تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,446 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,385 |
گردآورى قرآن | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1373، شماره 155، آبان 1373 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
گردآورى قرآن قسمت سوم آیة الله معرفت
جمع آورى قرآن به وسیله زید بن ثابت
پس از آن که مسؤولین امر، مصحف على(ع) را نپذیرفتند و با خشونت، آن را ردّ کردند، مىباید خود به انجام این مهم قیام کنند و با همه مشکلات آن، قرآن را جمع آورند، بخصوص که مردم، ضرورت جمعآورى قرآن را احساس کرده بودند و وصیت پیامبرشان(ص) نیز این بود که قرآن را جمع آورند تا مانند تورات یهود، دستخوش تغییر و تحریف نگردد.1 زیرا قرآن، مرجع اوّلیه تشریع اسلامى و بنیان محکم ساخت حیات اجتماعى، در تمام شؤون مختلف آن، در آن زمان به شمار مىآمد و معقول نبود که همچنان بر قطعات چوب و استخوان و در سینههاى مردم پراکنده باشد، بخصوص که بسیارى از حافظان آن در همان زمان کشته شدند. به طورى که در حادثه “یمامه”، هفتاد تن و به روایتى، چهارصد تن از این گروه به قتل رسیدند و بیم آن بود که قرآن، با کشته شدن حافظان آن، از بین برود.2 نخست عمر بن خطّاب، ضرورت این کار را مطرح کرد و به ابوبکر - که در آن زمان در مسند خلافت بود - پیشنهاد کرد تا شرایط انجام این مهم را فراهم آورد پس از آن، توافق کردند که انجام این کار را به “زید بن ثابت” بسپارند. زید گرچه جوان بود، مع الوصف سابقه کتابت وحى را نیز داشت و بالذّات صلاحیّت انجام این کار را دارا بود. از طرف دیگر، مسؤولین امر به خاطر مصالح حکومت نوپاى خود، از او بیمى نداشتند]که این کار موجب شهرتى براى او شود[. زید مىگوید: “ابوبکر مرا نزد خود خواند و با اشاره به عمر که در آن جا بود گفت: او مىگوید: "بسیارى از قاریان قرآن، در حادثه “یمامه” کشته شدند و بیم آن است که در موارد دیگرى نیز گروهى دیگر از اینان کشته شوند و قسمت عمدهاى از قرآن، از میان برود، پس لازم است قرآن را جمع آورى کنیم." من به عمر گفتم: کارى را که پیامبر صلى الله علیه وآله وسلم انجام نداد چگونه ما انجام دهیم؟ عمر گفت: "قسم به خدا، این کار، خوب و ضرورى است." و تا آن جا با من سخن گفت که خداوند سعه صدرى براى قبول این فکر به من عطا کرد و رأى عمر را پذیرفتم و در این وقت ابوبکر به من گفت: "تو جوان خردمندى هستى که ما تو را متهم نخواهیم کرد، کاتب وحى بودهاى، این کار را دنبال کرده و قرآن را جمع آورى کن."گفتم: قسم به خدا اگر حمل و نقل کوهى را به من تکلیف مىکردید، برایم آسانتر از این کار بود. شما چگونه مىخواهید کارى را انجام دهید که پیامبر انجام نداد؟ ولى عمر و ابوبکر، تا آن جا به من اصرار کردند که خداوند براى انجام این کار به من سعه صدرى عطا فرمود. سپس من به این کار مشغول شدم و قرآن را که بر صفحههایى از سنگ و چوب نوشته شده بود، جمع آوردم.”3 روش زید در جمعآورى قرآن
زید، به انجام این کار مشغول شد و قرآن را که به قطعاتى از چوب و سنگ و چرم و کاغذ نوشته شده و به طور پراکنده، در دست اصحاب بود و هم با استفاده از حافظان آن جمعآورى کرد و در این کار گروهى با او همکارى مىکردند. اولین اقدام زید، این بود که به مردم اعلام کرد: هر کس، قسمتى از قرآن را که از پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم شنیده است، بیاورد. به طورى که در روایت یعقوبى آمده است: وى کمیتهاى مرکب از 25 عضو تشکیل داد که زید خود بر آن اشراف داشت. این کمیته، همه روزه در مسجد تشکیل مىشد و افرادى که آیه و یا سورهاى از قرآن را در اختیار داشتند به این کمیته مراجعه مىکردند.4 ]و بدین ترتیب - با استفاده از متقنترین روشها یعنى جمعآورى نوشتهها و تطبیق آنها با آنچه در سینه حافظان متعدد انباشته بود و آن هم زیر نظر گروهى خبره و قرآن شناس - قرآن جمع آورى شد[. البته زید سورههاى قرآن را به عنوان یک مصحف مرتّب نکرد، بلکه قرآن را در صحیفههایى گرد آورد و آیات و سورهها را در صحیفههاى متعدد قرار داد و همه آن را در محفظهاى گذاشت تا پراکنده نباشد و از بین نرود، از این رو یک مصحف به شمار نمىآید. محاسبى مىگوید: قرآن در قطعاتى از چوب و استخوان، پراکنده بود. ابوبکر به جمعآورى آنها در یک جا امر کرد و در واقع قطعات پراکنده را جمع آوردند و آن را با ریسمانى بستند تا چیزى از آن از بین نرود.5 ابن حَجَر گفته است: فرق بین صحیفههایى که زید جمع آورى کرده، با مصحف این است که صحیفهها، صرف اوراقى بودند که در زمان ابوبکر، قرآن در آنها جمعآورى شده بود و مشتمل بر سورههاى قرآن، به طور پراکنده بود؛ به این نحو که آیات هر سورهاى مرتب شده ولى سورهها به ترتیبى که باید، مرتّب نبوده است و پس از آن که سورهها یکى پس از دیگرى مرتّب شد، به صورت مصحف درآمد.6 احمد امین مىگوید: در زمان خلیفه اوّل، جمعآورى قرآن انجام شد، ولى نه در مصحف واحد، بلکه در صحیفههاى مختلفى که آیات و سورهها، در آنها بود و این صحیفههاى متعدد حاوى قرآن، به ابوبکر سپرده شد.7 زرقانى نیز مىگوید: این صحیفهها به ابوبکر سپرده شد و تا پایان زندگى وى نزد او بود، سپس در اختیار عمر قرار گرفت و پس از وى در اختیار دخترش “حفصه” و به هنگام یکى کردن مصحفها، عثمان آن را به عاریت گرفت تا نسخههاى دیگر را با آن مقابله کند و سپس آن را به حفصه بازگرداند.8 بنابراین، قرآن از همان قرن اول، گردآورى شد و همان طور که خود قرآن مىفرماید: “إنّا نحن نزّلنا الذّکر و إنّا له لحافظون”9، از این که دستخوش تحریف گردد، محفوظ و در امان ماند.
پاورقیها: 1) تفسیر قمى، ص745. 2) شرح القسطلانى بر بخارى، ج7، ص427. 3) صحیح بخارى، ج6، ص225؛ مصاحف السجساتى، ص6؛ الکامل فى التاریخ، ج3، ص56 و ج2، ص247؛ البرهان زرکشى، ج1، ص233. 4) تاریخ یعقوبى، ج3، ص113. 5) تفسیر ابن کثیر، ج3، ص261؛ البرهان زرکشى، ج2، ص35؛ الاتقان، ج2، ص26. 6) الاتقان، ج1، ص59. 7) فتح البارى، ج9، ص16. 8) قسطلانى، شرح بخارى ج7، ص449. 9) حجر (15) آیه9. قرآن از همان قرن اول، گردآورى شد و همان طور که خود قرآن مىفرماید: “إنّا نحن نزّلنا الذّکر و إنّا له لحافظون”، ازاینکهدستخوش تحریف گردد، محفوظ ودرامانماند. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 64 |