تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,250 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,157 |
رهنمود های مقام معظّم رهبری | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1373، شماره 157، دی 1373 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
مقام معظم رهبرى حضرت آیت الله خامنهاى
مردم ایران براى مرجعیت، همچون گذشته آن مقام والا و عظیم را معتقدند. مردم ایران از ته دل روحانیت را دوست مىدارند البته نه هر روحانىنما را. مردم روحانى واقعى و عالِم دین را دوست دارند نه آن روحانى نمایى را که دشمن مىخواهد به جاى روحانى در میان مردم جا بزند. مردم از او متنفرند، اما روحانى واقعى را مردم دوست مىدارند. چون مردم معتقدند که با اسلام مىشود به آبادى دنیا و آخرت رسید. مردم از اسلام نیکى دیدهاند. اسلام به آنها آزادى و عزت داده است. اسلام به این ملت، رهایى از دست ستمگران و دستگاههاى فاسد را داد. مىگویند: ریشههاى کهن و نسل علماى بزرگ تمام شد. شما چه مىفهمید که علماى بزرگ چه کسانى هستند و حوزهها چیست؟ این آقایان سیاستمداران انگلیس و آمریکا و خبرگزاریهاى دنیا، واضحترین مسائل ملت ما را نمىتوانند بفهمند و تحلیل کنند و اگر مىتوانستند، این قدر از ملت ایران شکست نمىخوردند. آنها قادر به تحلیل نیستند، آن وقت در امر حوزهها که از پیچیدهترین مسائل است وارد مىشوند و اظهار نظر مىکنند. اهل حوزه مىدانند چه کسى لیاقت دارد و چه کسى ندارد. شما چه مىفهمید که علماى بزرگ نسلشان برافتاده یا برنیفتاده است. شروع کردند کسان خاصى را به اسم معرفى کردن و گفتند که فلان کس از همه بالاتر است. بنا کردند براى مردم مسلمان حکم دادن و فتوا صادر کردن! مردم در امر مرجعیت بیش از امور دیگر سختگیرند. حق هم همین است. من به شما عرض مىکنم که عزیزان من! در امر مرجعیت سختگیر باشید. مبادا احساسات شما را به یک سمتى بکشاند. از همان طرق شرعى که وجود دارد تحقیق کنید. شاهد عادل، باید شهادت بدهد، آن هم نه یکى بلکه دو تا، آن هم نه هر شاهد عادلى، بلکه شاهد عادل خبره که این کاره باشند و بشناسند، آنها باید شهادت بدهند که فلان کس جائزالتقلید و شایسته تقلید است تا بشود از او تقلید کرد. آن وقت این آقایان از ملت ایران که در کار تقلید این قدر سختگیر است توقع دارند که حرف فساق و فجارى را که رادیوى بىبىسى و رادیوى صهیونیستى را اداره مىکنند، گوش کنند! آنها مىگویند که فلان آقا از همه بهتر است، مردم بروند از فلان آقا تقلید کنند. عجب خیال باطلى! آن کسانى که آنها اسم آوردند، اگر هم شانس اندکى داشتند که عدهاى به آنها مراجعه کنند، بعد از آن که آنها اسم آوردند، بدون تردید این شانس کم شد. { دشمنان تبلیغ کردند که در جامعه ایران کسى که شایسته مرجعیت باشد نیست ولى مردم به یکباره با چشم خودشان دیدند که فهرستى از علماى شایسته مرجعیت از طرف خبرههاى فن منتشر شد. کسانى که مىتوانند مرجع را بشناسند و حوزهها در دست آنهاست و قوام حوزهها به آنهاست و مىتوانند به مردم معرفى کنند، اینکار را کردند.73/9/18
مرجعیت و اجتهاد مطلوب
“در حکومت اسلامى همیشه باید باب اجتهاد باز باشد و طبیعت انقلاب و نظام همواره اقتضا مىکند که نظرات اجتهادى - فقهى در زمینههاى مختلف، ولو مخالف با یکدیگر آزادانه عرضه شود و کسى توان و حق جلوگیرى از آن را ندارد ولى مهم شناخت درست حکومت و جامعه است که بر اساس آن نظام اسلامى بتواند به نفع مسلمانان برنامهریزى کند که وحدت رویه و عمل ضرورى است و همین جاست که اجتهاد مصطلح در حوزهها کافى نمىباشد بلکه یک فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزهها هم باشد ولى نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و یا نتواند افراد صالح و مفید را از افراد ناصالح تشخیص دهد و بطور کلى در زمینه اجتماعى و سیاسى فاقد بینش صحیح و قدرت تصمیمگیرى باشد، این فرد در مسائل اجتماعى و حکومتى مجتهد نیست و نمىتواند زمام جامعه را به دست گیرد.” (67/8/10) “یکى از مسائل بسیار مهم در دنیاى پرآشوب کنونى، نقش زمان و مکان در اجتهاد و نوع تصمیمگیریهاست. حکومت، فلسفه عملى برخورد با شرک و کفر و معضلات داخلى و خارجى را تعیین مىکند. و این بحثهاى طلبگى مدارس که در چارچوب تئوریها است، نه تنها قابل حل نیست که ما را به بن بستهایى مىکشاند که منجر به نقض ظاهرى قانون اساسى مىگردد. شما در عین این که باید تمام توان خودتان را بگذارید که خلاف شرعى صورت نگیرد - و خدا آن روز را نیاورد - باید تمام سعى خودتان را بنمایید که خداى ناکرده اسلام در پیچ و خمهاى اقتصادى، نظامى، اجتماعى و سیاسى متهم به عدم قدرت اداره جهان نگردد.” (67/10/8) “این جانب معتقد به فقه سنتى و اجتهاد جواهرى هستم و تخلف از آن را جایز نمىدانم. اجتهاد به همان سبک صحیح است ولى این بدان معنا نیست که فقه اسلام پویا نیست. زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده در اجتهادند. مسألهاى که در قدیم داراى حکمى بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاکم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد یک نظام ممکن است حکم جدیدى پیدا کند، بدان معنا که با شناخت دقیق روابط اقتصادى و اجتماعى و سیاسى همان موضوع اول که از نظر ظاهر با قدیم فرقى نکرده است، واقعاً موضوع جدیدى شده است که قهراً حکم جدیدى مىطلبد. مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. براى مردم و جوانان و حتى عوام هم قابل قبول نیست که مرجع و مجتهدش بگوید من در مسائل سیاسى اظهار نظر نمىکنم. آشنایى به روش برخورد با حیلهها و تزویرهاى فرهنگ حاکم بر جهان، داشتن بصیرت و دید اقتصادى، اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان، شناخت سیاستها و حتى سیاسیون و فرمولهاى دیکته شده آنان و درک موقعیت و نقاط قوت و ضعف دو قطب سرمایهدارى و کمونیزم که در حقیقت استراتژى حکومت بر جهان را ترسیم مىکنند، از ویژگیهاى یک مجتهد جامع است. یک مجتهد باید زیرکى و هوش و فراست هدایت یک جامعه بزرگ اسلامى و حتى غیر اسلامى را داشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوا و زهدى که در خور شأن مجتهد است واقعاً مدیر و مدبّر باشد. حکومت در نظر مجتهد واقعى فلسفه عملى تمامى فقه در تمامى زوایاى زندگى بشریّت است، حکومت نشان دهنده جنبه عملى فقه در برخورد با تمامى معضلات اجتماعى و سیاسى و نظامى و فرهنگى است، فقه، تئورى واقعى و کامل اداره انسان و اجتماع از گهواره تا گور است. هدف اساسى این است که ما چگونه مىخواهیم اصول محکم فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده کنیم و بتوانیم براى معضلات جواب داشته باشیم و همه ترس استکبار از همین مسأله است که فقه و اجتهاد جنبه عینى و عملى پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان به وجود آورد.” (67/12/3) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 68 |