تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,015,783 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,717,973 |
پاسخ به نامه ها | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 1، دوره 1389، شماره 200، اردیبهشت 1389 | ||
تاریخ دریافت: 16 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 07 دی 1403، تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1396 | ||
اصل مقاله | ||
O سوال: 1ـ گفتن اذان و اقامه قبل از نمازهاى یومیه و نمازهاى عید فطر و نماز میت چه حکمى دارد آیا واجب است؟ اگر واجب است کسى که تاکنون براى نمازهاى یومیه خود اذان و اقامه نگفته است وظیفه اش چیست؟ 2ـ در مورد فشار قبر آیا براى هر انسانى وجود دارد؟ آیا در مورد فشار قبر روایت و حدیث داریم؟ آیا براى همه انسان ها یکسان است؟(یزد سید م ـ ف) پاسخ: 1ـ اذان و اقامه قبل از نماز یومیه مستحب است و واجب نیست و براى نمازهاى دیگر مستحب هم نیست. 2ـ ظاهرا منظور از فشار قبر, عذابى است که در عالم برزخ بر انسان به دلیل گناهان یا رفتار او وارد مى شود و اگر انسان نیکوکار باشد و با مردم و به خصوص اهل خانه اخلاق خوب داشته باشد و از گناهان بزرگ اجتناب کند امید است عذابى بر او نباشد. O سوال: 1ـ اگر کسى شک کند (در پایان نماز) که تشهد خوانده یا نه, آیا نماز صحیح است یا خیر؟ 2ـ آیا خط گرفتن ریش با تیغ, همان حکم تیغ زدن تمام صورت را دارد یا حکمى دیگر؟ 3ـ آیا اگر کسى به علت ناتوانى جسمى در پاهاى خود, نشسته در نماز جماعت شرکت کند و نشسته نماز جماعت بخواند نمازش صحیح است؟ 4ـ اگر شخصى زادگاهش روستا باشد و هنوز قسمتى از وسایل زندگى وى آن جا باشد و سالى دو سه بار به آن جا برود, اما اقامتش در شهر باشد, آیا در روستا باید نمازش را تمام بخواند یا شکسته؟ حال اگر به شهر دیگرى براى تحصیل یا خدمت سربازى رفت حکم نماز او در آن شهر چیست؟ (احسان آهنى ـ بیرجند) پاسخ: 1ـ نماز صحیح است. 2ـ اشکال ندارد. 3ـ صحیح است. 4ـ اگر از زادگاهش اعراض نکرده است نمازش در آن جا حتى اگر به مقدار یک نماز بماند تمام است و منظور از اعراض این است که دیگر هرگز نخوهد آن جا را مسکن خود قرار دهد. و اما شهر تحصیل و محل خدمت و مانند آن اگر تصمیم بر ماندن دائم در آن جا نداشته باشد وطن نیست و تا قصد ده روز ماندن را نکند نماز شکسته است. البته این نظر حضرت امام(ره) است. O سوال: آیا دیدن فیلم ویدیویى از جمله فیلم هاى هندى یا ایرانى که در آن ها خوانندگى هم دارد در جایى که نامحرم نباشد و تنها زن و شوهر باشند اشکال دارد؟ گوش کردن ترانه در صورتى که تنها باشند و نامحرم نباشد چطور؟(ف, م. قم) پاسخ: حرام است. O سوال: 1ـ آیا کسى که اخیرا مستطیع شده است و فعلا هم امکان ثبت نام و رفتن به مکه واجب وجود ندارد, لازم است از بازار آزاد با قیمت گزاف فیش مکه را تهیه کند و یا این که تا موقع ثبت نام صبر کند. 2ـ برادران اهل تسنن در نماز پس از قرائت سوره حمد ((آمین)) و شیعیان ((الحمدلله)) مى گویند علت چیست که گفتن ((آمین)) آنها نماز را باطل مى کند ولى ((الحمدلله)) نماز را باطل نمى کند. 3ـ آیا مرد یا زن از نظر شرعى براى جلوگیرى از بچه دار شدن مجاز هستند به روش هایى که اکنون تبلیغ مى شود خود را عقیم کنند.(احمد, ص. استهبان) پاسخ: 1ـ اگر متمکن از خریدن فیش آزاد است باید بخرد و به مکه برود و اگر متمکن نیست صبر کند. 2ـ حکم شرع است. 3ـ عقیم کردن به فتواى حضرت امام جایز نیست. میبد یزد: برادر ر, ح 1ـ زمانى را که یقین دارید علائم بلوغ پیدا شده است مبدإ تکلیف باید به حساب بیاورید و نماز و روزه اى را که فوت شده یا باطل بوده است قضا کنید. و در مورد گناهان گذشته توبه نمائید و اما اموال مردم اگر تلف کرده باشید یا به هر دلیل ضامن باشید باید بپردازید و فرقى در این جهت بین قبل از بلوغ و بعد از آن نیست. 2ـ به هر جا که اطمینان دارید فتواى ایشان را مى دانند مى توانید مراجعه و استفتا نمایید و تذکر بدهید که فتواى مرحوم آیه الله العظمى اراکى را مى خواهید. 3 و 4 ـ اگر حق الناس از قبیل غیبت و توهین باشد توبه کافى است. 5ـ عذر خواهى لازم نیست. 6ـ کتمان آن قضیه نه تنها اشکال ندارد بلکه لازم است. 7ـ ظاهرا آن ها از آن کتاب ها اعراض کرده اند, بنابراین چیزى بر شما نیست. حصارک کرج: برادر م , د 1ـ توبه عبارت است از تصمیم بر ترک گناه و درخواست عفو از خداوند و باز هم اگر توبه کنید قبول است ان شإالله. 2ـ باید با تحقیق از اهل خبره مورد اعتماد به احتیاط واجب از اعلم مجتهدین تقلید کنید. 3ـ اگر خون در بدن یا لباس به اندازه یک سکه دو ریالى باشد نماز صحیح است و اگر بیش تر از آن است باید تطهیر شود و اگر ممکن نیست در مورد بدن نماز صحیح است ولى در مورد لباس باید آن را خارج سازد مگر این که بجز آن لباس نداشته باشد و ناچار به پوشیدن آن باشد. 4ـ باید آن کفش ها را به فقیر بدهد. 5ـ با غسل جنابت هر مقدار نماز بخوانید صحیح است. 6ـ روزى را که یقین دارید موى زبر بر زهار روئیده است مبدإ سن تکلیف قرار دهید و نماز و روزه هایى را که یقین دارید فوت شده یا نادرست انجام داده اید قضا کنید. قصد قربت محقق است و کفاره در مورد روزه ها واجب نیست و در مورد قضا لازم نیست قصد روز خاص را بکنید و در قضا کردن آن ها عجله لازم نیست ولى تإخیر به گونه اى که تسامح در اداى تکالیف باشد هم جایز نیست, به نحوى قضا کنید که در زحمت و حرج نیفتید. خواهر ژ , ر: 1ـ براى علاج وسوسه چاره اى بجز بى اعتنایى به آن نیست. براى کسى مانند شما لازم نیست یقین حاصل شود, همین که به مقدار معمول آب بریزید کافى است. پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم با یک صاع آب (حداکثر 3 لیتر) غسل مى کردند. 2ـ اگر خون باشد هرچند کم رنگ حیض است و اگر احتمال مى دهید از زخم باشد باید وارسى کنید اگر خون از طرف چپ باشد حیض است وگرنه زخم است. 3ـ چربى بدن مانع غسل و وضو نیست. سمنان: ج. م. م 1ـ افکار بد موجب بطلان نماز یا وضو نیست به این وسوسه ها اعتنا نکنید. 2ـ بیش از حد معمول آب نریزید و اگر شک شما ناشى از وسوسه است به آن اعتنا نکنید, و وسوسه همین است که در جایى که معمولا یقین پیدا مى شود یقین نمى کند. دامغان: برادر سید حسن, م 1ـ فاسق زمانى عادل مى شود که از فسق خود توبه کند و داراى ملکه عدالت شود. 2ـ اگر در اثر اخلاق بد گناهى مرتکب نشود مى تواند عادل باشد. 3ـ اگر به قدرى شیر بخورد که حرمت حاصل شود عقد باطل مى شود ولى باز هم آن زن بر پدر کودک حرام است و محرم است. بوشهر: برادر احمدى 1ـ احسانى که الان به پدر و مادر مى کنید جبران کار گذشته را مى کند ان شإالله. 2ـ در ازدواج نباید ملاحظه این شوون بشود. اصفهان: خواهر ف, کریمى به نظر ما به صلاح شما نیست که در امر ازدواج خود سختگیرى کنید, تا زمان مناسب آن بگذرد. البته باید دقت کافى بشود ولى تإخیر زیاد روا نیست. جدیدترین آثار مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم که به دفتر مجله اهدإ شده است: O چاپ اول: گفت و گوهاى فلسفه فقه (واحد فقه و حقوق مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامى); مصونیت قرآن از تحریف (آیت الله محمد هادى معرفت, مترجم محمد شهرابى); اسلام و دفاع اجتماعى (سید محمد على احمدى ابهرى); هزار و یک کلمه جلد سوم (آیت الله حسن زاده آملى) O چاپ دوم: یک صدف از هزار (مرتضى دانشمند); سجده دل (افشان صالحى) شیخ بهایى در آیینه عشق (اسدالله بقایى); سرزمین اسلام, شناخت کشورهاى اسلامى (غلامرضا گلى زواره); على, آیینه عرفان (سید اصغر ناظم زاده قمى) O چاپ سوم: هنر در قلمرو مکتب (جواد محدثى); O چاپ چهارم: قصه حضرت یوسف (مهدى مستقیمى) O چاپ پنجم: نگاهى کوتاه به زندگانى زینب کبرى سلام الله علیها (سید هاشم رسولى محلاتى) O چاپ چهاردهم: همه باید بدانند (ابراهیم امینى) پاورقی ها: | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 69 |