تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,477 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,414 |
پاسخ به نامه ها | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1374، شماره 167، آبان 1374 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
پرسشها و پاسخها سؤال: بسیار اتفاق مىافتد که مادرى جهت گواهى پزشکى براى فرزندش که از امتحان جا مانده است به دکتر مراجعه مىکند، در حالى که دکتر بیمار را ندیده، اگر گواهى نکند، یک سال دانشآموز از درس عقب مىافتد، آیا گواهى، جایز است؟ (کاشان: دکتر احمد. ش) پاسخ: جایز نیست، پزشک گواهى دروغ بنویسد. × × × سؤال: 1- آیا کارمند ارگانهاى دولتى، مىتواند در طول ساعتهاى کارى، به جز وقت نماز، وضوى مستحبى بگیرد؟ 2- با پرداخت هزینه تلفن، آیا کارمند مىتواند از تلفن اداره استفاده کند؟ 3- در صورتى که مسؤول مافوق، مقید به رعایت مسائل شرعى و حقوق بیتالمال نیست، تکلیف کارمندان تحت نظر او چیست؟ 4- آیا مىشود به قصد زیارت امام جماعت یا دیدار و آشنایى با مؤمنان محله دیگر، در نماز جماعت شرکت کرد و چگونه مىتوان نیت را براى خدا خالص کرد؟ (استان فارس: امین. ح) پاسخ: 1- استفاده از آب براى وضوى مستحبى در محل کار اشکال ندارد. 2- استفاده از تلفن اداره براى کار شخصى، تابع مقررات اداره است. 3- عدم رعایت قانون از طرف مافوق، مجوّز عدم رعایت قانون توسط زیردست نمىشود. 4- قصد زیارت و آشنایى با مؤمنان، خود عمل مستحبى است و موجب تقرّب به درگاه الهى. × × × سؤال: 1- اگر پس از خواندن نماز مغرب، کسى بالاجبار یا از روى اشتباه نماز عشا را قطع کند، لازم است که دوباره نماز مغرب را بخواند؟ 2- آیا غسل مستحبى، جاى وضو یا تیمم را براى نماز مىگیرد؟ 3- در صورت شک در رکعتهاى نماز و عدم ترجیح هیچ کدام از طرفها، باید نماز را قطع کرد یا ادامه داد؟ 4- آیا عمل اضافى کوچک موجب بطلان نماز مىشود و همچنین حرف زدن یا بودن چیزى در دهان، اشکالى در غسل و وضو یا تیمم ایجاد مىکند؟ 5- اگر در موقع وضو، جایى از بدن دچار خونریزى شد و پانسمان آن قسمت، مانع رسیدن آب به آن جا شد، تکلیف چیست؟ (میانه: م. مسلمى) پاسخ: 1 - در فرض مذکور، فقط نماز عشا را بخوانید. 2- به فتواى حضرت امامقدس سره غسل مستحبى، جاى وضو را نمىگیرد. 3- موارد شک در نماز فرق مىکند، گاهى موجب بطلان نماز است و گاهى هم نمازگزار وظیفه خاصى دارد به توضیح المسائل مراجعه کنید. 4- بعضى کارها نماز را باطل مىکند و برخى موجب بطلان نمىشود. حرف زدن هنگام وضو، غسل و تیمم اشکالى ندارد. 5- اگر زخم در مواضع وضو نباشد، براى وضو هیچ اشکالى به وجود نمىآید. × × × سؤال: 1- چرا خداوند از یک طرف بر لزوم ایمان و اعتقاد به اسلام تأکید بسیارى فرموده و از طرف دیگر در سوره ممتحنه فرموه است: “خداوند شما را از دوستى با کسانى از کفار که با شما بر سر دین و ایمان نجنگیدهاند و شما را از خانه و زندگیتان آواره نساختهاند، منع نمىکند” و بدین وسیله، بین مسلمان و کافر فرق نمىنهد؟ 2- طبق معارف دینى، اولین چیزى که در قیامت از انسان پرسیده مىشود، نماز است و اگر کسى نمازش پذیرفته نشود، هیچ کارى از او پذیرفتنى نیست، آیا کسانى که اهل نماز نبودهاند ولى بزرگترین خدمت را به جوامع بشرى ارائه کردهاند؛ مانند ادیسون، پاستور، الکساندرگراهامبل و غیره، به علت نماز نخواندن، باید جایگاهشان دوزخ باشد؟ 3- از طرفى خداوند به نماز بسیار اهمیت داده تا آن جا که آن را فرق بین اسلام و کفر معرفى کرده و از طرف دیگر، یک لحظه تفکر را بهتر از چندین سال عبادت مىداند؟ و طبق فرموده پیامبر اسلامصلى الله علیه وآله وسلم عبادت هفتاد جزو دارد و بهترین آن کسب حلال است. چگونه است که در این جا کسب حلال، بر نماز خواندن - که خود جزو عبادات است - برترى داده شده است؟ (کرج: داریوش. د) پاسخ: 1- معناى آن آیه این است که دوستى با آنها در دنیا، براى مصالح سیاسى - اجتماعى اشکالى ندارد؛ نه این که این کفار با مسلمانان فرق ندارند. 2- آنان که به بشریت خدمت کردهاند، اگر براى رضاى خدا بوده، پیش خدا ارزشمند است و اگر براى مردم بوده است، از مردم باید توقع پاداش داشته باشند و جامعه بشرى هم پاداش آنها را، با بزرگداشت نام و یادشان، داده است. 3- آن روایات براى این است که اگر تفکر صحیح نباشد، نماز ارزش واقعى خود را ندارد. و منظور از تفکر، تفکر در امور آخرت و شناخت بهتر خداوند و آیات اوست و نماز با چنین تفکرى ارزش پیدا مىکند. همچنین کسب حلال شرط صحت نماز است و اگر کسى کسب او حلال نباشد و منزل و لباس او از پول حرام تهیه شود، نمازش باطل خواهد بود. × × × × تهران: برادر عباس . م تکلیف شما توبه جدى و واقعى و تصمیم بر ترک گناه و جبران گذشته با اعمال صالحه است. هرگز گناه خود را با کسى در میان نگذارید بجز خداوند مهربان و به لطف و کرم او امیدوار باشید. آن چه شنیدهاید که بعضى از گناهان حد شرعى دارد وظیفه دادگاه است، نه این که وظیفه گناهکار باشد که خود را معرفى کند تا بر او حد جارى سازند چنین چیزى نیست بلکه وظیفه او فقط توبه است. × خمینى شهر : برادر ن. س زن تا تمکین نکند، حق مطالبه نفقه را ندارد و اما مهر، اگر مقیّد شده است که در وقت قدرت و تمکن مالى شوهر پرداخت شود یا مثلاً زمانى براى آن تعیین شده است، زن نمىتواند به شوهر بگوید تا مهر را ندادهاى، تمکین نمىکنم ولى اگر مهر شرطى نداشته باشد، زن مىتواند تمکین را موقوف کند بر دادن مهریه بطور کامل. توضیح: × در مجله شماره 165 یکى از القاب مقدسه حضرت صدیقه طاهرهعلیها السلام به غلط “هانیه” چاپ شده بود که صحیح آن “حانیه” است. × شرکت سهامى شیلات ایران، طى نامهاى از محضر مقام معظم رهبرى، حضرت آیة الله العظمى خامنهاى درباره مصرف کوسه ماهى استفتا نمودهاند، معظمله در پاسخ، مصرف آن را بلامانع دانستهاند. از این رو متن سؤال و جواب به اطلاع خوانندگان مىرسد: محضر مبارک رهبر معظم انقلاب حضرت آیة الله خامنهاى دام ظله متخصصین نظر مىدهند که کوسه ماهى هم مانند ماهیان دیگر داراى فلس و قشرند که با دست کشیدن روى پوست آنها محسوس است (به نام فلس میخى و شکل دندانهاى نامیده مىشود) و از نوع ماهیان غضروفى است. اینک آیا به نظر متخصصین که مىگویند داراى فلس و قشر است مىتوان اکتفا کرد یا آن که کوسه ماهى حکم خاص دارد؟ بسمه تعالى - اگر از قسم ماهى فلسدار بودنِ آن مشکوک باشد، چنانچه افراد اهل خبره و متخصص مورد اعتماد و وثوق آن را از قسم ماهى فلسدار تشخیص دهند عمل به قول آنان در این باره مانع ندارد. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 128 |