تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,369 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,311 |
پاسخ به نامه ها | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1374، شماره 163، تیر 1374 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
پرسشها و پاسخها سؤال: 1- چه ترانهاى حرام است؟ 2- اگر سوار تاکسى بشویم و راننده تاکسى نوار ترانه بگذارد وظیفه چیست؟ 3- اگر مجلس جشن یا عروسى یکى از بستگان بسیار نزدیک فردى باشد و مطمئن باشد یا احتمال بدهد که در آن مجلس از موسیقى و ترانه استفاده مىشود و کارهاى حرام در آن انجام مىگیرد و بداند اگر شرکت نکند موجب ناراحتى آنها مىشود وظیفه آن فرد چیست؟ 4- حکم رقصیدن و تنبک زدن چیست؟ 5- حکم استفاده از دفترچه بیمه دیگران چیست؟ اگر از بستگان نزدیک باشند چه حکمى دارد؟ (خمینى شهر: م. ک) پاسخ: 1- ترانهاى که از آوازهاى اهل عیش و طرب و فسق و فجور است حرام است. 2- اگر در تاکسى نوار ترانه گذاشتند پیاده شوید. 3- در مجالسى که نوار ترانه گذاشته مىشود یا کارهاى حرام انجام مىگیرد، شرکت نکنید هر چند ناراحت شوند! 4- رقص مورد اشکال است و تنبک اگر از آلات لهو باشد جایز نیست. 5- استفاده از دفترچه بیمه، فقط باید به وسیله خود شخص باشد. × × × سؤال: این جانب کارمند مىباشم و اداره ما در سال، در ایّامى چون دهه فجر انقلاب اسلامى، اقدام به اطعام نمودن کارمندان مىنماید، با توجه به این که هزینه این اطعام، از پول بیتالمال مىباشد، آیا در حلال بودن آن، شبهه وجود دارد یا نه؟(سمنان: 1347/52) پاسخ: اگر بر اساس مقرّرات اداره مجاز باشد، اشکالى ندارد. × × × سؤال: 1- کسى که به خاطر خودنمایى در نمازهاى جماعت حاضر مىشود و حتّى خواندن نماز صحیح را هم بلد نیست تکلیف کسانى که همصف و همردیف او ایستادهاند چیست؟ آیا شخص بىنماز در قبال نماز دیگران مسؤولیتى دارد یا نه؟ 2- آیا انسان مىتواند نمازهاى ظهر و عصر را با جماعت دو بار بخواند مثلاً یک بار در مسجد و یک بار هم در مدرسه، و اوّلى را نماز قضا نیّت کند و دومى را نماز واجب قرار دهد؟ 3- اگر نمازگزار زن باشد آیا گذاشتن آرنج به زمین در سجده واجب مىباشد؟ 4- بستن چشم در نماز چه حکمى دارد؟ 5- آیا زن مىتواند امام جماعت باشد؟ (میانه: ع.خ) پاسخ: 1- اگر یقین ندارید کسى که واسطه اتّصال شما به جماعت است نمازش باطل است، مىتوانید اقتدا کنید. 2- شرکت در نمازهاى جماعت متعدد به قصد نمازهاى گذشته اشکال ندارد. 3- مستحب است زن در سجده آرنج خود را بر زمین بگذارد. 4- بستن چشم در حال نماز مکروه است و حرام نیست و شاید دلیل آن این باشد که معمولاً این حالتها را صوفیان و کسانى که تظاهر به حالات خاص معنوى دارند براى فریب مردم انجام مىدهند و ائمه - علیهم السلام - تشبّه به آنها را منع فرمودهاند. 5- به نظر حضرت امام - قدس سرّه - به احتیاط واجب زن نمىتواند امام جماعت باشد. البته براى مردان به فتواى همه علما - ظاهراً - زن نمىتواند امام باشد. × × × سؤال: 1- آیا زنى که عذر شرعى دارد مىتواند وارد حسینیّه یا شبستان مسجد شود؟ نظر حضرت امام در این مورد چیست؟ 2- آیا غیبت بىحجاب جایز است یا نه؟ (میانه: ن .ش) پاسخ: 1- زن حائض مىتواند وارد حسینیّه شود و مىتواند از مسجد عبور کند، ولى ماندن در مسجد براى او جایز نیست. 2- غیبت از شخص گناهکار اگر گناه او علنى باشد و باکى از اظهار آن نداشته باشد در همان مورد جایز است و جایز نیست کارهاى مخفیانه او را بازگو کنید. × × × سؤال: 1- برخى به بهانه این که در میان جمع نماز خواندن ریا است این فریضه الهى را ترک مىکنند پاسخ چنین کسانى چست؟ 2- در مسأله ازدواج چه موقع مىتوان استخاره کرد، آیا تا کسى خواستگارى کرد، مىتوان بدون تحقیق و صحبت کردن با طرف مقابل استخاره کرد و جواب داد؟ لطفاً درباره استخاره بیشتر توضیح دهید. (خواهر: مریم.ع.ل.ى) پاسخ: 1- این منطقى نیست که انسان به بهانه دورى از ریا نماز را در جمع نخواند و تأخیر بیندازد. اگر چنین بود اسلام بر نماز جماعت و نماز در مسجد و اماکن متبرّکه تأکید نمىکرد. ریا یک امر قلبى است و انسان باید سعى کند قلب خود را به گونهاى تربیت نماید که در جمع نماز بخواند و نیّتش هم خالص باشد. مؤمن باید ظاهرى آراسته و خداپسند داشته باشد ولى سعى کند باطنش نیز آراسته به تقواى الهى باشد، نه این که براى نگهدارى باطن، ظاهر خود را خراب کند. چنین روشى در اسلام مطلوب نیست. 2- استخاره در کارها یک امر لازم و ضرورى نیست. بلکه در واقع نوعى دعا و درخواست کمک از خداوند است. در کارهایى که انسان متحیّر است و راهى براى دستیابى به حقیقت امر در دست نیست استخاره حدّاقل یک مرجّح است که انسان را از تحیّر در مىآورد. و اگر انسان در دعاى خود خلوص نیّت و توکّل داشته باشد و با توجّه کامل استخاره کند تجربه نشان داده است که موفق خواهد بود. در موارد بسیارى دیده شده است که استخاره بطور معجزه آسایى روزنهاى از غیب را بر انسانهاى مؤمن و معتقد مىگشاید. اگر موقتاً به مزاج شما سازگار نیامد، اندوهگین نباشید، زیرا انسان از حقایق پشت پرده جهان آگاه نیست اما در مورد رفتار فردى که سؤال کرده بودید، باید گفت: انسان خود را در انگیزه کارها فریب مىدهد و براى کار خود هدفهاى مشروع و صحیح مىآفریند ولى در واقع و ناخودآگاه انگیزههاى نامشروع دارد و آن روز که مقاصد و اغراض نهفته انسان براى خودش و دیگران فاش مىشود (یوم تبلى السرائر) دیگر راه علاج بر او بسته است. انسان باید در همین جهان و پیش از آن که راهها بر او بسته شود خود را محاسبه کند. و مىتواند از درون خود و از اهداف واقعى و ناخودآگاه خود، آگاه شود (بل الانسان على نفسه بصیرة) خداوند نمونهاى از دادگاه قیامت را در همین جهان قرار داده است تا انسان از آن استفاده کند و قبل از محاسبه الهى خود را محاسبه نماید و آن وجدان انسان است که در قرآن از آن به نفس لوّامه تعبیر شده است (لا أقسم بیوم القیامة و لا أقسم بالنّفس اللوامة). × × × سؤال: 1- حجاب یک زن کامل مسلمان چیست و آیا تیره بودن رنگ هم جزو حجاب است؟ (تهران: ش. م) پاسخ: زن باید خود را از نامحرم بپوشاند و لازم نیست رنگ لباس مشکى باشد ولى نباید لباس از هر جهت به نوعى باشد که جلب توجه کند و موجب نگاه شهوتآلود گردد. × × × × اهواز : برادر م. ج . ن اگر خود او ادعا کند که در عدّه نبوده است، کافى است ولى اگر در عدّه بوده هر چند جاهل به مسأله بودهاید یا جاهل به عدّه بودهاید، بر شما حرام ابدى است و هرگز نمىتوانید با او ازدواج کنید! × خمینى شهر: برادر. م . ع. ن آن آب پاک است و غسل ندارد، وضو را هم باطل نمىکند. × گنبد : برادر د. ع. پ 1- پس از استبرا هر آب مشکوکى خارج شود پاک است و لازم نیست خود را وارسى کنید. این گونه تحقیق و دقتى که شما مىکنید گذشته از وسوسه ظاهراً موجب ناراحتیهاى جسمى هم براى شما مىشود. در تمام مواردى که ذکر کردهاید آب پاک است و غسل ندارد. 2- هر چیزى در باطن با نجاست ملاقات کند نجس نمىشود؛ مثلاً اگر سوزن را در بدن خود فرو کنید و بیرون بیاورید اگر آلوده به خون نباشد پاک است با این که در داخل حتماً با خون ملاقات کرده است. 3- وسوسه گاهى موجب بطلان وضو یا غسل یا نماز مىشود ولى همیشه این گونه نیست. بهر حال باید از وسوسه اجتناب کنید. 4- تا یقین به نجاست چیزى پیدا نکردهاید پاک است و تحقیق لازم نیست؛ مثلاً اگر چیزى را احتمال مىدهید فضله موش و امثال آن است و یقین ندارید لازم نیست تحقیق کنید. 5- جایى را که یقین دارید سگ با رطوبت با آن تماس داشته نجس است و جایى که یقین ندارید پاک است و منظور از رطوبت مسریه این است که رطوبت به حدّى باشد که از جسم تر به جسم خشک منتقل شود و رطوبتهاى جزئى که سرایت نمىکند موجب نجاست نیست و نجاست پس از سه واسطه سرایت نمىکند. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 54 |