تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,387 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,326 |
عاشورا در پاکستان | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1374، شماره 162، خرداد 1374 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
عاشورا در پاکستان “گزارش” دکتر محمد رضا حافظ نیا
محرم سال 1373 براى من فرصت خوبى بود که از نزدیک میزان ارادت مردم پاکستان را به حضرت امام حسینعلیه السلام و اهل بیت پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم شاهد باشم و مراسم سوگوارى سیّد و سالار شهیدان را از نزدیک ببینم. آنچه اکنون گزارش مىکنم بر پایه مشاهدات عینى من در دهه اول ماه محرّم در مراکز ایالتهاى پنجاب و بلوچستان (لاهور و کویته) و نیز برنامههاى پخش شده از تلویزیون پاکستان و روزنامهها و جراید ایالت پنجاب است. من وقتى آن شور و هیجان مقدس و آن احساسات زایدالوصف را دیدم، بر آن شدم تا شمهاى از آن را به رشته تحریر درآورم و هموطنان عزیزم را در ایران اسلامى از آن مطّلع کنم، هر چند مردم کشور ما همه ساله در مورد عزادارى امام حسینعلیه السلام در پاکستان اخبارى را از رسانهها مىشنوند ولى مطالعه این مشاهدات احتمالاً براى آنها تازگى داشته باشد، همان طور که براى خودم تازگى داشت. زیرا عشق به امام حسینعلیه السلام در ایران اسلامى جاى تعجّب ندارد، چون اکثر مردم ما شیعه و به عشق امام حسینعلیه السلام زندهاند، ولى در آن جا شیعیان در اقلیّت و اهل سنّت در اکثریتند. لذا در نگاه اول، انتظار نمىرود که عزادارى امام حسینعلیه السلام در پاکستان به صورت یک امر همگانى و ملّى تلقّى شود. در صورتى که آنچه من شاهد آن بودم حکایت از این مطلب دارد که امام حسینعلیه السلام در میان همه مردم آن کشور - اعم از سنّى و شیعه - از مقبولیت و محبوبیّت بالایى برخوردار است و مردم براى ایشان احترام خاصى قائلند، به طورى که در ایام عاشورا و محرم، جامعه پاکستان حالت سوگوارانهاى به خود مىگیرد. از این جا یکى از رموز همدلى و قرابت دو ملت پاکستان و ایران نیز روشن مىشود، زیرا همدلى و نزدیکى و احساس همدردى که بین این دو ملت است و بر رفتار دولتها و حکومتهاى آنها نیز اثر گذاشته و آنها را در امور بینالمللى، بویژه مسائل دنیاى اسلام از رفتار و مواضع هماهنگ برخوردار کرده است، بر پایه عوامل و رموزى قرار دارد که عامل باور و علاقه و شوق نسبتاً یکنواخت دو ملت به امام حسینعلیه السلام مىتواند سهم عمدهاى را در این مورد داشته باشد. همچنین در پاکستان اکثر اهل تسنن نیز احترام خاصى براى حضرت فاطمهعلیها السلام و ائمه معصومینعلیهم السلام قائلند و این عامل، مىتواند سهم بزرگى در نزدیکى دو ملت مسلمان ایران و پاکستان داشته باشد. البته از این مطلب نباید غافل ماند که دشمنان اسلام و مسلمانان از چنین علاقهاى بین مذاهب اسلامى خشنود نیستند و اساساً در هر جامعهاى اقلیتى مزاحم و ناخشنود از یکدیگر پیدا مىشوند و همینها ابزارى در دست دشمنان اسلام براى توسعه اختلاف در بین مسلمانانند، که هوشیارى و بیدارى و اخوّت مسلمانان مىتواند این سیاست دشمنان را خنثى نماید. در همین خصوص گاهى مزاحمتهایى در ایام سوگوارى امام حسینعلیه السلام در پاکستان نیز پیش مىآید که اهمیت چندانى نداشته و فراگیر نیست و تنها رسانههاى خبرى با پخش آن به بزرگ شدنش کمک مىکنند. در محرم 73 پاکستان، مسلمانان و شیعیان این کشور خود را آماده استقبال از محرّم مىکردند و در شهرهاى مختلف و مراکز ایالتها، توسط گروهها و اشخاص، کنفرانسهاىِ استقبال با عناوین مختلف، حتى پیش از فرا رسیدن محرم، برگزار مىشد. تا بر اساس سنّت هر ساله، فرهنگ عزادارى امام حسینعلیه السلام در جامعه زنده شود. “امامبارگاهها” و “ذوالجناحها”، که نقش عمدهاى در فرهنگ عزادارى عاشوراى پاکستان دارند، فعال مىشدند. دولت پاکستان نیز خود را براى برگزارى مراسم عزادارى در فضایى امن آماده مىکرد تا ناامنیهاى موردى و موضعى سالهاى قبل تکرار نشود. دولت پاکستان حرکت فعالى را براى جلب همکارى و مشارکت گروهها و شخصیتهاى مذهبى و دینى انجام داد و با، رایزنیها و تشکیل جلسات، توانست در این راه موفق شده همکارى آنها را جلب نماید. همچنین با تشکیل کمیته ویژه، تدابیر امنیتى و انتظامى مؤثر و خوبى را اتّخاذ نمود. مجموعه این همکاریها و تلاشها و تدابیر توانست فضاى امنى را براى برگزارى باشکوه مراسم عزادارى عاشوراى حسینى فراهم آورد. مقامات سیاسى و شخصیتهاى برجسته پاکستان هر یک پیامها و دیدگاههاى خود را - که ظاهراً سنّت نیز هست - درباره عاشورا و امامحسینعلیه السلام ارائه دادند که توسط رسانهها و روزنامههاى پاکستان منتشر شد، که به عنوان نمونه، بعضى از آنها را نقل مىکنیم: - رئیس جمهور پاکستان آقاى “فاروق احمدخان لغارى” اظهار داشت: “زندگانى مبارک حضرت امام حسینعلیه السلام براى ما راه هدایت است، با پیروى از این راه ما مىتوانیم توطئههاى دشمنان را خنثى کنیم.”1 - نخست وزیر پاکستان خانم “بىنظیر بوتو” در پیام خود اظهار داشت: “مسلمانان فلسطین، کشمیر و بوسنى باید بر سیره امام حسینعلیه السلام عمل کنند.”2 - استاندار ایالت پنجاب آقاى “چوهدرى الطاف حسین” گفت: “بهترین راه برگزارى عاشورا این است که ما نقش امام حسینعلیه السلام را بشناسیم و فلسفه شهادت را در پرتو قرآن و سنّت ببینیم. ما باید در روز عاشورا پیمان ببندیم که طبق اصول راستى، عدل، مساوات، صبر، برادرى و تمیز حق از باطل زندگى خود را اداره کنیم.”3 - سروزیر ایالت پنجاب آقاى “منظور وتو” گفت: “سانحه کربلا نقشهاى فراموش نشدنى را در تاریخ اسلام ثبت کرد. امام عالى مقام، چهارده قرن قبل از منافع مادى و شخصى خود چشم پوشید و براى سربلندى حق، بقاى دین و عظمت انسانى، خود و خانوادهاش را فدا کرد و این راه را زنده و جاوید نمود.”4 - استاندار ایالت سند آقاى محمود - اى -هارون گفت: “در تاریخ اسلام، میدان کربلا مقامى است که در آن جا جنگ بزرگ بین حق و باطل انجام شد. در این معرکه، به ظاهر، زور و قدرت پیروز شد ولى وقتى که آفتاب غروب کرد قدرت فاتح و نامش در تیرگیهاى تاریخ غرق شد و امام حسینعلیه السلام آفتابى است که هیچ وقت غروب نمىکند. باطل نابود شد و حق سربلند گردید.”5 - آقاى اقبال خان، رئیس شوراى ایدئولوژیک اسلامى پاکستان گفت: “در دهه اول ماه محرم یاد شهداى کربلا را گرامى مىداریم و این بر همه فرقههاى اسلامى لازم است که طبق عقیده خود مراسم قرآن خوانى، سینهزنى، راهپیمایى و مجالس بزرگداشت برگزار کنند... در ذهن مسلمانان باشد که اگر امام حسینعلیه السلام با یزید بیعت مىکرد اسلام حقیقى نابود مىشد و در دنیا ظلمت حاکم مىگردید. حضرت امام حسینعلیه السلام بیعت را رد کرد و اسلام را حفظ نمود.”6 - در محرم این سال حتى رهبر گروه مخالف شیعیان در پاکستان نیز در سخنرانى عمومى خود در شهر “جهنگ” با احترام، نقش و سیرت امام حسینعلیه السلام را توصیف نمود. صدور پیامها و سخنرانیها و بیان دیدگاهها از مقامات و شخصیتهاى پاکستان، نشانهاى بر تلقى شدن عزادارى عاشورا به عنوان یک امر ملّى و عمومى است. شاخص دیگرِ ملّى تلقّى شدن عزادارى، تعطیلى رسمى در سراسر پاکستان در روزهاى تاسوعا و عاشوراى حسینى است. این دو روز جزو تعطیلات رسمى کشور است و مردم نیز فرصت خوبى براى شرکت در مراسم عزادارى دارند. شاخص دیگر، اختصاص یافتن برنامههاى صدا و سیماى پاکستان در روزهاى تاسوعا و عاشورا براى پخش اخبار و گزارشها و نیز اجراى مراسم عزادارى و نوحه خوانى است که اولاً: اخبار عزادارى به نحو گسترده و در سطح بسیار خوبى منتشر شد. ثانیاً: برنامههاى متعدد عزادارى و نوحه خوانى و ذکر مصیبت و تشریح ابعاد واقعه عاشورا در روزهاى یاد شده از تلویزیون پاکستان پخش گردید. حتى علاوه بر شبکه سراسرى تلویزیون، شبکه STNکه برنامههاى خبرىC.N.N و B.B.C را در پاکستان پخش مىکند، در سراسر شبانه روز عاشورا از پخش برنامههاى خبرى خود صرفنظر نموده و یکسره برنامههاى ویژه عاشورا و عزادارى را پخش مىنمود. البته ذکر این نکته ضرورى است که برنامههاى عزادارى در رسانههاى پاکستان تقریباً از همان اوایل ماه محرم پخش مىگردید. روزنامهها نیز نقش خوبى ایفا نمودند آنها ضمن درج اخبار و تصاویر مربوط به مراسم عزادارى و سوگوارى، اقدام به چاپ مقالات و ویژهنامههاى خاصّ عاشورا کردند. روزنامههاى انگلیسى زبان و اردو زبان پاکستان شامل روزنامههاى جنگ، نواى وقت، دى نیوز، مساوات، پاکستان تایمز، خبرین، پاکستان و غیره جملگى ویژهنامههاى خوبى را منتشر نمودند. این شاخص اعم از پیام دادن مقامات رسمى و سیاسى کشور، تعطیلى رسمى تاسوعا و عاشورا، اجراى برنامههاى عزادارى در تلویزیون و رادیوى پاکستان در ایام مزبور، برخورد یکپارچه روزنامهها و مطبوعات پاکستان در پخش اخبار و نیز چاپ مقالهها و ویژهنامهها به مناسبت عاشوراى حسینى، دال بر ملّى و عمومى تلقّى شدن مراسم عزادارى و سوگوارى سرور شهیدان حضرت امامحسینعلیه السلام در کشور اسلامى پاکستان است، و مؤید این نکته است که آن بزرگوار، محبوبیت و مقبولیت خاصّى در جامعه پاکستان دارد و مردم پاکستان از این حیث با مردم ایران وجه مشترک دارند. بنابراین عامل مهمى در پیوند و یکدلى و نزدیکى دو جامعه مسلمان ایران و پاکستان به حساب مىآید.
پاورقیها: 1-4) روزنامه جنگ. 5 ) مجله نداى شیعه لاهور. 6 ) همان.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 76 |