تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,346 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,298 |
رهنمود های مقام معظّم رهبری | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1374، شماره 161، اردیبهشت 1374 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
مقام معظم رهبرى حضرت آیة الله العظمى خامنهاى
گویا فریضه واجب حج به گونهاى بنا شده است که هنگامى که انسانها از محدوده زندگى مادى به مرکز اقامه این فریضه الهى جذب مىشوند. دیگر فضا، فضاى مادى نباشد، بلکه یک فضاى کاملاً معنوى فراهم شود تا انسان به طور حقیقى یک شستشویى در این فضاى معنویت بکند و برگردد. { اگر ما دیدیم که حج جنبه مادى و ظاهرسازى و دورى از معنویت پیدا کرد. اگر دیدیم در سفر حج رفتارهایى که براى خودمان انتخاب مىکنیم یا بر ما تحمیل مىکنند، ضد معنویت است. باید بدانیم از فلسفه حج دور افتادهایم. این کسانى که ایام حج را به میزان زیادى صرف کارهایى مىکنند که در جهت مقابل معنویت است؛ خود را در مادیت غرق کردهاند و از خدا دور شدهاند. اینها در حقیقت بدون این که خودشان بدانند، از آن سرمایهاى که خداى متعال در حج به آنها هدیه کرده است، کم مىکنند. خیال مىکنند چیزى به دست مىآورند در حالى که چیزى از دست مىدهند و با غرق شدن در مادیات هدیه معنوى را ناقص مىکنند. { من خواهشم مىکنم از همه آقایان محترم، از همه مسؤولان و از همه برادران و خواهران و هر کسى که به نحوى با حاجى ارتباط دارد، یکى از کارها و کوششهاى آنها این باشد که این حاجى را به روح و معنویت حج و به تأثیرى که حج براى تکامل فردى انسان - منهاى مسایل اجتماعى - دارد و او را پالایش و تزکیه مىکند و به زینت معنویت مزیّن مىکند و برمىگرداند و سرمایهاى به او مىدهد و مشت او را پر مىکند. آشنا و نزدیک کنند. همهاش هم با بیان نیست، بلکه با عمل، با حضور، با توجه و با رفتار بایستى مردم را به معنویت سوق داد. { اگر جمهورى اسلامى شعارهاى اسلامى را هم مىداد، نماز و دعا و عبادت و قرآن را هم گرامى مىداشت، اما در مقابل استکبار سینه سپر نمىکرد و هر چه آنها مىگفتند اجرا مىکرد، هیچ کارى با او نداشتند اینها که با ذلّت اسلام مخالف نیستند اینها با عزّت اسلام مخالفند... پیغمبر اسلام خودش را در مکه حبس نکرد، اگر در مکه و در خانه، خود را حبس مىکرد و اگر مردم را دعوت نمىکرد و متعرض کسى نبود؛ کسى به او کارى نداشت. اسلام عزیز است، عزّت اسلام باید تثبیت بشود. آن اسلامى که سینه سپر مىکند، مىایستد، سرش را بالا مىگیرد و زیر بار دشمن نمىرود بلکه بارها و بارها استکبار را ذلیل مىکند و بینى او رابه خاک مىمالد، همچنانى که جمهورى اسلامى این کار را کرد. حج براى آشنایى مسلمانان، براى اتحاد مسلمین، براى تأمین منافع مشترک و براى احتراز از دشمنان مشترک و برائت از آنان است. چون آن جا مرکز اسلام است و اسلام لب و روح و حقیقتش، توحید است و خانه خدا مرکز اقامه توحید و مظهر و نماد و رمز آن است. لذاست که شعار، شعار توحیدى است، و برائت هم برائت از شرک است. 74/1/17
حج ابراهیمى
“سلام بر زائرین بیتاللّه الحرام، سلام بر زائرینى که در مرکز وحى الهى و محل هبوط ملائکةاللّه اجتماع نمودند، سلام بر مؤمنینى که از خانه خود به سوى خانه خدا هجرت نمودند. سلام بر همه مسلمین جهان که پیامبر عظیمالشأن و خاتم نبیین(ص)، پیامبر آنان و قرآن کریم کتاب آنان و کعبه معظمه قبله آنان است. سلام بر آنان که از همه اقسام شرک رو برگرداندند و به سوى مرکز توحید روآوردند و از قید عبودیت و اطاعت همه بتهاى جهان مراکز استکبار و استعمار و قدرتهاى شیطانى رها و به قدرت مطلقه الهى و حبل المتین توحید پیوستند و سلام بر آنان که رمز دعوت حق تعالى را در وفود به سوى خانه خدا دریافتند و لبیک گفتند.”59/6/21 “اکنون که حجاج بیتاللّهالحراماز خانه تن ودنیامهاجرتالىاللّه و رسوله، که خانه دل است مىکنند و همه چیز جز محبوب حقیقى در وراى آنان است بلکه چیزى جز او نیست که درون و برون داشته باشد، باید بدانند که حج ابراهیمى - محمدى (صلى اللّه علیهما وآلهما) سالهاست غریب و مهجور است، هم از جهات معنوى و عرفانى و هم از جهات سیاسى و اجتماعى. و حجاج عزیز تمامى کشورهاى اسلامى باید بیت خدا را در همه ابعادش از این غربت درآورند، اسرار عرفانى و معنویش به عهده عرفاى غیر محجوب]است[. و ما اینک با بعد سیاسى و اجتماعى آن سر و کار داریم که باید گفت فرسنگها از آن دوریم. ما مأمور به جبران مافات هستیم. این کنگره سراپا سیاست که به دعوت ابراهیم و محمد - صلى الله علیهما و آلهما - برپا مىشود و از هرگوشه دنیا و از هر فجِّ عمیق در آن اجتماع مىکنند، براى منافع ناس است و قیام به قسط است و در ادامه بتشکنیهاى ابراهیم و محمد است و طاغوت شکنیها و فرعون زدودنهاى موسى است. و کدام بت به پایه شیطان بزرگ و بتها و طاغوتهاى جهانخوار مىرسد که همه مستضعفان جهان را به سجده خود و ستایش خویش فرا خوانند و همه بندگان آزاد خداى تعالى را بنده فرمانبردار خویش دانند؟ در فریضه حج که لبیک به حق است و هجرت به سوى حق تعالى به برکت ابراهیم و محمد است، مقام “نه” بر همه بتها و طاغوتهاست و شیطانها و شیطانزادههاست.”65/5/16 “هان اى مسلمانان قدرتمند! به خود آیید و خود را بشناسید و به عالم بشناسانید و اختلافات فرقهاى و منطقهاى را که به دست قدرتهاى جهانخوار و عُمّال فاسد آنها براى غارت شما و پایمال کردن شرف انسانى و اسلامى شما بار آمده، به حکم خداى تعالى و قرآن مجید به دور افکنید و تفرقهافکنان از قبیل آخوندهاى جیرهخوار و ملىگرایان بىخبر از اسلام و مصالح مسلمین را از خود برانید که ضرر اینان بر اسلام از ضرر جهانخواران کمتر نیست. اینان اسلام را وارونه نشان مىدهند و راه را براى غارتگران باز مىکنند. خداوند تعالى، اسلام و ممالک مسلمین را از شر جهانخواران و پیوستگان و وابستگان به آنان نجات دهد.”64/5/25 “توجه داشته باشید که سفر حج، سفر کسب نیست، سفر تحصیل دنیا نیست، سفر الى اللّه است. شما دارید به طرف خانه خدا مىروید، تمام امورى که دارید انجام مىدهید به طور الوهیت باید انجام بدهید. سفرتان از این جا که شروع مىشود “وفد” الى اللّه است، سفر به سوى خداى تبارک و تعالى است. باید همانطورى که مسافرین الى اللّه مثل انبیاعلیهم السلام و بزرگان از دین ما مسافرتشان الىاللّه در تمام زمان حیاتشان بوده است و یک قدم تخلف نمىکردند از آن چیزى که برنامه وصول الىاللّه بوده است، شما هم الآن “وفود” الى اللّه دارید مىروید. شما در آن جا که مىروید، در میقات که مىروید لبیک به خدا مىگویید؛ یعنى تو دعوت کردى و ما اجابت. مبادا یک عملى انجام بدهید که خداى تبارک و تعالى بفرماید که خیر، شما را من قبول ندارم براى این که شما اسلامى نیستید. مبادا این سفر را سفر تجارت قرار بدهید و امور تجارى در این سفر مطرح باشد پیشتان، چه آقایان اهل علم و چه کاروانها و چه رؤساى کاروانها و چه سایر حجاج، سفر، سفر الى اللّه است نه سفر به سوى دنیا، آلوده به دنیا بکنید.” 58/7/8
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 66 |