تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,201 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,126 |
بازنگرى در سیاست تولید و مصرف | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1373، شماره 157، دی 1373 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
بازنگرى در سیاست تولید و مصرف حجةالاسلام و المسلمین محمد تقى رهبر
در زمینه سیاست تعدیل اقتصادى و مبارزه با تورّم و گرانفروشى سخن بسیار گفته شده و مىشود. اگر بر آن باشیم تا مسأله را به شیوه بنیادین بررسى کنیم و به نتیجه پایدار برسیم و از گذرگاه تحرکات مقطعى عبور کرده به راه حل اساسى دست یابیم مىبایست مسائل ریشهاى را مورد توجه قرار دهیم. اگر از آغاز، طرح اقتصادى پخته و سنجیده و متناسب با اوضاع انقلاب و توان بالفعل و بالقوه کشور داشتیم و خامىها و بىاحتیاطىها و ولخرجىها در حیات اقتصادىمان رخنه نمىکرد و سیاست بازار آزاد با آشفته بازارش حاکم نمىشد امروز با معضل هرج و مرج اقتصادى و خود کامگى سودجویان و محتکران و گرانى بىمهار و کمبودها روبرو نمىشدیم اینک در برخورد با این معضل با دید کارشناسانه و واقع بینانه دو طرح کوتاه مدت و بلند مدت وجود دارد. از یک سو مىبایست با تورّم و هیولاى گرانى و عوامل مخفى و آشکار آن به هر شکل و در هر قالب مبارزه شود. همان کارى که دولت ضرورت آن را لمس کرده و دست به کار آن شده و باید ادامه یابد. و از این نکته نیز غفلت نشود که مسأله تنظیم و تعدیل باید از چند قلم کالاى معدود فراتر رفته و شامل همه نیازمندیهاى مردم باشد وگرنه تکیه بر چند مورد محدود بار تورّم و گرانى را از دوش مردم فرونخواهد نهاد. مسأله اساسىتر طرح اصولى و دیرپاى است که فکر و سرمایه و طرح گسترده و مآل اندیشانه بیشترى را مىطلبد و باید در زمره رئوس برنامه دولت باشد. در اینجا مسائل قابل طرح بسیارند؛ اما در این مقال تنها به دو اصل اساسى اشاره مىکنیم. یعنى “تولید” و “مصرف” که در حقیقت مىتوان تمام مسائل اقتصاد و معیشت را بر آن پى افکند.
1 - مسأله تولید بدیهى است که بیشترین سرمایهگذارى باید در اینجا باشد تا جامعه از مصرفى بودن و چشم به راه گمرکات نشستن که ثمره آن وابستگى است رهایى یابد و بر توان خود تکیه کند و به استقلال فرهنگى و سیاسى خود نگران نباشد اهم مسائل در این خصوص احیاى کشاورزى است که شاهرگ حیات یک ملت است. وارد کردن گوشتهاى منجمد خارجى یا کره و پنیر بیگانه و امثال آن هرگز براى کشورى که آب و خاک و هوا و نیروى انسانى دارد مایه سرفرازى نیست و بلکه یک نقطه منفى و غیر قابل اغماض است. على علیه السلام مىفرماید: “من کان له ماء و تراب ثم افتقر ابعده الله؛1 کسى که آب و خاک دارد و با این حال فقیر و نیازمند دیگران است از رحمت خداوند دورافتاده است.” احیاى استعدادهاى طبیعى و انسانى و مبارزه با رکود و تنبلى و مصرفى بارآمدن و هزار درد بى درمان فردى و اجتماعى دیگر تا حدود زیادى به امر تولید و احیاى اراضى و مهار آبها و بکارگیرى استعدادهاى انسانى بستگى دارد. طبیعى است که در این حرکت حیاتى به ابزار روز نیاز است و باید به ازاى آن ارز پرداخت که این از اولویتهاست نه پرداخت ارز به آزادى اتومبیلهاى مدرن خارجى و وارد کردن کالاى غیر ضرورى. اگر ما واقعاً چنان که ادعا داریم، مىخواهیم چهره سالمى از اسلام و اقتصاد اسلامى ارائه دهیم باید به سیره رهبران دین و برنامههاى معیشتى و اخلاقى آنان بنگریم که کار و تولید یکى از شاخصههاى بارز آن بوده است. یکى از یاران موسى بن جعفرعلیه السلام آن حضرت را دید که در مزرعه سرگرم کار است و عرق از تمام بدنش مىریزد با شگفتى پرسید: چرا شما کار مىکنید! مگر کسى نیست که شما را کفایت کند؟ امام در پاسخ فرمود: پیش از من کسى با دست خود کار مىکرد که بهتر از من و پدر من بود. آن مرد گفت: مقصودتان کیست؟ فرمود: پیامبرخداصلى الله علیه وآله وسلم و امیرمؤمنان، پدران من همه با دست خود کار مىکردند و این خصلت پیامبران خدا و صالحین است.2 روایات از این دست در گفتار و سیره امامان فراوان است که باید براى آحاد مردم و نیز برنامهریزان اقتصادى و مسؤولین امر کشاورزى الهام بخش باشد. بعلاوه سیاست تولید مىتواند نیروهاى مولّد اما بیکار و عاطل را به کار وا دارد و از کوچ و مهاجرت به شهرها و پلاس شدن در خیابانها و سیگارفروشى و غیره و شغلهاى کاذب و مصرفى بارآمدن باز دارد. اگر روستاها و شهرستانهاى ما محیط اشتغال بود و مهاجران مجبور به بازگشت مىشدند هم به امر تولید یارى مىرساندند و هم از سرگردانى در مرکز و مشکل زندگى در شهرهاى بزرگ رهائى مىیافتند و شهرها نیز نفس راحتى مىکشید و روستاهاى کشور ویران نمىشد و با کمبود مواد اولیه روبرو نبودند و به همین قیاس در سایر زمینههاى تولید... . 2- فرهنگ مصرف مسأله دوم، سیاست مصرف و فرهنگ صرفهجوئى است، اصل دیگرى در امر معیشت که آثار آن به اخلاق و سیاست فردى و اجتماعى نیز گسترش مىیابد. در این خصوص منابع اسلامى مشحون از توصیههاى هدایتگر است و سیره مبارکه اهلبیتعلیهم السلام الگوئى است از ساده زیستى و پرهیز از اسراف و تجمل...، امیرالمؤمنینعلیه السلام مىفرماید: “اذا رغبت فى صلاح نفسک فعلیک بالاقتصاد والقنوع و التقلل؛3 اگر به اصلاح نفس خویشتن علاقهدارى میانهروى، قناعت و کم خرج کردن را پیشه ساز”. و نیز: “إذا أراد اللّه بعبد خیراً الهمه الاقتصاد و حسن التّدبیر و جنبه الإسراف و سوء التدبیر؛4 هر گاه خداوند خیر و سعادت بندهاى را بخواهد، اقتصاد در معیشت و حُسن تدبیر را بدو الهام مىکند و از سوء تدبیر و اسرافبر کنارش مىدارد”. و نیز: “مىفرماید: “سوء التدبیر سبب التدمیر؛5 سوء تدبیر انسان را به ورطه هلاک مىافکند”. و در مقام نکوهش از اسراف و تبذیر و لجام گسیختگى در امر معاش و آثار زیانبار آن مىفرماید: “من افتخر بالتبذیر احتقر بالافلاس؛6 آن کس که به اسرافکارى فخر و مباهات مىکند باید خود را براى حقارت ورشکستگى آماده کند”. و نیز مىفرماید: “ألإسراف مذمومٌ فى کل شىء إلاّ فی أعمال البرّ؛ اسراف در همه چیز ناپسند است جز در کارهاى نیک.” و نیز مىفرماید: “لیس فى سرف شرف؛ شرافت در اسرافکارى نیست.”7 روایات در این زمینه بیرون از شمار است و ما در زندگى فردى و جمعى از آن غفلت داریم و بر این باوریم که ریخت و پاش و اتلافنعم افتخار است! و این انحرافى است که افراد بسیارى را به دام انداخته و معالأسف سیاستهاى اقتصادى از این آفت مصون نمانده است، بارها گفتهایم اگر یک کشور، یک جامعه، یا یک فرد بخواهد مستقل و سربلند زندگى کند باید با کم بسازد و از افزون طلبى و تجمّل و مصرف و اسراف پرهیز و درآمد و مخارج خود را هماهنگ کند و مصرف آن بیش از تولید نباشد که روح اقتصاد در این است و این یک اصل عقلائى است که مصرفى بودن مساوى با ورشکستگى اقتصادى است. به گفته سعدى: چو دخلت نیست خرج آهسته ترکن که خوش گفتند مداحان سرودى اگر باران به کوهستان نبارد به سالى دجله گردد خشک رودى علاوه بر این جامعههاى صنعتى که سطح تولید مطلوب دارند از صرفهجوئى ناگزیرند وگرنه نمىتوانند با صدور کالاى خود بازار جهانى را قبضه کنند. على رغم این واقعیت چهره جامعه ما بویژه در سالهاى اخیر نمایشگر یک جامعه مصرفى تمام عیار است. سیل اتومبیلهاى خارجى، انبوه کالاهاى مصرفى گران قیمت لوکس خانگى و غیره و انواع سیگارهاى خارجى و لباس و پوشاک غربى یا ابزار آرایش و آدامس و شکلات حتى با آرمهاى ضد اخلاقى و ارقام سرسامآورى که به ازاى آن پرداخته مىشود براى یک کشور که تازه از زیر بار جنگ شانه خالى کرده و هم اینک در جبهه جنگ اقتصادى است متناسب نیست. و مع الأسف بخواهیم یا نخواهیم این فرهنگ حاکم شده و اختلاف طبقاتى را که منافى با عدل و قسط اسلامى است عمیقتر کرده و اگر این روند ادامه یابد عواقب نامطلوبى حتى در معتقدات و ارزشها بر جاى خواهد نهاد و آنچه عنصر اصلى این نهضت و انقلاب مقدس بود بدست فراموشى سپرده خواهد شد و انگیزه پاسدارى از ارزشها محو خواهد گردید. حال مسؤولیت دولت و نهادهاى تبلیغى است که الگوى مصرف را اصلاح کنند و به مردم بیاموزند و حتى در روشن کردن یک لامپ اضافى و ریختن یک لیوان آب و طول دادن مکالمات تلفنى و پرهیز از دور ریختن اضافه غذاى خود تا برسد به مسائل کلان، و انتظارات را پائین بیاورند و توقعات را کم کنند و از سوى دیگر ثروتاندوزان و اغنیا را که بفرموده پیامبر: “شرارامت”اند مهار کنند و ثروتهاى بادآورده را زیر سؤال برند و دست قشرهاى محروم را بگیرند و در این رابطه نهادهاى دولتى و طلایهدار اندیشه و اعتقاد و عمل اسلامى بویژه روحانیت مسؤول باید پیشرو باشند، بیتالمال را چون امیرمؤمنانعلیه السلام پاس دارند و خرج و برجهاى اضافى را بر مردم تحمیل نکنند، هتلها و تالارهاى وابسته، به مرفهین در ضیافتها و عروسیها مجال اسراف و مانور تجمّل ندهند. و اگر جز این باشد دولت نخواهد توانست با سوبسید دادن و استقراض و امثال آن به جنگ مشکلات برود و آیندهاى روشن براى اقتصاد کشور و معیشت ملت تأمین کند و بار مشکلات کمر دولت و ملت را خم خواهد کرد. زیرا مشکلات یکى و دو تا نیست که بتوان به این آسانى به حل آن پرداخت و بالاخره این معضل را تنها با اتکال به خدا و تلاش و تعقل و همکارى آحاد ملت و مراقبت لازم در تولید و مصرف مىتوان حل کرد و بس. به امید موفقیت در این جهاد و پیکار مقدس.
پىنوشتها: 1 ) بحار الانوار ج23 ص65. 2 ) الحمیات ج5 ص324. 3 ) تصنیف غرر الحکم ص237. 4 ) همان، ص354. 5 ) همان. 6 ) همان، ص360. 7 ) همان، ص359. 8 ) همان. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 69 |