تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,015,797 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,717,976 |
نامه ها و مقالات رسیده | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1389، شماره 176، اردیبهشت 1389 | ||
نویسنده | ||
سید مصطفى طباطبایى | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
از لطف و حسن ظن جناب عالى, نسبت به سرمقاله هاى پاسدار اسلام سپاسگزاریم. همان طور که شما نیز اشاره کرده اید, گرانى و تورم یکى از اساسى ترین مشکلات کنونى جامعه ماست وانتظار مى رود که منتخبان پنجمین دوره مجلس شوراى اسلامى, در این باره چاره اى بیندیشند. ما نیز در حد توان مى کوشیم تا با طرح مشکلات و نقاط آسیب پذیر, اولیاى امور را در جریان قرار دهیم و در این راستا از انتقاد, راه حل و طرحهاى خوانندگان ارجمند استقبال مى کنیم. برادر محمد اسلامى (تهران) مقاله ((موازین معرفت بر پایه اصول پنج گانه دیانت)), گرچه تفسیرى نواز اصول اعتقادى است و در جاى خود شایسته تإمل است, ولى مباحث این مقاله, شکل انتزاعى به خود گرفته و بیشتر دریافتى شهودى است تا عقلانى و مستند به مبانى معرفت شناسى دینى (آیات و روایات), از این رو کمتر با مخاطب, ارتباط برقرار مى کند و در پاره اى از برداشتها نیز ناتمام است. برادر دکتر ناصر کرامت (گنبدکاووس) بر روى هم ما نیز با دیدگاههاى شما موافقیم ولى متإسفانه, درباره مطالبى که شما عنوان کرده اید رابطه دو سویه است; یعنى تنها مشکل از ناحیه کسانى نیست که به علت عدم شناخت درست موارد امر به معروف و نهى از منکر, گاه برخوردهاى نامناسبى دارند, بلکه در آن طرف نیز این اشکال وجود دارد. توضیح مطلب: نباید تردید داشت که چادر, حجاب برتر است, زیرا غرض از حجاب, پوشش و استتار بدن است و چادر بیش از هر پوشش دیگرى بدن را مستور مى سازد, مشروط به آن که با دیده حجاب به آن نگاه شود وگرنه گاه کسانى ظاهرا چادر بر سر مى کنند در حالى که مستور نیستند و این نیز مصداقى از بدحجابى است. از جهت دیگر, چادر گذشته از مطلوبیت شرعى, صبغه و رنگ ملى و ایرانى دارد, با این حال مانتو و مقنعه هم در صورت مستور ساختن بدن, حجاب به شمار مى رود و نمى توان کسى را به اجبار چادرى کرد, اما باید توجه کرد که بسیارى از کسانى که از پوشش نوع دوم, استفاده مى کنند, متإسفانه از پوشش کافى برخوردار نیستند و گاه مشاهده شده که, برخى از این کسان, حتى حرمت اماکن مقدسه را نیز نگه نمى دارند, بالطبع موجب تحریک احساسات افراد متدین مى شوند و بسا به برخورد نیز مى انجامد. در مورد پوشیدن پیراهن آستین کوتاه هم مطلب چنین است; یعنى درست است که بر مردان پوشیدن ساعد لازم نیست و کسى را نیز نمى توان به این علت که پیراهن آستین کوتاه پوشیده, مواخذه کرد لکن باید عنایت داشت که نوع پوشش مردان هم نباید تحریک کننده باشد. درباره نوع رنگ هم, معلوم نیست چرا عده اى این قدر نسبت به رنگ چادر و مانتوى خانمها حساسیت به خرج مى دهند, زیرا اولا: زنان و دختران در خانه هاى خود از هر نوع لباس مناسب و با هر رنگى مى توانند استفاده کنند و تنها چند ساعت در محل کار یا مجامع عمومى از لباس رسمى استفاده مى کنند; ثانیا: بسیارى از کسانى که گویا تنها مشکل کنونى جامعه را در نوع رنگ لباس خانمها دیده اند, انگیزه هاى دیگرى دارند وگرنه چرا کسى نمى گوید لباسهاى سرمه اى و تیره که دانشجویان و مهندسان و کارگران فنى اتومکانیک مى پوشند, دلگیر است؟ چرا کسى به لباس دامادها که معمولا با کت و شلوار مشکى در شب عروسى ظاهر مى شوند, ایراد نمى گیرد؟ آیا تاکنون گفته شده که چون لباس رسمى پزشکان و پرستاران و عمامه روحانیان, شبیه کفن مردگان است, پس وحشتناک است و باید آن را از خود دور کرد؟ به هر روى, ایجاد حساسیت, نسبت به امورى که به طور عادى سالهاست مردم به آنها خو گرفته اند, کارى ناشایست به نظر مى رسد, افزون بر آن, نوع رنگ چادر را سلیقه عمومى مردم متدین, چنین پسندیده و اجبارى از نظر شرعى در این انتخاب نداشته اند. مرقوم فرموده اید که باید فضاى مراکز فرهنگى کشور ما, به دور از خشونت و مبتنى بر نقد و بررسى آگاهانه و پیراسته از غرض ورزى باشد, تا سره از ناسره تمیز داده شود و جبهه گیرى ناآگاهانه صورت نگیرد, سخن منطقى و آزموده اى است ولى این نیز دو سویه است; در مثل وقتى سخنرانى به پاره اى از مستمعین خود که به هر حال استفهام و انتقادى از دیدگاه وى دارند, بگوید آنها را لایق گفت وگو نمى داند و احیانا بحثهاى عرفانى ـ اعتقادى به میتینگ سیاسى تبدیل شود, حتما این جلسات دستاورد رضایت بخشى نخواهد داشت. خواهر اعظم نیازى (تهران) از پیشنهادهاى شما در بهسازى مجله استقبال مى کنیم و از این که قسمتهاى ((باغ آفتاب)) مورد توجه تان قرار گرفته, خرسندیم. متإسفانه به علت محدودیت صفحات مجله و تعدد و تنوع مناسبتهاى هر ماه, ارائه مطلب درباره همه این مناسبتها میسر نیست و به ناچار تنها به بخشى از این امور پرداخته مى شود. در ضمن مقاله شما که بیانگر احساس متعهدانه شماست به بخش فرهنگ و هنر مجله ارجاع شد, منتظر مقالات پربارتر شما هستیم. برادر حمید رضا اربابى (دانشکده الهیات تهران) مقاله حضرت عالى به مناسبت ویژه نامه محرم, وقتى به دستمان رسید که مجله خرداد ماه بسته شده بود و زمان استفاده از آن گذشته بود. از دریافت آثار دیگرتان ـ پیش از مناسبتها ـ خوشحال خواهیم شد. برادر سید محمد موسوى (اصفهان) از مکاتبه و ارسال مقاله اى به نام ((انسان عصر صنعت)) متشکریم, شما در این مقاله به حق از آسیبها و مضرات زندگانى مادى و ماشینى سخن گفته اید, لیکن از آواهاى تازه اى که بر خلاف این مسیر, به حرکت درآمده اند, بسیار کوتاه گذشته اید. بى تردید با مدد جستن از آثارى که در این باب, نگارش یافته و استفاده از دیدگاههاى متفکران بزرگ, مقاله اى پربارتر به سامان خواهد رسید. برادر محمد گل (تهران) ضمن سپاس از برقرارى مکاتبه و ارسال مقاله اى درباره ((اعتماد به نفس)), به اطلاع حضرت عالى مى رساند که بنا به تصویب شوراى نویسندگان, تنها مقالاتى براى چاپ بررسى مى شوند که نسخه اصلى ارسال شده باشد. برادر عبدالله نیک سیرت (خوزستان) مقاله ((رسالت رسولان و جوامع بشرى)) دریافت شد, متإسفانه مقاله جناب عالى نیز نسخه اصلى نیست و شوراى نویسندگان فقط نسخه اصلى را مورد بررسى قرار مى دهند, افزون بر آن درباره موضوع یاد شده تاکنون کتب و مقالات زیادى نوشته شده و لذا مناسبتر آن است که به موضوعات جدیدتر یا از زاویه جدیدى به موضوع مذکور پرداخته شود. تا رویت اثر جدیدى از شما, به خدایتان مى سپاریم. خواهر سیده راضیه غلامى دو مقاله از شما درباره امام رضا(ع) و حضرت حجه بن الحسن العسکرى(ع) دریافت نمودیم. توجه دارید که در این دو مورد صدها کتاب و مقاله به رشته تحریر درآمده و از زوایاى گوناگونى; بویژه در باب مهدویت, به موضوع پرداخته شده, بنابراین ارائه مقاله اى نو در گرو مطالعاتى گسترده و نگرش همه جانبه است. برادر على اکبر حیدرى (زنجان) ((ناهنجاریها و ناامنیهاى روانى)) موضوع خوبى است که براى مقاله برگزیده اید لکن با پرداخت و غناى بیشتر, مقاله قابل عرضه اى خواهد شد, با این وجود ممکن است در فرصت مناسب از مقاله شما استفاده شود. برادر محمد امیرى لولاکى (مازندران) ضمن تشکر از پیشنهادهاى شما, آدرس دفتر مقام معظم رهبرى, تهران, خیابان پاستور مى باشد و تلفن دفتر استفتإ معظم له در قم به شرح ذیل است: 743333 ـ 743232 ـ 742222 خواهر مهندس شریعت پناهى (تهران) ملاحظات شما درباره سلسله مقالات ((قصاص در بوته نقد و تحقیق)) اثر حجه الاسلام والمسلمین آقاى ظهیرى, دریافت شد, لکن به دلایل ذیل و بنا به توصیه شما آن را در اختیار نویسنده محترم قرار خواهیم داد تا در صورت تمایل بطور خصوصى پاسخ دهند: 1 ـ میان نگارش مقاله شما و نقد آن و ملاحظات مجدد شما فاصله زیادى حکمفرماست; 2 ـ ناقد محترم ملاحظات شما را ناتمام مى داند و طبعا اگر به چاپ برسند, پاسخ ایشان نیز باید ضمیمه آنها شود; 3 ـ به علت این فاصله زیاد, اکثر خوانندگان حضور ذهن نسبت به آن مباحث ندارند; 4 ـ مجله ایران فردا که مقاله شما را به چاپ رسانده, مدتهاى مدیدى است که از درج نقدهاى آن خوددارى مى ورزد. با این همه, یادآورى این نکته لازم است که کلیدىترین محور بحث, عدم هضم روایات وارده در تقیید اطلاق آیه ((النفس بالنفس)) است. توجه دارید که بیش از 500 آیه درباره احکام شریعت مقدس در قرآن شریف نیامده و بقیه احکام از طریق روایات معتبر به دست ما رسیده است, و به میزانى احکام دین با روایات پیوند خورده اند که چشم پوشى از روایات معتبر به مثابه انهدام و ابتر دانستن دین اسلام است. از طرفى تردید نیست که در میان راویان احادیث, افراد ناصالحى نیز بوده اند که بر اساس اغراض و اهداف خاص به جعل و تحریف مى پرداخته اند, از این رو دو علم رجال و درایه الحدیث براى حل این معضل و شناخت راویان, انواع حدیث و تنقیح و پیراستن روایات معتبر از غیر آن تدوین شده اند و در علم اصول فقه حتى حجیت خبر واحد نیز به اثبات رسیده کجا رسد به مسإله مورد بحث (جواز قصاص مرد به خون خواهى زن در صورتى است که نصف دیه مرد را اولیاى زن بپردازند) که روایات متعددى از راویان گوناگونى, مضمون فوق را تإیید مى کنند و به همین جهت است که فقیهان با این که در بسیارى از فروعات مسائل با هم اختلاف نظر دارند, در مسإله یاد شده متفق الرإى هستند. این فتواى اتفاقى, بیانگر مسلم بودن سند این روایات نزد این حضرات است. روابط عمومى انصار حزب الله (تهران) با آرزوى توفیق براى شما برادران مخلص, بیانیه تان وقتى به دستمان رسید که متإسفانه این شماره بسته شده بود, با این وجود, سرمقاله این نوبت مجله پاسدار اسلام, که قبلا تهیه شده است, به حزب الله اهداف, برنامه ها و سیاستهاى آن در چشم اندازى وسیعتر مى پردازد. احمد خورموجى (اهواز) با تشکر از حساسیت و تذکر شما, مورد یاد شده, در شماره 156 توضیح داده و اصلاح شد. سید على هاشمى (قم) دعوت از ((عماد فالوجى)) وزیر حکومت به اصطلاح خودگردان عرفات به همایش وزراى مخابرات سازمان کنفرانس اسلامى, در تهران, براى ما نیز غیر منتظره و سوال برانگیز است. ((با پوزش از این که مختصر اشتباهى در جدول ماه گذشته رخ داده بود, درست آن تقدیم مى شود.)) پاورقی ها: | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 88 |