تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,377 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,317 |
نظریه اتحاد آسیایى | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1373، شماره 155، آبان 1373 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
نظریه اتحاد آسیایى اهداف و کارکردها قسمت چهارم دکتر محمد رضا حافظ نیا
اتحاد آسیایى مىتواند با هدف تعمیق مودّت و دوستى و توسعه همکاریهاى چند جانبه و نزدیک سازى دیدگاهها و کنشهاى بین المللى کشورهاى آسیایى و تقویت همزیستى مسالمتآمیز بین آنها و مقابله با تهدیدات مشترک و پاسخگویى به نیازهاى متقابل بین آنها تشکیل گردد. براى حصول به اهداف یاد شده، اتحاد آسیایى باید کارکردها و نقشهاى متنوع و گستردهاى را به عهده بگیرد و به عبارتى باید ابعاد فعالیت خود را گسترش دهد. ایفاى وظیفه براى اتحاد مزبور در زمینههاى زیر متصور است:
1- بازار مشترک اقتصادى : هر یک از کشورهاى قاره آسیا کارکردهاى اقتصادى ویژه دارند و هر کدام در یک یا چند زمینه داراى مازاد تولید کالا و خدماتند. از سوى دیگر هر کدام در عین این که در بعضى از تولیدات داراى مازادند در سایر زمینهها نیاز به مازاد تولید دیگران دارند و در نتیجه اقدام به صدور کالا و خدمات در موارد مازاد، و ورود کالا و خدمات در موارد کمبود مىنماید. اصل مبادله بر این پایه استوار است. کثرت کشورهاى قاره آسیا از سویى، و تنوع تولیدات کالا و خدمات از سوى دیگر به گونهاى است که آسیاییها مىتوانند یک نظام مبادله درون قارهاى کالا و خدمات را سازمان دهند و به نیازهاى یکدیگر پاسخ گویند. سازماندهى چنین نظامى مستلزم وجود نهاد ویژهاى است که مىتوان آن را “بازار مشترک اقتصادى آسیا” نامید. این بازار که به عنوان یکى از جلوهها و ابعاد عملى اتحاد آسیایى به وجود مىآید قادر خواهد بود مکانیزمی را طراحى و به مورد اجرا گذارد که بر اساس آن مازاد تولید مواد اولیه صنعتى اعم از معدنى و کشاورزى و دامى، تولیدات صنعتى اعم از سبک و سنگین و استخراجى و مصرفى، انرژى و تولیدات سوختى اعم از نفت و گاز و زغال سنگ و الکتریسیته، مواد غذایى اعم از کشاورزى و دام و شیلات، خدمات مالى اعم از سرمایهگذارى و پول و بانک و بیمه، خدمات فنى اعم از صنعت و معدن و حمل و نقل و ساختمان و تأسیسات و ارتباطات، خدمات فرهنگى اعم از سینما، تئاتر، هنر، ادبیات، نشر کتاب، اطلاع رسانى، خدمات آموزشى اعم از دانشگاهى و پیش دانشگاهى در همه زمینههاى علمى و فنى و تکنولوژیکى و نیز آموزشهاى کوتاه مدت و خدمات بهداشتى و طبى، خدمات اجتماعى نظیر توانبخشى، ورزش، محیط زیست و توریسم و غیره بین کشورهاى آسیایى مبادله شود. در واقع هم مازاد تولید در درون آسیا جذب گردد و هم بدین طریق به نیازهاى متقابل پاسخ داده شود. علاوه بر آن، این بازار مشترک خواهد توانست مکانیسمى را براى انتقال مازاد تولید آسیا به قارههاى دیگر و نیز تأمین نیازهاى قاره آسیا به مازاد تولید سایر قارهها طراحى و به مورد اجرا گذارد.
2- تعرفه گمرکى مشترک: با شکلگیرى بازار مشترک اقتصادى، مسأله سازماندهى تعرفههاى گمرکى متنوع کشورهاى آسیایى مطرح مىشود که خواه و ناخواه باید به آن توجه شده و سیاستهاى گمرکى کشورها به یکدیگر نزدیک شوند. اتخاذ وحدت رویه گمرکى و تشکیل یک جامعه گمرکى ویژه آسیا مىتواند امر مبادله کالا و خدمات و جریان آن را بین کشورهاى آسیایى تسهیل نماید. تحقق این تعرفه مشترک گمرکى بین خانواده آسیا از قِبَل اتحاد آسیایى قابل تحصیل است. همچنین این سیاست قادر خواهد بود ضمن حفظ استقلال سیاست گذارى گمرکى کشورهاى آسیا نسبت به مبادلات آنها با سایر قارهها، ترتیبى اتخاذ نماید تا رویه گمرکى مشترکى براى کشورهاى آسیایى با سایر قارهها تنظیم نماید.
3- تولید و توزیع انرژى: انرژى یکى از نیازهاى بنیادین و اساسى حیات کشورها و جوامع انسانى است. کشورى که نتواند انرژى مورد نیاز خود را تأمین نماید نخواهد توانست گام مؤثرى در مسیر توسعه و رشد خود بردارد. منابع تولید انرژى نیز متعدد است. منابع فسیلى شامل نفت و گاز و زغال سنگ، منابع هیدرو الکتریک و منابع هستهاى و غیره. منابع سه گانه یاد شده در بیلان انرژى جهان و قاره آسیا سهم زیادى دارند. بخش عمدهاى از انرژى فسیلى جهان در قاره آسیا قرار دارد و در زمینههاى تولید انرژى از آب و اتم نیز قابلیتهاى خوبى را داراست. تعدادى از کشورهاى آسیایى تولید کننده انرژى بوده و داراى مازاد تولید حتى باکارکرد بینالمللى هستند و تعداد زیادى نیز نیازمند انرژى وارداتىاند. بنابراین تشکیل سازمان تولید و توزیع انرژى در آسیا - که از جلوههاى اتحاد آسیایى است - مىتواند اولاً به مبادله انرژى بین کشورهاى آسیایى اقدام نموده و نیازها را در درون قاره پاسخ دهد. ثانیاً تولید کنندگان انرژى آسیا را متّحد نموده و از این طریق از منافع ملى آنها در قبال مصرف کنندگان قدرتمند جهان در قارههاى اروپا و آمریکا دفاع نماید. ثالثاً خدمات فنى و تکنولوژیک لازم را براى تولید و بهرهورى بیشتر از منابع انرژى تهیه و در اختیار قرار دهد. رابعاً شبکه مناسب توزیع انرژیهاى فسیلى (نفت و گاز) و نیروى الکتریسیته را در مقیاس قارهاى طراحى و اجرا کند. خامساً سیاستهاى زیست محیطى مناسبى را براى حفاظت از محیط زیست آسیا در قبال آلودگیهاى ناشى از مواد سوختى تنظیم و به کشورهاى تولید کننده و مصرف کننده انرژى توصیه کند.
4- ارتباطات مشترک: در سایه اتحاد آسیایى امکان ایجاد شبکه ارتباطى و رسانههاى مشترک وجود دارد، این شبکه مىتواند شامل ارتباطات مخابراتى، رادیو و تلویزیونى و خبرپراکنى، خبرگزارى، GIS1 سنجش از دور و ماهواره و اطلاع رسانى کامپیوترى باشد. در حال حاضر مراکز اصلى تولید کننده و پردازش دهنده اخبار و کانونهاى اصلى توزیع خبر و پیام در سطح جهان در قارههاى آمریکا و اروپا قرار دارند و با کنترل این شبکه عظیم اطلاعاتى و مخابراتى، سلطه خود را بر جهان گسترش مىدهند. آسیا نیاز به سازماندهى شبکه مشترک ارتباطى و اطلاعرسانى با بُرد جهانى و بینالمللى و با مشارکت کشورهاى این قاره دارد. تا ضمن پاسخگویى به نیازهاى درون قارهاى و مبادله پیامها بین اعضاى خانواده آسیا، از یک سو تفاهم عمومى آسیاییها را افزایش داده و به نزدیکتر شدن و درک آنها نسبت به یکدیگر کمک کند و از سوى دیگر با فشارهاى تبلیغاتى و رسانههاى اروپا و آمریکا علیه کشورهاى آسیا مقابله نماید.
5- حمل و نقل مشترک: آسیا در حال حاضر نیازمند شبکه فضایى حمل و نقل منسجم است. چنین شبکهاى هر چند به صورت ناقص وجود دارد ولى قادر نیست جریان جابجایى و انتقال کالا، مواد و انسانها را تسهیل نماید و علاوه بر آن، از انسجام برخوردار نیست. شبکه حمل و نقل قارهاى آسیا در هوا و دریا و خشکى (ماشین و قطار) باید طورى طراحى شود که چرخش انسانها و مواد را در درون قاره تسهیل نماید. در همین باره شبکههاى زیر پیشنهاد مىشود: الف - شبکهکمربندى زمینىآسیابراى راهآسفالته و راهآهن: به نحوى که کانونهاى پکن - اولان باتور، کاشغر - آلماآتا، سمرقند - دوشنبه، مشهد - زاهدان - کویته، لاهور - دهلى، داکا - رانگون، بانکوک - پنوم پن،هانوى - هونگ کونک، شانگهاى و پکن را به همدیگر پیوند دهد. البته این شبکه عظیم کمربندى آسیا در بسیارى جاها وجود دارد و در خصوص راهآهن، شبکه مزبور فقط در دو مسیر کوتاه سرخس به زاهدان و چیتاکونگ به بانکوک قطع است. علاوه بر آن این شبکه عظیم باید به شبکههاى فراقارهاى نظیر اروپا و آفریقا نیز پیوند بخورد که در مسیر شمالى از آلماآتا به مسکو ارتباط برقرار است ولى در مسیر جنوبى که داراى اهمیت بیشترى است این مسیر متأسفانه در محور زاهدان به کرمان در داخل کشور ایران قطع است و ایران باید براى پیوند دادن این دو شبکه بزرگ جهانى، راهآهن مسیر کرمان به زاهدان را در درجه اول و راه آهن مسیر سرخس به زاهدان را در درجه دوم احداث نماید. ایجاد سازمان مشترک حمل و نقل، راه را براى تمرکز همکاریهاى درون قارهاى جهت احداث محورهاى مزبور هموار مىکند. ب - شبکه کمربندى هوایى: این شبکه هوایى باید کانونهاى اصلى ارتباط، نظیر توکیو - پکن، سنگاپور - بمبئى، کراچى - تهران، دوشنبه و آلماآتا را در درجه اول و پایتختهاى کلیه کشورهاى آسیایى را در درجه دوم به هم پیوند دهد.
6- داورى مشترک: همان طور که قبلاً بیان شد در هر منطقه جغرافیایى اختلافاتى بین کشورها وجود دارد و امکان دارد تحت شرایطى گسترش پیدا نماید. بنابراین به منظور توسعه اتحاد و وحدت باید زمینههاى تولیدِ تنش و اختلاف کاهش یابد. یکى از عوامل عمده کاهش اختلاف و حل و فصل دعاوى، نهادِ داورى مشترک است که اتحاد آسیایى ناگزیر از تشکیل آن است و امید مىرود با تشکیل آن اولاً به اختلافات موجود بین کشورهاى آن در مقیاس قارهاى رسیدگى و حل و فصل شود و از دخالت قدرتهاى سلطهگر فراقارهاى جلوگیرى به عمل آید. ثانیاً از بروز و ظهورِ تنش و اختلافات جدید نیز ممانعت گردد.
7- تبادل فرهنگى: کشورهاى آسیایى زیر چتر عمومى فرهنگ مشرق زمین مىتوانند دستاوردهاى فرهنگى خود را بین همدیگر مبادله کنند. مبادله آثار هنرى، فیلم، کتاب، مجله، روشهاى علمى و تحقیقاتى، استاد و دانشجو و محقق روشهاى آموزشى و تربیتى و ابزارهاى کمک آموزشى، کتابهاى درسى، اطلاعات جغرافیایى، مردمشناسى و غیره بین خانواده آسیا باعث نزدیکى آنها به یکدیگر و تکامل فرهنگ و تمدن آنها خواهد گردید. 8 - تبادل تکنولوژى: خوشبختانه در آسیا کشورهایى وجود دارند که داراى پیشرفتهترین تکنولوژیهاى روز جهان بوده و قادر به رقابت با آمریکا و اروپا مىباشند و حتى در بعضى زمینهها پیشانى علم و تکنولوژى جهان را در اختیار دارند. این در حالى است که اکثر کشورهاى آسیایى به این تکنولوژىها نیازمندند و براى به دست آوردن آنها به آمریکا و اروپا روآورده و استقلال سیاسى، اقتصادى و فرهنگى خود را به مخاطره مىاندازند. اتحاد آسیایى مىتواند بازار مبادله تکنولوژى و تربیت نیروى انسانى و تحصیلات تخصصى و GraduatePost را در داخل قاره آسیا فعّال کند و به تکامل تکنولوژى و دانش علمى کل آسیا - بخصوص کشورهاى نیازمند - کمک نماید. 9- پیمان سیاسى و نظامى: به منظور اتخاذ روشهاى مناسب در برخورد با حوادث جهانى و پاسخگویى منطقى به معضلات جامعه بشرى و نیز به خاطر حفاظت از منافع جامعه آسیاییها در صحنه روابط بین الملل و اتخاذ مواضع مشترک و صحیح در قبال رویدادهاى جهانى، لازم است کشورهاى آسیایى پیمان مشترک سیاسى را تشکیل دهند تا از این طریق بتوانند از سیاستهاى سلطهگرانه اروپا و آمریکا و تداوم حاکمیت غیرمنطقى آنها بر امور جهان جلوگیرى کنند. همچنین به خاطر مقابله با تهدیدات امنیتى برون قارهاى براى کشورهاى آسیایى ضرورت دارد پیمان نظامى آسیا نیز به وجود آید که مسلماً با ترکیب قدرت نظامى پراکنده آسیا، نیروى نظامى قدرتمندى تولید خواهد شد که آمریکا و اروپا را توان مقابله با آن نخواهد بود. این پیمان مىتواند به صلح و امنیت بین المللى نیز کمک مؤثرى کند و با سازماندهى نیروهاى حافظ صلح به حل مناقشات منطقهاى آسیا نیز کمک کند. 1)G.I.S - Geographical tnFormation System. (سیستم اطلاعات جغرافیایى) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 81 |