تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,402 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,347 |
بدحجابى بى مهار | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1374، شماره 166، مهر 1374 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
بدحجابى بى مهار حجةالاسلام و المسلمین محمد تقى رهبر
× بدحجابى، توطئه استکبار مسأله حجاب همواره به عنوان یک شاخص فرهنگى و اعتقادى مطرح بوده و در سالهاى اخیر بویژه پس از پیروزى انقلاب اسلامى، بُعد سیاسى گرفته است. اگر به عصر نخستین اسلام بازگردیم و جایگاه زن را در جامعه جاهلى و اسلامى با هم مقایسه کنیم خواهیم دید که موقعیت فرهنگى و اجتماعى حجاب در دو نظام اسلامى و جاهلى، دو شکل متضاد دارد. از آیه کریمه “و قَرْنَ فى بیوتِکُنّ و لا تَبرَّجْنَ تَبَرُّجَ الجاهلیةِ الأولى؛1 و در خانههایتان قرار گیرید و مانند روزگار جاهلیت قدیم، زینتهاى خود را آشکار مکنید.” چنین برمىآید که: تبرّج و کالاى بازارى شدن زن در تار و پود فرهنگ جاهلى تعبیه شده بود، امّا اسلام زن را از سقوط و فساد و لعبت بودن در دست بلهوسان و یا ابزار تولید افزون شدن در دست استثمارگران، رهایى بخشید و از حقوق حقّه انسانى برخوردار ساخت و فلسفه حجاب و پوشش زن را همانا عفت نفس و صیانت وى از هوسرانیهاى مردان و عامل کسب عزت و افتخار او قلمداد نمود، چنان که خطاب به رسول خداصلى الله علیه وآله وسلم مىفرماید: “یا ایها النبى قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنى ان یعرفن فلایؤذین؛2 اى پیامبر به همسران و دخترانت و زنان مؤمنین بگو پوششهاى خود را بر خود فروتر گیرند، این براى آن که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند ]به احتیاط[ نزدیکتر است.” فرهنگ حجاب و عفاف قرنهاى متمادى بر خانوادهها حاکم بود و روابط زن و مرد حد و مرز شرعى داشت. در پرتو عفاف و تعلیم و تربیت اسلامى، زنان دانشمند و نامدارى تربیت شدند که در محیط خانه و نیز اجتماع، عناصر مفید و مؤثرى بودند و ضعف و انحراف اخلاقى وجود نداشت. اما با نفوذ فرهنگ بیگانه، جاهلیت جدید رخ نمود و در نخستین گامهایش و پیش از آن که به تکنولوژى و دانش روى آورد، بىحجابى و مفاسد اخلاقى را براى زن مسلمان به ارمغان آوردند. با پیروزى انقلاب اسلامى در ایران و دگرگونى ملاکها و شاخصهاى ارزشى، زن مسلمان، که نقش بسیار عمدهاى در انقلاب ایفا کرد، جایگاه خود را بازیافت و ننگ بىحجابى و بازیچه بودن از دامن وى زدوده شد و اقلیتى که پذیرش حجاب برایشان سنگین بود و هواى غرب را در سر داشتند، به حکم جبر و بعضاً تنبه و آگاهى، حجاب را هر چند به صورت ناقص پذیرفتند و امروز بىحجابى بدان شکل وجود خارجى ندارد ولى تبرّج و خودآرایى و بدحجابى بدون مهار برخى از زنان رو به رشد است و اگر عقلاى قوم چارهاى نیندیشند و دلسوزان نظام اقدام جدى نکنند و توده مردم در انجام مسؤولیت بىتفاوت باشند عواقب نامطلوب افزونترى خواهد داشت و مفاسد ناشى از آن دامن بسیارى را خواهد گرفت. شاید کسانى بگویند: امروز با وجود مسائل حادترى در زمینه تهاجم فرهنگى طرح مسأله بدحجابى چندان ضرورى نیست، به علاوه آنچه تاکنون گفته شده چه دستاوردى داشته است؟ پاسخ این است که: حجاب، معیار و شاخصه فرهنگى، اعتقادى و حتى سیاسى جامعه ماست. حجاب، بویژه چادر، در این انقلاب یک شعار اصیل دینى و حربه سیاسى بوده و همچنان باید به قوت خود باقى بماند. اگر حجاب بعد استراتژیکى ندارد چرا غرب و رسانههاى امپریالیستى و صهیونیستى آنقدر روى آن حساسیت نشان مىدهند؟ چرا در کشور فرانسه و انگلیس و برخى دولتهاى پیرو آنها چون مصر، ترکیه و... براى حجاب چند دختر دانش آموز و دانشجو آنقدر حساسیت نشان مىدهند و براى مبارزه با آن اعلام جنگ مىکنند و در سطح وزارت فرهنگ و وزارت کشور و غیره براى آن، هیاهو به راه مىاندازند و رئیس اداره مهاجرت فرانسه مىگوید: “حجاب از ایران به فرانسه آمده و با آن باید مبارزه کرد.”3 مسأله هنگامى جدىتر مىشود که مىبینند در جامعه غربى، اسلام درخشیده و دلهاى بىشمارى از آزاد اندیشان و آگاهان جهان را به خود معطوف داشته و اخیراً در کنگره جهانى زن در پکن دیدیم حضور زنان ایرانى با همان حجاب و پوشش اسلامى در سطوح مختلف نمایندگى و خبرگزارى چقدر براى جامعه جهانى زن، چشمگیر و جالب توجه بود. حجاب در میان زنان غربى جاى خود را تدریجاً باز مىکند و مىرود که ارزشهاى اسلامى تنها راه نجات زن از ابتذال و بازیچگى او در عصر کنونى شناخته شود.
× درخشش اسلام و جاذبه حجاب مجله “اشپیگل” چاپ آلمان در گزارشى از گرایش چشمگیر آلمانیها به اسلام مىنویسد: “حدود یک میلیون و هفتصد هزار مسلمان بزرگترین رقم اقلیت مذهبى آلمان را تشکیل مىدهد. در حال حاضر یکصد هزار آلمانى که نیمى از آنها زن هستند به اسلام رو آورده و شعائر اسلامى همانند حجاب را رعایت مىکنند.”4 همچنین به گزارش این مجله غربى، طى چند ماه بیش از هشت هزار زن آلمانى به دین اسلام مشرف شدهاند اینان یک گروه اسلامى به نام “خواهران محمدصلى الله علیه وآله وسلم” تشکیل دادهاند. در جلسات هفتگى به تعلیم قرآن و حدیث مىپردازند و مبانى اعتقادى را مىآموزند. یک کارشناس زن آلمانى علل گرایش زنان به اسلام را پوچ بودن جامعه غربى و نیاز آن به زندگى شرافتمندانه و انسانى ذکر کرده است. اکثر این زنان در محل کار خود آشکارا نماز مىخوانند و اکثر اینان مىگویند ترک کلوپهاى رقص و زندگى مبتذل سابق باعث تقویت روحیه انسانى آنان شده است.5 و بنا به گزارش خبرگزارى ایتالیا: “اسلام پناهگاه زنان غربى است. تنها طى دو سال گذشته بیش از 20000 نفر از باسوادترین زنان انگلیس به اسلام رو آوردهاند.”6 بر اساس گزارش مرکز آمار اتریش، پیروان اسلام در سالهاى 1981 تا 1991 در اتریش تقریباً دو برابر شده در حالى که پیروان آیین مسیحیت رو به کاهش نهاده است. این گونه اخبار و گزارشها که گرایش روزافزون مردم جهان را به اسلام و ارزشهاى اسلامى نشان مىدهد بسیار است که طرح آن مجالى دیگر مىخواهد. غرض از این اشاره این است که نفوذ اسلام و ارزشهاى اسلامى بر غرب، گران است و براى منافع نامشروع غرب به عنوان تنها خطر مطرح است و کینه غرب را در موارد گوناگون از قبیل مسائل اسفبار بوسنى و اعمال وحشیانه رژیم نظامى وابسته در الجزایر و خشونتهاى رژیم مبارک و حوادث لبنان و فلسطین اشغالى مىتوان دید.
× عکس العمل غرب با این نفوذ فرهنگى و جاذبه عقیدتى که اسلام در پایگاههاى استکبار پیدا کرده، آنان به وحشت افتاده و با طراحى و اجراى توطئههاى گوناگون، سعى در خنثى کردن این جاذبهها دارند، بارزترین توطئههاى غرب، کوشش در جهت خلع سلاح کردن نسل جوان از اخلاق و ارزشهاى اسلامى و ترویج فرهنگ منحط غربى در چهرههاى گوناگون است، که یکى از نمونههاى برجسته این فرهنگ، بدحجابى و ترویج فساد از طریق فیلم ، نوار ، عکس و کالاهاى صادراتى با رمز و رازهاى مخصوص و تبلیغات و ارتباطات و عوامل جاسوسى و غیره است. از این رو باید مسأله بدحجابى را جدى تلقى در پرتو عفاف و تعلیم و تربیت اسلامى، زنان دانشمند و نامدارى تربیت شدند که در محیط خانه و نیز اجتماع، عناصر مفید و مؤثرى بودند و ضعف و انحراف اخلاقى وجود نداشت. اما با نفوذفرهنگ بیگانه، جاهلیت جدید رخ نمود و در نخستین گامهایش و پیش از آن که به تکنولوژىودانشروى آورد،بىحجابى و مفاسد اخلاقى رابراى زن مسلمان به ارمغان آوردند. کنیم و با توجیه فرهنگى و تبلیغى و اقدامهاى اجرایى و حقوقى به مبارزه با آن بپردازیم و پرداختن به مسائل اقتصادى و تکنولوژى و توسعه نباید از حسّاسیتها نسبت به ارزشهاى اسلامى بکاهد. مع الاسف باید اعتراف کرد که توجه و حسّاسیت به ارزشهاى اسلامى از جمله حجاب، رو به کاهش نهاده و اقدام مؤثرى در برابر بدحجابى صورت نمىگیرد و عناصر آلوده نسبت به گذشته احساس آرامش بیشترى مىکنند و چهره عمومى جامعه از نوعى گستاخى و بىتفاوتى حکایت دارد. و طرح مبارزه با منکرات نیز در این میدان توفیقى محسوس به دست نیاورده و از برخى شعارهاى دیوارى فراتر نرفته و توصیههایى که در خصوص رعایت حجاب اسلامى به در ورودى یا تابلو اعلانات وزارتخانهها و ادارهها و مؤسسهها و سازمانها و فروشگاهها نصب مىشود تنها کلیشهاى و جهت اسقاط تکلیف است و هیچ گونه ضمانت اجرایى ندارد و ارباب رجوع با لباسهاى جلف، آرایش تند، موهاى افشان و حرکات ناهنجار، رفت و آمد مىکنند و هیچ کس هم نمىگوید چرا، و اگر برادران حزب الله اعتراض کنند، در نهایت بدهکار هم مىشوند! چنین وضعى مردم مؤمن و متعهد جامعه را رنج مىدهد. متأسفانه در میان کارمندان دولت، دانشگاهها، ادارهها و بیمارستانها وضع چندان بهتر از این نیست. در صدا و سیما نیز برخى فیلمها و سریالهاى تلویزیونى نمایش داده مىشود که نشاندهنده عادى بودن معاشرت زن و مرد نامحرم و زندگیهاى تجملى و طاغوتى است و حجاب ارائه شده در برخى فیلمها و تئاترهاى تولیدى سیما، در امر حجاب تنها به استتار موى سر فقط با یک روسرى که پشت سر گره خورده خلاصه شده و گردن و گلوى باز و صورت با آرایش تند و تیز دیگر مسألهاى نیست! نمایشگاههاى بین المللى هم که زیر نظر دست اندرکاران امور تشکیل مىشود، به روند بدحجابى، دامن مىزند و به کانون مُد و آرایش و اختلاط زن و مردهاى بىتعهّد و عرضه کالاهاى تجملى و میعادگاهى براى عناصر مشکوک و محل نمایش زیباییهاى دختر و پسر تبدیل شده است. کسانى که “نمایشگاه ایرانگردى” را، که زیر نظر وزارت ارشاد اسلامى است، اخیراً دیده بودند از لوث شدن حجاب و رواج ابتذال در فضاى نمایشگاه، گلایهاى بسیار داشتند و آن را محل صدور نوعى بىبند و بارى به سراسر کشور مىدانستند و مىگفتند که در آن جا حتى از توصیههاى معمول و تذکرى که در گذشته از بلندگو در رعایت حجاب داده مىشد دیگر خبرى نبود! بطور خلاصه اگر این روند کنترل نشود عملاً ابتکار عمل را به دست آن عده متظاهرین بلهوس مىسپارد و تدریجاً به انزواى عناصر مؤمن و زنان محجبه مىانجامد که آن همه خون دل خوردند و جوانانشان را فدا کردند. و اما نیروهاى حزب اللهى با حساسیّتى که از آغاز به این مسائل داشتند و گاه به خیابانها آمده و تظاهراتى مىکردند و در اماکن نمازجمعه شکوههایشان را سر مىدادند، با وعدههایى که در زمینه مبارزه با منکرات داده شد خود از دخالت مستقیم دست کشیدند و کار را به نهادهاى ذى ربط سپردند، ولى متأسفانه اثر و ثمر چندانى ندیدند و اخیراً خود به راه افتادند و در عکسالعمل به این روند و اعتراض به شیوع فساد و مظاهر آن تظاهراتى به راه انداختند، که چند مورد آن از تهران و تبریز گزارش شد. در هر حال، مردم مسلمان و نیروهاى متعهّد - که صاحبان اصلى این انقلابند - عواقب شیوع فساد و گسترش موج بىحجابى و ابتذال غربى را براى آینده نگران کننده مىدانند و انتظار دارند، مسؤولان امر بخصوص نهادهاى تبلیغى و ارشادى، که خود نیز مانند همه دلسوزان این انقلاب درد را احساس مىکنند، در این موقعیت حسّاس که نظام مقدس اسلامى ما کاملاً استقرار یافته و شجره طیبه انقلاب پاگرفته، با این موضوع جدیتر برخورد کنند و مجال ندهند تا برخى عناصر بیمار و لجام گسیخته ابتکار عمل را در دست گیرند و موجب انزوا و دلسردى عناصر مؤمن و جریحهدار شدن احساسات عمومى شوند.
پاورقیها: 1 ) احزاب (33) آیه33. 2 ) همان، آیه 59. 3 ) روزنامه کیهان، 71/9/30 4 ) همان، 71/12/5 5 ) همان، 72/1/25. 6 ) جرائد، 72/8/22. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 72 |