تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,438 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,381 |
جایگاه پژوهش | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1373، شماره 154، مهر 1373 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
جایگاه پژوهش در آموزش و پرورش غلامرضا گُلى زواره
ارزش پژوهش تحقیق زیربناى اغلب ابتکارات و کلید حل مشکلات انسانى و توسعه همه جانبه است. تحقیق، مطالعه دقیق و منظمى است که پژوهشگر را به هدف مورد نظر خود نزدیک مىسازد. فکر انسان محقق به سوى مجهولات و ناشناختهها رهنمون گردیده و در این راستا مىکوشد تیرگیهاى جهل را با فجر پژوهش از هم شکافته و خورشید دانش را بر مشتاقان، نوید دهد. قرآن کریم انسانها را به تفکر، تدبر، تعقل و مشاهده در پدیدههاى هستى و جهان آفرینش دعوت مىنماید و بر تحقیق و کنجکاوى تاکید وافرى دارد. کلام حق و نور وحى با فرمان “اقراء” (بخوان) آغاز مىشود. مهمترین معجزه رسول گرامى اسلام(ص) کتاب است و ما پیرو آیینى هستیم که خواندن و نوشتن و دانشاندوزى و نیل به کمالات و طى مدارج علمى را ارج مىنهد و اهل دانش را مورد توجه و عنایت قرار مىدهد. ستارگان درخشان آسمان ولایت وامامت براى دانشوران و اندیشمندان احترام والایى قائل بودند و در احادیث منقول از آنان، پیروان اهلبیت به انجام چنین عملى دعوت شدهاند. ارزش دانش و پژوهش در اسلام به حدى است که دانشمندى که به اصول اسلامى معتقد باشد و مردمان از دانش او بهرهمند شوند بر هفتاد هزار عابد برترى دارد. در نظرگاه اسلام، انتشار علم در جامعه، زمینهاى است براى روشن شدن حقایق، تحقق عدالت و رفع جهالتها و تبعات سوء آن و نیز رسیدن جامعه اسلامى به استقلال واقعى. از سویى یکى از عالیترین گرایشهاى فطرى انسان، حقیقتجویى است، این انگیزه به رغم موانع و مشکلات، انسان جستجوگر را به سوى درک حقایق، رهنمون مىسازد به طورى که کشف حقیقت و نایل گردیدن به قله کمال براى انسان وجد و سرور خاصى دارد. دانشهاى متنوعى که اکنون پدیدار گشته حاصل تکاپوى بىوقفه انسانهاى تلاشگرى بوده که چون تشنهاى به دنبال چشمه ناب حقایق و حکمتها بود و سرانجام موفق شدهاند از منبع پرفیض اندیشه بهرهمند گردند. در تعالیم اسلامى به رشد و پرورش و شکوفایى این میل درونى توجّه خاصّى شده است. انقلاب اسلامى که با الهام از تعالیم اسلام و رهبرى حضرت امام خمینى - قدس سره - به پیروزى رسید ارزشهاى معنوى را ارج مىنهد و براى دانشوران متعهّد و محققین دلسوز، احترامى زاید الوصف قائل است. نظام آموزش و پرورش؛ بازوى توانمند فکرى و فرهنگى انقلاب اسلامى است و توسعه کشور در گرو تعلیم و تربیت صحیح است. این سازمان وسیع، که هر روز گستره فعالیت آن رو به تزاید است، باید در تعیین خط مشى و برنامه ریزىها از روشهاى منطقى، عاقلانه و عالمانه بهره گیرد. در راستاى تحقق چنین آرمانى باید نظام آموزشى کشور به تحقیق و پژوهش به عنوان زیربناى فعالیتهاى آموزشى ارج نهد و به این نکته توجه داشته باشد که توان فرهنگى این تشکیلات عظیم را پژوهشهاى علمى و فرهنگى افزون مىنماید. آنچه آموزش را به نتیجه مىرساند و قلمرو آن را توسعه مىدهد پژوهش است، اعتلاى دانش در گرو اعتنا به تحقیق است و باید نهادهاى آموزشى و دست اندرکاران تعلیم و تربیت بدین سو روى آورند و معلمان را به این فعالیت علاقهمند کنند. مطالعه و تحقیق در محیطى سالم و در جوّى صمیمى براى عرضه افکار ضرورتى اجتناب ناپذیر است و هر چه تعاطى افکار سالمتر و بازار مباحثه و نقّادى و ارزیابى مسائل آموزشى داغتر باشد و تحقیق رونق یابد، کیفیت آموزشى رو به تزاید مىرود و ارتقاى فهم و بینش را سبب مىشود.
اهمیت تحقیق در نظام آموزش جدید نظام جدید آموزشى طرح عظیمى است که پیاده کردن آن بسى عظیمتر مىنماید و تنها معلمان دانا و مبتکر و مجهّز به جدیدترین یافتههاى علمى مىتوانند در خصوص اجراى آن اقدام کنند و هر چه توان علمى و کارآیى این قشر امیدبخش افزایش یابد زمینه براى توسعه فرهنگى و رشد ملى بیشتر فراهم مىشود. بدیهى است که اجراى این طرح در قالب انجام وظایف روزانه و عمل کردن به چندین بخشنامه ممکن نخواهد شد و به هدف مورد نظر خود نخواهد رسید. باید با تلاشهاى روز مره، معلمان در جهت به کار گرفتن روشها و راههاى ابتکارى و نوآورىهاى آموزشى، مطالعه منابع مفید علمى، انجام برخى تحقیقات موردى، ایجاد مراکز، منابع و رسانههاى آموزشى، مشورت و جدال احسن علمى بر سر روشهاى ابتکارى و بدیع سوق داده شوند تا در این میدان مفید و پرثمر فرهنگى کارشناسانى خبره، ورزیده و توانمند به بار آیند چرا که به فرمایش مقام معظم رهبرى حضرت آیت الله خامنهاى: “تا تحقیق و پژوهش انجام نگیرد کار تدریس به نتیجه نخواهد رسید.” مسلّم است که آموزشهاى ضمن خدمت و کوتاه مدت و امتحان دادن چند جزوه و شرکت در کلاسهاى مشخص شده، آن هم توسط بخشنامههاى صورى و تحت رفتارهاى ادارى براى این امر مهم کارساز نخواهد بود و باید براى تحقق هدفهاى نظام آموزشى جدید، تعالى فرهنگ تعلیم و تربیت و شکوفایى استعدادهاى معلمان، مربیان و دست اندرکاران آموزشى یک بسیج فکرى و فرهنگى ایجاد شود و سنگرهاى پژوهش و تحقیق در ادارات و آموزش و پرورش مستقر گردد.
نگرش توأم با پژوهش از وظایف مهم فرهنگیان، پرورش و آماده سازى دانش آموزان براى خودآموزى و حرکت به سوى یادگیرى خود انگیخته و تلاش به سوى پویایى است. آنان براى رسیدن به این امر مهم و سرنوشت ساز، باید به موازات تدریس به مطالعه، به عنوان وسیلهاى حیاتى در جهت ارتقاى فکرى، و یافتن روحیه تحقیق و نگرش توأم با پژوهش اهمیت بدهند. هر معلم در نظام آموزشى برحسب رشتهاى که تدریس مىکند و نیز به دلیل آن که با نوجوانان و جوانان سر و کار دارد و باید با جنبههاى روحى و رفتارى و گرایشهاى شخصیتى این نسل آشنا باشد و از سویى چون با اعتقاد به مبانى اسلامى و در نظام اسلامى به جوانان مسلمان مطالبى را تدریس مىکند با سه موضوع برخورد مىکند که باید در خصوص آنها مطالعه داشته باشد: الف: شناخت ارزشهاى اسلامى، باورهاى دینى و موازین اخلاقى. ب: مطالعه درباره مسائل روان شناسى و شخصیتى نسلى که به وى درس مىدهد. ج : آشنایى و تسلط به رشتهاى که باید تدریس کند. بدیهى است که معلّم به دلیل ضیق وقت و مشکلاتى که دارد نمىتواند خود شخصاً منابع مورد مطالعه را شناسایى کند و به دلیل عدم وسع مالى قادر نیست کتابها و نشریههاى گران قیمت را بخرد، البته موارد نادرى وجود دارد که از این امر جداست. بنابراین ادارات آموزش و پرورش باید ترتیبى اتخاذ کنند که همکاران فرهنگى در تهیه متون و منابع مورد تحقیق - که در افزایش راندمان کارى آنان تأثیر بسزایى دارد - اقدامات بایستهاى که شایسته این برنامه باشد به عمل آورند. با وجود آن که در برخى مناطق به این امور توجه شده و با وسعت نظر مسؤولین، توسط افرادى کارشناس، علاقهمند و پرتلاش و باهمّت به صورت خودجوش، کتابخانههاى پژوهشى و آرشیو مجلات و جراید ایجاد شده امّا متأسفانه باید اعتراف کرد که در تشکیلات آموزش و پرورش در پارهاى شهرستانها نه تنها به این امر حیاتى بهایى داده نمىشود بلکه اگر حرکتى پویا و مفید و کارساز از سوى فرد یا افراد دلسوزى صورت پذیرد به عنوان کارى زاید و فوق برنامه بدان نگریسته مىشود و گاهى حرکات تنگ نظرانه، برخوردهاى منفى ادارى و رفتارهاى توأم با رشک و حسادت، چنین جوشش و کوششى را کم رنگ مىسازد. ادارات آموزش و پرورش براى تقویت شرکت تعاونى فرهنگیان، خانه معلم و رفاه مادى کارکنان در تشکیلات مشخصى فعالیتهایى را انجام مىدهند ولى براى تغذیه فکرى و افزایش توانمندى علمى معلمان، که اساسىترین نیاز دستگاه تعلیم و تربیت است و چون خون در شریان فرهنگ و اندیشه باید جریان داشته باشد، کمتر برنامهاى دارند و گاهى حتى یک فضاى کوچکِ چند مترى براى فعالیتهاى فکرى و علمى معلمان و مربیان در نظر گرفته نشده است. راستى اگر معلمى بخواهد با آثار جدید منتشر شده که با رشتهاش ارتباط دارد و احیاناً منابعى که بدانها نیاز دارد و مقالاتى که در نشریات گوناگون انتشار مىیابد، آشنا شود باید چه کند و به کجا مراجعه نماید. مربى پرورشى که با بسیارى از مشکلات و معضلات و گرایشهاى گوناگون روحى و اخلاقى دانش آموزان رو به روست به منظور افزایش بصیرت و بالابردن میزان دانستههاى خود در خصوص دانش آموزان باید از چه کسى کمک بگیرد و به کجا مراجعه کند و در چه مرکزى به مطالعه و تحقیق بپردازد؟ این در حالى است که در برخى کشورهاى پیشرفته نه تنها معلمان در مرکزى خاص که از سوى آموزش و پرورش در نظر گرفته شده، مشغول مطالعه و تحقیقاند بلکه با راهنمایى معلمان، دانش آموزان سالهاى آخر دبیرستان در خصوص درسهایى که مىخوانند به تهیه مقاله، گزارش و تحقیق مىپردازند و افرادى با پست سازمانى مشخص با مدارس ارتباط دارند تا معلمان را براى آشنایى با منابع مورد نیاز و یافتن خوراک فکرى مناسب یارى دهند و یا احیاناً با یکدیگر مشورت کنند و راههاى ترغیب دانش آموزان را به مطالعه پى گیرند.
فرهنگ و پژوهش توجه و رویکرد به تبلیغ و ترویج کتابخوانى و بازآورى فرهنگ کتابخوانى بین معلمان، کار ضرورى است که عملاً به آن اعتنا نمىشود و یا توجه به آن ناچیز و صورى است. در نظام آموزشى ما کتابخانه و استفاده از منابع آن، جایگاه فعالى ندارد و اصولاً مدار فعالیت آموزشى، کتاب درسى است که محتواى آن هم به صورتى که هدف اصلى آن بوده تدریس نمىشود. دانش آموزى که در این نظام تربیت مىشود، کمتر پویایى و ابتکار و روحیه کاوش و جوشش دارد و در دانشگاه اغلب دانشجویى است جزوهخوان و بیزار و بىرغبت نسبت به تلاشهاى فکرى. اگر بافت نظام آموزشى به گونهاى بود که براى دست یافتن به مقاصد و اهداف آموزش و پرورش استفاده از کتابخانه به عنوان ابزارى اجتناب ناپذیر مورد توجه بود طبعاً میزان توجه به کتابخانه و منابع تحقیق از سوى دست اندرکاران مسائل آموزشى بالا مىرفت. به علاوه چگونگى نگرش معلمان به مثابه الگوهاى رفتارى نسبت به کتاب و کتابخوانى در ایجاد آمادگى ذهنى و انگیزه مطالعه در دانش آموزان اثرى بسیار دارد. برخوردارى هر اداره از کتابخانهاى زنده و پویا و برخوردار از منابع پرارزش و معلمانى علاقهمند به کتاب و کتابخوانى، مناسبترین بستر براى گرایش دانش آموزان به دانش افزایى است و اگر ما بخواهیم فرمایش مقام معظم رهبرى را مبنى بر آن که: “فرهنگ مطالعه و کتابخوانى باید وارد زندگى مردم شود” تحقق بخشیم باید از مدرسه شروع کنیم، زیرا الگوهاى رفتارى بیشترین نقش را در ایجاد نگرش مثبت و عادتهاى مطلوب فرهنگى دارد. وقتى که معلمى بر فرض علاقه به کتاب و کوشش، براى به دست آوردن منابع مورد نیاز مرکزى را در اختیار نداشته باشد که از آن استفاده کند و از سویى خود شخصاً در تهیه منابع و احیاناً خرید آنها توانایى لازم را نداشته باشد چگونه توقع داریم اهداف علمى و آموزشى مندرج در بند یک طرح کلیات نظام آموزشى را که ذیلاً مىآید تحقق بخشیم: تقویت روحیه حقیقت جویى، تعقل، تفکر، تعمق، تحقیق، ابتکار و نقّادى در تمامى زمینههاى اسلامى، فرهنگى و علمى.(طرح کلیات، ص6) و در جاى دیگر این طرح آمده است: توجه به تحقیق و پژوهش به عنوان ابزار مؤثر ایجاد زمینه براى نوجویى، خلاقیت و ابتکار. (طرح کلیات، ص56) وقتى یک معلم، مشتى اطلاعات را که برخى از آنها از نظر علمى هم چندان معتبر نیستند و با یافتههاى جدید و شرایط فعلى همخوانى ندارند، تحت حاکمیت کتابهاى درسى و بخشنامههایى که مدام به سوى دفتر مدرسه سرازیر مىشود، کسب مىکند و همراه با انبوهى از مشکلات رفاهى و اجتماعى، سال تحصیلى را به انتها مىرساند قطعاً در تحقق عوامل مذکور موفق نخواهد بود. خوشبختانه در طرح جدید نظام آموزشى به هویت واقعى و نقش شایسته معلم در امور آموزشى، توجه خاصى شده و معلم به جاى وسیله انتقال مطالب، به عنوان یک هدایتگر ایفاى نقش مىکند. البته مقدمه این کار بازآموزى، تحقیق و پناه بردن به تازههاى دانش و پژوهش است. در صفحه 68 طرح کلیات آمده است: “هر معلم در کلاس خود باید نقشى فعال و تعیین کننده داشته باشد و کتابهاى درسى تنها به عنوان یک منبع معتبر درسى به کار گرفته مىشود و نقشى در حد مشخص ساختن عناوین اصلى مطالب و موضوعات مشترک براى عموم دانش آموزان یک پایه را خواهند داشت. بدین ترتیب محتواى آموزشى هر کلاس با مشارکت دانش آموزان و فرایندى سازنده از میان کلیه منابع مکتوب و متنوع موجود در محیط و فعالیت خلاق ذهنى و عملى معلم و دانش آموزان تولید خواهد شد.” در بند یک از اصل 33 آمده است: “به طور کلى شیوه آموزش و پرورش در اجراى برنامهها شیوهاى فعال مىباشد.تربیت معلمان براى آشنایى با این شیوه و تسلّط و چیرگى آنها در کاربرد آن در کلاس و در محیط آموزشى و فراهم نمودن تسهیلات لازم براى به کارگیرى این شیوه همواره مورد توجه خواهد بود.” (طرح کلیات، ص94) و در صفحه 60 طرح کلیات آمده است: “در تدوین و اجراى برنامههاى آموزشى و پرورشى باید از شیوههایى استفاده شود که توان تفکر، تحلیل و نقد، ابتکار و خلاقیت را تقویت کند و زمینه مناسب براى خودآموزى آنان را فراهم کند.” بند 4 از اهداف مرحله ارکان و ارشاد براى رسیدن به این منظور مىگوید: “معلم در این دوره تمام وقت است و بخشى از وقت خود را صرف رسیدگى به دانش آموزان مخصوصاً دانش آموزان مشکلدار، تهیه مواد و منابع آموزشى، مطالعه و تحقیق و ارائه خدمات مشاورهاى به دانش آموزان و اولیاء و اجراى طرحهاى ارزشیابى و برنامههاى تجربى مىنماید.” بنابراین در اکثر بخشهاى طرح کلیات نظام آموزشى به امور تحقیقى، توجه خاصى شده و تقویت روحیه حقیقت جویى از مسائل اساسى در این طرح است. براى تحقق این امرو یارى بخشیدن به معلم جهت عینیّت یافتن موارد ذکر شده، تعیین محتواى آموزشى و انتخاب منابع مناسب با توجه به متغیرهاى گوناگون، کمک به دانش آموز براى یادگیرى عمیقتر، فراهم آوردن فرصت بیشتر براى تکمیل مطالعات در زمینه موضوعات محورى کتب درسى، کسب اطلاعات جدید و محدود نشدن به کتب درسى، ضرورت دارد ادارات آموزش و پرورش در شاخه “معاونت پرورشى” کتابخانه پژوهشى را تدارک ببینند تا این مرکز به عنوان خانه علمى معلم بتواند مراجعین را به لحاظ منابع مورد نیاز تغذیه کند و در اطلاع رسانى یار و مددکار معلمان باشد. علاوه بر منابع علمى مورد نیاز معلم باید به این نکته توجه داشت که معلم با انسان رو به روست و علاوه بر تدریس، نقش تربیتى هم به عهده دارد. او باغبان بوستانى است با گلهاى رنگارنگ و رایحه گوناگون. انسانهایى با روحیهها، گرایشها، هیجانات، تربیتهاى اجتماعى و ضد و نقیض خانواده، باورهاى سنّتى و بومى و توقّعات خاص که باید در جهت تعدیل و کنترل و هدایت رفتارهاى دانش آموزانى این گونه از یافتههاى تربیتى و روان شناسى و اخلاقى مدد بگیرد و چون به متخصصین این رشته کمتر دسترسى دارد باید حداقل تألیفات و آثار نگاشته شده در این خصوص را، که نتایج تلاش محققان و مؤلفان مجرب است، در اختیار داشته باشد و توسط این منابع، اطلاعات خود را در زمینههاى مزبور غنى سازد. البته کتابخانههاى آموزشگاهى، مىتوانند کارساز باشند ولى وضع فعلى این مراکز چندان مطلوب نیست، چون از کتابها و نشریههاى جدید و متنوع، بىبهرهاند و اصولاً در اغلب شهرستانها به جز موارد نادر این کتابخانهها وضعیت بسیار نامطلوبى دارند و از نظر امکانات و تجهیزات و مکان در تنگنا هستند. نگارنده که در سه استان تهران، اصفهان و چهار محال و بختیارى از دهها کتابخانه دبیرستانها و مدارس راهنمایى بازدید دقیق به عمل آورده در عمل، چنین وضعى را مشاهده نموده است و این به خاطر آن است که کتابخانه در آموزشگاه نه تنها اصل نیست بلکه در مواردى فعالیتى فوق برنامه هم به حساب نمىآید. و کتابداران این کتابخانهها اغلب کتابشناس نیستند و علاقهاى به کتاب و کتابخانه ندارند و بیشتر آنان افرادى هستند که از حضور در کلاس عاجزند یا به دلیل بیمارى و مشکلات دیگر قادر به انجام کارهاى دیگر نیستند. البته در بین این کتابداران انسانهاى علاقهمند، کوشا و کارشناس هم دیده مىشود. اگر طالب مراکز آموزشى با محیط پویا هستیم و درصدد آنیم تا در مسائل آموزشى تحرکى حاصل شود و معلم را فردى جستجوگر و عمل تعلیم و تربیت را جستجو بدانیم، به این واقعیت مىرسیم که معلم باید در ارتباط با رشد کمى و کیفى فعالیتهاى آموزشى خود در مطالعه و تحقیق باشد و این کار بدون دسترسى به یک مرکز پژوهشى و علمى، که آرشیوى نسبتاً غنى از منابع گوناگون داشته باشد، امکان پذیر نیست. تأسیس و گسترش پژوهشگاه معلم و کتابخانهاى مرکزى از سوى ادارات آموزش و پرورش، معلمان و مربیان را در جهت کسب دانش بیشتر و سهیم شدن در رشد علمى جامعه مهیا مىکند و تحقق این کار منوط به استفاده مؤثر و کارآمد از گنجینهاى است که کتابخانه و مرکز اطلاعاتى به فرهنگیان عرضه مىدارد. مسؤولین ادارات آموزش و پرورش، نیک مستحضرند که کتاب وسیله خوبى براى ارتباط و ابلاغ پیام و تربیت انسانها و حفظ میراث بشرى است و در شکوفایى استعدادها و رشد خلاقیتها تأثیر بسزا دارد و در یک کلام، کتاب از آثار جاویدانى است که حضورش در مسیر سازندگى سیر تصاعدى دارد و وجود کتابخانهاى با منابع ارزشمند، خود مىتواند نردبان مفیدى براى رشد و تعالى فکرى معلم باشد و روند منطقى تحقیق و پژوهش را به عنوان ابزارى مهم براى تحرک علمى و کسب آگاهى در مراکز آموزشى برقرار سازد.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 109 |