تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,105 |
استفتاءات از مقام معظم رهبرى | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1373، شماره 153، شهریور 1373 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
استفتاءات از مقام معظم رهبرى
1- آیا تهران، حکم بلاد کبیره را دارد؟ بسمه تعالى فرقى بین تهران فعلى و سایر شهرهاى متعارف، در احکام نماز و روزه مسافر و غیر مسافر نیست.
2- در قصه نویسى مسأله پرداخت حادثه داراى اهمیت است، ولى در این صحنه آراییها، مطالبى گفته مىشود که معمولاً در موارد مشابه هست ولى به یقین نمىتوان گفت در روایاتى که بر اساس آنها قصه تنظیم مىشود، این حالتها بوده است، لطفاً حکم مسأله را بیان فرمایید؟ بسمه تعالى اگر صحنه آرائى و ازدیادها از باب بیان حال و یا بصورت توضیح و شرح و بسط قصّه باشد بدون اینکه مطالب زائدى در کنار اصل قصّه جعل نمایند اشکال ندارد، ولى جعل مطالب زائد و افزودن آن بر قصّه اصلى و نسبت دادن آن به صاحب قصّه در قصص معصومین علیهم السّلام کذب و افتراء و حرام است.
3- اگر غذایى در رستوران غیر مسلمان، طبخ شده و فاقد مواد حرام است، ولى به طور دقیق روشن نیست که دست کافر با آن تماس داشته، آیا قابل استفاده است؟ و بطور کلى، حکم حرمت تماس با دست کافر چگونه است؟ آیا براى حرمت، شرط دیدن و یقین از تماس دست، لازم است؟ بسمه تعالى مجرد تماس با دست کافر اهل کتاب، موجب نجاست نیست و تماس با دستِ تر کافر غیر اهل کتاب تا محرز نباشد، حکم نجاست بار نمىشود.
4- ملاک در وطن بودنِ یک محل، براى فرد، در چیست؟ بسمه تعالى میزان قصد زندگى دائمى ولو چند ماه در هر سال، در محل سکونت است.
5- در مسح سر براى وضو، آیا مرطوب کردن موى سر کافى است، یا این که باید رطوبتِ دست، به پوست سر نیز برسد، و اگر شخصى داراى موهاى مصنوعى است، چه وظیفهاى دارد؟ بسمه تعالى مسح بشره لازم نیست و موى مصنوعى اگر قابل برداشتن نباشد، مسح روى آن کفایت مىکند.
6- آیا بدون دانستن اسم امام جماعت، یا دیدن صورت وى، مىتوان با نیّت اقتداى به امام حاضر، نماز خواند؟ بسمه تعالى اگر به هر صورت اطمینان به عدالت او دارد، اقتداء صحیح است.
7- آیا مىشود نماز جماعت را، به امامت یکى از خواهران واجد شرایط، برگزار نمود؟ بسمه تعالى امامت زن براى بانوان در نماز اشکال ندارد.
8- آیا فرزندانى که سید بودن را از ناحیه مادر به ارث مىبرند، نسبت به فرزندانى که سیادت را از ناحیه پدر به ارث مىبرند، از حقوق کمترى برخوردارند؟ بسمه تعالى در اصل انتساب به بنىهاشم، فرقى بین انتساب از طرف پدر و انتساب از طرف مادر نیست، ولى احکام و آثار شرعى سیادت، مخصوص کسانى است که از طرف پدر منتسب به بنىهاشم باشند. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 96 |