تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,222 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,139 |
پاسخ به نامه ها | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1373، شماره 154، مهر 1373 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
پرسشها و پاسخها: سؤال: 1- آیا مىتوان جملات و کلمات نماز را که به زبان عربى است ترجمه کرده؛ یعنى به فارسى درآورده و جملات نماز را به صورت فارسى خواند؟ چون براى ما فارسى زبانها درک معنا و مفهوم نماز بیشتر روشن مىشود. 2- آب دهان موقعى که از دهان خارج مىشود چه حکمى دارد آیا پاک است یا خیر؟ 3- اگر کسى در حین نماز خواندن متوجه خطرى در مال یا جانش بشود آیا مىتواند براى برطرف کردن خطر، نماز خود را بشکند؟ (مهدى. ع : خمینى شهر اصفهان) پاسخ: 1- اذکار و اوراد واجب نماز و همچنین اذکار مستحبى که به خصوص وارد شده است باید به همان صورت که وارد شده است خوانده شود و ترجمه آن کافى نیست. و همچنین قرائت سوره حمد و یک سوره دیگر باید به همان زبان عربى - که اصل قرآن است - خوانده شود. و اگر ترجمه آن کافى بود پیامبر - صلّى اللّه علیه و آله و سلّم - یا ائمه - علیهم السّلام - اجازه مىفرمودند. ولى دعا چه در قنوت و چه در سایر مواضع مانند سجده، مانعى ندارد که به زبان دیگرى خوانده شود. گرچه باز هم عربى بهتر است. 2- پاک است. 3- اگر رفع خطر متوقّف بر باطل کردن نماز است اشکال ندارد، بلکه واجب است انسان براى حفظ نفس اقدام نماید. × × × سؤال 1- در سالهاى حیات حضرت امام (ره) که تقریباً 10 - 11 ساله بودم در مسائل شرعى از حضرت امام تقلید مىکردم. با توجه به این که در آن زمان من به سن تکلیف نرسیده بودم آیا مىتوانم اکنون از حضرت امام تقلید کنم یا نه؟ 2- آیا شخصى که فقط مادرش سیده باشد مىتوان به آن شخص سیّد گفت و او را از خاندان پیامبر - صلى الله علیه و آله و سلم - حساب کرد یا نه؟(سلطانى : اصفهان) پاسخ: 1- اگر در حیات حضرت امام - قدس سره - به فتواى ایشان به عنوان تقلید از ایشان عمل کردهاید مىتوانید بر تقلید ایشان باقى باشید هر چند قبل از سن تکلیف باشد. 2- اگر منظور از سیّد بودن استحقاق خمس باشد طبق فتواى حضرت امام و مشهور میان فقها شرط آن این است که از جانب پدر به عبدالمطلب جدّ پیامبر برسد - هر چند از اولاد پیامبر هم نباشد - مانند بنىعباس و اگر منظور احترام آنهاست به عنوان انتساب به رسول اکرم، کسانى که مادر آنها سیّده است نیز احترام دارند گرچه احترام براى هر مؤمن لازم است و غیر مؤمن احترام مؤمن را ندارد حتى اگر سید باشد. × × × سؤال: چرا نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا را ما با هم مىخوانیم؟ مگر نباید هر چیزى را در جاى خودش انجام داد؟ 2- آیا یک شخصى که گناهان کبیره انجام داده است و توبه کرده و شخص دیگر گناهى نکرده و هر دو کارهایشان را تا آخر عمر مانند هم انجام دادهاند، آن شخص که گناه نکرده جایگاه و مقامش با شخص گناهکار و توبهکار در آن جهان یکىاست؟ وآیا گناهى هست که خداوند نبخشد؟ 3- آیا خمس به پول ثابت تعلق مىگیرد یا به پولى که هر ماه کم و زیاد مىشود هم تعلق مىگیرد؟ اگر کتابى درباره خمس است لطفاً راهنمایى فرمایید. 4- اگر شخصى گناهى انجام داده باشد - از روى ناآگاهى - و بعد از آگاهى به آن گناه، آن را ترک کند آیا گناهان پیش که از روى بىاطلاعى انجام داده است با آن گناهى که از روى آگاهى انجام داده، یکسان است؟ 5- من در جایى کار مىکنم که غذا و وسایل مربوط به مسافر داخل هواپیما در آن جا جمعآورى یاتهیه مىشود. آیا اگر از وسایل و خوراکیها و چیزهاى دیگر آن جا استفاده کنم حلال است یا حرام؟ 6- من در سال 65 به علت حضور در جبهه نتوانستم روزه بگیرم و نمىدانستم که تا قبل از رمضان سال بعد باید روزه قضا را بگیرم، تکلیف من چیست؟(تهران : برادر م. ح) پاسخ: 1- البته خواندن هر کدام از نمازها در زمان فضیلت خود بهتر است و ثواب آن بیشتر است، ولى طبق روایات زیادى که از حضرت رسول - صلى اللّه علیه و آله و سلم - و ائمه هدى - علیهمالسلام - رسیده است جمع بین دو نمازى که وقت مشترک دارند اشکال ندارد و این امر را براى آسان کردن تکلیف بر امت تشریع فرمودهاند و در کتب حدیث اهل سنّت نیز روایاتى در این مورد آمده است. 2- بدون شک ترک گناه یک امتیاز است. انسان باید تا مىتواند سعى کند به دام شیطان نیفتد و مخالفت فرمان الهى نکند و هرگز گناهکار تائب، به مقام آنان که اصلاً گناه نکردهاند نخواهد رسید و لذا مردم عادى هرچه سعى کنند به مقام معصومان که گناه نکردهاند نمىرسند. گذشته از این که چه بسا انسان به امید توبه،گناهى مىکند و اجل او را مهلت نمىدهد. امّا این که آیا گناهى هست که خداوند آن را نبخشد، اگر منظور بدون توبه باشد طبق آیه قرآن خداوند هر گناهى را ممکن است ببخشد به جز شرک. و این بخشش بدون توبه است زیرا شرک هم با توبه بخشیده مىشود. و امّا با توبه، طبق وعده الهى توبه همه گناهکاران پذیرفته است ولى نباید مطمئن بود زیرا ممکن است بعضى از گناهها قبل از بخشیده شدن پیامدهاى ناگوارى داشته باشند، همچنان که در این جهان قطعاً دارد. و خداوند براى پذیرش توبه دو شرط ذکر فرموده است: “انما التوبة على اللّه للذین یعملون السوء بجهالة ثم یتوبون من قریب فأولئک یتوب اللّه علیهم و کان اللّه علیماً حکیماً × و لیست التوبة للذین یعملون السّیئات حتّى اذا حضر أحدهم الموت قال انّى تبت الآن و لا الّذین یموتون و هم کفار اولئک أعتدنا لهم عذاباً الیماً”. (نساء 17 و 18) خداوند بر خود، این تعهد را پذیرفته است که توبه کسانى که کارهاى نادرست از روى جهالت انجام مىدهند و زود توبه مىکنند را بپذیرد و توبهاى نیست براى بدکارانى که تا دم مرگ گناه مىکنند و چون مرگ را پیش روى خود مىبینند اظهار پشیمانى مىنمایند و همچنین توبهاى نیست براى آنان که با کفر مىمیرند... شاید منظور از جهالت و نادانى این باشد که گناه را از روى تأثیر غرایز و هواهاى نفسانى انجام مىدهند. جهالت به معناى سفاهت و کار احمقانه است، در مقابل آن، گناه کسانى است که از روى عناد و تکبر بر حق و نپذیرفتن فرمان الهى گناه مىکنند. شاید چنین باشد که این گونه افراد اصلاً موفّق به توبه جدّى و واقعى نمىشوند. پس دو دسته توبه آنها پذیرفته نیست: یکى آنها که از روى عناد و کبر در مقابل حق مىایستند و دوم کسانى که تمام عمر را در گناه غوطهورند و توبه را براى دم مرگ مىگذارند. و نمونهاى که هر دو در او جمع شد فرعون بود. او هم با علم به حقانیت دعوت حضرت موسى - علیهالسلام - از روى کبر و غرور و عناد با حق ایمان نمىآورد و هم در آخرین دم که مىخواست غرق شود گفت: ایمان آوردم به خداى موسى وهارون! ولى خطاب رسید: اکنون ایمان مىآورى در حالى که تاکنون سرپیچى مىکردى و توبه او پذیرفته نشد. 3- از این جهت فرقى ندارد. و مسائل خمس در توضیح المسائل ذکر شده است. 4- واضح است که یکسان نیست و گناه پس از علم و اطلاع بزرگتر است؛ چیزى که هست انسان جاهل به مسأله اگر عذرى در جهل خود نداشته باشد، خودِ جهل او نیز موجب مؤاخذه است زیرا تعلم احکام شرع یک وظیفه و تکلیف است و ندانستن عذر نیست. 5- اگر طبق مقررات و قرارداد عمل کنید اشکال ندارد. 6- باید آن روزهها را قضا کنید و براى تأخیر از سال اول براى هر روز 750 گرم غذا - ولو نان خالى باشد - به یک فقیر بدهید. × × × × تهران: برادر مسعود. ک، 300 هرگز تسلیم ازدواج تحمیلى نشوید. پدر و مادر حق ندارند فرزند را به ازدواج با فرد بخصوصى مجبور سازند و اصلاً عقد بدون رضایت شما صحیح نیست. و امّا تهدید آنها به این که باید از خانه خارج شوى، باز هم خلاف شرع است و وظیفه پدر در صورت تمکّن و نیاز فرزند تهیه مسکن براى اوست و حق ندارد در مقابل حق مسکن چیزى را مطالبه کند یا فرزند را به کارى مجبور سازد. در عین حال شما نهایت احترام و تواضع را در برابر آنها داشته باشید و اگر براى شما مشکل نیست و مانعى نمىبینید مورد پیشنهادى آنها را ردّ نکنید ولى اگر مانعى مىبینید یا علاقهاى ندارید هرگز تسلیم نشوید و با نهایت احترام و تواضع پاسخ منفى بدهید. × تهران: برادر ک. م. افغانى آنچه از بودجه مدرسه برداشتهاید باید برگردانید. × برادر ک باید سعى کنید صاحب آن مغازه را پیدا کنید و اگر میان چند نفر و یا چند مغازه مردّد است با همه آنها صحبت کنید و از آنها رضایت بخواهید و اگر بطور کلى از یافتن آن مأیوس شدید قیمت آن را صدقه بدهید. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 62 |