تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,344 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,296 |
پاسخ به نامه ها | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1373، شماره 157، دی 1373 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
پرسشها و پاسخها سؤال: 1- در گذشته و حتى امروزه مسایلى از قبیل سحر و جادو وجود داشته و دارد و بنا به احکام اسلامى، آنها حرام مىباشند، امّا امروزه مسایلى جدا از سحر و جادو در باب پرورش روح و دستیابى به قواى روانى مطرح است؛ مثلاً احضار ارواح، دستیابى به شرایطى که انسان بتواند به طور اختیارى روحش را به مکانهاى مختلف بفرستد، هیپنوتیزم، آیندهنگرى، فکر خوانى و ارتباط فکرى از راه دور و... حکم اسلام در مورد این گونه مسایل چیست و آیا پیگیرى این مسایل شرعاً صحیح است؟ 2- در حال حاضر نماز و دعا و قرآن به صورت عربى تلاوت مىشوند و بسیارى از افراد که به عربى مسلّط نیستند از درک مفاهیم عالیه آن باز مىمانند، در صورتى که اگر همان تلاوتها به فارسى مىشد تکانهاى روحى فراوانى به وجود مىآمد. آیا مىشود آنها را به فارسى خواند و اگر پاسخ آرى است آیا به همان اندازه که عربى خوانده مىشوند انسان از ثواب آنها برخوردار مىشود؟ 3- با توجه به این که حدّ اکثر چهار همسر در اسلام براى مرد جایز است آیا ازدواج موقّت و متعه هم مشمول این قانون است یا خیر؟ (تهران: م .م) پاسخ: 1- به فتواى حضرت امام”ره” در تحریرالوسیله همه آن کارها و یادگرفتن آنها حرام است. 2- نماز حتماً باید به عربى خوانده شود وگرنه باطل است و فقط دعا در ضمن آن به غیر عربى اشکال ندارد و امّا خواندن ترجمه قرآن و دعا در غیر نماز اشکال ندارد ولى ظاهراً ثواب خواندنِ عربى آن را ندارد و بدون شک تلاوت قرآن و خواندن دعاى مخصوص به حساب نمىآید و لذا اگر نذر کرده باشد سورهاى از قرآن یا - مثلاً - دعاى کمیل را بخواند خواندن ترجمه آن کافى نیست. 3- خیر، مشمول آن نیست و ازدواج موقت محدود نیست. × × × خمینى شهر: برادر ح . رضایى 1- بخار ادرار نجس نیست. 2- در تشهّد اوّل بعد از صلوات مستحب است گفته شود (وَ تَقَبَّلْ شَفاعَتَهُ وَارْفَعْ دَرَجَتَهُ) ؛یعنى خدایا شفاعت او (پیامبر) را بپذیر و رتبهاش را برترى ده. × تهران: خواهر معصومه. ع باز هم به هر مناسبت به او تذکر بدهید و مأیوس نشوید و در دوستى با او هم افراط نکنید. × گرمسار: برادر م. س 1- شما سالمید و آن حالت کاملاً طبیعى است و غسل هم ندارد. 2- این وسوسه شیطان است تا یقین قطعى پیدا نکردهاید، نباید دوباره وضو بگیرید. 3- تا مىتوانید از نگاه به نامحرم اجتناب نمایید حتى اگر بدون قصد لذّت یا خوف فریفته شدن باشد. 4- اگر عین نجاست زایل شود پاک است هر چند رنگ یا اثر آن باقى بماند. × بروجن: خواهر م. ح اتفاقى که براى شما پیش آمده است دلیل عدم پایبندى یا عدم اطلاع از احکام اسلام در رابطه با معاشرتهاست و چون نوشتهاید که خانواده شما در حدّ بالایى متعهّد و پایبند به احکام شرعند پس حتماً منشأ آن عدم آگاهى است. لابد شما خیال مىکنید نامحرمان فامیل با سایر نامحرمان فرق دارند و مثلاً شما مجاز هستید با پسر عمو و پسرخاله و امثال آنها ارتباط و اختلاط داشته باشید و شوخى کنید و تفریح نمایید ولى با نامحرمان ناآشنا نباید اختلاط کنید که گناه است. ولى چنین نیست و نامحرمان فرقى ندارند و شما باید در معاشرت خود رعایت همه مسایل را با نامحرمان فامیل بنمایید. بنابراین از ابتدا آن گونه اختلاط که منجر به آن گونه مسائل شده است مجاز نبوده و اگر این اختلاطها و معاشرتها کنترل نشود نتیجه طبیعى آن همان است که شما ملاحظه کردید، تازه به دلیل تعهد و پایبندى در وسط راه سرازیرى خود را به پناهگاهى رساندید و از شرّ شیطان خود را رهانیدید و چه بسیارند آنان که از همین راههاى پیش پا افتاده به دام مىافتند و در منجلاب فساد و تباهى غوطهور مىشوند. اکنون براى جبران گذشته و پیشبینى آینده با پدر و مادر خود مشورت کنید تا راه صحیح و معقول براى مسأله پیدا شود. × تهران: م . خ (سدید) اگر متوجه مسأله بودهاند و مىدانستهاند که گناه است، عدّه واجب نیست و به هر حال ازدواج دوباره آنها اشکالى ندارد. × م . ک. ز 717 از دفتر استفتا مرجع تقلیدتان بپرسید. × × × فیروز آباد: برادر ر.ى گرمسار: برادر الف. 124 شیراز: برادر ر.م مرند: م . ر. ى لطفاً آدرس بدهید. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 61 |