تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,143 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,059 |
رهنمود های مقام معظّم رهبری | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1373، شماره 154، مهر 1373 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
مقام معظم رهبرى حضرت آیت الله خامنهاى
من عقیده ندارم که این گرانى که الآن در کشور ما وجود دارد، غیر قابل اجتناب است. این را من قبول ندارم. من مىگویم یک مقدارى از آن قابل اجتناب است. البته اگر ما کشور خودمان را با کشورهاى همسایه مقایسه کنیم، در کشور ما ارزانى است. اما ما به کشورهاى همسایه چکار داریم؟ ما امکاناتى در کشور داریم. این گرانى البته براى بعضىها اصلاً محسوس نیست. اما یک قشرى هم هستند که این گرانى را با همه وجود حس مىکنند. من این افراد را مىبینم. من مىگویم مىشود جلوى این گرانى را تا حدودى گرفت و باید تلاش کرد... باید حتماً براى قشرهایى از مردم تلاش بشود. مثلاً این اتیکت زدن که اخیراً قرار شد انجام بگیرد، بخشى از کار است و همه کار نیست البته همین هم باید کنترل بشود که درست انجام بشود. دوستانى که مسئول این کار هستند باید به این نکته توجه کنند. دولت مظهر اقتدار یک ملت است. اگر اقتدار شما کم شد به این معنى نیست که شما و چیزى را که متعلق به خودتان است از دست دادهاید، خیر! شما چیزى را که متعلق به مردم است از دست دادهاید. نگذارید اقتدار دولت شکسته بشود. بعضىها دوست دارند اقتدار دولت را بشکنند که اینها در حقیقت مىخواهند اقتدار ملى را بشکنند. شما این را اجازه ندهید. دستگاههاى امنیتى و انتظامى مسؤولیت دارند. باید با کسى که با نظم عمومى مقابله و معارضه مىکند و اختلال و خدشه ایجاد مىکند برخورد بشود. نباید نسبت به کسى که نظم عمومى را خراب مىکند حتى اندک اغماض روا داشت. کسانى هستند که امنیت و نظم را به هم مىزنند. یکى از مظاهر حفظ اقتدار دولت این است که سیاستهایى که اعلام مىشود، سیاستهاى سنجیدهاى باشد که البته بنا هم بر همین است. هیچ کس بنا ندارد سیاست نسنجیده اعلام بکند. اما گاهى از اوقات انسان احساس مىکند سیاستهایى که از برخى از دستگاهها مشاهده مىشود، گویا نسنجیده است. بعد هم بعضى از سیاستها و تصمیمها به خاطر اینکه فلان کس مخالف بوده یا فلان کس در فلان جا اعتراض را کرده، بلافاصله عوض مىشود. من عرض مىکنم که اولاً سیاستها و تصمیمهایى که اتّخاذ شد روى آن پافشارى بشود. مردم از این خوششان مىآید و این را دوست مىدارند. البته پافشارى بر تصمیم غلط مورد قبول و توقع نیست، تصمیمهاى درست مورد نظر است. تبدل رأىها و تغییر زود به زود آنها درست نیست. نکته دیگرى را که باز از برادران عزیز مىخواهم آن را دنبال کنند، مسأله احیاء روحیه حمایت از تولیدات داخلى است. در مردم این تعصب را بوجود بیاورید که تولید دست خودشان را دوست بدارند. یک روز اروپائیها افسانهاى را در ایران رایج کردند که ایرانى قادر نیست لوله هنگ هم بسازد. اگر کسى چیز خوبى هم مىساخت مىگفتند خوب نساخته و بد ساخته است. بعضى از سازندگان اجناس باورشان آمده بود که ایرانى باید سست و بد بسازد. آن روز گذشت و امروز، ما مصنوعات و تولیدات بسیار خوب و بهتر از تولیدات خارجى در کشورمان داریم. نمونههاى زیادى دارد. آخرین سخن که ترجیع بند همه حرفهاى ماست، اهتمام به قشرهاى ضعیف و عقب مانده جامعه است. شما هر چه براى اینها تلاش کنید، کم تلاش کردهاید. برادران عزیز واقعاً یک عده در این کشور هستند که از لحاظ گذراندن زندگى به اینها سخت مىگذرد و با سختى زندگى را مىگذرانند. ما اساساً مبارزات و تلاشمان قبل و بعد از تشکیل جمهورى اسلامى و تلاشهایى که مسئولین این کشور کردهاند براى چه بوده است؟ ما براى تأمین عدالت اجتماعى این کارها را کردیم.1373/6/10
تعلیم و تربیت
“خداى تبارک و تعالى در یک سطر آموزش و پرورش را ذکر مىفرماید و در هیچ چیز از امور دنیایى خدا نفرموده است که من منّت بر مردم گذاشتم، لکن در قضّیه آموزش و پرورش مىفرماید که “لقد منّ الله على المؤمنین اذ بعث فیهم رسولاً من انفسهم یتلوا علیهم آیاته و یزکّیهم و یعلّمهم الکتاب و الحکمة”. خداى تبارک و تعالى در مورد تزکیه، در مورد تعلیم، تربیت، آموزش و پرورش با تعبیر منّت گذاشتن بر مردم مىفرماید منّت گذاشته و پیغمبر را براى آموزش و پرورش فرستاده و پرورش را قبل از آموزش ذکر مىفرماید: “یزکیهم و یعلّمهم الکتاب و الحکمة”. اول تزکیه است... با آن تعبیر “منّ الله على المؤمنین” فرستادن پیغمبر. از این آیه شریفه استفاده مىشود که اصلِ آمدن پیغمبر براى آموزش و پرورش بوده است”.59/4/10 “بیشتر صدماتى که به بشر وارد مىشود، از طریق آموزش و پرورش است. تمام این آلاتى که درست شده است، تمام این آلات جنگى که درست شده است، آلات منهدم کنى که درست شده است، به دست اشخاصى بوده است که آموزش داشتهاند لکن پرورش صحیح نداشتند و لهذا با علم خودشان طرح فناى برادرهاى خودشان، همجنسهاى خودشان را مىریزند. در مملکت ما هم آن مقدار که از دست آموزش و پرورش خواهان و آنهایى که آموزششان زیاد بوده است صدمه دیدهاند ملّتها، از دست دیگران ندیدهاند، براى این که این متفکران و این دانشمندان بودند که طرحهاى تخریبى را، طرحهاى فنا کننده ملّت را مىریختند براى این که آموزش داشتند لکن آموزش در کنارش پرورش نبود”.58/1/24 “انسان از اوّل این طور نیست که فاسد به دنیا آمده باشد، از اول با فطرت خوب به دنیا آمده، با فطرت الهى به دنیا آمده، “کلّ مولودٍ یولد على الفطرة” که همان فطرت انسانیّت، فطرت صراط مستقیم، فطرت اسلام، فطرت توحید است، این تربیتهاست که یا همین فطرت را شکوفا مىکنند، و یا جلوى شکوفایى فطرتها را مىگیرند، این تربیتهاست که یک کشور را ممکن است به کمال مطلوبى که از هر جامعه انسانى است برسانند و یک کشور، کشور انسانى باشد، کشور مطلوب اسلام باشد و همین تربیتها یا تعلیمهاى بدون تربیت ممکن است که اینها را در آن وقتى که مقدرّات یک کشورى دست آنهاست و همه چیز کشور به دست آنهاست، کشور را به تباهى بکشند”.59/11/10 “ملت عزیز ایران و سایر کشورهاى مستضعف جهان اگر بخواهند از دامهاى شیطنت آمیز قدرتهاى بزرگ تا آخر نجات پیدا کنند چارهاى جز اصلاح فرهنگ و استقلال آن ندارند و این میسر نیست جز با دست اساتید و معلمان متعهدى که در دبستانها تا دانشگاهها راه یافتهاند و با تعلیم و کوشش در رشتههاى مختلف علوم و تربیت صحیح و تهذیب مراکز تربیت و تعلیم از عناصر منحرف و کج اندیش، نوباوگان را که ذخایر کشور و مایه امید ملتند، همدوش با تعلیم در همه رشتهها به حسب تعالیم اسلامى تربیت و تهذیب نمایند و علوم اسلامى را که مربّى اخلاق و مهذّب نفوس است به دست کارشناسان اسلامى داده تا نوباوگان و جوانان عزیز را بدین مکتب جامع روانبخش آشنا و از تعالیم علمى و عملى آن برخوردار سازند و به یقین بدانند که اسلام مکتبى است که انسانها را به گونهاى مىسازد که به جز حق و مبدأ خلق به هیچ مکتبى تسلیم نشوند و تحت تأثیر هیچ قدرتى واقع نگردند”. 60/10/7 “این کودکها مورد علاقه من هستند، بچههاى منند، عزیزان منند، به ملکوت نزدیکترند، از آلودگیهاى طبیعت دورند و من امیدوارم که معلمهاى این بچهها و این کودکها در تربیت انسانى - اسلامى اینها کوشا باشند و از آن تعلیمات سویى که در سابق بود مبرا باشند. معلمان مدارس در هر جا هستند عنایتشان به این کودکها بیشتر باشد این کودکها امید آتیه مملکت ما هستند و از این کودکهاى امروز، انسانها و دانشمندان فردا درست مىشود. اینها هستند که در آتیه مملکت ما را اداره مىکنند و پس از ما اینها باید استقلال مملکت و آزادى را حفظ کنند. معلمان از این کودکهاى نورس قدردانى کنند و این کودکهاى نورس را که آلوده نیستند به آن چیزهایى که ما بزرگها آلوده هستیم، نگذارند آلوده شوند”.58/7/1
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 52 |