من هستند، پس تو خود رجس و پلیدی را از آنان دور ساز و پاک و طاهرشان قرار ده. و سه بار این جمله را تکرار کرد. در تفسی ثعلبی از سه طریق، همین آیه نقل شده و همین داستان ذکر گردیده است. ابن جرید و ابن ابی حاتم و طبرانی از ابوسعید خدری نقل کرده اند که گفت: رسول خدا (ص) فرمود: این آیه درباره پنج نفر نازل شده است: من و علی و فاطمه و حسن و حسین. ترمذی و حاکم در صحیح خود و ابن مردویه و بیهقی در سنن خود، این روایت را از ام سلمه نقل کرده اند. در تفسیر الدّر المنثور، از ابوسعید خدری نقل شده که وقتی علی با فاطمه ازدواج کرد، پیامبر به مدت چهل روز، هر روز صبح به در خانه فاطمه می آمد و می فرمود: «السلام علیکم اهل البیت و رحمة الله و برکاته الصلاة رحمکم الله. انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیراً. أنا حرب لمن حاربتم، أنا سلم لمن سالمتم». درود و رحمت و برکات پروردگار بر شما اهل بیت باد. همانا خداوند خواسته است رجس و پلیدی را از شما اهل بیت دور سازد و پاک و طاهرتان قرار دهد. وقت نماز است، خدا شما را بیامرزد، برخیزید. من دشمن هرکسی هستم که شما با او دشمن باشید و دوست هرکس هستم که شما با او دوست باشید. طبرانی نقل کرده است که رسول خدا بمدت شش ماه، روزانه به در خانه علی و فاطمه می آمد و این آیه را تلاوت می فرمود: و همچنین احمد بن حنبل و ترمذی و ابن منذر و طبرانی و حاکم و ابن مردویه از انس نقل می کنند که گفت: رسول خدا هر روز صبح که می خواست برای نماز فجر (صبح) به مسجد رود، به در خانه فاطمه می آمد و می فرمود: نماز! ای اهل بیت، سپس این آیه را تلاوت می فرمود. بهرحال بقدری روایات از طرق اهل سنت و شیعه در این باره نازل شده که از حدّ تواتر گذشته است و هیچ جای اشکال و ابهام برای کسی نمی ماند مگر اینکه پرده گمراهی بر قلبش کشیده شده باشد که خدا را پناه می بریم به آن حالت. خداوندا! ما را به راه راست و صراط مستقیم اهل بیت پیامبرت رهنمون فرما و از شفاعتشان در روز جزا محروممان مگردان. آمین رب العالمین.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 62 |