تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,344 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,298 |
پاسخ به نامه ها | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1374، شماره 160، فروردین 1374 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
پرسش و پاسخ سؤال: بعضىها مىگویند آنچه در قرآن تحریم شده ربح مرکّب است، نه سود پول در مفهوم عادى آن، زیرا قرآن فرموده است: “لاتأکلوا الرّبوا اضعافاً مضاعفة؛ ربا را چند برابر نخورید” بنابراین رباى ساده چرا حرام باشد؟ لطفاً توضیح دهید: (اندیمشک - جواد موسوى) پاسخ: آیه مذکور اولین آیهاى است که در تحریم ربا نازل شده، این آیه در سوره آلعمران است و در مدینه نازل شده است، گرچه در سوره روم - که در مکه پیش از آن نازل شده - درباره ربا آیهاى آمده ولى تصریح به تحریم آن نکرده است؛ پس اولین آیه تحریم ربا این آیه است و اسلام احکام مخالف با سنتهاى اجتماعى را بتدریج و مرحله به مرحله تشریع فرموده است، نظیر آن چه در تحریم خمر گفته مىشود. در این مورد نیز چون ربا از سنتهاى جاهلى بود، ابتدا در آیهاى مانند آیه سوره روم فرموده است که ربا نزد خداوند رشد و تکامل به شمار نمىآید بلکه انفاق، تکامل است و سپس در این آیه بدترین نوع ربا که در آن زمان مرسوم بوده است تحریم شده و آن این که سود اصل مال و سود سود (بهره دیرکرد) گرفته شود و در آیات بعد که در سوره بقره نازل شده است بطور کلى ربا تحریم شده است. “الذین یأکلون الربوا لایقومون الا کما یقوم الّذى یتخبطه الشّیطان من المسّ ذلک بأنّهم قالوا انّما البیع مثل الرّبوا و احل اللّه البیع و حرّم الرّبوا...؛ کسانى که ربا مىخورند برنمىخیزند مگر مانند کسى که شیطان عقل او را آشفته کرده است زیرا آنان خرید و فروش را مانند ربا مىدانند ولى خداوند خرید و فروش را حلال کرده و ربا را حرام کرده است” (بقره، آیه275(. “یا أیّها الّذین آمنوا اتّقوا اللّه و ذروا ما بقى من الرّبوا ان کنتم مؤمنین فان لم تفعلوا فأذنوا بحرب من اللّه و رسوله...؛ اى کسانى که ایمان آوردهاید از خدا بپرهیزید و اگر مؤمن هستید آن چه از ربا باقى مانده است نگیرید و اگر چنین نکنید بدانید که با خدا و رسول در جنگید”. (بقره آیه 278 و 279( این عبارت در تحریم هیچ گناهى نیامده است و شاید بتوان گفت که به این دلیل ربا از بزرگترین گناهان است. × × × سؤال: 1- در رساله آمده است مهمانى که قبل از غروب آفتاب شب عید فطر، به منزل انسان بیاید، فطریّهاش بر میزبان واجب است اگر نانخور او حساب شود، منظور از نانخور چیست؟ آیا به صِرف یک شب مهمان بودن نانخور حساب مىشود؟ 2- آیا تصرّفات جزیى در ادارات توسط کارکنان آنها از نظر شرعى جایز است؟ مثلاً استفاده از تلفن یا کاغذ و قلم اداره. 3- حقوقى که ادارات به افراد پرداخت مىکنند، مال عنوان آنهاست یا مربوط به شغل آنهاست، مثلاً ادارهاى که در بهبهان است و مدیرش در اهواز مىباشد و عملاً در محل حضور نداشته باشد و معاونینش کارهاى او را انجام دهند، گرفتن حقوق براى او جایز است یا خیر؟ (بهبهان - کاظم ایسوند) پاسخ: 1- ظاهراً به صرف شام خوردن شب عید نانخور به حساب نمىآید. 2 و 3- طبق مقررات و قانون باید عمل شود. × × × سؤال: 1- گرفتن شیربها توسط پدر و مادر دختر شرعاً چه حکمى دارد؟ 2- آیا کسى که خودکشى مىکند جهنّمى است و آیا مىشود در مجالس ترحیم او شرکت کرد؟ 3- رسم شده که براى مرده هم ساز و دهل - به شکل مخصوص - مىزنند، آیا این کار جایز است؟ 4- کسى که با خواهر رضاعى خودش ازدواج کرده، ولى اطلاع ندارد اما دیگران مىدانند، آیا لازم است به او اطلاع دهند یا خیر؟ و تکلیف دیگران در رابطه با بچههاى نامشروع او چیست؟ (خرم آباد - سالار، پاپى ) پاسخ: 1- اگر شیربها را در مقابل کارى مطالبه کنند و با یکدیگر بر آن توافق کرده باشند معاملهاى است صحیح از قبیل جعاله و اشکالى ندارد. و اگر فقط بر اساس رسم و سنّت باشد در صورت رضایت شوهر اشکالى در آن نیست ولى اگر عین مال باقى باشد مىتواند هرگاه خواست آن را پس بگیرد و اگر بدون رضایت و فقط بخاطر گرفتن موافقت ازدواج از پدر یا مادر پرداخته باشد گرفتن آن جایز نیست و آنها ضامن هستند. 2- خودکشى حرام و گناه کبیره و مستوجب عقوبت است ولى ترحم بر چنین کسى و شرکت در مراسم او و استغفار براى او بسیار خوب است همانند همه ما که گناهکاریم. 3- اگر مطرب نباشد اشکال ندارد. 4- درباره وجوب تذکر از دفتر مرجع تقلیدتان سؤال کنید و اما فرزندان آنها حلالزاده هستند و فرزندان آن پدر و مادر به شمار مىآیند زیرا موضوع را نمىدانستهاند. × × × × تذکر: از برادران و خواهران ذیل، که با ارسال مقالات، داستانها، اشعار و پیشنهادات و انتقادات خویش، خدمتگزاران مجله پاسداراسلام را یارى مىفرمایند، تشکر و قدردانى مىشود: محمد على ناصر آرانى، مرتضى امامىپور، دکتر على فتحىپور، حبیب آزموده، اعلا تورانى، ج - وزیرى، داریوش مرزبان درودى اصل، مهدى کامران، امیر نجفى، على باقى نصرآبادى، مهدى حیدرى کبیرى، جعفر امینى، عباس عبدى، منوچهر پناهى، عبداللّه متقى زاده گرگوى، محمد فیاضى، مجید امینیان، یونس روحانى، مهرعلى گواهى، مهدى ج، شمسى نجاتى، مرتضى حمیدى املشى، اصغر گورکانى، رضا نعمتى و روابط عمومى بنیاد مستضعفان و جانبازان استان تهران. در ضمن توجه خوانندگان گرامى را به نکات ذیل جلب مىکنیم تا احیاناً از عدم درج آثارشان افسرده خاطر نشوند: 1- مطالب مربوط به مناسبتها، حتماً زودتر از آن مناسبت ارسال شود، چرا که مطالب پس از تکمیل مجله یا دیرتر از موعد مقرر، بناچار در نوبت چاپ گذاشته نمىشوند. 2- آثار ارسالى، با مجموعه مطالب مجله، هماهنگى داشته باشند، از این رو گاه مطالبى مفید، به علت آن که در حوزه کارى مجله نیستند، توفیق انتشار آنها دست نمىدهد. 3- مطالب ارسالى، حتماً با ذکر مأخذ، فرستاده شوند تا بتوان در موارد اشتباه و غلط گیرى به آنها رجوع کرد.
سؤال: 1- منظور از شستن که در وضوء، مرتبه اول آن واجب و دوم جایز یا مستحب و سوم حرام است، چیست؟ 2- آیا در وضو یا غسل کردن اگر زیاد آب مصرف شود، صدق اسراف مىکند یا نه؟ 3- در نمایشهایى که در مدارس داده مىشود، اگر دختران، لباس مردانه بپوشند یا خود را به شکل مرد درآورند - به واسطه گریم - جایز است؟ 4- آیا بازیگران در نمایش مىتوانند در نقش شخصیتهاى مقدّسى همچون حضرت زینب و حضرت عباسعلیهما السلام بازى کنند؟ 5- بازى در نقش معصومانعلیهم السلام به شرط پوشیدن همه اجزاء بدن آیا جایز است؟ 6- آیا مىتوان بر اساس توصیفهایى که از ائمه و غیر آنها مانند حضرت زینب شده، شکل آنها را نقاشى کرد؟(قم - بهنازهاشمى نژاد) پاسخ: 1- به نظر حضرت امامقدس سره هرگاه صورت یا دست بطور کامل شسته شد، شستن اول به حساب مىآید، حتى اگر با یک بار آب ریختن اتفاقاً همه عضو شسته شود در این صورت ریختن آب دوباره، شستن دوم به حساب مىآید. 2- طبیعى است که ریختن آب زیاد در وضو و غسل اسراف است و اگر به خاطر وسوسه باشد از این جهت نیز گناه است و گاهى ممکن است موجب بطلان عمل شود. از رسول اکرمصلى الله علیه وآله وسلم نقل شده است که با یک صاع؛ یعنى تقریباً سه کیلو یا سه لیتر آب، خود و همسرش غسل مىکردند و با یک چهارم آن بلکه شاید کمتر یعنى یک مد (اگر مُد بمقدار دو کف دست در حال باز بودن باشد) وضو مىگرفتند و فرمودند کسى که بیش از این آب مصرف کند از من نیست؛ یعنى سنّت مرا رها کرده است حتماً این مطلب را فقط به خاطر منع از وسوسه و اسراف فرمودهاند! 3- به نظر حضرت امامقدس سره پوشیدن لباس جنس مخالف به احتیاط واجب حرام است. و تشبیه زن به مرد و به عکس در روایات بسیارى شدیداً مورد نکوهش قرار گرفته است. 4- اگر نمایش موجب هتک حرمت و توهین آن شخصیتهاى مقدس باشد جایز نیست و همچنین در مورد سؤال 5 و6. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 62 |