تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,391 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,332 |
جوان و تبلیغ | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1373، شماره 154، مهر 1373 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
جوان و تبلیغ آخرین قسمت میناهاشمى
اشاره: در نوبت پیشین، گفته شد که این مقال در دو محور: 1 - جوان در اسلام 2- شیوههاى تبلیغ در بین نسل جوان، پىگیرى خواهد شد. آن گاه در تعقیب بخش نخست، به اهمیت نسل جوان در اسلام؛ از دیدگاه قرآن و تاریخ صدر اسلام پرداخته شد و اینک ادامه بحث:
2- اهمیت نسلجوان ازدیدگاه امام - رضوانالله تعالى علیه - امام خمینى، طلایهدار راستینِ انقلاب، و حکیم بلندپایه در وصیتنامه سیاسى - الهى خود، که مىتوان آن را چکیده افکار بلند و خواستهاى ارزشمندش دانست، بر نقش آینده سازانِ انقلاب تأکید ویژهاى نمودهاند که در این جا به ذکر فرازهایى از آن، بسنده مىکنیم: 1-2 “توصیه این جانب آن است که نسل حاضر و آینده غفلت نکنند و دانشگاهیان و جوانان برومند عزیز هر چه بیشتر با روحانیون و طلاب علوم اسلامى پیوند دوستى و تفاهم را محکمتر و استوارتر سازند و از نقشهها و توطئههاى دشمن غدّار غافل نباشند.”14 2-2 “از جوانان، دختران و پسران مىخواهم که استقلال و آزادى و ارزشهاى انسانى را ولو با تحمل زحمت و رنج، فداى تجملات و عشرتها و بىبند وباریها و حضور در مراکز فحشا، که از طرف غرب و عمّال بىوطن به شما عرضه مىشود، نکنند که آنان - چنانچه تجربه نشان داده - جز تباهى شما و اغفالتان از سرنوشت کشورتان به چیز دیگر، فکر نمىکنند و مىخواهند با این وسایل و امثال آن شما را عقب مانده و به اصطلاح آنان نیمهوحشى نگهدارند”.15 3-2 “باید همه بدانیم که آزادى به شکل غربى آن - که موجب تباهى جوانان و پسران مىشود - از نظر اسلام و عقل محکوم است و تبلیغات و مقالات و سخنرانیها و کتب و مجلات بر خلاف اسلام و عفت عمومى و مصالح کشور حرام است”.16 × × × × × این نمونهها در صحیفه انقلاب و غیر از آن در پیامها و سخنرانیهاى ایشان کم نیستند و نظر بلند آن بزرگ مرد الهى را - که بقا و تداوم انقلاب را بر دوش نسلجوانسپردهاست - مىرساند.امّافراترازآن،قشرجوانانقلاب،پیوند معنوى عمیقىباپیرعشقیافتهبودندکهازخصوصیاتبىنظیررهبریشمحسوبمىگردد. وى، آن گاه که از شور و عشق و شهادتطلبى، ایثارگرى و سایر ارزشهاى والاى انسانى سخن مىراند یا قلم مىزد، گویى از زبان یا قلم جوانى پرشور و بسیجى مىگوید یا مىنویسد. او که هرگز اهل گزافه و غلو نبود و صداقتش، نقطه جاذبه تمامى مردم و ملتهاى محروم خصوصاً نورستگان و جوانان انقلابى بود، بانگ مىزد که: “رهبر ما، آن طفل دوازده سالهاى است که با قلب کوچک خود - که ارزشش از صدها زبان و قلم ما بزرگتر است - با نارنجک خود را به زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید”.17 او به توانایى و کارآیى و ایمان و نشاط جوانان این مرز و بوم ایمان داشت، او مراد جوانان بود، او راهنما بود و جوانان سر سپرده راه او، خمینى، جانِ جوانان شده بود و به آنها امید داشت و مىدانست که آرمانهایش تنها با تلاش نسل جوانى خود ساخته و در راه خدا، محقق خواهد شد. × × × × ×
3- اهمیت نسل جوان در رهنمودهاى مقام معظم رهبرى جانشین بحق خمینى؛ رهبر عزیز انقلاب، با اقتدا به علمدار بزرگ انقلاب، بارها نقطه پیروزى و موفقیّت ملّت مسلمان ایران را بر جوانان منطبق دانستهاند، که به فرازهایى از آن اشاره مىگردد: 1-3 “شما دانشجویان و دانش آموزان - چه پسرها و چه دخترها - وظایف سنگینى بر دوش دارید. شما غیر از وظیفه درس خواندن که وظیفه دانش آموزى و دانشجویى است، وظیفه انقلابى و اسلامى و دینى هم در محیط دانشگاه و مدرسه بر دوش دارید. این مبارزه، مبارزه امروز و یک روز و دو روز و یک سال و دو سال نیست. مبارزه نسلهاست... شما دانشجویان و دانش آموزان امروز، گردانندگان فرداى چرخهاى این کشور هستید.”18 2-3 “در محیط دانشگاه، جوانان انقلابى و مسلمان، مانند یک دست و یک تن با یک فکر حرکت کنند که آن فکر، اسلام و انقلاب است. محیط را اسلامى و انقلابى کنید. از هر چیزى که مخلّ به یگانگى در راه خدا و انقلاب باشد، پرهیز کنید.”19 3-3 “در حال حاضر تلاش وسیعى براى سوق دادن نسل جوان جامعه به سوى ابتذال و فساد اخلاقى صورت مىگیرد و این مسأله یکى از بخشهاى اساسى تهاجم فرهنگى است. امروز دشمن جبهه وسیعى را با استفاده از ابزارهاى خطرناک و کارآمد و نیز با بهرهگیرى از علم و تکنولوژى تشکیل داده است تا جمهورى اسلامى ایران را هدف یک یورش همه جانبه فرهنگى قرار دهد و مقابله با این تهاجم بسیار خطرناک ویرانگر نیازمند هوشیارى و استفاده از ابزار و روشهاى مناسب مىباشد.”20 4-3 “جوانان با ایمان و مخلص پاسدار و بسیجى که بهترین فرصت زندگى خود را براى رضاى خدا و حفاظت از انقلاب و آرمانهاى والاى آن در میدان جنگ صرف کردند، چگونه مىتوانند نظارهگر اظهار نظرهایى در مورد ارتباط و آشتى با مستکبران و دشمنان و به تعبیر امام، گرگها باشند؟”21 5-3 “وظیفه بزرگ جوانان مؤمن کشور این است که نظام را به شکل پیراسته، سالم و خالص حفظ کنند.”22 ب - شیوههاى تبلیغ در بین نسل جوان: 1- استفاده از فطرت پاک و خداجوى جوانان: از آن جا که افکار جوان، آلایش کمترى دارد تعلقات دنیوى و مادى آن را در حصار خویش قرار نداده و چشمهسار زلال فطرتش با شوائب مختلف مخلوط نگشته است، دلش همچون آینه، پاک مىباشد و افکارش دست نخورده، لذا در برخورد با حرف حق زمینه پذیرش بیشترى دارد و آن گاه که حق را پذیرفت و به آن اعتقاد ورزید تا عمق جانش ریشه مىدواند. پس ابلاغ کلام حق به او معمولاً نتیجه بخش است و دشمن نیز از همین فطرت خداجوى جوان، سوء استفاده کرده و مىکند و با توجیهات ظاهر فریب و زینت دادن باطل خویش، به عنوان هدف نهایى و کمالِ عالى، سعى در منحرف ساختن آنان دارد. از عمدهترین دلایل گرایش جوانان به ابتذال غرب دست یافتن به کمالى است که در ذهنشان جلوهگر شده است. داستان حضرت ابراهیم را به خاطر آورید. آن پیامآور بزرگ توحید در مواجهه با ستاره پرستى و ماهپرستى و خورشید پرستىِ قوم جاهل خویش، که در تشخیص کمال مطلق به اشتباه و انحراف افتاده بودند، دست به شگردى ابتکارى و جالب زد که بر اساس نمایاندن طریق صحیح پاسخگویى به فطرت اصیل، طرح گردیده بود. او با دیدن ستاره و ستاره پرستان گفت: این خداى من است و آنگاه که ستاره ناپدید شد، فرمود: من غروب کننده را دوست ندارم. چون ماه را دید، گفت: این پروردگار من است و چون غروب کرد گفت: این را هم که نمىماند، نمىخواهم و اگر خداى، من را به راه راست راهنما نباشد، از گمراهان خواهم بود. چون روز شد و خورشید را دید، گفت: این پروردگار من است این خورشید، بزرگتر است و چون غروب کرد، گفت: اى مردم، من از آنچه شریک خدا مىگیرید بیزارم، من روى به کسى آوردم که آسمانها و زمین را آفرید (یعنى تمام اینها از آن اوست)، روى آوردنى در کمال استقامت و ثبات، و از شرک آورندگان نیستم.23 توجه دادن جوان به کمال مطلق و منصرف ساختن ذهن و جانش از گرایشهاى زودگذر، اصلى ترین اقدام یک مبلّغ و کار تبلیغى است. که بهترین شیوه آن همانا روش پرچمدار توحید است یعنى نمایاندن علایق و گرایشهاى دروغین آن گونه که هستند و افول پذیرى و موقتى بودن هر آنچه دشمن، سعى در ساختن بت از آن دارد، همچون مد و لباس و مسائل اقتصادى و جنسى و... و این که تنها راه بقا و جاودانگى و کمال بشرى - که اساسى ترین خواسته اوست - سرسپردن در راهى است، که خداوند متعال در پیش رویش نهاده است. تذکّر این نکته بجاست که روان شناسان، ایمان و اعتقاد قلبى به خداوند و رابطه معنوى با او را بهترین راه پیشگیرى و درمان اختلالات روانى تجربه کردهاند که در نوجوانان و جوانان با توجه به خصوصیات سنّى آنان بیشتر احتمال بروز دارد. × × ×
2- بارور ساختن جوانههاى امید یکى از عوامل کج روى انسان از جاده نورانى حق و روى آوردن به خدایان دروغین، روحیه یأس و ناامیدى است. قرآن مىفرماید: “و لا تیأسوا من روح اللّه اِنَّهُ لا ییأس من روح اللّه الاّ القوم الکافرون؛24 از رحمت خدا ناامید نباشید که جز مردم کافر از رحمت خدا ناامید نمىشود.” ناامیدىِ جوان، زمینه کشانیدن او به بسیارى مفاسد اجتماعى را فراهم مىسازد؛ زیرا عواطف و احساسات در او شدّت بیشترى داشته، کمترین بهانه و یا شکستى وى را مأیوس ساخته، موجبات بدبینى و عوارض دیگر آن را فراهم مىآورد. این عارضه در مورد انجام وظایف و تکالیفى که دین بر عهده جوان نهاده، خطرناکتر و در بروز از شدت و حدّت بیشترى برخوردار است. گاه گناه و یا لغزش گذشته با یأس منضم شده، به جاى جبران گذشته، هر چه بیشتر وى را در منجلاب خطا غوطهور مىسازد. جوان مىبایست امیدوار باشد و این امکان ندارد مگر آن که مَنظَر فرد به زندگى خویش و اجتماعِ پیرامونش از فراز قله بصیرت و شناخت باشد. چه، انسانى که به رحمت واسعه الهى تکیه دارد و از او مدد مىخواهد و بدو امید بسته، نه تنها مصائب و ناملایمات، وجودش را نمىلرزاند، بلکه او را با سپردن تجربیات ارزشمند در غلبه بر مشکلات و موانع بعدى کمک و یارى مىرساند. توصیههاى دینى و عبادتهاى “واجب یا مستحب” در پیوند انسان با دریاى بیکران الهى، سهمى بسیار مؤثر داشته، دهشت و وحشت تنهایى او را به غنا و بىنیازى و سلطه بر خویشتن و بر مشکلات، مبدّل مىسازد. این است که در جهت زدودن یأس و نومیدى، تلاش در ایجاد انس هر چه بیشتر جوانان با دعا و نیایش و نماز، لازم و ضرورى است و این همان ابزارى است که در طول دفاع مقدس، در دل سنگرهاى تنگ و تاریک از رزمندگان ما، شیرمردانى پولادین ساخت که نعره اللّه اکبرشان دشمن زبون را فوج فوج به تسلیم و یا فرار وا مىداشت؛ همان وسیلهاى که به یک باره، تمامى درهاى ناامیدى را بسته، افق “احدى الحسنیین” را به جوانان رزمنده نمایاند و آنها را در میان آتش و خون شجاعانه به پیش راند. جنگ تحمیلى و دفاع مقدس، تجربیات ارزندهاى براى ملت ما، بویژه جوانان، به یادگار نهاده است ولى با کمال تأسف برخى از مسؤولین عهدهدار مسائل فرهنگى، اتمام جنگ تحمیلى را برابر بستن کتاب پر رمز و راز ارزشهاى آن تلقى مىنمایند و تغییر میدان نبرد با دشمن را دلیلى موجه براى ترویج ضد ارزشها مىدانند؛ تا آن جا که مانع نصب یادمانِ شهیدان مىگردند! به زعم این گروه اگر در دوره دفاع مقدس، معنویّت و معیارهاى اخلاقى رواج داشت اکنون دیگر باید به انجام کارهاى بىهدف در قالبهاى مختلف بپردازند، بهانه هم ایجاد فضاى شاد براى توده است. اما مگر شادى جز در سایه سعادت و خوشبختى و عزّت یک ملّت حاصل مىشود؟ اسلام هم براى پیروان خود شادى به ارمغان مىآورد. امّا نشاطى پایدار و همگانى نه زودگذر و فردى، وگرنه تفرعن عدهاى مرفّه بىدرد در حال رنج بردنِ دهها تن در زیر بار فقر و مشکلات اجتماعى دیگر و یا در زمانىکههویّتفرهنگى ما در خطرى جدّى قرار گرفته است، چه ارزشى دارد؟ اینان باید باور کنند که یادآورى مسؤولیتهاى بزرگ جوان به او و موقعیت حسّاسى که دارد، همراه با امید و شور و نشاط ناشى از توجه به حق و مدد جستن از او، سعادت وى و جامعهاش را تأمین خواهد نمود. کلام گهربار مولى الموحدین على بن ابىطالب(ع) را که فرمود: “روزى که در آن، معصیت خدا نباشد عید است.”25 مىتوان بر ملتها نیز تعمیم داد؛ آن روزى که یک ملت در مسیر خویش توجه به آرمانهاى بلند الهى داشته باشد و روى پاى خود بایستدو در سلوک و زندگى خویش سر دریوزگى بر آستان بیگانگان نساید، آن روز عید آن امّت است و مگر چه معصیتى بالاتر از چراغ سبز نشان دادن به قدرتهاى جهانخوارى است که استثمار و به استضعاف کشاندن ملل مظلوم، ذاتى آنان است؟ و مگر رابطه گرگ و میش با شرط و شروط و اگر و مگر، اصلاح پذیر است؟ در یک جمله: باید جوانان کشور را امیدوار ساخت و این کار تنها از طریق شناساندن مسؤولیتها و باور تواناییها امکان پذیر است، نه بىتفاوتى و سرگرم ساختن آنان به سبک غربى. × × ×
3- دادن پاسخ منطقى به سؤالات اعتقادى و شبهات موجود معارف اسلامى براى جوان نبایستى تنها به عنوان کتاب درسى در کنار کتابهاى درسى دیگر مطرح باشد بلکه باید باور نماید، آیین مقدس اسلام، برنامه کامل زندگى اوست که در تمامى ابعاد وى را رهنماست. خوشبختانه جوانان میهن اسلامى به لطف الهى علاقهاى وافر به اسلام، قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت دارند، اما هنوز سطح شناخت و معرفت دینى آنان به حد مطلوب نرسیده و یکى از بزرگترین نقاط ضعف ما در برابر تهاجم فرهنگى دشمن همین نکته اساسى است، چون جوان، توانایى رویارویى با شبهات القا شده از طرف خصم را ندارد و به علت فقدان تجربه و وجود احساسات کنترل نشده در او در خطر دادن پاسخ مثبت به دسائس دشمن است. جوانان ما تشنگانى هستند که سراسیمه به دنبال آب به هر سوى در جستجویند، اما به طور غالب آب نمىیابند و آن گاه شیطانِ عداوتپیشه از راه رسیده و چقدر نزدیک است تا شراب زهرآگین خود را بر حلق این پاکان سرازیر سازد تا در سایه مستى آنان، به اهداف شوم و ددمنشانه خود دست یازد. در کارهاى تبلیغاتى، باید سؤالات اعتقادىِ جوان، طرح شود و پاسخى منطقى بیابد. در این راستا جداى از مجالس سخنرانى و وعظ و خطابه، مطبوعات و صدا و سیما نقش تعیین کنندهاى ایفا مىنمایند. × × ×
4- تشکیل کانونهاى فرهنگى جوانان با عنایت به بند پیشین، کانونهاى فرهنگىِ جوانان مىتوانند همراهِ ارائه تفریحات سالم زیر نظر مربیانِ باتقوا و متعهّد به انقلاب و اسلام، برنامههایى در جهت آشناسازى این گروه سنّى با قرآن و تفسیر و ایجاد زمینه انس بیشتر آنان با قرآن و نیز آموزش احکام مبتلابه آنان، طرحریزى کنند. بدین ترتیب انرژى سرشار نوجوانان و جوانان در جهت مثبت و بسیار مؤثر به کار گرفته مىشود. امام جعفر صادق(ع) فرمودند: “من قرأ القرآنَ و هو شابٌّ مؤمنٌ اختلط القرآن بلحمه و دمه و جَعَلَهُ اللّه عزّوجلّ مع السفرةِ الکرامِ البَرَرَه و کان القرآن حجیزاً عنه یوم القیامة؛26 کسى که در حال جوانى قرآن بخواند و با ایمان هم باشد، قرآن با گوشت و خونش بیامیزد و خداى عزّوجلّ او را با فرشتگان پیغام برنده نیکرفتارش رفیق کند و قرآن براى او در روز قیامت پرده و مانعى از آتش باشد.” اختلاطِ قرآن با گوشت و خون جوان براین حقیقت اشعار دارد که آشنایى وى با کتاب بیان آنچنان در جانش اثر دارد، که با او عجین مىگردد و از او جدانشدنى است و همین او را شایسته همنشینى با فرشتگان الهى مىسازد و در قیامت مانعى از آتش خشم الهى است که خود بر اهمیت آموزش قرآن و مفاهیم بالاى آن در این سنین مىافزاید. × × ×
5- بهرهگیرى از روشهاى هنرى از ابزارهاى قوى دشمن، که بهرههاى فراوان از آن گرفته و مىگیرد، سود جستن از رشتههاى مختلف هنرى براى القاى مفاهیم ضد اخلاقى و ضد انسانى و گرایشهاى مادّى است. فعالیتهاى دشمن در زمینه فیلم، عکس، نقاشى، موسیقى و... ابعاد بسیار گستردهاى دارد ولى محتواى ارائه شده پوچ و بىاساس است. چنانچه تبلیغات ما با توجّه به گنجینه بىنظیرى که از اسلام در دست داریم با لطایف هنرى، زینت بیشترى یابد و با در نظر آوردن احساسات و گرایشات جوان، تدوین گردد، ولو با توجه به امکانات ما، به گستردگى تبلیغات دشمن نباشد، گیرایى و جاذبهاى صد چندان خواهد داشت. × × ×
6- ایجاد پیوند محکم با اهل بیت - علیهم السلام - و تقویت محبت به آنان: خاندان رسالت، حجّت خدا در زمینند. خداوند خانهها و حرمهایشان را بهترین محل براى اوجگیرى ذکرش بر شمرده27 و محبّت و مودّت آنان را (و نه تنها شناخت و اعتقاد به حقّانیتشان) اجر رسالت پر رنج و درد رسول گرامى اسلام(ص) دانسته است28 و اطاعت از آنان را همردیف فرمانبرى از پیامبر و اطاعت از خود ذکر فرموده است.29 اینکه پیامبر(ص) فرمود: “أنا مدینة العلم و علىٌ بابها؛30 من شهر علم هستم و على درِ آن شهر” و با تأکید فراوان فرمود: “إنّی تارکٌ فیکم الثّقلین کتاب اللَّه و عترتی اهل بیتى و قرابتی31؛ من در میان شما دو ثقل گرانبها به ودیعت گذاشتم: کتاب خدا و اهل بیتم” و آنگاه فرمود این دو از هم جدا نمىشوند تا کنار حوض کوثر بر من وارد شوند، بیانگر این است که دست یافتن به معارف الهى و علوم اسلامى و قرآنى جز با مددجستن از رهنمایى على بن ابىطالب و خاندان بزرگوارش امکانپذیر نیست. پس جوانِ مسلمان باید، براى مصون ماندن از آفاتِ راه، قلبش با محبّت اهل بیت(ع) عجین گردد. البته محبّتى از سرِ شناخت و معرفت. جوانان را باید با زندگانى و سیره آن بزرگواران آشنا کرد و نقاط مبهم و شبههانگیز را در ذهن آنان برطرف ساخت و براى تحقّق این امر باید به اسناد معتبر و قابل اعتماد، تکیه کرد و کوشش نمود تا در نقل برخى روایات و احادیث و حوادث تاریخى مربوط به زندگى پرافتخارشان، موقعیت اجتماعى و فرهنگى و سیاسى آن زمان - در حد امکان - تشریح گردد. نیز جوان را باید به گونهاى راهنمایى نمود که از سلوک آن برترین و خود ساختهترین انسانها، ملاک حق را تشخیص بدهد تا بتواند الگوسازى مناسب را به انجام برساند. در یک قرن اخیر، اقدامات گستردهاى از جانب قدرتهاى استکبارى براى زدودن ذهن مسلمانان از توجّه به ائمه(ع) و انصراف از آنان، صورت گرفته که فرقه گمراه و گمراهکننده وهّابى سهم عمده آن را بر دوش مىکشد و آثار شبهات القا شده آنان در میان جوانان و آثار برخى روشنفکران مشهود است. بجاست شبهات و القائات به نحو صحیح و پیش از آن که افکار قشر جوان را طعمه خویش سازد، پاسخ داده شوند. بقیه در صفحه 50 بقیه از جوان و تبلیغ
7- از میان بردن محدودیتهایى که عرف به نام شرع بر دست و پاى جوان بسته است: از چشمگیرترین خصوصیات مکتب نورانى اسلام، جاذبه فراوان آن است. هر ضمیر پاکى که نواى دعوت به اسلام ناب را شنیده، دلباخته بر گرد شمع وجودش حلقه زده و تا سوختن، پروانهوار آن را طواف کرده است، امّا برخى تندرویها، انحرافات و خرافاتِ ناشى از تعصبات قومى و فردى، جهالتها و توطئه دشمنان، موجب تحمیل محدودیتهاى غیرمنطقى بر مسلمانان گردیده، که اصلاً ربطى به دین ندارد و تنها با ظاهرى از دین زینت یافته است. برخى اقشار جامعه، در مقابل تحمیلات و کج اندیشیهاى این چنینى، آسیب پذیرند و متحمل خسارات بیشترى هستند که یکى از آنان، جوانان مىباشند که آداب و رسوم و خرافات، به نام دین، گاه آنها را در حصارى تنگ قرار مىدهد، تا آنجا که جوان، براى فرار از آن، خود را مجبور به ترک دیندارى مىبیند. به راستى ازدواج و آداب آن و ملاک شایستگى و عدم شایستگى دختر یا پسر براى پذیرش مسؤولیت همسرى در اسلام، چقدر با آنچه در جامعه ما حکمفرماست فاصله دارد. در اسلام فرزند دختر و زن تا چه اندازه ارج دارد و حقوقش حفظ شده است و تلقّى خانوادهها از او چیست و تا چه اندازه براى او ارزش قائلند؟ روابط انسانها در اسلام چگونه و با چه ملاکى تنظیم مىگردد و ضوابط و روابط ما چگونه است؟ حیا و شرم و سازگارى و... در اسلام چه مفهومى دارد و محدودهاش تا کجاست و در جامعه ما چسان تعریف مىشود؟ و... . در کارهاى تبلیغى باید افکار خرافى را به شدت زدود و مرز تلقّیات عرفى باتکالیف شرعى را،براىجوانانىکهدرمرحله انتخاب راه هستند، مشخص کرد. × × ×
8 - راهنمایى جنسى جوانان دوران نوجوانى و جوانى - آن گونه که گذشت - به واسطه تحولات شدید جسمى، مرحله غلیان احساسات جنسى است. خواهش جنسى و عدم شناخت کافى از مسائل مربوط بدان، زمینه غلتیدن جوانان را به دام مفاسد فراهم مىکند، از این رو براى داشتن جامعهاى پاک و به دور از چنین آلودگیهایى لازم است جوان در جهت ازدواج به موقع و آموزشهاى جنسى لازم و وظایف و تکالیف؛ راهنمایى گردد و البته این کار باید با ظرافت توأم باشد و باید توجّه داشت که راهنمایى جنسى با تحریک آن تفاوت دارد.پایان
پاورقیها: 14 ) صحیفه انقلاب، ص13. 15 ) همان، ص16. 16 ) همان، ص27. 17 ) صحیفه نور، ج14، ص60. 18 ) پاسدار اسلام، شماره 132، ص11. 19 ) همان، ص12. 20) 71/9/19 21) 71/11/6 22 ) همان. 23 ) انعام )6) آیات 79 - 75. 24 ) یوسف )12) آیه 87. 25 ) کل یوم لایعصى اللّه فیه فهو عیدٌ، نهج البلاغه، فیضالاسلام، ص1286. 26 ) اصول کافى، ج2، ص603. 27 ) فى بیوتٍ اذن اللّه ان ترفع و یذکر فیها اسمه “نور )24) آیه 36”. 28 ) قل لا اسئلکم علیه أجراً إلاّ المودة فى القربى “شورى )42) آیه23”. 29 ) یا أیّها الّذین آمنوا أطیعوا اللّه و أطیعوا الرّسول و أولى الأمر منکم “نساء)4) آیه 59”. 30 ) میزان الحکمة، ج1، ص210. 31 ) بحارالأنوار، ج23، ص109.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 60 |