تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,015,819 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,717,980 |
پاسخ به نامه ها | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1389، شماره 191، اردیبهشت 1389 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
سوال: 1ـ مجسمه سازى, از نظر امام خمینى, داراى چه حکمى است و آیا فرقى میان مجسمه موجود جاندار (انسان یا غیر انسان) و غیر جاندار وجود دارد؟ 2ـ آیا مصرف بیت المال در امورى مانند تبلیغات, تبریکات (به مناسبت احراز مسوولیت) و تسلیت ها (به مناسبت درگذشت نزدیکان مسوولان) و تقدیر و اهداى هدایا به مسوولان دولتى, از نظر شرعى جایز است؟ 3ـ شرکت در میهمانى هایى که از طرف ارگان هاى دولتى برگزار مى شود که متإسفانه گاهى با تدارک انواع گوناگون خوراکى ها و نوشیدنى ها از مرز اعتدال خارج مى شود, از نظر شرعى چه حکمى دارد و ما در قبال این گونه کارها شرعا چه وظیفه اى داریم؟ (تهران, محمد جواد.الف) پاسخ: 1ـ جاندار به نظر حضرت امام جایز نیست ولى غیر جاندار اشکال ندارد. 2ـ بیت المال باید در همان موردى که تعیین شده است مصرف شود. 3ـ شرکت اشکال ندارد ولى اگر چیزى را خلاف شرع دیدید تذکر دهید و اگر درباره موردى احتمال بدهید که توجیه شرعى داشته باشد, باید حمل بر صحت کنید. سوال: 1ـ چرا خداوند در قرآن کریم براى توصیف خود از ضمیر ((هو)) استفاده مى کند؟ مگر براى خداوند ((هى)) و ((هو)) مطرح است (در صورتى که هى براى مونث و هو براى مذکر است و ذات خداوند منزه از این اوصاف و تعابیر است). 2ـ چرا خداوند در بعضى آیات از ضمیر ((انا)) استفاده کرده است و در برخى دیگر از آیات از ضمیر ((نحن)), در صورتى که مى دانیم ذات الهى یگانه و واحد است ولى ضمیر ((نحن)) براى جمع مى باشد. (حصارک کرج, حسن.پ) پاسخ: 1ـ هو; اختصاص به مذکر به معناى خاص ندارد. 2ـ نحن در مواردى به کار مى رود که افراد بزرگ مانند فرمانروایان و روسا مى خواهند کارى را که به وسیله عوامل خود انجام داده اند, به خود نسبت دهند و تدریجا این ضمیر معناى عظمت و بزرگى به خود گرفته است. ممکن است خداوند از باب ذکر عظمت, ضمیر جمع به کار برده باشد و ممکن است واقعا به لحاظ وجود عوامل طبیعى و غیر طبیعى, تعبیر ((نحن)) آمده باشد. سوال: 1ـ مسإله لقاى پروردگار: در بعضى آیات قرآن تصریح شده که خداوند گفت: هرگز مرا نخواهى دید! ولى در جاى دیگر آمده است آنان که به لقاى ما امید ندارند, مانند: انعام آیه31 و یونس آیه11 چگونه توجیه مى شود؟ 2ـ نصب آیه ((و ان یکاد الذین کفروا لیزلقونک بابصارهم...)) در معرض دید مسلمین یعنى چه؟ 3ـ نحوه تشخیص آیات محکمات و متشابهات در قرآن چیست؟ 4ـ این که خداوند مى فرماید: نگهبان براى هر فردى قرار دادیم; یعنى فرشته مإمور از خطرات عینى و حوادث زندگى, شخص را نگه مى دارد یا از وسوسه شیاطین[ ان کل نفس لما علیها حافظ]. (فردوس, ع) پاسخ: 1ـ دیدن خدا مانند دیدن اجسام با همین چشم محال است, زیرا خدا جسم نیست ولى لقإ خدا به معناى رسیدن به مرحله اى که انسان وجود خدا را کاملا احساس کند همان گونه که خود را نیز احساس مى کند ـ حتى اگر نبیند و این که بالاتر از دیدن با چشم است ـ براى همگان در روز قیامت حاصل خواهد شد. 2ـ چون این آیه به حسب بعضى تفاسیر در مورد چشم زخم زدن کفار به رسول الله(ص) است, مردم براى دفع چشم زخم; آن را در جاهاى مخصوصى نصب مى کنند. 3ـ محکمات آیاتى است که معناى آنها روشن و واضح است و متشابهات آیاتى است که ابهامى دارد و لازم است با مراجعه به محکمات و روایات تفسیر شوند. 4ـ از هر دو نگه مى دارد. اراک, برادر رمضان ربانى چهار عید معروف اسلامى عبارتند از ((جمعه, فطر, قربان و غدیر)) اما نوروز, عید ملى ایرانیان و همه فارسى زبانان کشورهاى دیگر است و از اعیاد اسلامى به شمار نمى رود. شیراز برادر باقر.م یکى از معیارهاى روش تحلیل گروه هاى سیاسى و سیاستمداران, هماهنگى میان برنامه ها و شعارها و کارکرد و رفتارهاى اجرایى آنهاست, افرادى که شعارهایشان با اعمالشان هماهنگ نیست یا در اجراى مقاصدشان ناتوانند یا از صداقت بى بهره اند. البته نباید فراموش کرد که موضوع هاى سیاسى, موضوع هاى سیالى هستند و هیچ سیاستمدار و گروه سیاسى هم مصون از خطا نیست, لکن آنچه مهم است برخورد صادقانه با پدیده هاى سیاسى است; یعنى خطا و جرم را از هر کسى, خطا و جرم بدانند و کار نیک را از هر کسى ـ ولو جناح رقیب ـ پسندیده تلقى کنند. خمینى شهر, خواهر مریم. ى 1ـ در رساله ها آمده است: در وضو شستن صورت و دست ها مرتبه اول واجب و مرتبه دوم مستحب یا جایز و مرتبه سوم حرام است, مراد از شستن این است که آب, عضو وضو را کاملا فرا گیرد و بپوشاند و ملاک دست کشیدن نیست. 2ـ آبى که از آفتابه یا شیر به اطراف کاسه توالت مى ریزد, پاک است, مگر آن که انسان یقین به نجاست محل برخورد داشته باشد. دو استفتإ ذیل از مقام معظم رهبرى توسط برادر میراحمدى, به دفتر مجله ارسال شده که جهت اطلاع خوانندگان به چاپ مى رسد: 1ـ سوالى که داشتم و آن این که حکم استفاده نوارهاى موسیقى زمان طاغوت و طاغوتى در اتوبوس ها و در سالن هاى عمومى از جمله غذاخورىها فروشگاه ها چگونه است. زیرا اکثرا دیده مى شود در اتوبوس هاى بین شهرى از این نوارها استفاده مى شود؟ پاسخ: بسمه تعالى موسیقى لهوى که متناسب با مجالس عیش و نوش و خوش گذرانى است جایز نیست. 2ـ این جانب هنگامى که مى بینم در اتوبوس هاى بین شهرى و مغازه ها و یا تاکسى ها از نوار موسیقى طاغوتى استفاده مى شود خود را ملزم مى دانم امر به معروف و نهى از منکر کنم. ولى اکثر مردم مى گویند در زمان امام خمینى(ره) آن حضرت نوار طاغوتى را مجاز اعلام فرموده اند. نظر حضرت عالى در این مورد چیست؟ زیرا اکثر مردم در این مورد دچار شک و تردید شده اند هرچند که ما وظیفه امر به معروف و نهى از منکر را در این خصوص انجام مى دهیم. پاسخ: بسمه تعالى موسیقى لهوى هیچ وقت تجویز نشده است. تهران, برادر یا خواهر. م ح 1ـ ضامن پرداخت اجرت عمل و قیمت آن مواد است و غذاها حرام نیست و در مورد اختلاف اجرت باید مصالحه کنند. 2ـ باید از حاکم شرع اجازه تصرف گذشته را بگیرد و خمس را بپردازد. 3ـ اگر باطل بوده است باید قضا کند. 4ـ در بعضى رساله هاى عملیه نیز توضیح داده شده است. 5ـ در روزى که روزه واجب دارید و در حال احرام و در ایام عادت زن. اصفهان, برادر اصغر کوراوند درباره مقالات و مطالب مجله, مى توانید با آدرس قم, خیابان شهدإ صندوق پستى 37185/777 شوراى نویسندگان مکاتبه کنید. جیرفت, برادر غلامعباس.ق با تشکر از احساس مسوولیت شما, مورد را با نیروهاى انتظامى و مسوولان شهر در میان بگذارید. همدان, برادر بهمن کمرى براى مشترک شدن مجله پاسدار اسلام مى توانید با تکمیل و ارسال فرم اشتراک (ضمیمه مجله) اقدام کنید. کاشان, برادر توکلیان اگر کسى بخواهد در علوم اسلامى و معارف الهى متبحر شود, یکى از بهترین راه ها, تحصیل در حوزه هاى علمیه است. خرم آباد, برادر حمید رضا نوروزى به علت طولانى بودن سوالات, از درج پاسخآنها معذوریم, لطفا به ((تفسیر نمونه)) مراجعه فرمایید. تبریز, برادر رسول جوانعلى آذر با تشکر از حسن و ظن شما و ستاد برگزارى یادواره شهداى عزیز منطقه مارالان, از این که توفیق انجام وظیفه در مورد درخواست شما را نداریم, پوزش مى طلبیم. تهران, روابط عمومى اتحادیه انجمن هاى اسلامى دانشآموزان متإسفانه به علت دیر رسیدن بیانیه مذکور, زمان درج آن سپرى شده است. از ارسال مطالب, انتقاد, پیشنهاد و راه حل هاى برادران و خواهران زیر متشکریم و از ادامه همکارى آن عزیزان سپاسگزایم. سید یوسف هاشمى, سید على کلانترى (اصفهان), امین زاده(شوشتر) س.م.ش (دانشجوى کارشناسى ارشد علوم سیاسى), اسفندیار حق پرست, رسول شمعانیان(اصفهان), خواهر زهرا.م(پزشک). پاورقی ها: | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 76 |