تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,084 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,028 |
پاسخ به نامه ها | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1389، شماره 186، اردیبهشت 1389 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
مهریز, برادر سید مهدى طباطبایى 1ـ اقتصاد را از سه زاویه مى توان مورد مطالعه قرار داد: 1ـ علم اقتصاد 2ـ نظام اقتصادى 3ـ سیاست اقتصادى. آنچه در مقاله ((حکومت دینى یا حکومت فقهى)) گفته شده, این است که اسلام داراى نظام اقتصادى و سیاست اقتصادى است, ولى علم اقتصاد مخصوص به دین و مسلک خاصى نیست. 2ـ مطالبى که تحت عنوان گزارش هاى علمى ـ پژوهشى در مجله چاپ مى شود, از بولتن هاى علمى ـ پژوهشى خبرگزارى جمهورى اسلامى اقتباس شده و دخل و تصرف هاى مجله در حد ویرایش و احیانا تلخیص است. سوال: 1ـ آیا گفتن تسبیحات حضرت زهرا(س) و شمردن با انگشتان دست به جاى تسبیح اشکال دارد یا نه؟ 2ـ نماز کسى که به زادگاه خود برمى گردد شکسته است یا درست؟ مثلا شخصى در روستا یا شهرى به دنیا آمده و تا 18 سالگى آن جا بوده سپس به جاى دیگر رفته و آن جا ساکن شده, حال اگر براى مسافرت به زادگاهش برود نمازش چه صورتى دارد؟ در ضمن یک اتاق یا منزل از پدر یا مادرش در همان زادگاهش به ارث برده و هنوز نفروخته است؟ 3ـ آیا در مسح پا, تر شدن تمام انگشتان پا واجب است. (قم, م. ت) پاسخ : 1ـ شمردن تسبیح با انگشت اشکال ندارد. 2ـ اگر از زادگاه اعراض نکرده باشد; یعنى تصمیم نداشته باشد تا آخر در آن جا سکنى نکند نمازش تمام است. 3ـ در مسح پا به مقدار پهناى یک انگشت از سر انگشتان تا برآمدگى وسط پا مسح کافى است و بهتر است حداقل سه انگشت باشد و تا مفصل مسح کند. سوال: 1ـ کسى که مشغول خواندن نمازهاى جهریه است آیا غیر از حمد و سوره مى تواند بقیه اش را آهسته بخواند. در مورد نماز ظهر و عصر حکمش را مرقوم فرمایید. 2ـ در بعضى از مناطق هنگام برخورد دو نفر به واسطه احترامى که نسبت به همدیگر دارند دیده بوسى مى نمایند مثلا زن نامحرم که احتمال ریبه از طرف او نیست طرف مقابل خود را که مذکر است مى بوسد. نظر اسلام در این مورد چیست؟ حکمش را در مورد پیرزن هاى نامحرم بیان فرمایید. 3ـ در بعضى از مناطق رسم است در وقت عروسى طبل همراه نقاره مى زنند که اصطلاحا مى گویند: ساز و نقاره که فقط مردان چوب بازى مى کنند, آیا از نظر اسلام اشکال دارد, وظیفه ما در شیوه برخورد با آنها چیست؟ 4ـ بنده در زمان حیات حضرت امام(ره) به سن بلوغ رسیده بودم و الان با اجازه مقام معظم رهبرى بر تقلید از امام باقى هستم. حال بعد از گذشت 7ـ8 سال به شک افتادم که آیا تا زمان زنده بودن حضرت امام, به سن بلوغ رسیده بودم یا نه؟ 5ـ کسى که در بانکى حساب باز مى کند و مبلغ معینى را پرداخت مى کند. اگرچه وام نگیرد آیا وقتى که یک سال بگذرد خمسش را باید بپردازد یا خیر؟ 6ـ معمولا در احوال پرسى بین دوستان وقتى که صحبت هایشان تمام مى شود مى گویند: سلام مرا به فلانى برسان, آیا کسى که حامل پیام مى باشد اگر در رساندنش تخلف کند گناه کرده است یا نه؟ 7ـ موسیقى که معمولا در بین مردم رایج است و مطرب نیست اگر بدون خواننده باشد (مثل نوار موسیقى امام على((ع))) چه حکمى دارد؟ 8ـ رقص مرد در پیش مرد و مرد در پیش زن و بالعکس چه حکمى دارد؟(قم, م.و) پاسخ : 1ـ مى تواند آهسته یا بلند بخواند. 2ـ جایز نیست. 3ـ اگر چوب بازى نوعى رقص باشد اشکال دارد و اگرنه اشکال ندارد و ساز و نقاره اگر مناسب مجالس لهو و فسوق باشد جایز نیست. 4ـ وظیفه خود را از دفتر معظم له بپرسید. 5ـ اگر از درآمد در عرض سال باشد خمس دارد. 6ـ گناه نیست. 7ـ اگر موسیقى مناسب مجالس لهو و فسوق نباشد اشکال ندارد. 8ـ اشکال دارد. سوال: 1ـ خداوند به بندگانش مى گوید که قسم نخورید حتى اگر قسمتان درست باشد ولى؟ خود چندین بار در قرآن قسم یاد کرده است مثل: والشمس و ضحیها, چرا؟ 2ـ مى فرمایند بانوان و دختران باید هنگام نماز حجاب کامل را رعایت کنند و حجاب کامل پوشاندن کامل بدن به غیر از صورت و مچ دست و پا مى باشد, آیا دختران و بانوان مى توانند با پوشیدن بلوز و شلوار و روسرى نماز بخوانند یا نه؟ 3 ـ کسى که نمى داند چقدر نمازش قضا شده باید چقدر نماز قضا بخواند چون نماز را سبک شمرده است و نمازش قضا شده است؟(قم, ر. عباسى) پاسخ : 1ـ خداوند نفرموده است قسم نخورید بلکه گاهى قسم خوردن واجب مى شود و در دادگاه گاهى چاره اى به جز قسم خوردن نیست. آن چه گفته شده این است که نباید انسان براى چیزهاى بى ارزش و یا کم ارزش به ذات مقدس خداوند قسم بخورد آن هم در صحبت هاى معمولى و معامله و امثال آن. 2ـ اگر با بلوز و روسرى بتوانند موها و بدن خود را بپوشانند نماز اشکال ندارد. 3ـ به مقدارى که یقین دارد نمازش فوت شده است قضا کند و مقدار مشکوک قضا ندارد. سوال: در جایى آقاى سروش مطرح کرده اند که: ((معضله دعا این است که از یک طرف, خدا را باید خواند و رحمت و اجابت او را باید جلب کرد و از یک طرف باید معتقد بود که کسى در خدا و اراده او تإثیر نمى تواند بگذارد)) این مسإله مقدارى ذهن من را راجع به دعا کردن مغشوش کرده است اگر ممکن است بفرمایید که سخن وى چرا صحیح نیست؟ (تبریز, ر.ن) پاسخ : پاسخ این است که دعا در انسان تإثیر مى گذارد نه در خدا. رحمت خدا همه جا و همه کس و همه چیز را فرا گرفته است. انسان با دعا کردن قابلیت جلب رحمت خداوند را در خود به وجود مىآورد و در مورد دعا براى دیگران نیز قابلیت ریزش رحمت بر آنها را به وجود مىآورد و لذا دعاى کسى مستجاب است که خود قربى داشته باشد و از این قبیل است دعاى ملائکه براى مومنین و در مورد دعا براى باران و مانند آن اثر دعا این است که آن خواسته داراى مصلحت مى شود و خداوند آن چه را صلاح است انجام مى دهد. شاهد این مدعا روایاتى است که مى گوید اگر مومن به جاى درخواست حاجت, خدا را تمجید کند خدا حاجت او را برمىآورد. تفصیل این مطلب نیاز به یک کتاب دارد. تهران برادر ا, ح, حق شناس بستگى به نظر مرجع شما در بقاى بر تقلید دارد و بهتر است سوال خود را از دفتر همان مرجع بپرسید. تازه هاى نشر: انتشارات بنیاد حفظ آثار و ارزش هاى دفاع مقدس: نقش فرهنگ دفاع مقدس, در اصلاح فرهنگ عمومى کشور, چاپ اول. وصال (خاطره), محمد ابراهیم شفیعى, چاپ اول. جنگى بود, جنگى نبود (داستان) مجید قیصرى, نشر صابر, چاپ اول. راز سبز آتش (خاطره) غلامعلى شجاعیان, چاپ اول. دو هفته نامه جوانان روستا, نشریه فرهنگى, اجتماعى و اقتصادى به صاحب امتیازى موسسه توسعه روستایى ایران. ویژه نامه سروهاى حماسه (یادنامه فرماندهان شهید شهرستان اندیمشک), مرکز فرهنگى ـ هنرى غدیر. تذکر: از ارسال اشعار, مقالات و پیشنهادها و راه حل و انتقادهاى سازنده برادران و خواهران ذیل سپاسگزاریم و امید است که همچنان ما را مورد عنایت خویش قرار دهند و از این که به علت محدودیت صفحه شعر نمى توان از همه اشعار رسیده استفاده کرد, پوزش مى طلبیم: تهران, لیلا مهر آساO اصفهان, سید اکبر سجاد (هشیار اصفهانى),O اندیمشک, افسانه گرگینO آبادان, خدابخش استوارىO قم, سید محمد على میرکریمىO اصفهان, زهرا عقیلى,O مشهد, فروغ الزمان ضرغامى,O بابل, مهدى کامران,O همدان, على رضا میرزایىO O. پاورقی ها: | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 48 |