تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,344 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,295 |
پاسخ به نامه ها | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1373، شماره 156، آذر 1373 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
پرسشها و پاسخها سؤال: 1- حدّ و مرز تحریم و تجویز احضار ارواح و هیپنوتیزم را بیان فرمایید. 2- عدّهاى از علما قایلند تحقیق و سفر به سایر کُرات آسمانى اشکال دارد، در حالى که یکى از راههاى شناخت حضرت بارىتعالى مطالعه طبیعت و نظم موجود در آن مىباشد. 3- حدیثى است از حضرت رسول(ص): “انّ من اشدّ اهل النّار یوم القیامة عذاباً المصوّرون” لطفاً منظور از مصوّرون را بیان فرمائید و آیا نقاشى و طرّاحى که جزو هنر محسوب مىشوند داراى اشکالند؟ 4- اختلاف در ولایت فقیه که مُطْلَقه است یا غیر مطلقه را بیان فرمایید و در صورت امکان در شمارههاى آینده از مسأله مهم ولایت بحث بفرمایید.(آذربایجان شرقى: اباصلت. ف. ز) پاسخ: 1- این مسأله از نظر فقهى جاى بحث و گفت و گوست ولى به فتواى حضرت امام(ره) - در تحریر الوسیله - همه انواع و حدود آن حرام است. 2- کسانى که سفر به کرات دیگر را حرام مىدانند از جهت نماز و روزه اشکال مىکنند و آنها سفر به مناطق قطبى که ماهها در روز یا شباند را نیز مشکل مىدانند، ولى حضرت امام (ره) تکلیف این گونه مسافرتها را در تحریرالوسیله ذکر فرموده است و اکثر فقهاى معاصر در حاشیه عروه وظیفه نماز و روزه این گونه مسافرتها را بیان نمودهاند و معناى آن این است که اشکالى در این سفرها نیست. البته اگر فرضاً حرام باشد مطلبى که شما نوشتهاید دلیل جایز بودن آن نیست. 3- به حسب ظاهر آن حدیث، نقّاشان منظورند ولى طبق روایات دیگر باید اختصاص به نقّاشى حیوان یا انسان داشته باشد، و نقاشى غیر آنها هیچ اشکالى ندارد و طبق فتواى بسیارى از فقها من جمله حضرت امام(ره) نقاشى انسان و حیوان هم اشکال ندارد بلکه اختصاص به مجسّمهسازى دارد و آن هم جاى بحث است. و به هر حال آن حدیث از نظر سند معتبر نیست! 4- در مورد ولایت فقیه مجموعه مقالاتى تحت عنوان “سخنى پیرامون ولایت فقیه” در ده شماره مجله - از 74 تا 84 به جز 83 - آوردهایم به آنها مراجعه نمایید. × × سؤال: 1- ما در نماز در سلام آخر مىگوییم “سلام بر شما” منظور در این جا از شما چه کسانى هستند؟ 2- خداوند در قرآن کریم مىفرمایند: “گمراه مىکند به آن مَثَلْ بسیارى را و هدایت مىکند بسیارى را و گمراه نمىکند به آن مگر فاسقان را” (آیه 26، سوره بقره)، مگر نه این است که انسان خود داراى اختیار است و خود اوست که تصمیم مىگیرد به راه خوب برود یا به راه بد کشیده شود؟ منظور از این که خداوند عدّهاى را به راه راست هدایت مىکند و عدّهاى را گمراه مىکند چیست؟ و منظور از فاسق و این که فاسقان را گمراه مىکند چیست؟ مگر فاسقان گمراه نیستند؟ 3- افرادى که کبوتر نگهدارى مىکنند، اگر کبوترانى از جایى دیگر پیش آنها بیایند آیا براى آن فرد حلال است یا نه؟ و اگر صاحب این کبوتران را نشناسد حکمش چیست؟ و اگر چند روزى آب و دانه به آنها بدهد آیا مىتوان گفت صاحب آنها مىشود؟ 4- این که شیطان یک فرشته است و همه فرشتگان یک نیروى بازدارنده از گناه دارند و قدرت گناه ندارند، پس چرا نافرمانى خدا را کرد و در جلوى آدم سجده نکرد که باعث رانده شدنش از درگاه الهى شود؟ 5- وقتى که مجرمى را اعدام مىکنند یا به اندازه کار خلافش مجازاتش مىکنند آیا گناهى که کرده بخشیده مىشود یا این فقط مجازات دنیوى است و باید در آخرت هم جواب پس بدهد؟ 6- اگر ما بخواهیم کارى را انجام بدهیم ولى نظر یکى از والدین موافق آن کار و نظر دیگرى مخالف آن باشد و هر دو نیز دلیل قانع کنندهاى، براى نظر خود داشته باشند و هیچ یک نیز خلاف اسلام نباشد، نظر کدامیک مقدّم است، پدر یا مادر؟(س. حمزه) پاسخ: گفته شده است که منظور از جمله “السلام علکیم” در نماز فرادى دو ملکى است که مراقب اعمال انسانند و در نماز جماعت منظورِ امام، آن دو ملک و مأمومین است و منظورِ هر مأموم، آن دو ملک و امام و سایر مأمومین است و در “السلام علینا و على عبادالله الصّالحین” منظور از عباد صالحین پیامبران و ائمه و ملائکه موکل بر نگهدارى انساناند. امّا در این جهت که آیا در سلام نماز باید قصد سلام کردن و تحیّت باشد یا چنین قصدى لازم نیست، میان فقها اختلاف است. و به نظر حضرت امام - قدس سره - احتیاطاً نمازگزار هم قصد اداى وظیفه شرعى در خواندن این جملهها را داشته باشد و هم قصد سلام کردن به همانهایى که منظور شارع است هر چند آنان را کاملاً به ذهن نیاورد و فرمودهاند مردم هم به طور ناخودآگاه همین گونه عمل مىکنند. 2- منظور از این جمله این است که قرآن در عین اینکه براى مؤمنان هدایت و نور و شفاى دردهاى معنوى است، براى ستمگران و کافران مایه تباهى و گمراهى بیشتر است نه این که آنها را به جبر گمراه مىکند، بلکه موجب گمراهى مىشود و با اختیار آنها منافاتى ندارد. این مطلب در چند جاى قرآن به آن تصریح شده است مانند آیه82، سوره اسراء “و ننزّل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمؤمنین و لایزید الظّالمین الاّ خساراً” سرّ این مطلب این است که تا قرآن نازل نشده است حجّت بر همگان کامل نیست و فقط به مقدارى که عقل و فطرت انسان حکم مىکند مؤاخذه مىشود، ولى پس از فرود آمدن کتاب خدا، حجت تمام است و لذا نپذیرفتن راه حق در این زمان، موجب خسارت و زیان بیشترى است و هر چه آیات بیشتر و روشنتر فرود آید و معجزات بیشتر دیده شود، کار آنها مشکلتر و خسارت آنها زیادتر خواهد بود. مضافاً به این که آمدن این آیات - به دلیل عناد و لجاج گمراهان - موجب طغیان بیشتر و دشمنى بیشتر آنها با رسول اکرم(ص) مىشد. از این بیان معلوم شد که فاسقان با این که گمراهند ولى گمراهتر مىشوند! 3- اگر معلوم نیست آن کبوترها صاحبى دارند یا نه مىتواند آنها را براى خود بردارد در صورتى که تحت سلطه او درآمده باشند و اگر مىداند آنها مالک دارند، احتیاطاً باید از خانههاى اطراف و تمام جاهایى که احتمال مىدهد از آن جا آمده باشند تحقیق کند تا صاحب آنها را بیابد و اگر پیدا نشد به فقیرى صدقه بدهد. 4- به صراحت قرآن، شیطان فرشته نیست، بلکه از نوع جنّ است. 5- بخشیدن گناه در آخرت بستگى به توبه انسان و پذیرش خداوند دارد. 6- هر کدام را بخواهید مىتوانید مقدّم بدارید. × × سؤال: چنانچه به شخصى مبلغى پول بدهکار باشیم و بناچار بخواهیم به وى به صورت اقساط و یا در وقت دیگرى پرداخت نماییم، آیا آن شخص مىتواند در قبال آن، زیان دیرکرد و یا سود دریافت نماید؟ (گرمسار: د. ش.411) پاسخ: خیر! مطالبه هیچ پول یا چیز دیگرى به عنوان دیرکرد نمىتواند بکند و اگر بگیرد ربا و حرام و از بزرگترین گناهان است! × × سؤال: 1- همانطور که مىدانید در پارهاى روایات از خواندن شعر در شب به طور کلى و نیز در شب و روز جمعه به طور اخص حتى شعر نیکو نهى شده است، در حالى که دیده شده است در نماز جمعه و محافل و مجالس، روحانیون بر منابر شعر مىخوانند، از سوى دیگر مثلاً یک دانشجوى ادبیّات دائماً با شعر سر و کار دارد و مسأله شب شعر هم در کشور ما امرى رایج است و برنامههاى ادبى صداى جمهورى اسلامى - که در شب پخش مىشود - نیز برقرار است. توجیه این روایات و اعتبار آنها چگونه است؟ 2- امام جماعتى در سوره قدر به کلمه “بإذن” که مىرسد به علت وضع خاص دندانش “ذ” را “ز” تلفّظ مىکند، تکلیف مأموم چیست؟ 3- اگر امام جماعتى در قرائت سوره والعصر در کلمه “ان الإنسان” چنین تلفظ کند “اِنَّلِنْسان” و یا در سوره جمعه بجاى “قل انّ” بگوید “قُلِنَّ” با این توضیح که در قرائت اساتید تجوید قرآن این گونه تلفّظ شنیده مىشود و فکر مىکنم در عرف عرب هم مرسوم باشد، تکلیف چیست؟ (تهران: س. د) پاسخ: 1- البته روایات نهى از شعر در مواقع خاص، روایات معارضى دارد و جمع بین آنها این است که شعر حق و مفید کراهت ندارد، گرچه در بعضى روایات تعمیم داده شده است و شاید کراهت آن کمتر باشد و به هر حال این نهى بطور کلّى حمل بر کراهت شده است و حرام نیست. 2- اگر شما تلفّظ “ذ” را صحیح ادا مىکنید و مطمئن هستید که تلفّظ امام صحیح نیست، نمىتوانید به او اقتدا کنید. 3- تلفّظ به این همزهها لازم است و بدون آن نماز صحیح نیست و نمىتوان اقتدا کرد. × × سؤال: بنده اقدام به خال کوبى در بدن نمودم و این عمل در موقعى انجام گرفت که جُنب بودم و بعد شنیدم که این کار باعث مىشود که من دیگر نتوانم به نماز و عبادات ادامه دهم. لطفاً بنده را در این امر راهنمایى کنید. (آبادان : ع. ح . 135) پاسخ: خالکوبى زیر پوست است و مانع رسیدن آب به بشره نمىشود، بنابراین غسل شما صحیح است. × × × تبریز : برادر الف سؤال خود را از دفتر استفتاء بپرسید. × فاروج: خواهر آ. ن 1- مادر حق بسیار بزرگى دارد. انکار زحمتهاى پدر و مادر و ناسپاسى آنها هر چند اکنون رفتار خوبى نداشته باشند کفران حق آنهاست. و این کار نزدیک به کفران حق خداوند است. انسان نباید به خاطر برخى اشتباههاى پدر و مادر زحمات طاقت فرساى آنها را فراموش کند، سعى کنید با رفتار متواضعانه خود او را متوجه اشتباهش در برخورد با شما جلوى دیگران بنمایید ولى هرگز پاسخ تند نگویید که خشم خدا را در پى دارد. شما نوشتهاید که خدا را بسیار دوست دارید پس به خاطر او اشتباهات مادر را نادیده بگیرید و آن را تحمل کنید تا خداوند از شما راضى شود و شما را دوست بدارد. 2- وسوسه نکنید که حرام و گناه است و زندگى را بر شما و اطرافیانتان سخت و دشوار مىکند، ترشّح آب در موقع تطهیر در توالت معمولاً پاک است، شرایطى دارد که در رساله ذکر شده است و معمولاً آن شرایط حاصل است و اگر تطهیر با شیلنگِ متّصل به آب کُر مانند آب لوله کشى شهرى باشد، به هر صورت باشد ترشّح آن پاک است و تا چیزى را یقین صددرصد به نجاست آن پیدا نکردهاید پاک است به شک و وسوسه هرگز اعتنا نکنید، نمازتان را مانند دیگران و به طور معمول بخوانید و تکرار نکنید.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 55 |