
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,408 |
تعداد مقالات | 34,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,341,297 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,871,548 |
گفتار ماه | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1374، شماره 161، اردیبهشت 1374 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
گفتار ماه در سایه ولایت
یکى از متفکران دنیاى سیاست، چهار ویژگى را، براى رهبران برمىشمرد: 1- صفت نمایندگى (پذیرش از سوى مردم). 2- استعداد کشف راههاى حل مسائل موجود. 3- قدرت پیشبینى مسائل محتمل الوقوع. 4- شجاعت و قدرت نفوذ طبیعى.1 حضرت امام خمینىقدس سره استثنایىترین پیشوایى بود که این چهار ویژگى را در فراترین سطح، دارا بود. از این رو با پشتوانه حمایت بىدریغ مردمى و قدرت آیندهنگرى زایدالوصف و نیز با شجاعت کم نظیر خود، بسیارى از ناممکنها را ممکن ساخت. اکنون نیز مقام معظم مرجعیت و رهبرى جهان اسلام؛ حضرت آیة الله العظمى خامنهاى - مدظلهالعالى - در پرتو تفضلات الهى، داراى همان خصوصیات برجسته است که گاه در قالب درک درست از آسیبها و خطرات، و هشدار در پرهیز از آنها و ارائه راه حلها - براى برطرف ساختن مسائل بغرنج جامعه - تبلور مىیابند. معظمله در آغاز نوروز 73، عمل به دو سرفصل مهم: “وجدان کارى” و “انضباط اجتماعى” را به دولت و ملت سفارش نمودند و در سال جدید نیز ضمن تأکید بر آن دو، اصل دیگرى را به نام “انضباط اقتصادى و مالى” بر آنها افزوده، فرمودند: “باید کسانى که اهل مسائل فرهنگى هستند، آن را ترویج کنند و آن را درست براى مردم بشکافند و تبیین کنند. آن کسانى که اهل برنامهریزى هستند، براى دمیدن این دو روحیه در مردم، برنامهریزى کنند. آن کسانى که اهل کار و تلاش هستند، اینها را در خودشان به وجود آورند. هر کسى این کار و تلاش را براى خود بکند. آن کسانى که به مردم تذکر مىدهند و براى مردم تبلیغ مىکنند، براى مردم در این باره حرف بزنند.” در شرایط کنونى، سقف کار مفید در کشور ما - با توجه به دوران حساس سازندگى - غیر مطلوب و دور از انتظار است، با این که پیشوایان دینى ما، نه تنها بر تلاش و کار توصیه مىکردند، بل خود نیز بدین مهم مىپرداختند و به مثابه کارگران و کشاورزان عادى در مزارع و محلهاى کار به فعالیت اشتغال داشتند. پیشینه تاریخى ایرانیان نیز گواه آن است که مردمانى سختکوش و کار آزموده بودهاند که در روزگارانى بر کره خاکى حکمروایى داشتهاند، با وجود این دو پشتوانه سترگ مذهبى - ملى، چگونه پذیرفتنى است که ساعتهاى کارى هدر رفته، در نظام ادارى ما چندین برابر ساعت کار مفید ارزیابى شود؟ پیداست این روند، آسیبى سهمگین بر پیکر نظام ماست که جز در سایه احساس تعهد و مسؤولیت پذیرى و فعالیت مستمر، همراه با نشاط و امید به آیندهاى بهتر، التیام نخواهد یافت. رهبر معظم انقلاب، درباره نشانه تحقق وجدان کارى فرمودند: “اگر در کشور، تولید در زمینه اقتصادى زیاد شده باشد، اگر کیفیت تولید، بهتر و برتر شده باشد، اگر سازندگى و توسعه بیشترى پیدا کرده باشد، اگر کارهاى اجتماعى و ادارى و اقتصادى روانتر و آسانتر شده باشد، اگر اجناس مورد استفاده مردم، فراوانتر و در دسترس بیشتر قرار گرفته باشد و اگر کارهایى از این قبیل انجام گرفته باشد، این نشانه این است که وجدان کارى در جامعه ما بطور کل بیدار شده است... اگر خداى ناکرده در این زمینهها هیچ پیش نرفته باشیم - که البته این جور نیست - در آن صورت دلیل این است که وجدان کارى تحرکى پیدا نکرده است، اگر چه بحمداللّه پیشرفتهایى داشتیم ولى باید عرض کنم که کافى نیست.” آن گاه به معیار تحقق انضباط اجتماعى در جامعه پرداخته، در تبیین آن فرمودند: “اگر تخلفات اجتماعى و قانون شکنى کم شده باشد، اگر مردم با عادات و آداب صحیح اجتماعى حقیقتاً خو گرفته باشند، اگر جرم و جنایت در جامعه کم شده باشد و اگر عشق به قانون و ایمان به قانون زیاد شده باشد، آن وقت ما احساس مىکنیم که انضباط اجتماعى به معناى واقعى تحقق پیدا کرده است. البته مقدارى پیشرفت داشتیم، تلاش شده است، اما نه آن مقدارى که مورد نظر این حقیر بود و براى جامعه ما لازم بوده و هست.” اسراف و اتراف و تجملپرستى، گذشته از زیانها و مفاسد فردى، از آسیبهاى انقلابهاى مردمى به شمار مىروند که پیوسته خاکریز نیروهاى خودى را در معرض خطر قرار مىدهند، امام خمینىقدس سره با تلقى درست از این آفتها مىفرمایند: “اگر بخواهید بىخوف و هراس در مقابل باطل بایستید و از حق دفاع کنید و ابرقدرتان و سلاحهاى پیشرفته آنان و شیاطین و توطئههاى آنان در روح شما اثر نگذارد و شما را از میدان به در نکند، خود را به ساده زیستن عادت دهید و از تعلق قلب به مال و منال و جاه و مقام بپرهیزید. مردان بزرگ که خدمتهاى بزرگ براى ملتهاى خود کردهاند، اکثر ساده زیست و بىعلاقه به زخارف دنیا بودهاند، آنها که اسیر هواهاى پست نفسانى و حیوانى بوده و هستند براى حفظ یا رسیدن به آن، تن به هر ذلت و خوارى مىدهند.”2 آیة الله العظمى خامنهاى نیز ضمن توصیه به “انضباط اقتصادى و مالى” و زشت شمردن ریخت و پاش مالى و زیادهروى در خرج کردن(اسراف)، در این باره مىگویند: “این ]اسراف[ زندگى دیگران را از لحاظ روانى مختل مىکند و امکانات زندگى و اقتصادى را بىخود به هدر مىدهد... . شما این جا مبالغ زیادى؛ مثلاً، مواد خوراکى در فلان میهمانى معمولى مصرف مىکنید در حالى که لازم نیست و در کنار شما و در همسایگى شما در یک محل دورتر - ولو در اقصى نقاط کشور - کسانى به این مواد غذایى، براى زندگى و قوت فرزندانشان و عزیزانشان به آن نیاز مبرم دارند... . پس در اموال شخصى هم و مالى که از حلال هم به دست آمده باشد این ریخت و پاش غلط است و خلاف انضباط است و آن کسانى که اموال دولتى را مصرف مىکنند دیگر بیشتر! من از مسؤولین امور مىخواهم جداً در زمینه مصرف اموال عمومى، در جاهایى که اولویت ندارد... خوددارى کنید.” کارگزاران هر نظامى، جزو الگوهاى رفتارى مردمند: “ألنّاس على دین ملوکهم” از این رو باید بیش از دیگران خود را مخاطب توصیههاى رهبر حکیم انقلاب، بدانند و بکوشند پیش از آن که در صدد توجیه کارهاى خود برآیند، در اقدامهاى گذشته اندیشه کنند و آنها را با این معیارهاى خردمندانه ارزیابى کنند و ببینند فىالمثل آیا تعویضهاى مکرر دکوراسیونهاى برخى از ادارهها، مطابق با سفارشهاى ولىفقیه است؟ آیا مخارج پلاکاردها و پیامهاى تبریک و تسلیت - از اموال عمومى - و هزینههاى سرسامآور پارهاى از سمینارهاى گوناگون - بىفایده یا کم فایده - و مسافرتهاى غیرضرورى، از مصادیق اسراف نیستند؟ و با فرهنگ سادهزیستى علوى، هماهنگند؟ آیا تردیدى هست در این که مشروعیت نظام اسلامى، از ولایت فقیه است و زمینه اجراى آن با آراى عمومى؟ بنابراین هنگامى که امام و مأموم توأمان، بر ناپسند بودن این امور اصرار مىورزند، آیا مرتکبان، بر خلاف نظر صاحبان حق عمل نکرده و در پیشگاه عدل الهى مؤاخذه نخواهند شد؟ والسلام على من اتبع الهدى سردبیر پاورقیها: 1 ) رک : متد تحلیل پدیدههاى سیاسى، ص192 - 191. 2 ) صحیفه نور، ج19، ص11. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 64 |